tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 3 6
Wczoraj 276 634
Ostat tydzień 1813 4175
Ostat. dwa tyg. 3445 8280
Ostat. miesiąc 8227 20431
Ostatni rok 94688 232987
Razem 1954837 4237619
Sejm rozpatrzy poprawki Senatu do ustawy o komisjach lekarskich

Sejm rozpatrzy poprawki Senatu do ustawy o komisjach lekarskich


Podczas trzydniowych obrad Sejm przeprowadzi m.in. drugie czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej, czyli propozycję tzw. ustawy okołobudżetowej.

Uzupełnia ona projekt budżetu na przyszły rok i zapewnia jego prawidłową realizację. Propozycje zmian wynikają z zapisów projektu budżetu. W zakresie świadczeń i wynagrodzeń w sektorze finansów publicznych rząd proponuje utrzymanie wynagrodzeń osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na dotychczasowym poziomie. Oznacza to, że nie zmienią się uposażenie oraz diety parlamentarne posłów i senatorów. Na poziomie z 2014 r. pozostaną też co do zasady płace w „budżetówce” oraz zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.

Posłowie rozpatrzą też senackie poprawki do ustawy o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych. Ustawa wprowadza jednolity system orzecznictwa lekarskiego dla funkcjonariuszy i kandydatów do służby w: Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Biurze Ochrony Rządu, Centralnym Biurze Antykorupcyjnym i Służbie Więziennej. Zgodnie z ustawą, w miejsce systemu orzecznictwa obejmującego: wojewódzkie komisje lekarskie, okręgowe komisje lekarskie i Centralną Komisję Lekarską (CKL) wprowadzono system dwuinstancyjny złożony z rejonowych komisji lekarskich i CKL. Dotychczasowe zatwierdzanie orzeczeń komisji wojewódzkich przez komisje okręgowe zastąpiono trybem skargowym. Jeśli funkcjonariusz lub kandydat do służby nie będzie się zgadzał z treścią orzeczenia komisji rejonowej, będzie miał prawo odwołać się do Centralnej Komisji Lekarskiej z siedzibą w Warszawie. CKL będzie mogła też rozpatrywać odwołania poprzez składy orzekające działające na terenie kraju. Konkretne miejscowości określi w zarządzeniu Minister Spraw Wewnętrznych. Ponadto ustawa ujednolica kategorie zdolności kandydatów do służby i funkcjonariuszy. W przypadku funkcjonariuszy wprowadza kategorie: A –  „zdolny do służby”, B – „zdolny do służby z ograniczeniem”, C – „niezdolny do służby”. Natomiast w odniesieniu do kandydatów nowe przepisy przewidują kategorie: Z –  „zdolny”, N – „niezdolny”. Sejm uchwalił ustawę 10 października 2014 r. Przepisy regulujące funkcjonowanie komisji lekarskich podległych szefowi MSW zyskały w ten sposób rangę ustawową. Dotychczas kwestie te były zapisane w rozporządzeniach. 6 listopada 2014 r. Izba druga zaproponowała do ustawy 16 poprawek, które mają głównie charakter doprecyzowujący i redakcyjny.  

