tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 69 327
Wczoraj 336 1112
Ostat tydzień 2191 6362
Ostat. dwa tyg. 4647 12583
Ostat. miesiąc 10105 29372
Ostatni rok 96395 235072
Razem 1949523 4225579
aktualnosci
Zdobycze socjalne Europy dla Policji
dzielnik
01.04.2008 | Wtorek

                                          Zdobycze socjalne Europy dla Policji

Bezpieczna Europa dla wszystkich

PLAN DZIAŁANIA EUROPEJSKIEJ KONFEDERACJI POLICJI NA LATA 2008 – 2011(fragmenty)

WPROWADZENIE

Pięć lat po utworzeniu EuroCOP wyraźnie zaznaczył się jako centrala – organizacja europejskich policjantów. Od chwili powstania nie tylko wzrosła liczba członków,  ale też EuroCOP obejmuje coraz większy obszar geograficzny.

Plan działania na kolejną kadencję w latach 2008 – 2011 określa kierunki dalszej pracy EuroCOP w interesie jego członków. Aktywna współpraca organizacji członkowskich jest nie tylko oznaką ich zainteresowania, ale również wyróżnikiem EuroCOP jako organizacji.

Plan działania nakreśla ramy pracy komitetu wykonawczego i komitetu EuroCOP w następnych czterech latach. Określa on najważniejsze cele i płaszczyzny działania na przyszłość. 

Plan działania koncentruje się na czterech konkretnych celach, przy których realizacji EuroCOP pragnie osiągnąć w najbliższych czterech latach znaczące efekty :

I. Zdobycze socjalne Europy dla policji
II. Bezpieczeństwo wewnętrzne w Europie
III. Bezpieczeństwo dla policji
IV. Solidarność i powiązanie

I. ZDOBYCZE SOCJALNE EUROPY DLA POLICJI

Państwa członkowskie Unii Europejskiej w traktacie dotyczącym założenia Wspólnoty Europejskiej porozumiały się również co do podstawowych celów społecznych. W ślad za tym UE dąży do celu :
– poprawy warunków życia i pracy ;
– stosownego zabezpieczenia społecznego ;
– wspierania dialogu między pracodawcami i pracobiorcami.

Wymienione cele społeczne znajdują swoje uzasadnienie także w Karcie Praw Podstawowych UE, jak również w Europejskiej Karcie Socjalnej. Dokumenty te określają podstawy europejskiego modelu socjalnego. Należą tu między innymi :
– prawo do godnych i mających oparcie w przepisach prawa warunków pracy ;
– prawo do zabezpieczenia społecznego ;
– prawo do równouprawnienia kobiet i mężczyzn w miejscu pracy ;
– prawo do zbiorowych praw pracowniczych.

Do dzisiaj rzeczywistość dla osób zatrudnionych w policji wielu państw członkowskich UE wygląda inaczej. Używając argumentu wielkiego znaczenia zadań policji dla zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego, wciąż jeszcze szereg krajów europejskich, w tym także państwa członkowskie UE, utrudnia policjantom dostęp do istotnych zdobyczy europejskiego modelu socjalnego. Przy użyciu argumentu bezpieczeństwa wewnętrznego policjantkom i policjantom w Europie odmawia się podstawowych praw pracowniczych. Jeszcze dzisiaj organizacje zawodowe policji w krajach członkowskich UE walczą o uznanie ich legitymacji do reprezentowania interesów pracowników.

Osoby zatrudnione w policji są obywatelami w mundurze i odgrywają szczególną rolę w służbie społeczeństwa. Oczekuje się od nich, że będą wspierały demokrację. W konsekwencji nie powinno im się odmawiać podstawowych praw demokratycznych, takich jak prawo do rokowań i prawo do zakładania organizacji zawodowych. Włączenie policjantów w obszar działania tych praw dowodzi istnienia wspólnej płaszczyzny między policjantami i obywatelami oraz minimalizuje niepotrzebne zróżnicowania. Zdobycze socjalne Europy mogą zostać uznane za urzeczywistnione dopiero wówczas, gdy również osoby zatrudnione w policji korzystają ze związanych z tym praw i są stawiane na równi z tymi, których chronią.

