tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Wczoraj 73 168
Ostat tydzień 1511 3651
Ostat. dwa tyg. 3192 7692
Ostat. miesiąc 8123 20219
Ostatni rok 94810 233234
Razem 1953995 4235731
aktualnosci
Zarząd Wojewódzki wnioskuje do Komendanta Głównego Policji o urealnienie budżetu wielkopolskiej Policji.
dzielnik
12.03.2008 | Środa


                                                                  Pan
     
                                                                  nadinsp.  Andrzej MATEJUK

                                                                  KOMENDANT  GŁÓWNY POLICJI
    
                                                                  W A R S Z A W A

     

                                                W N I O S E K

Zarządu Wojewódzkiego Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów województwa wielkopolskiego, w trybie art. 241 Kodeksu Postępowania Administracyjnego.

 Zarząd Wojewódzki NSZZ Policjantów województwa wielkopolskiego, mając na uwadze ustawowy i statutowy obowiązek podejmowania działań w celu ulepszenia organizacji jednostek Policji, usprawnienia służby, zapobiegania nadużyciom oraz  lepszego zaspokajania potrzeb ludności województwa wielkopolskiego, w zakresie poprawy bezpieczeństwa publicznego wnioskuje o:

1. Urealnienie budżetu Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu w 2008 roku, poprzez jego zwiększenie o środki w wysokości nie mniejszej niż 30 milionów złotych, niezbędne do bieżącego funkcjonowania jednostek Policji województwa wielkopolskiego.


                                          U Z A S A D N I E N I E

Analiza poziomu zaplanowanych w budżecie wielkopolskiej Policji wydatków rzeczowych w latach 2005 – 2008 dobitnie pokazuje, że sytuacja w tym zakresie nie jest przez Zarząd Wojewódzki do zaakceptowania. 

W 2008 roku w pierwsze wersji wydatki zaplanowano na poziomie  64. 254.000,00 zł. W styczniu br. kwota ta „bez podania jakiejkolwiek przyczyny” została zmniejszona o kwotę około 5.000.000,00 zł. i stanowi obecnie kwotę 59.236.000,00 zł.

Po tych decyzjach „niedoszacowanie budżetu” w 2008 roku (ustawa do ustawy) kształtowało się w analizowanych latach  następująco:

• 10,3 miliona złotych w stosunku do roku 2005,
• 16,5 miliona złotych w stosunku do roku 2006,
• 11,3 miliona złotych w stosunku do roku 2007

Podsumowując można stwierdzić, że praktycznie z wyjątkiem roku 2006, następuje systematyczny  spadek wydatków w stosunku do lat wcześniejszych. Wysokość tych środków jest zdecydowanie za niska do faktycznych potrzeb jednostek Policji województwa wielkopolskiego. 
 
Potwierdzają to dane w zakresie rzeczywistej realizacji wydatków w omawianych latach, a mianowicie:

• w roku 2005 końcowe wykonanie było o 12,2 miliona złotych  tj. o 17% wyższe o planu pierwotnego,
• w roku 2006 roku różnica ta wynosiła 5,1 miliona złotych tj. wzrost     o   6 %,
• w roku 2007 roku końcowe wykonanie było o około 15 milionów złotych tj. o 22% wyższe od planu pierwotnego.

Kolejnym problemem w planowaniu budżetu wielkopolskiej Policji są tzw. zobowiązania niewymagalne, które mogą być przenoszone, co w konsekwencji zmusza do angażowania środków z następnych lat. Zobowiązania te dotyczą konieczności zapewnienia nieprzerwanego funkcjonowania jednostek.

Zobowiązania te kształtowały się w latach poprzednich następująco:

• rok 2005 – 2.309.239,00 złotych,
• rok 2006 – 5.446.864,00 złotych,
• rok 2007 – 2.484.655,00 złotych.

Dostępne dane pokazują wyraźnie, że łączny udział wykonania wydatków rzeczowych i zobowiązań w poszczególnych latach jest taki sam  ( rok 2005 – 19,51%, rok 2006 – 19,16 % i rok 2007 – 19,48). Można z tego wyciągnąć wniosek, ze poziom niezbędnych potrzeb rzeczowych praktycznie w każdym roku odpowiada stałemu procentowi w stosunku do całości budżetu.

