tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 454 853
Wczoraj 500 1108
Ostat tydzień 3302 6653
Ostat. dwa tyg. 6161 13087
Ostat. miesiąc 12280 26114
Ostatni rok 227358 474423
Razem 1278065 2858985
Zwolnienie policjanta art. 41 ust. 2 pkt 5 i 8

                                              I N F O R M A C J A

Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów województwa wielkopolskiego dotycząca trybu postępowania Zarządu w przypadku zamiaru zwolnienia policjanta ze służby na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 i 8 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Policji ( z poźn. zm.).

1. Zwolnienie policjanta może nastąpić tylko po zasięgnięciu opinii Organizacji Zakładowej związku zawodowego policjantów, którą zgodnie § 21 ust. 1 lit. c Statutu NSZZ Policjantów jest Organizacja Wojewódzka. Jej działalnością kieruje organ jakim jest Zarząd Wojewódzki lub jego Prezydium – vide § 22 ust. 1 lit. f i g Statutu. Zgodnie ze stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz przedstawicieli doktryny należy, stwierdzić, iż „uzyskanie opinii organizacji zakładowej jest obligatoryjne, co oznacza, iż organ uprawniony do wydania decyzji o zwolnieniu policjanta ze służby obowiązany jest przed wydaniem decyzji taką opinię uzyskać”. Decyzja wydana bez uzyskania stosownej opinii będzie zatem obarczona wadą skutkującą jej nieważnością, gdyż została wydana z rażącym naruszeniem prawa – patrz art. 156 § 1 pkt. 2 Kodeksu Postępowania Administracyjnego.

2. Inne przepisy prawa administracyjnego nie przewidują możliwości zwolnienia Policjanta ze służby na podstawie art. 41 ust. 2 pkt  5 i 8 z pominięciem  obowiązku uzyskania opinii Organizacji Zakładowej.

3. Art. 106 Kodeksu Postępowania Administracyjnego, nie ma zastosowania w zakresie terminu wydania opinii. Powyższe potwierdza  orzecznictwo sądów administracyjnych.

4. Zarząd Wojewódzki NSZZ Policjantów, niezależnie od wyżej opisanej procedury będzie korzystał z przepisów art. 31 kpa.

5. Organ wydający decyzję o zwolnieniu (komendant) może wyznaczyć Organizacji termin wydania opinii, o której mowa w art. 43 ust. 3 ustawy o Policji, jednakże termin  ten ma charakter jedynie instrukcyjny. Przekroczenie zakreślonego terminu nie może wiązać się z ujemnymi skutkami procesowymi w szczególności z pominięciem treści opinii przy wydawaniu decyzji lub wydaniem decyzji bez opinii. Taka decyzja, jak wskazano w pkt.1, byłaby obarczona wadą powodującą jej nieważność.

6. Zarząd Wojewódzki NSZZ Policjantów województwa wielkopolskiego, mając ustawowy i statutowy obowiązek dbania o interesy policjantów, wydając wspomnianą wcześniej opinię będzie stosował w pierwszej kolejności zapisy § 31 ust. 5 w związku z § 26 ust. 4, Statutu NSZZ Policjantów. W sytuacjach „nie cierpiących” mogą być zastosowane zapisy § 31 ust. 3 w związku z § 27 lub § 23 Statutu. Jednakże w ocenie Zarządu taka sytuacja, w tym przypadku nie ma miejsca, tym bardziej, że Zarząd Główny NSZZ Policjantów skierował wniosek do Trybunału Konstytucyjnego, celem zbadania zgodności art. 41 ust. 2 pkt 5 i 8 ustawy o Policji z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej.

Informacja powyższa została opracowana na podstawie Opinii prawnej Adwokackiej Spółki Partnerskiej - Wiza Paplaczyk Nowakowski z dnia 25 lipca 2007 roku wykonanej na zlecenie Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów.



tytul_szukaj
tytul_zegar
21:11:09
tytul_kalendarz
Marzec 2019
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
        123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Jak oceniasz porozumienie MSWiA - FZZ SM w sprawie podwyżek?
Dobrze
Źle
Nie mam zdania
Najlepsze od lat
dzielnik


ZW NSZZ P – Wojewódzka Konferencja Sprawozdawcza Delegatów NSZZ P w dniu 13 marca na wniosek WKR NSZZ P przyjęła Sprawozdanie z działalności Organizacji Wojewódzkiej w latach 2016 -2018!