Okres | Wizyt | Odsłon |
Dziś | 6 | 42 |
Wczoraj | 258 | 846 |
Ostat tydzień | 2050 | 5811 |
Ostat. dwa tyg. | 4506 | 12032 |
Ostat. miesiąc | 9964 | 28821 |
Ostatni rok | 96254 | 234521 |
Razem | 1949382 | 4225028 |
18.12.2008 | Czwartek
Opinia Zarządu Głównego NSZZP do projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji.
Pan Grzegorz SCHETYNA
Wiceprezes Rady Ministrów
Minister Spraw Wewnętrznych
i Administracji
O P I N I A
Zarządu Głównego NSZZ Policjantów do projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji i niektórych innych ustaw nadesłanego przez Departament Bezpieczeństwa Publicznego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w dniu 14 października 2008 roku
Zarząd Główny NSZZ Policjantów, po zapoznaniu się z powyższym projektem ustawy wyraża pogląd, że biorąc pod uwagę deklaracje kierownictwa MSWiA o zamiarze uchwalenia całościowej nowej ustawy o Policji, w chwili obecnej nie jest celowe dokonywanie w niej tak wielu zmian. Proponowane poprawki powinny ograniczać się do kwestii najbardziej niezbędnych. Należy także zwrócić uwagę, że zamierzona obecnie nowelizacja byłaby szóstą z kolei od wydania tekstu jednolitego ustawy o Policji w 2007 roku, co statystycznie w tym okresie daje średnio jedną nowelizację na 3 miesiące. Tego rodzaju praktykę trudno uznać za spełniającą zasadę poprawnej legislacji i stabilności stanowionego prawa w rozumieniu art.2 Konstytucji RP.
Odnosząc się natomiast do szczegółowych rozwiązań zawartych w projekcie, Zarząd Główny NSZZ Policjantów widzi potrzebę dokonania w nim następujących zmian:
1. W art. 1 pkt 22 projektu dot. art. 28 ustawy o Policji ppkt a) i d) otrzymują brzmienie:
a) w ust.1 a w pkt 1 skreśla się słowa „lub kandydackiej” i uchyla się pkt 2,
d) po ust.4 dodaje się ust.4a w brzmieniu: „4a. Policjant na czas pełnienia służby w Policji otrzymuje legitymację służbową policjanta oraz inne dokumenty niezbędne do wykonywania czynności służbowych. Koszt zdjęć do legitymacji pokrywany jest ze środków Policji.”
2. W art. 1 pkt 25 projektu dot. art. 33 ustawy o Policji w proponowanym ust. 2 a punkty b) i e) skreśla się.
3. W art.1 pkt 25 projektu dot. art. 33 ustawy o Policji w punkcie b ust.3 art.33 otrzymuje brzmienie: „3. W zamian za czas służby przekraczający normę określoną w ust. 2 policjantowi udziela się czasu wolnego od służby w tym samym wymiarze lub przyznaje mu się rekompensatę pieniężną na zasadach określonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych albo może mu być przyznana rekompensata pieniężna, o której mowa w art. 13 ust.4 a pkt 1.”
4. W art. 1 pkt 26 projektu dot. art. 34 ustawy o Policji w proponowanym ust. 3 dodaje się pkt 3 w brzmieniu: „3) innych studiów wyższych.”
5. W art. 1 pkt 31 projektu art. 41b skreśla się.
6. W art. 1 pkt 33 projektu dot. art. 42 ust.9 ustawy o Policji zasadnym byłoby wymienić wprost enumeratywnie jakich świadczeń ma to dotyczyć. Ponadto wydaje się, że istnieje pewna sprzeczność między pierwszym zdaniem powyższego ustępu a zdaniem drugim tego ustępu (byłoby to już poprzednio przedmiotem kontrowersji).
7. Art. 1 pkt 34 projektu dot. art. 43 ustawy o Policji skreśla się (w konsekwencji nadal obowiązuje w dotychczasowym brzmieniu).