Zarząd Wojewódzki NSZZ Policjantów, niepokoi fakt obcięcie w budżecie na 2008 rok środków na inwestycje i wydatki inwestycyjne w kwocie 6.769.000,00 zł. Powyższa decyzja praktycznie uniemożliwia dokonywanie jakichkolwiek zakupów w tej grupie wydatków.

Wydatki te w latach poprzednich kształtowały się na następującym poziomie:

• rok 2005 – 16.906. 600,00 złotych,
• rok 2006 – 17.999. 256,00 złotych,
• rok 2007 - 13.727. 082,00 złotych,
• rok 2008 – 0 złotych.

Patrząc na łączne wykonanie jedynie wydatków rzeczowych oraz  zobowiązań niewymagalnych w 2007 roku (88. 641.652,00 milionów złotych), niedobór środków w 2008 roku kształtuje się na poziomie około 30 milionów złotych. Wliczając do tego zrealizowane w 2007 roku, wydatki majątkowe (13.727.082,00 zł)  niedobór ten kształtuje się na poziomie 44 milionów złotych.

Zarząd Wojewódzki, rozumie, że pewną rekompensatą są środki przewidziane w tzw. „ustawie modernizacyjnej” oraz uzyskane w ramach Funduszu Wsparcia Policji (środki samorządowe w 2007 roku – 6,352.475,00 zł), jednak całkowite pozbawienie KWP w Poznaniu środków na wydatki majątkowe jest niezrozumiałe patrząc na potrzeby w zakresie poprawy warunków służby wielkopolskich policjantów oraz obowiązek Państwa jakim jest zapewnienie niezbędnych środków na efektywne działanie Policji.

Według posiadanej przez Zarząd Wojewódzki, wiedzy Komenda Wojewódzka Policji w 2008 roku na inwestycje i remonty otrzyma kwotę 28.000.000,00 zł , przy potrzebach sięgających 96.000.000,00 zł.

Opisana powyżej sytuacja wymusza od szeregu lat na kierownikach jednostek Policji naszego województwa, w tym szczególnie na Wielkopolskim Komendancie Wojewódzkim Policji, dysponencie środków budżetowych - trzeciego stopnia, podejmowanie decyzji ograniczających realizację części zdań. Do takich ograniczeń zaliczyć należy:

• wprowadzenie limitów na przebiegi pojazdów służbowych,
• rezygnacja ze szkoleń specjalistycznych policjantów i  pracowników,
• rezygnacja z zakupu turnusów profilaktycznych,
• przesuwanie w czasie napraw i legalizacji sprzętu i urządzeń wszelkiego rodzaju,
• ograniczenie do minimum wydatków związanych z bhp i medycyną pracy i służby,
• ograniczenie zakupu materiałów i środków (papier, tonery, tusze itp.) niezbędnych do normalnego funkcjonowania jednostek,
• ograniczenie zakupu materiałów do remontów, konserwacji, środków czystości,
• ograniczenia w zakupie sprzętu uzbrojenia, techniki specjalnej, umundurowania, wyposażenia specjalnego indywidualnego i zbiorowego policjantów, wyposażenia koni i psów służbowych, sprzętu biurowego, sprzętu gospodarczego, kwaterunkowego i przeciwpożarowego i wyposażenia,
• przesuwanie w czasie opłat za energię, gaz oraz opłaty telefoniczne.

Na bazie powyższych ograniczeń nie sposób wspomnieć o braku środków w wysokości 971.060,00 zł na zapłacenie za 10 pojazdów typu furgon i wyposażenie 4 pojazdów VW T5 ( 3 sztuki) w wersji APRD I Etnie ( 1 sztuka) .

Warto również zauważyć, że na stan 1200 pojazdów, 850 tj. około 70 % kwalifikuje się do wycofania ze względu na stan techniczny, który może  zagrażać  życiu i zdrowiu policjantów i innych osób.

W przypadku broni służbowej nasycenie nowymi jednostkami kształtuje się jedynie na poziomie 41 %.

