tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 69 327
Wczoraj 336 1112
Ostat tydzień 2191 6362
Ostat. dwa tyg. 4647 12583
Ostat. miesiąc 10105 29372
Ostatni rok 96395 235072
Razem 1949523 4225579
aktualnosci
NSZZ Policjantów walczy o utworzenie odrębnego Funduszu Zdrowia Służb Mundurowych.
dzielnik
12.09.2008 | Piątek


W chwili obecnej decydują się losy resortowej służby zdrowia. Rząd nie przewiduje utworzenia odrębnego Towarzystwa  Służb Mundurowych. Obecnie wszystko w rękach parlamentarzystów.

Opinia NSZZ Policjantów do projektu rządowego ustawy o państwowym nadzorze nad systemem powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego

UWAGI MERYTORYCZNE:

Zgłaszamy rozważenie powołania odrębnego Towarzystwa ds. służb mundurowych,a w związku z czym proponuję, wprowadzić do projektu następujące zmiany,a mianowicie:

1) w art. 4 ust. 4, proponuję nadać brzmienie:

„4. Prezes Urzędu wykonuje swoje zadania przy pomocy trzech zastępców, w tym jednego zastępcy do spraw służb mundurowych”;

2) po ust. 4 dodaje ust. 4a i ust. 4b w brzmieniu:

4a. Zastępcy powoływani i odwoływani są na wniosek Prezesa Urzędu przez ministra właściwego do spraw zdrowia, z zastrzeżeniem ust. 4b.”

„4b. Zastępca do spraw mundurowych powoływany i odwoływany jest, na wspólny wniosek Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz Ministra Sprawiedliwości.”;

3) w art. 4 w ust. 5, w pkt 1 proponuję po wyrazie „ekonomicznych”, w miejsce przecinka wpisać wyraz „lub”, a po wyrazie „medycznych” postawić kropkę, a pozostałe wyrazy skreślić;
4) na str. 17 projektu, w art. 78 w pkt 1, w miejsce wyrazu „spaw”, należy wpisać wyraz „spraw”
5) w art. 96 w ust. 1 w pkt 1 proponuję zamiast przecinka dopisać wyraz „lub”, a po nim wyrazy „ Publiczne Towarzystwa Ubezpieczeń Zdrowotnych do Spraw Służb Mundurowych i po cudzysłowie proponuję dopisać wyraz „lub” i po nim wyrazy „Towarzystwami do Spraw Służb Mundurowych”;
6) w art. 96 w ust. 2 w pkt 1 po cudzysłowie proponuję dopisać wyraz „lub” i po nim wyrazy „Publiczne TUZ do Spraw Służb Mundurowych”;
7) w art.. 97 po ust. 9 proponuję dodać ust. 10 w brzmieniu:

„10. Minister Obrony Narodowej, Minister Sprawiedliwości oraz minister właściwy do spraw wewnętrznych, określą w drodze rozporządzenia, osoby, które mogą ubezpieczać się
w Publicznym Towarzystwie Ubezpieczeń Zdrowotnych do Spraw Służb Mundurowych.”;

8) w art. 100 w ust. 1, po pkt 7 proponuję dodać pkt. 8 w brzmieniu:

„8) do Spraw Służb Mundurowych z siedzibą w Warszawie”;

9) w art. 106 w ust. 1, po wyrazie „Towarzystwa”, należy postawić przecinek, a następnie dopisać wyrazy „o których mowa w art. 100 ust. 1 pkt 7”, następnie po których należy postawić przecinek;

10) w art. 106 w ust. 2 po wyrazie „Towarzystwa”, należy postawić przecinek, a następnie dopisać wyrazy „o których mowa w ust.1”, po których należy postawić przecinek;

11) w art. 106 po ust. 3 proponuję dodać ust. 3a w brzmieniu:

„3a. W skład Rady Towarzystwa, o którym mowa w art. 100 ust. 1 pkt 8, wchodzi sześć osób, z których po dwie powołują Minister Obrony Narodowej, Minister Sprawiedliwości oraz minister właściwości do spraw wewnętrznych.”,

12) w art. 108 po ust. 1 proponuję dodać ust 1a w brzmieniu:

„1a. Rada Towarzystwa, o którym mowa w art. 100 ust. 1 pkt 8, na wniosek Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości oraz Ministra właściwego do spraw wewnętrznych, przedstawia opinie co do celowości realizacji na terenie zamieszkałych przez ubezpieczonych, w tym Towarzystwie, działań w zakresie ochrony zdrowia, w szczególności w zakresie utworzenia nowych zakładów Opieki Zdrowotnej oraz inwestycji w sprzęt specjalistyczny.”