Uznanie roli przedstawicielstw zawodowych w policji

Europejska Konfederacja Policji domaga się zatem konieczności uznania istotnej roli reprezentacji zawodowych w policji. Tylko dzięki nim można stwierdzić, że problemy pracowników dochodzą do głosu poza drogą służbową. Organizacje zawodowe poprzez reprezentowanie uprawnionych interesów zatrudnionych spełniają w społeczeństwach demokratycznych ważną funkcję kontrolną. To dzięki nim staje się możliwe wydobycie ma światło dzienne bezprawnych zachowań i nadużyć. W większości krajów europejskich policjanci mają prawo do zbiorowego reprezentowania ich interesów zawodowych. W zbyt wielu krajach, w tym w państwach członkowskich UE, realizacja tego prawa i w jeszcze większym stopniu reprezentowanie interesów zbiorowych przez daną osobę w ramach mandatu wyborczego jest związane z ryzykiem odpowiedzialności służbowej. Europejska Konfederacja Policji pracuje aktywnie nad tym, by ci, którzy zgodnie z ustawami reprezentują zbiorowe prawa pracobiorców, mogli to czynić bez obawy o represje wobec nich ze strony pracodawców.

Udział w miejscu pracy – informacja – konsultacja – współdecydowanie

Prawo do informacji, konsultacji i współdecydowania są nie tylko podstawową przesłanką konstruktywnego dialogu między pracodawcami i przedstawicielstwami pracobiorców. Są one również podstawowym warunkiem do tego, by przedstawiciele pracobiorców mogli spełniać swoją rolę. Wynikające z uznania przedstawicielstw zawodowych w policji prawne usankcjonowanie formalnego mechanizmu informacji, konsultacji i uzgodnień stanowi niezbędny warunek urzeczywistnienia socjalnego modelu Europy dla osób zatrudnionych w policji. W wielu państwach członkowskich UE mechanizmy te funkcjonują słabo. Zbyt często kwestia konsultacji z reprezentacjami zawodowymi zależy od osobistego nastawienia urzędującego ministra. Europejska Konfederacja Policji opowiada się za tym, by uznawany w UE stan prawodawstwa w zakresie prawa do informacji i konsultacji był obowiązujący także dla osób zatrudnionych w policji. Wobec tego konfederacja uznaje za celowe dążenie do sprecyzowania przeciętnych standardów w tym zakresie i ich formalnego uznania na płaszczyźnie europejskiej.

Dialog społeczny na rzecz policji w Europie

Coraz ściślejsze powiązanie policji w Europie w ramach dalszego rozwoju policyjnej współpracy, ale także stosowanie prawa UE w obszarze uprawnień pracowniczych i socjalnych poszczególnych państw ma coraz większy wpływ ma warunki pracy i kształtowanie się dnia codziennego w policji. W ramach konsultacji wewnątrz danego państwa wpływy te wydają się niewystarczające. Wobec tego dialog społeczny na rzecz policji powinien zostać przeniesiony na płaszczyznę UE. Dialog ten powinien umożliwić zastosowanie istniejących uregulowań UE w zakresie prawa pracy wobec osób zatrudnionych w policji.

II. BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W EUROPIE

Wraz z utworzeniem wspólnego rynku wewnętrznego obywatele Europy otrzymali możliwość poruszania się między państwami członkowskimi UE swobodnie i bez zwracania uwagi na granice państw. Po to, by wolność ta nie była nadużywana przez osoby i organizacje o zamiarach przestępczych, państwa członkowskie UE muszą troszczyć się o to, by praca organów ścigania była możliwa również ponad granicami państw. EuroCOP domaga się zatem przestawienia myślenia w kierunku europejskiej definicji bezpieczeństwa wewnętrznego. Dyskusja o bezpieczeństwie wewnętrznym w Europie nie może ograniczać się do ochrony granic zewnętrznych. Organy ścigania potrzebują struktur poręcznych i praktycznych, które umożliwią im efektywną współpracę ponad granicami narodowymi.

