tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 10 12
Wczoraj 303 575
Ostat tydzień 4078 7700
Ostat. dwa tyg. 7938 15632
Ostat. miesiąc 15221 29751
Ostatni rok 218278 461768
Razem 1088580 2465000
Zwolnienie policjanta art. 41 ust. 2 pkt 5 i 8

                                              I N F O R M A C J A

Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów województwa wielkopolskiego dotycząca trybu postępowania Zarządu w przypadku zamiaru zwolnienia policjanta ze służby na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 i 8 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Policji ( z poźn. zm.).

1. Zwolnienie policjanta może nastąpić tylko po zasięgnięciu opinii Organizacji Zakładowej związku zawodowego policjantów, którą zgodnie § 21 ust. 1 lit. c Statutu NSZZ Policjantów jest Organizacja Wojewódzka. Jej działalnością kieruje organ jakim jest Zarząd Wojewódzki lub jego Prezydium – vide § 22 ust. 1 lit. f i g Statutu. Zgodnie ze stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz przedstawicieli doktryny należy, stwierdzić, iż „uzyskanie opinii organizacji zakładowej jest obligatoryjne, co oznacza, iż organ uprawniony do wydania decyzji o zwolnieniu policjanta ze służby obowiązany jest przed wydaniem decyzji taką opinię uzyskać”. Decyzja wydana bez uzyskania stosownej opinii będzie zatem obarczona wadą skutkującą jej nieważnością, gdyż została wydana z rażącym naruszeniem prawa – patrz art. 156 § 1 pkt. 2 Kodeksu Postępowania Administracyjnego.

2. Inne przepisy prawa administracyjnego nie przewidują możliwości zwolnienia Policjanta ze służby na podstawie art. 41 ust. 2 pkt  5 i 8 z pominięciem  obowiązku uzyskania opinii Organizacji Zakładowej.

3. Art. 106 Kodeksu Postępowania Administracyjnego, nie ma zastosowania w zakresie terminu wydania opinii. Powyższe potwierdza  orzecznictwo sądów administracyjnych.

4. Zarząd Wojewódzki NSZZ Policjantów, niezależnie od wyżej opisanej procedury będzie korzystał z przepisów art. 31 kpa.

5. Organ wydający decyzję o zwolnieniu (komendant) może wyznaczyć Organizacji termin wydania opinii, o której mowa w art. 43 ust. 3 ustawy o Policji, jednakże termin  ten ma charakter jedynie instrukcyjny. Przekroczenie zakreślonego terminu nie może wiązać się z ujemnymi skutkami procesowymi w szczególności z pominięciem treści opinii przy wydawaniu decyzji lub wydaniem decyzji bez opinii. Taka decyzja, jak wskazano w pkt.1, byłaby obarczona wadą powodującą jej nieważność.

6. Zarząd Wojewódzki NSZZ Policjantów województwa wielkopolskiego, mając ustawowy i statutowy obowiązek dbania o interesy policjantów, wydając wspomnianą wcześniej opinię będzie stosował w pierwszej kolejności zapisy § 31 ust. 5 w związku z § 26 ust. 4, Statutu NSZZ Policjantów. W sytuacjach „nie cierpiących” mogą być zastosowane zapisy § 31 ust. 3 w związku z § 27 lub § 23 Statutu. Jednakże w ocenie Zarządu taka sytuacja, w tym przypadku nie ma miejsca, tym bardziej, że Zarząd Główny NSZZ Policjantów skierował wniosek do Trybunału Konstytucyjnego, celem zbadania zgodności art. 41 ust. 2 pkt 5 i 8 ustawy o Policji z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej.

Informacja powyższa została opracowana na podstawie Opinii prawnej Adwokackiej Spółki Partnerskiej - Wiza Paplaczyk Nowakowski z dnia 25 lipca 2007 roku wykonanej na zlecenie Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów.



tytul_szukaj
tytul_zegar
03:03:44
tytul_kalendarz
Maj 2018
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
  123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031     
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Czy służby mundurowe powinny rozpocząć protest?
Zdecydowanie tak
Nie
Najwyższy czas
dzielnik


ZW NSZZ P - Wprowadzenie odpłatności za tzw. nadgodziny, artykuł 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym oraz wprowadzenie trzydziestodniowego okresu absencji chorobowej z zachowaniem 100 procent uposażenia, spotkały się z pozytywną rekomendacją Zespołu związkowo - rządowego!!!