13) w art. 111 w ust. 1 proponuję, w miejsce wyrazu „Towarzystwa”, wpisać wyraz „Towarzystw, o których mowa w art. 100 w ust. 1 w pkt 1-7”,

14) w art. 111 po ust. 1 proponuję dodać ust. 1a w brzmieniu:

„1a. W skład Zarządu Towarzystwa, o którym mowa w art. 100 w ust. 1 pkt 8, wchodzą Prezes Towarzystwa oraz członkowie Zarządu w liczbie od dwóch do czterech, powołani na pięcioletnią kadencję przez Radę Towarzystwa, po uzyskaniu pozytywnej opinii Ministra Obrony Narodowej, Ministra Sprawiedliwości oraz ministra właściwego do spraw wewnętrznych i organu nadzoru. Wyboru dokonuje się bezwzględną większością głosów ogółu Rady”;

15) po art. 122 proponuję dodać art. art. 122a w brzmieniu:

„Art.122a. Przepisów art. 119-122, nie stosuje się do Towarzystwa do Spraw Służb Mundurowych”

16) w art. 32 w pkt 3 po wyrazie „zdrowia”, proponuję dopisać wyrazy „w porozumieniu
z Ministrem Obrony Narodowej oraz ministrem właściwym do spraw wewnętrznych”;

17) w art. 42 w pkt 1, należy skreślić wyrazy „art.43a”, wraz z kropką;

18) w art. 42 w pkt. 2, należy skreślić wyrazy „Art.119a”, wraz z kropką;

19) w art. 51 po ust. 2 proponuję dodać ust. 2a w brzmieniu:

„2a. Tworzy się Publiczne Towarzystwo Ubezpieczeń Zdrowotnych do Spraw Służb Mundurowych, z siedzibą w Warszawie.”;

20) w art. 51 w ust. 3, po wyrazie „Towarzystw” kropkę zastępuje się przecinkiem, a następnie dodaje wyrazy „z wyjątkiem osób, o których mowa w art. 97 ust. 10.”;

21) w art. 57, po ust. 1, proponuję dopisać ust. 1a w brzmieniu:

„1a. Minister Obrony Narodowej, Minister Sprawiedliwości oraz minister właściwy do spraw wewnętrznych sprawują nadzór nad organizowaniem Towarzystwa do Spraw Służb Mundurowych.”;

UZASADNIENIE

W aktualnie obowiązującym systemie ubezpieczeń zdrowotnych, zadania Narodowego Funduszu Zdrowia w odniesieniu do zakładów opieki zdrowotnej tworzonychi nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Ministra Obrony Narodowej i Ministra Sprawiedliwości realizują komórki organizacyjne Funduszu podległe Zastępcy Prezesa NFZ ds. Służb Mundurowych. Komórki organizacyjne ds. służb mundurowych funkcjonują zarówno na poziomie centrali jak i oddziałów wojewódzkich Funduszu. Aktualnie obowiązujące rozwiązania pozwalają na właściwe realizowanie zadań na rzecz zakładów opieki zdrowotnej tworzonych i nadzorowanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. 

Z uwagi na wysokie wymagania zdrowotne stawiane funkcjonariuszom, stałą ich dyspozycyjność, gotowość do narażania zdrowia i życia oraz dużą uciążliwość służby w porównaniu do obowiązków i warunków pracy innych grup zawodowych, konieczne jest zagwarantowanie tej grupie osób dostępu do niezbędnych świadczeń zdrowotnych, bez konieczności oczekiwania w kolejkach na ich realizację, co w aktualnym systemie nie może być realizowane.
 