A. Przejrzyste struktury dla praktycznej codziennej współpracy

Rozwój współpracy organów ścigania wykracza  daleko poza zwykłą wymianę informacji. Wraz ze wprowadzeniem programu haskiego z 2004 roku UE otrzymała znakomitą okazję, aby dalej rozwijać w szczególności współpracę policyjną na poziomie operacyjnym. Dwie nowe agencje, agencja graniczna EU FRONTEX i europejska akademia policyjna CEPOL, powinny wspomagać pracę Europolu. Nadal jednak brakuje jednolitej koncepcji bezpieczeństwa wewnętrznego w Europie. Z punktu widzenia policyjnej codzienności wiele spraw pozostaje niejasnych. Nie jest wyjaśniony stosunek regionalnych form kooperacji do sieci połączeń urzędowych UE i do działań Europolu.

Transparentność

Przy wielu przedsięwzięciach uchwalanych na płaszczyźnie Rady Ministrów UE pozostaje niejasne, czy i jak są one stosowane na płaszczyźnie krajowej. Brakuje mechanizmów wymuszania, przy których pomocy mogłoby być wspierane właściwe w danym czasie stosowanie określonych środków. Tylko w ten sposób można wyjaśnić, że między politycznymi uzgodnieniami w Radzie Ministrów nt. ujednolicenia prawa karnego w zakresie zwalczania terroryzmu a ich wprowadzeniem we wszystkich krajach członkowskich mija 5 lat. Kraje członkowskie Schengen ustaliły wspólne standardy kontroli granic zewnętrznych UE. Ich przestrzeganie nie jest jednak kontrolowane ani przez instytucje europejskie, ani przez niezależny od rządu organ krajowy. EuroCOP opowiada się za konsekwentnym rozwojem struktur decyzyjnych i mechanizmów kontrolnych w odniesieniu do współpracy w obszarze sprawiedliwości i spraw wewnętrznych, dzięki którym istniejące braki w zakresie stosowania środków UE i przestrzegania standardów mogą zostać przezwyciężone.

B. Fundament : wzór profesjonalnej policji w służbie obywateli Europy

Wprowadzenie wspólnej koncepcji bezpieczeństwa w Europie nie powiedzie się, jeśli obywatele Europy nie będą polegać na porównywalnym wszędzie stabilnym fundamencie profesjonalnej policji, która zasługuje na ich zaufanie.

Kodeks etyki policyjnej UE

EuroCOP opowiada się za rozbudową kodeksu etyki policyjnej UE, który na podstawie zalecenia 10/2002 Rady Europy określa rolę policji w społeczeństwie, jej odpowiedzialność wobec obywateli, a także pozycję osób zatrudnionych w policji w służbie i wynikające stąd podstawowe standardy profesjonalne.

Atrakcyjne miejsce pracy

Nierozerwalnie związane z tym jest ekonomiczne i społeczne zabezpieczenie osób zatrudnionych w policji. Bez niego wysokie społeczne standardy i integralność zawodu nie dadzą się urzeczywistnić lub utrzymać. Profesjonalna i zmotywowana policja, która cieszy się zaufaniem obywateli, jest także wynikiem :

– kształcenia i dokształcania się, które bierze pod uwagę dużą społeczną odpowiedzialność policji w społeczeństwie demokratycznym ;
– poziomu dochodów, który odpowiada stopniowi odpowiedzialności, którą codziennie biorą na siebie policjanci i czyni służbę w policji atrakcyjną dla ludzi o wysokich kwalifikacjach ;
– zabezpieczenia społecznego i opieki zdrowotnej, które biorą pod uwagę specyfikę zagrożeń, którym na co dzień podlegają policjanci ;
– ram współdecydowania, które umożliwia pracownikom uwzględnianie ich doświadczenia i problemów w procesie decyzyjnym w policji ;
– przepisów regulujących służbę, które chronią zatrudnionych w policji przed samowolą przełożonych i umożliwiają im przejrzyste planowanie kariery na podstawie rozwoju zawodowego.

EuroCOP opowiada się za tym, by wymienione aspekty były uwzględnione przy definiowaniu europejskich standardów dla policji oraz wspiera swoje organizacje członkowskie w ich pracy na rzecz poprawy warunków życia i pracy policjantów.

C.Bezpieczeństwo publiczne jest zadaniem instytucji publicznych

Jak Europa długa i szeroka, rozprzestrzenia się trend, aby decyzje dotyczące policji podejmować jednostronnie na podstawie uwarunkowań finansowo – politycznych. Doszło nawet do tego, że poszczególni politycy kwestionują wyłączność uprawnień policji do ochrony bezpieczeństwa publicznego.