8. W art. 1 pkt 47 projektu dot. art. 66 ustawy o Policji w ust. 2 należy określić szczegółowe zasady i tryb korzystania ze zwrotu kosztów poniesionych na ochronę prawną oraz delegację ustawową, gdyż w innym wypadku uprawnienie zawarte w przepisie może okazać się fikcją.
9. W art. 1 pkt 49 projektu dot. art. 71 a ustawy o Policji:
Art. 71a ust. 1 otrzymuje brzmienie: „1. Przełożeni są obowiązani zapewnić policjantom bezpieczne i higieniczne warunki służby, a także ochronę przed mobbingiem.”
W art. 71 a ust.2 po słowie „przepisy” dopisuje się „działu czwartego i dziesiątego” oraz po słowach art.23711 §4” dopisuje się słowa „oraz ustawę o Społecznej Inspekcji Pracy”.
W art. 71 a ust.3 po słowach „Kodeksu pracy” dopisuje się słowa „i przepisów ustawy o Społecznej Inspekcji Pracy”.
10. W art. 1 pkt 51 projektu dot. art.73 ustawy o Policji brak jest w ust. 4 rodzaju i zakresu „innych świadczeń socjalnych i bytowych”, które mogą być przyznawane policjantowi.
11. W art. 1 pkt 53 projektu dot. art. 88 ust.4 ustawy o Policji otrzymuje on brzmienie: „4. Miejscowością pobliską, o której mowa w ust.1, jest miejscowość, z której najkrótsze połączenie kolejowe lub drogowe do miejscowości pełnienia służby nie przekracza 80 km.”
12. W art. 1 pkt 61 projektu dot. art. 104a ustawy o Policji nie konkretyzuje się minimalnej proporcji między uposażeniem zasadniczym a dodatkami do tego uposażenia. Brak takiego wskaźnika powoduje, że wynagrodzenie policjanta może mieć w istocie charakter prowizyjny w rozumieniu przepisów prawa pracy.
13. Art. 1 pkt 66 projektu dot. art. 115 ust. 4 ustawy o Policji skreśla się (w konsekwencji nadal obowiązuje obecny zapis w art. 115 ust.4 ustawy o Policji).
14. W art. 1 pkt 78 projektu dot. art. 135 ustawy o Policji pkt c dot. ust.4 tego artykułu otrzymuje brzmienie: „4. Karalność przewinienia dyscyplinarnego ustaje, jeżeli od czasu jego popełnienia upłynął rok. Zawieszenie postępowania dyscyplinarnego wstrzymuje bieg terminu przedawnienia. Okres zawieszenia może wynosić rok, po czym postępowanie umarza się.”
Zarząd Główny NSZZ Policjantów proponuje również zawarcie w projekcie następujących rozwiązań:
1. Art. 6 ust.4 a ustawy o Policji otrzymuje brzmienie:
„4a. Na obszarze m. st. Warszawy oraz miast wojewódzkich wskazanych w art. 6 a ust. 1 zadania i kompetencje odpowiadające zadaniom i kompetencjom komendanta powiatowego (miejskiego) Policji wykonuje właściwy terytorialnie komendant rejonowy Policji.”
2. Art. 6a ust. 1 ustawy o Policji otrzymuje brzmienie: „1. W postępowaniu administracyjnym, w sprawach związanych z wykonywaniem zadań i kompetencji Policji, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej, organem właściwym jest komendant powiatowy (miejski) Policji, a na obszarze m. st. Warszawy, Poznania, Gdańska, Katowic, Krakowa, Łodzi, Radomia, Wrocławia, Szczecina, Białegostoku, Olsztyna, Bydgoszczy, Kielc, Rzeszowa, Opola, Gorzowa Wielkopolskiego i Lublina – komendant rejonowy Policji.”
3. Art. 6 a ust. 2 pkt 1 a ustawy o Policji otrzymuje brzmienie:
„1a) w stosunku do komendanta rejonowego Policji - Komendant Stołeczny Policji lub właściwy komendant wojewódzki Policji;”
4. Art. 6c ust.2 ustawy o Policji otrzymuje brzmienie: „2. Komendanta rejonowego Policji powołuje i odwołuje Komendant Stołeczny Policji lub właściwy komendant wojewódzki Policji, po zasięgnięciu opinii prezydenta miasta.”