Zabezpieczenie świadczeń zdrowotnych w niezbędnym zakresie na potrzeby funkcjonariuszy jest możliwe w oparciu o zakłady opieki zdrowotnej MSWiA. Usytuowanie opieki zdrowotnej funkcjonariuszy resortu w zoz-ach MSWiA umożliwi prowadzenie pełnego nadzoru nad ich stanem zdrowia, co jest bardzo istotne w przypadku tej grupy zawodowej. Zabezpieczenie świadczeń zdrowotnych przez „resortowe” jednostki ochrony zdrowia powinno obejmować również członków rodzin funkcjonariuszy oraz emerytów i rencistów resortu spraw wewnętrznych i administracji. 

Zakłady opieki zdrowotnej MSWiA oprócz udzielania świadczeń zdrowotnych wszystkim ubezpieczonym realizują również inne zadania z zakresu obronności i bezpieczeństwa wewnętrznego państwa, a mianowicie zabezpieczenie medyczne służb podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji i osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe. Ponadto zakłady opieki zdrowotnej MSWiA, jako jedyna grupa samodzielnych publicznych zoz-ów, są objęte militaryzacją, zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 maja 2002 r. w sprawie militaryzacji jednostek organizacyjnych wykonujących zadania na rzecz obronności lub bezpieczeństwa państwa (Dz. U. 2002r. Nr 78, poz.707 ) Nałożenie na zakłady opieki zdrowotnej MSWiA dodatkowych zadań, jakich nie realizują tzw. „cywilne” jednostki ochrony zdrowia, wymaga od tych zakładów lepszej organizacji pracy, większej dyscypliny i mobilizacji pracowników oraz ponoszenia dodatkowych wydatków. 

Planowane na szeroką skalę reformy służby zdrowia w państwie, będą miały istotny wpływ na funkcjonowanie służby zdrowia w resorcie spraw wewnętrznych. W przedmiotowym projekcie ustawy o państwowym nadzorze nad systemem ubezpieczenia zdrowotnego zarówno w urzędzie nadzoru jak i w towarzystwach ubezpieczeniowych brak jest wyodrębniania merytorycznej komórki organizacyjnej, która koordynowałaby opiekę zdrowotną „służb mundurowych”. 

Właściwym rozwiązaniem byłoby utworzenie wydzielonej instytucji ubezpieczeniowej dla służb mundurowych pn. „Towarzystwo Ubezpieczeń Zdrowotnych dla Służb Mundurowych” oraz komórki organizacyjnej w Urzędzie Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych dla Służb Mundurowych” oraz komórki w Urzędzie Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych, podporządkowanej Zastępcy Prezesa ds. Służb Mundurowych. Funkcjonowanie takich instytucji umożliwiłoby uwzględnienie specyficznych potrzeb służb mundurowych w tym funkcjonariuszy resortu. Utworzenie „wydzielonego ósmego ubezpieczyciela” oraz komórki organizacyjnej w Urzędzie Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych jest realne i niezbędne wobec proponowanej przez Rząd reformy ubezpieczeń zdrowotnych i podziału Narodowego Funduszu Zdrowia na siedem Towarzystw Ubezpieczeń Zdrowotnych. 

Towarzystwo Ubezpieczeń Zdrowotnych dla Służb Mundurowych i komórka organizacyjna w Urzędzie Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych przejęłyby zadania dotychczas realizowane przez NFZ- komórki organizacyjne do spraw służb mundurowych powołane w centrali i oddziałach wojewódzkich Funduszu- na rzecz zakładów opieki zdrowotnej tworzonych i nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Ministra Obrony Narodowej i Ministra Sprawiedliwości. Proponowane rozwiązanie byłoby gwarantem właściwej realizacji zadań przez świadczeniodawców „resortowych”. 

W odniesieniu do funkcjonariuszy powinna funkcjonować zasada obligatoryjności przynależności do utworzonego Towarzystwa Ubezpieczenia Zdrowotnego dla Służb Mundurowych. Gwarantowałoby to zapewnienie jednolitych zasad udzielania koniecznych świadczeń zdrowotnych, poprawę dostępności do świadczeń dla funkcjonariuszy narażonych na liczne czynniki ryzyka zawodowego, w tym powracających z misji poza granicami kraju oraz wdrażanie programów profilaktycznych ukierunkowanych na profilaktykę następstw zdrowotnych stresu pourazowego, nadciśnienia tętniczego oraz choroby niedokrwiennej serca. 