Granice prywatyzacji zadań publicznych

EuroCOP zdecydowanie opowiada się za zasadą, że ochrona praw obywateli w życiu  publicznym jest specyficznym zadaniem policji i sprzeciwia się wszelkim tendencjom do prywatyzacji policji w Europie. W związku z tym EuroCOP wspiera aktywnie prace Europejskiej Konfederacji Związków Zawodowych EKZZ, mające na celu ochronę usług niekomercyjnych służących interesowi powszechnemu przed komercjalizacją.

Bezpieczeństwo nie jest towarem

Bezpieczeństwo nie jest towarem, lecz podstawowym prawem każdego człowieka. Wiele innych praw człowieka, jak np. prawo własności lub prawo do życia bez bezpieczeństwa nie miałoby żadnej wartości dla obywateli danego państwa. EuroCOP opowiada się za tym, by w odniesieniu do wszystkich uregulowań prawnych, które dotyczą prywatnych firm zajmujących się bezpieczeństwem, interesy ładu politycznego były stawiane na pierwszym miejscu.

D. Przeciwko militaryzacji pracy policyjnej

Zapewnienie bezpieczeństwa i porządku publicznego, jak również zwalczanie i zapobieganie przestępczości są w społeczeństwie demokratycznym zadaniem policji. Obszary działania wojska i policji różnią się zasadniczo.


Żołnierze nie są policjantami

Żołnierze są przeszkoleni specjalnie do zadań militarnych. Ponieważ jednak nie rozporządzają oni specjalistycznym przeszkoleniem wymaganym dla policjantów, nie mogą przejmować ich zadań. EuroCOP opowiada się za zachowaniem jasnego oddzielenia zadań wojskowych od policyjnych.

Policjanci nie są żołnierzami

Policja wykonuje swoje czynności w ramach dnia codziennego demokratycznych społeczeństw. Fakt ten musi się odzwierciedlać również w wewnętrznym układzie i organizacji policji. Formacje, które realizują zadania wyłącznie policyjne, nie powinny zatem podlegać wojsku organizacyjnie i dyscyplinarnie.

III. BEZPIECZEŃSTWO DLA POLICJI

 Osoby zatrudnione w policji zapewniają bezpieczeństwo obywatelkom i obywatelom Europy. Czynią to, narażając często swoje zdrowie, a nawet życie i narażając się na niebezpieczeństwa, na które nie musi się narażać żaden inny pracobiorca. Społeczeństwo zobowiązane jest do ochrony tych, którzy strzegą praw jego obywateli. Ochrona ta musi zaczynać się od kształtowania warunków pracy  i dochodzić aż do ochrony przed przemocą  ze strony osób trzecich.

A. Stosowanie ogólnych wytycznych w zakresie bezpieczeństwa i higieny w miejscu pracy wobec policji

Chociaż Europejski Trybunał Sprawiedliwości w swoim wyroku z 12 stycznia 2005 roku stwierdził ostatecznie, że wytyczne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy obejmują również osoby zatrudnione w policji, dla wielu policjantek i policjantów UE nadal nie jest to rzeczywistością. EuroCOP opowiada się za tym, by przeciętne standardy ochrony pracy w Europie, ustalone w prawie europejskim, obejmowały wszędzie w UE również osoby zatrudnione w policji. EuroCOP będzie nadal zabiegać o utworzenie forum systematycznej wymiany doświadczeń związkowych nt. ochrony pracy w policji na płaszczyźnie europejskiej.

B. Społeczne potępienie dla przemocy wobec policji

Przemoc nie jest ryzykiem zawodowym, które osoby zatrudnione w policji muszą akceptować. Stosowanie przemocy przeciwko policji jest świadomym naruszeniem integralności osobistej osoby, a ponadto zamachem na centralną instytucję społeczeństwa. EuroCOP w dalszym ciągu opowiada się za wysokimi standardami ochrony osób zatrudnionych w policji przed przemocą. Dyrektywą pozostają tu wnioski końcowe projektu dokumentu dotyczącego przemocy wobec policji z roku 2003. EuroCOP nadal domaga się wyraźnego opowiedzenia się na wszystkich płaszczyznach politycznych i społecznych za potępieniem stosowania przemocy wobec policji.

