Okres | Wizyt | Odsłon |
Wczoraj | 131 | 326 |
Ostat tydzień | 1665 | 3861 |
Ostat. dwa tyg. | 3297 | 7966 |
Ostat. miesiąc | 8079 | 20117 |
Ostatni rok | 94540 | 232673 |
Razem | 1954689 | 4237305 |
26.01.2009 | Poniedziałek
Mały Rycerz przemówił - Priorytety Działania Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego MSWiA na rok 2009.
Witam i serdecznie pozdrawiam!
Wraz z początkiem Nowego Roku przedstawiam Państwu najważniejsze z punktu widzenia funkcjonariuszy priorytety działania Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego MSWiA na 2009 r. Planowane zadania mają na celu usprawnienie i poprawę warunków służby. Część z priorytetów odnosi się do projektowanych zmian ustaw regulujących ustrój formacji.
Jako najbardziej istotne dla Policji muszę wyróżnić:
1. Prace nad nowelizacją ustawy o Policji, zmierzające do stworzenia formacji na miarę XXI wieku, a ponadto uporządkowanie przepisów, usprawnienie działań formacji, a także wyeliminowanie stwierdzonych niespójności, błędów i niedoskonałości obecnych regulacji;
2. Opracowywanie projektu reformy systemu emerytalnego policjantów, którego celem będzie dostosowanie systemu do realiów gospodarki wolnorynkowej, zapewnienie lepszych emerytur dla funkcjonariuszy liniowych, stworzenia takich warunków, w których pozostanie w służbie będzie się policjantom opłacało;
3. Wprowadzenie do końca 2009 r. w jednostkach Policji i Straży Granicznej Elektronicznego Modułu Procesowego, mającego usprawnić dokumentowanie oraz gromadzenie danych procesowych. Istotą realizowanego projektu jest opracowanie koncepcji oprogramowania komputerowego wspomagającego policjantów w wykonywaniu czynności dochodzeniowo-śledczych oraz rejestracyjnych. Główną zaletą „Elektronicznego Modułu Procesowego” będzie jego prosta obsługa, pozwalająca na korzystanie z niego każdemu policjantowi. Oprócz tego wprowadzenie do powszechnego stosowania pozwoli na lepsze zorganizowanie czasu pracy w komórkach dochodzeniowo-śledczych Policji, a odciążenie policjantów od wielu obecnie wykonywanych czynności, np. rejestracyjno - sprawdzających, analitycznych i biurowych z pewnością przełoży się na możliwość prowadzenia skuteczniejszego procesu dowodowego;
4. Koordynację prac i nadzorowanie wdrażania koncepcji publikowania w Internecie listów gończych oraz rzeczy utraconych w wyniku przestępstw. Poprzez wykorzystanie najbardziej popularnego środka przekazu praca funkcjonariuszy ulegnie znacznemu skróceniu i usprawnieniu;
5. Opracowanie strategii przeciwdziałania przestępczości zorganizowanej na lata 2010 – 2013;
6. Realizację projektu dotyczącego kosztów przestępczości; Istotą tej koncepcji jest szacunkowe wyliczenie strat ponoszonych z tytułu określonych kategorii przestępstw i wykroczeń, strat ponoszonych nie tylko przez bezpośrednio poszkodowanego, ale także przez inne podmioty, w tym m.in. towarzystwa ubezpieczeniowe oraz budżet państwa (organy ścigania, sądy oraz zakłady penitencjarne), czyli ponownie przez obywatela oraz różne instytucje, które nie osiągnęły potencjalnych korzyści z racji korzystania z ich usług. Celem oszacowania kosztów przestępczości oraz wykroczeń jest umożliwienie jak najbardziej efektywnego wykorzystania środków budżetowych na bezpieczeństwo wewnętrzne, zbudowanie budżetu zadaniowego oraz wdrażania strategii bezpieczeństwa w korelacji z innymi resortami.
7. Opracowanie programu odzyskiwania mienia w Polsce oraz upowszechnienie ESOM (Elektronicznego Systemu Odzyskiwania Mienia), tworzonego w ramach projektu Transition Facility 2006 „Poprawa działań antykorupcyjnych w Polsce”. Zadaniem ESOM jest wspomaganie funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, ABW, CBA oraz prokuratorów w działaniach związanych z ujawnianiem i zabezpieczaniem składników majątkowych podlegających przepadkowi w związku przewidywanymi karami i środkami karnymi o charakterze majątkowym. Wdrożenie ESOM będzie miało znaczenie zarówno dla budowy systemu odzyskiwania mienia będącego elementem opracowywanej przez MSWiA Strategii zwalczania przestępczości zorganizowanej, jak i realizacji nowej Strategii Antykorupcyjnej. Funkcję krajowego Biura ds. Odzyskiwania Mienia pełnić będzie Komenda Główna Policji. Koncepcja ESOM opiera się na trzech filarach: Policja (centralny) oraz Ministerstwo Finansów i Ministerstwo Sprawiedliwości (pomocnicze). Poszczególne organy będą współdziałać na poziomie krajowym i terenowym.