Sejm rozpatrzy w drugim czytaniu poselski projekt nowelizacji ustawy o straży gminnej oraz ustawy – Prawo o ruchu drogowym to kolejny punkt 80. posiedzenia Sejmu. Autorzy proponują, by straż miejska straciła prawo używania fotoradarów oraz karania kierowców za nieprawidłowe parkowanie. Zdaniem wnioskodawców obecne uprawnienia straży miejskiej służą zwiększaniu wpływów do budżetów gminnych a nie poprawie bezpieczeństwa obywateli. Wnioskodawcy powołali się również na raport NIK, który pokazuje 200-procentowy wzrost liczby wykroczeń komunikacyjnych wykrywanych przez straż i zaledwie 2,7-procentowy wzrost działań straży na rzecz zwiększenia porządku publicznego. W uzasadnieniu podkreślono, że zgodnie z raportem konieczne jest także doprecyzowanie zasad pracy staży miejskiej i nadzoru nad nią. Projekt wpłynął do Sejmu 19 kwietnia 2013 r. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP Twój Ruch. 26 czerwca 2013 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisjach: Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. 12 września 2013 r. komisje przyjęły sprawozdanie, w którym wnoszą o odrzucenie projektu. Sprawozdanie przedstawi posłanka Ligia Krajewska.
Posłowie przeprowadzą też pierwsze czytanie komisyjnego projektu nowelizacji ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz niektórych innych ustaw. Ma on na celu uelastycznienie przepisów w zakresie wymogów dotyczących organizowania imprez masowych. Chodzi tu w szczególności o mecze piłki nożnej. Projekt m.in. zmienia wymogi dotyczące liczebności służb porządkowych oraz obowiązki informacyjne spoczywające na organizatorach. W przypadku imprez masowych o podwyższonym ryzyku służby porządkowe będą musiały być zwiększone co najmniej o 200 proc., a obowiązek opracowania regulaminu obiektu, który obecnie spoczywa na organizatorze imprezy, zostanie przeniesiony na jego właściciela lub zarządcę. Projekt ustanawia też wojewódzki zespół interdyscyplinarny do spraw bezpieczeństwa imprez masowych, który będzie organem pomocniczym wojewody. W skład zespołu wejdą m.in. wojewódzki komendant Policji oraz Straży Pożarnej. Zespół wspomagałby realizację obowiązków związanych z zabezpieczaniem imprez masowych m.in. poprzez analizowanie zagrożeń związanych z ich organizacją na terenie danego województwa oraz ocenę podejmowanych w tym zakresie działań. Zmienione zostaną zasady bezpieczeństwa meczów piłki nożnej dotyczące m.in. identyfikacji uczestniczących w nich osób, wyposażenia obiektów, na których są one organizowane oraz sprzedaży biletów. Zgodnie z nowymi zasadami, obowiązek wyposażania obiektów w kompatybilne między sobą systemy elektroniczne służące m.in. do identyfikacji osób i sprzedaży biletów będzie obowiązywał tylko w przypadku meczów rozgrywanych w trzech najwyższych ligach rywalizacji mężczyzn. Zakres przetwarzania danych identyfikujących uczestników meczu obejmowałby imię, nazwisko i numer PESEL. Z obecnie obowiązującego katalogu usunięto by m.in. wizerunek twarzy. Projekt zakłada także zmiany w procedurze stosowania zakazów klubowych. Osoby ukarane będą mogły złożyć do podmiotu, który zastosował zakaz wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Oprócz organizatora meczu piłki nożnej zakaz będzie mógł stosować także związek sportowy lub podmiot prowadzący rozgrywki. Wnioskodawcy proponują również wprowadzenie obowiązku konsultowania projektów budowlanych stadionów z komendantami wojewódzkimi Policji oraz Straży Pożarnej. Projekt wpłynął do Sejmu 12 września 2014 r. jako inicjatywa Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. 29 października 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Uzasadnienie przedstawi poseł Ireneusz Raś.