IV. SOLIDARNOŚĆ I POWIĄZANIE

 W centrum zainteresowania EuroCOP, obok reprezentowania wspólnych interesów na zewnątrz, znajduje się stymulowanie wzajemnej wymiany doświadczeń i powiązania organizacji członkowskich. EuroCOP pozostaje do dyspozycji swoich organizacji członkowskich jako platforma wymiany wszelkich pytań, które dotyczą warunków pracy i życia osób zatrudnionych w policji.

A. Dobre praktyki

EuroCOP wspiera swoje organizacje członkowskie w czerpaniu z doświadczeń innych organizacji członkowskich. Wymiana ta odbywa się płynnie i w sposób dostosowany do wymagań organizacji członkowskich.

B. Safety Conference

Wobec szczególnego znaczenia sprawy ochrony pracy w policji, EuroCOP tworzy sieć osób odpowiedzialnych w poszczególnych organizacjach członkowskich za tę kwestię, by wesprzeć pracę konfederacji na rzecz poprawy bezpieczeństwa osób zatrudnionych w policji na płaszcyźnie europejskiej.

C. Problemy płci

Na podstawie dotychczasowej pracy Women Conference EuroCOP zamierza zintensyfikować prace na temat równouprawnienia w miejscu pracy w ramach istniejących możliwości, aby podnieść świadomość znaczenia kwestii płci w policji europejskiej. W związku z tym dąży się do intensyfikacji powiązania z bieżącymi projektami UE w tym zakresie oraz z pracą Europejskiej Konfederacji Związków Zawodowych.

D. Młodzi policjanci

Przyszłość policyjnej współpracy w Europie zależy od policjantów, którzy rozpoczynają swoje kształcenie zawodowe lub dopiero co je ukończyli. Dla przyszłych pokoleń współpraca transgraniczna będzie w o wiele większym stopniu naturalną częścią składową ich codziennej pracy, niż ma to miejsce obecnie. EuroCOP popiera starania, by młodzi policjanci kontaktowali się na płaszczyźnie europejskiej i byli uczulani na transgraniczny wymiar ich pracy. EuroCOP popiera także wymianę transgraniczną młodych koleżanek i kolegów, którzy już są zaangażowani w pracę związkową.

E. EuroCOP w EKZZ

Po uznaniu EuroCOP za organizację branżową policji w ramach Europejskiej Konfederacji Związków Zawodowych EKZZ, EuroCOP dąży do współpracy opartej na wzajemnym zaufaniu. Celem pracy EuroCOP w Europejskiej Konfederacji Związków Zawodowych jest włączenie perspektywy osób zatrudnionych w policji do ogólnej dyskusji ruchu pracowniczego w Europie.


Opracował : Tomasz Krzemieński


                                  

Wizerunek policjanta - nowe przepisy!!!
dzielnik
16.03.2013 | Sobota
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 8047
KWP - Uroczystość ślubowania z udziałem Przewodniczącego ZW NSZP
dzielnik
15.03.2013 | Piątek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 6881
Wkrótce reorganizacja logistyki w KMP w Poznaniu
dzielnik
14.03.2013 | Czwartek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 6861
Obradowała Wielkopolska Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych
dzielnik
12.03.2013 | Wtorek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 7524
W Sejmie RP o wydarzeniach w Sanoku
dzielnik
21.02.2013 | Czwartek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 6148
Policjanci nie przybyli z Marsa
dzielnik
14.03.2013 | Czwartek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 7415
Nowy Dyrektor Okręgowy Służby Więziennej - gratulacje od NSZZ Policjantów
dzielnik
14.03.2013 | Czwartek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 8357
PAPIEŻ FRANCISZEK I
dzielnik
13.03.2013 | Środa
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 7192
Pościg w Świebodzinie. Zginął policjant
dzielnik
12.03.2013 | Wtorek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 7251
Szef BBN rozmawiał z delegacją Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych
dzielnik
07.03.2013 | Czwartek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 8759
tytul_szukaj
tytul_zegar
20:00:45
tytul_kalendarz
Marzec 2024
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
        123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Czy rząd dotrzyma słowa i do policjantom podwyżki w wysokości 20%?
TAK
NIE
TRUDNO POWIEDZIEĆ
dzielnik


ZW NSZZ P - Komendantem Głównym Policji został inspektor Marek Boroń — ogłosił środę w mediach społecznościowych minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.