Powstała sytuacja powoduje, że jednym ze sposobów pokrycia niedostatków w wydatkach rzeczowych jest przesuwanie środków uzyskanych z tzw. niepełnego zatrudnienia tj. wakatów. W zasadzie tylko te środki są podstawowym i jedynym źródłem pokrywania braków środków.

Dla przykładu warto przypomnieć, że w 2007 roku Wielkopolski Komendant Wojewódzki Policji, był zmuszony do przesunięcia ogromnych środków płacowych - wakatowych, w wysokości 9 milionów złotych, na zaspokojenie niezbędnych potrzeb w zakresie wydatków rzeczowych.

Środki uruchomianie przez Komendę Główna Policji, pochodzące z rezerwy celowej w ostatnich latach były przeznaczane jedynie na zakup paliwa.

W tym miejscu można śmiało postawić wniosek, że to policjanci w drugim półroczu każdego roku kredytują bieżące funkcjonowanie jednostek Policji.

Brak dostatecznych środków na wydatki rzeczowe tworzy realną możliwość pozyskiwania przez samych policjantów drogą „nieformalną” środków w postaci np. materiałów biurowych, sprzętu i urządzeń do realizacji podstawowych zadań służbowych.

Takie sytuacje z punktu widzenia Państwa, w którego imieniu występuje policjant są nie do przyjęcia gdyż mogą prowadzić do powstawania nieformalnych układów i zależności, nadużyć, a nawet mogą pojawić się zjawiska korupcjogenne. 

W chwili obecnej w wielkopolskiej Policji brakuje ponad 300 policjantów, a kolejnych trzystu zadeklarowało wolę odejścia ze służby w 2008 roku.

Główny powodem tej sytuacji są m.in. niskie uposażenia, wzrost zadań i zbędnej  biurokracji, brak perspektyw, szanse na lepszą pracą poza Policją oraz złe warunki służby.

Przesuwanie „środków osobowych” na wydatki rzeczowe praktycznie uniemożliwia prowadzenie przez Wielkopolskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji oraz podległych mu komendantów działań motywujących policjantów osiągających dobre i bardzo dobre wyniki w służbie.

Likwidacja ustawowa tego zjawiska dawało by realną możliwość wyróżniania najlepszych funkcjonariuszy w formie dodatków funkcyjnych i służbowych na czas określony lub nagród motywacyjnych.

Ponieważ dzieje się zupełnie inaczej w środowisku pojawia się frustracja, zniechęcenie, działania protestacyjne NSZZ Policjantów oraz działania oddolne typu hepeninngowego.

 Mając na uwadze powyższe  fakty wniosek Zarządu jest w pełni uzasadniony.

Ponadto do rozpatrzenia przez Pana komendanta przedkładamy dodatkowe wnioski:

2. Pilne zwiększenie budżetu wielkopolskiej Policji o kwotę 971.060,00 zł z przeznaczeniem na zapłacenie  i uzbrojenie 14 pojazdów służbowych, które przy obecnych brakach i stanie technicznym, winny jak najszybciej zacząć służyć mieszkańcom Wielkopolski i policjantom.

3. Planować wydatki na przyszły rok przyjmując wykonanie wydatków na koniec roku poprzedniego.

4. Na etapie sporządzania dokumentacji do projektu budżetu odejść od zasady określania limitu dla jednostki na wydatki rzeczowe, odprawy dla policjantów oraz świadczenia roczne. W tym wypadku należy wprowadzić zalecenie realnego planowania środków na powyższe świadczenia.

5. W ślad za zwiększeniem środków w ramach tzw. „ustawy modernizacyjnej” należy proporcjonalnie zwiększać środki na wydatki rzeczowe.

6. Podjąć działania legislacyjne na szczebli KGP, przy wsparciu NSZZ Policjantów, zakazujące przesuwanie środków płacowych na wydatki rzeczowe.

7. Wykorzystać wszelkie możliwości prawne i ludzkie Komendy Głównej Policji i jednostek jej podległych celem  zakończenia  w 2008 roku przetargów na pojazdy służbowe, broń służbową oraz umundurowanie.