5. Art.117 ust.1 ustawy o Policji otrzymuje brzmienie: „1. Policjantowi w służbie stałej, zwolnionemu ze służby na podstawie art. 41 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 pkt 4, a także w przypadku osiągnięcia 30 lat wysługi emerytalnej, wypłaca się co miesiąc przez okres roku po zwolnieniu ze służby świadczenie pieniężne w wysokości odpowiadającej uposażeniu zasadniczemu wraz z dodatkami o charakterze stałym, pobieranymi na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym.”
UZASADNIENIE
1. W art. 28 konieczne jest wykreślenie zapisu dot. służby kandydackiej, gdyż w najbliższym czasie zostanie ona zlikwidowana.
2. Z uwagi na fakt, że policjant obowiązany jest dostarczyć zdjęcia do legitymacji służbowej, konieczne jest zapewnienie mu zwrotu kosztów poniesionych z tego tytułu.
3. Wykreślenie zapisu o nie przyznawaniu rekompensaty lub wolnego policjantom przebywającym w podróży służbowej uzasadniamy tym, że policjant powinien mieć rekompensowany ponadnormatywny czas z tego tytułu.
4. Wprowadzenie zapisu o rekompensacie pieniężnej za czas wolny jest konsekwencją postulatu sformułowanego przez NSZZ Policjantów w ramach toczonego sporu zbiorowego.
5. Wprowadzenie zapisu dotyczącego ukończenia innych studiów wyższych jest konieczne z uwagi na konieczność doprecyzowania, w jaki sposób mają nabywać kwalifikacje zawodowe absolwenci innych – poza Wyższą Szkołą Policji – szkół wyższych.
6. Postulaty wnoszone w ramach sporu zbiorowego oraz informacje kierowane do NSZZ Policjantów w sprawie występowania mobbingu w Policji uzasadniają zastosowanie wobec policjantów przepisów antymobbingowych z Kodeksu pracy oraz ustawy o Społecznej Inspekcji Pracy.
7. W związku ze zmianą definicji miejscowości pobliskiej należy uznać, że lepszym rozwiązaniem jest uznanie za taką miejscowość, z której najkrótsze połączenie kolejowe lub drogowe do miejscowości pełnienia służby nie przekracza 80 km.
8. Zdaniem NSZZ Policjantów powinien być zachowany roczny okres przedawnienia przewinień dyscyplinarnych oraz należy sprecyzować maksymalny okres zawieszenia postępowania dyscyplinarnego.
9. Zdaniem NSZZ Policjantów należy pozostawić obecnie obowiązujący zapis art. 115 ust. 4 ustawy o Policji, który jest korzystniejszy dla policjantów.
10. Zdaniem NSZZ Policjantów, w miejsce funkcjonujących obecnie w miastach wojewódzkich komend miejskich i komisariatów policji, należy wprowadzić komendy rejonowe Policji, na wzór rozwiązania zastosowanego w Komendzie Stołecznej Policji. Jednostki takie działały z powodzeniem w latach dziewięćdziesiątych, za rozwiązaniem tym przemawia również wysoki poziom przestępczości w miastach wojewódzkich.
11. Proponowana przez Zarząd Główny NSZZ Policjantów treść art. 117 ust. 1 ustawy o Policji wynika z konieczności zachowania policjantom uprawnienia do świadczenia przedemerytalnego w postaci tzw. rocznej pensji z tytułu osiągnięcia 30 lat wysługi emerytalnej, na zasadzie konstytucyjnej ochrony praw słusznie nabytych.
W przypadku odrzucenia proponowanych poprawek do projektu prosimy o pisemne uzasadnienie.
Przewodniczący
Zarządu Głównego NSZZ Policjantów
Antoni DUDA
Pobierz tekst ustawy:
Pobierz tekst uzasadnienia:
06.06.2013 | Czwartek
06.06.2013 | Czwartek
04.06.2013 | Wtorek
05.06.2013 | Środa
03.06.2013 | Poniedziałek
29.05.2013 | Środa
31.05.2013 | Piątek
03.06.2013 | Poniedziałek