Umożliwiłoby to również prawidłowy rozwój i modernizację zakładów pod kątem dostosowania ich do potrzeb zdrowotnych funkcjonariuszy i realizowanych specyficznych zadań na rzecz bezpieczeństwa wewnętrznego kraju.
 
Warunkiem realizacji założonego celu jest włączenie do systemu ubezpieczeń zdrowotnych służb mundurowych także funkcjonariuszy podległych Ministrowi Sprawiedliwości oraz żołnierzy. Racjonalnym wydaje się również ujęcie w tym systemie Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego oraz Służby Celnej. 

Przyjęcie proponowanych rozwiązań w ramach funkcjonowania Towarzystw Ubezpieczeń Zdrowotnych związane z likwidacją NFZ, nie uwzględniające Towarzystwa Ubezpieczeń Zdrowotnych dla Służb Mundurowych oraz komórki organizacyjnej w Urzędzie Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych, stwarza poważne zagrożenia wykonania zadań realizowanych dotychczas przez pion mundurowy NFZ, na rzecz zakładów opieki zdrowotnej funkcjonujących w resorcie spraw wewnętrznych oraz uniemożliwi utrzymanie właściwego poziomu zabezpieczenia, pod względem zdrowotnym funkcjonariuszy. 

Dotychczasowe rozwiązania systemowe są bardzo negatywnie oceniane przez związki zawodowe służb mundurowych oraz środowiska pracownicze tych służb. Oczekują one takiego funkcjonowania systemu służby zdrowia, który zapewniłby im dostęp do sprawnej i szybkiej opieki medycznej. Taka opieka w minionym okresie była gwarantowana przez resortową służbę zdrowia w ramach odrębnego systemu finansowania świadczeń Opieki Zdrowotnej w postaci Branżowej Kasy Chorych dla Służb Mundurowych, co w przedstawionej propozycji realizowane byłoby przez Towarzystwo Ubezpieczeń Zdrowotnych dla Służb Mundurowych.

 

 

Wniosek ZW do Komendanta Wojewódzkiego Policji w sprawie KP w Kłodawie
dzielnik
14.10.2012 | Niedziela
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 7900
Posiedzenie ZW NSZZ P i Warsztaty BHP
dzielnik
10.10.2012 | Środa
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 7766
Premier w Sejmie RP o pieniądzach na Policję
dzielnik
13.10.2012 | Sobota
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 8329
Przewodniczący ZW NSZZ P na odprawie służbowej kadry kierowniczej wielkopolskiej policji
dzielnik
12.10.2012 | Piątek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 7663
Wideokonferencja - część I
dzielnik
12.10.2012 | Piątek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 7513
Tragiczna śmierć mł. asp. Mariusza Zachciała policjanta z Międzychodu. SPOCZYWAJ W SPOKOJU!
dzielnik
12.10.2012 | Piątek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 8787
KGP jeszcze raz o rozliczeniu czasu służby podczas "EURO 2012"
dzielnik
12.10.2012 | Piątek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 7884
Zawody Strzeleckie w Szamotułach
dzielnik
07.10.2012 | Niedziela
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 8302
Komendant odpowiada na Wniosek ZW NSZZ P dot. uruchomienia środków na nagrody motywacyjne!!!
dzielnik
10.10.2012 | Środa
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 9898
Zmiany w L-4 najwcześniej od lipca 2013 roku
dzielnik
10.10.2012 | Środa
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 7768
tytul_szukaj
tytul_zegar
20:00:45
tytul_kalendarz
Marzec 2024
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
        123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Czy rząd dotrzyma słowa i do policjantom podwyżki w wysokości 20%?
TAK
NIE
TRUDNO POWIEDZIEĆ
dzielnik


ZW NSZZ P - Komendantem Głównym Policji został inspektor Marek Boroń — ogłosił środę w mediach społecznościowych minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.