8. Przeznaczyć w ramach ustawy modernizacyjnej środki w wysokości 619.000.000,00 zł (patrz komunikat na stronie internetowej KGP – zakładka: „Modernizacja Policji - systemowo, ku nowoczesności” cytuję: „…Na rok 2009 program modernizacji polskiej Policji zakłada przeznaczenie na podniesienie uposażeń jeszcze wyższej kwoty, bo ponad 619 milionów złotych…”.) na wzrost płac policjantów na porównywalnym poziomie jak w 2007 roku.

9. Stworzyć możliwości funkcjonowania w strukturach Policji Społecznej Inspekcji Pracy, poprzez wydanie stosownych wytycznych, celem wskazywania kierownikom jednostek Policji oraz kierownictwu polskiej Policji wszelkich nieprawidłowości w zakresie warunków służby, w tym szczególnie racjonalnego wykorzystania ogromnych środków budżetowych przewidzianych w „ustawie modernizacyjnej”.

Jestem przekonany, że Szanowny Pan Generał ze zrozumieniem odniesie się w terminach ustawowych, do wniosków Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów województwa wielkopolskiego, co pozwoli na poprawę warunków służby i pracy wielkopolskich policjantów, a tym samym wzrost poczucia bezpieczeństwa mieszkańców województwa.




                                                                     Przewodniczacy

                                                           ZW NSZZ P woj. wielkopolskiego

                                                               /-/ podinsp. Andrzej Szary
                                                               


Wykonano 5 egz.
1 egz. nadinsp. Andrzej Matejuk – Komendant Główny Policji
2 egz. insp. Wojciech Olbryś – Wielkopolski Komendant Wojewódzki Policji
3 egz. asp. sztab. Antoni Duda- Przewodniczący ZG NSZZ Policjantów
4 egz. Pan Piotr Florek - Wojewoda Wielkopolski
5 egz. Parlamentarzyści ziemi wielkopolskiej


Do wiadomości:
ZT NSZZ Policjantów województwa wielkopolskiego
Kierownicy Jednostek Policji województwa wielkopolskiego

 

 
 
 

 

 

Sprawa ZSIP na Komisję Trójstronną
dzielnik
29.05.2012 | Wtorek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 9818
Związki zawodowe zaskarżą zmiany w emeryturach do TK
dzielnik
28.05.2012 | Poniedziałek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 11062
Dzień Dziecka w Ligowcu
dzielnik
26.05.2012 | Sobota
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 10876
40-lecie święceń kapłańskich Ks.Proboszcza Stefana Komorowskiego - Kapelana KWP.
dzielnik
25.05.2012 | Piątek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 10729
Nowe emerytury mundurowe będą liczone z 10 lat
dzielnik
27.05.2012 | Niedziela
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 10983
Komendant Główny Policji odpowiada w sprawie wyróżniania policjantów!
dzielnik
23.05.2012 | Środa
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 10163
Z orzecznictwa: przeniesienie na niższe stanowisko
dzielnik
26.05.2012 | Sobota
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 10535
WAŻNE: Rozliczenie czasu służby podczas "EURO 2012"
dzielnik
24.05.2012 | Czwartek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 11695
Pełnomocnik Komendanta Głównego Policji odpowiada na pytania Delegatów na Zjazd NSZZP.
dzielnik
24.05.2012 | Czwartek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 11211
RPO - interwencja w sprawie zwrotu kosztów dojazdu!
dzielnik
24.04.2012 | Wtorek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 11143
tytul_szukaj
tytul_zegar
00:00:44
tytul_kalendarz
Wrzesień 2020
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
  123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930       
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Jak oceniasz dotyczasowe deyzje Komendanta Głównego Policji?
Dobrze
Źle
Nie mam zdania
dzielnik


ZW NSZZ P - 12 kwietnia (piątek) o godz. 12.00 w Centrum Hotelowo - Konferencyjnym "Delicjusz" w Trzebawiu rozpocznie się uroczystość wręczenia odznaki "Kryształowa Gwiazda" wielkopolskim policjantom!