8. Projekty zmian ustawowych tworzone przez Międzyresortowy Zespół ds. Ujednolicenia Zasad Użycia Broni Palnej przez Uprawnionych Funkcjonariuszy;
9. Ujednolicenie działania szkolnictwa w służbach resortu spraw wewnętrznych poprzez dopasowanie struktur poszczególnych jednostek oraz programów nauczania; celem koncepcji jest usprawnienie działania szkolnictwa resortowego oraz podwyższenie poziomu nauczania;
10. Zbadanie możliwości ograniczenia skali odejść oraz wykorzystania umiejętności funkcjonariuszy-ekspertów w zakresie działań specjalistycznych po zakończeniu przez nich służby; koncepcja ma na celu wykorzystanie potencjału intelektualnego oraz doświadczenia funkcjonariuszy, bardzo cennych dla Policji;
11. Skatalogowanie programów profilaktycznych realizowanych w Polsce poprzez modyfikację stron internetowych programu „Razem Bezpieczniej”, oraz Banku Dobrych Praktyk. Strona główna Banku Dobrych Praktyk będzie zawierała interaktywną mapę dobrych praktyk oraz bazę programów profilaktycznych, natomiast modernizacja strony internetowej programu „Razem Bezpieczniej” będzie polegała na graficznym odzwierciedleniu działania wojewodów, służb i formacji nadzorowanych przez MSWiA. Podział zostanie także dokonany w oparciu o dofinansowanie w latach 2007-2008, a także realizowane dotychczas przedsięwzięcia na terenach województw
z uwzględnieniem działań terenowej administracji rządowej, samorządowej oraz służb.
12. Sporządzenie oceny działania Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych (KCIK) wraz z innymi resortami: Ministerstwem Skarbu, Ministerstwem Finansów oraz Ministerstwem Obrony Narodowej; Kompleksowe sprawozdanie z działalności KCIK ma być przedstawione Prezesowi Rady Ministrów do końca maja 2009 r.
13. Wprowadzenie zmian organizacyjnych oraz opracowanie zmian legislacyjnych mających na celu poprawę efektywności ściągania grzywien nałożonych w drodze mandatu karnego poprzez opracowanie i wprowadzenie w życie zmian w Urzędach Wojewódzkich usprawniających system egzekucji grzywien, ujednolicenie zasad współpracy między Urzędami Wojewódzkimi i Urzędami Skarbowymi prowadzącymi egzekucję oraz opracowanie projektów oraz rozpoczęcie procedury legislacyjnej zmian aktów prawnych mających wpływ na efektywność egzekucji grzywien;
14. Koordynacja prac związanych z pozyskiwaniem przez Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną i Biuro Ochrony Rządu funduszy pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, w tym z regionalnych Programów Operacyjnych. Celem tych działań jest uzyskanie decyzji o zapewnieniu finansowania z budżetu państwa projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z Unii Europejskiej; Realizacja projektów z budżetu UE przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa państwa i obywateli;
15. Przygotowanie wieloletniej Strategii bezpieczeństwa publicznego w ujęciu międzynarodowym, w tym także aspekty merytoryczny i aspekt bezpieczeństwa przygotowania Polski do sprawowania Prezydencji w 2011 roku;
16. Opracowanie projektu ustawy o międzynarodowej współpracy służb;
17. We współpracy ze służbami logistycznymi Policji, Straży Granicznej, PSP oraz BOR zostaną opracowane założenia realizacji prawa funkcjonariuszy do mieszkania poprzez analizę kosztów utrzymania obecnie obowiązujących rozwiązań, stanowiących relikt poprzedniej epoki oraz przygotowanie nowych propozycji dostosowanych do gospodarki wolnorynkowej;
Jestem przekonany, że nasze projekty przyniosą odczuwalną poprawę warunków pracy funkcjonariuszy i przyczynią się do efektywniejszego wykorzystania czasu policjanta na służbie.
Pozdrawiam!
Adam Rapacki
05.05.2013 | Niedziela
03.05.2013 | Piątek
02.05.2013 | Czwartek
02.05.2013 | Czwartek
26.04.2013 | Piątek
26.04.2013 | Piątek
30.04.2013 | Wtorek
24.04.2013 | Środa