Posłowie zapoznają się z Informacją Prezesa Najwyższej Izby Kontroli o wynikach kontroli w sprawie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Dokument podsumowuje m in. stan infrastruktury drogowej, funkcjonowanie systemu nadzoru oraz przygotowanie kierowców. Zgodnie z Informacją bezpieczeństwo na polskich drogach poprawia się, ale i tak cały czas negatywnie wyróżniamy się na tle innych krajów UE. Na przestrzeni ostatnich 10 lat zmniejszyła się zarówno liczba śmiertelnych ofiar wypadków z 5,7 tys. ofiar rocznie do 3,4 tys. (spadek o 41 proc.), jak i liczba osób rannych z 64 tys. do 44 tys. (spadek o 31 proc.). W ocenie NIK wpływ na to miała rozbudowa i modernizacja infrastruktury drogowej. W latach 2003-2013 długość autostrad zwiększyła się o 1080 km, dróg ekspresowych o 1016 km, natomiast w latach 2007-2013 oddano do użytku 582 km obwodnic. W 2013 r. łączne wydatki na budowę i remont dróg wyniosły 11,7 mld zł. Dokument wskazuje, iż na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym miały wpływ również działania Policji, np. organizowanie działań prewencyjnych oraz wzrost liczby policjantów pełniących służbę na drodze. NIK podkreślił jednak, iż pomimo powyższych danych polskie drogi wciąż należą do jednych z najbardziej niebezpiecznych w UE, m.in. ze względu na: zły stan techniczny dróg krajowych – najgorszy w woj. dolnośląskim (49 proc.), lubuskim (47 proc.) i śląskim (44 proc.), problem egzekwowania odpowiedzialności za naruszenie przepisów ruchu drogowego przez obcokrajowców czy mało skuteczny system nadawania uprawnień do kierowania pojazdami - kierowcy młodzi wiekiem i stażem są sprawcami około 20 proc. wypadków drogowych. NIK zwróciła uwagę na brak powszechnego, spójnego systemu oddziaływania na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, dlatego też zaproponowała m.in. powołanie Krajowego Systemu Zarządzania i Kontroli Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, zapewnienie stabilnego finansowania zadań w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego, przeprowadzenie reorganizacji struktur odpowiedzialnych za funkcjonowanie systemu nadzoru nad ruchem drogowym oraz promocję właściwych zachowań wśród jego uczestników. Dokument wpłynął do Sejmu 22 października 2014 r., a 24 października br. został skierowany do rozpatrzenia na posiedzeniu Sejmu. Informację przedstawi prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski.
W pierwszym czytaniu Sejm rozpatrzy poselski projekt nowelizacji ustawy – Kodeks karny oraz ustawy Kodeks wykroczeń. Wnioskodawcy chcą doprecyzowania przepisów dotyczących karania za jazdę pod wpływem i po spożyciu narkotyków. Autorzy projektu zauważają, że obecne przepisy nie mówią, jakie stężenie środków odurzających w organizmie stanowi wykroczenie, a jakie przestępstwo. W przypadku delta-9-tetrahydrokanabinolu (tzw. THC) - substancji charakterystycznej dla produktów pozyskiwanych z konopi indyjskich, wnioskodawcy proponują, by to jej stężenie we krwi decydowało o kwalifikacji prawnej czynu. Stężenie od 5 do 10 nanogramów na mililitr ma być wykroczeniem (tzw. stan po spożyciu środka odurzającego), a stężenie większe przestępstwem (tzw. stan pod wpływem środka odurzającego). W przypadku pozostałych środków odurzających autorzy proponują, by rozstrzygało kryterium stopnia zakłócenia sprawności psychomotorycznej. Jeśli zaburzenie sprawności przypomina stan jak po spożyciu alkoholu, będziemy mieć do czynienia z wykroczeniem, a w innym przypadku – przestępstwem. Projekt wpłynął do Sejmu 4 września 2014 r. jako inicjatywa ustawodawcza posłów KP TR. 21 października br. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Uzasadnienie projektu przedstawi poseł Michał Kabaciński.
Sejm rozpatrzy też poprawki Senatu do ustawy o ochronie i pomocy dla pokrzywdzonego i świadka. Nowe przepisy kompleksowo regulują zasady ochrony pokrzywdzonych i świadków przed zastraszeniem i odwetem w trakcie i po zakończeniu postępowania karnego i karnoskarbowego. Zgodnie z ustawą, decyzję o zapewnieniu pomocy i ochrony będzie podejmował komendant wojewódzki Policji właściwy ze względu na miejsce pobytu osoby, której ma być ona udzielona. Decyzja będzie podejmowana na wniosek osoby zainteresowanej, sądu lub organu prowadzącego postępowanie przygotowawcze. Podstawowym rozwiązaniem będzie ochrona świadka lub pokrzywdzonego na czas procesu, obejmująca np. asystę funkcjonariuszy Policji podczas czynności procesowych.

http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/komunikat.xsp?documentId=23CC0A7915ED63B9C1257D9C0050EF9B

tytul_szukaj
tytul_zegar
10:01:48
tytul_kalendarz
Kwiecień 2024
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Jak oceniasz dotyczasowe deyzje Komendanta Głównego Policji?
Dobrze
Źle
Nie mam zdania
dzielnik


ZW NSZZ P - Przez 19 lat wręczono 939 „Kryształowych Gwiazd” i 119 "Kryształowych Gwiazd ze Wstęgą". To setki ocalonych osób, tyleż samo historii ludzkich dramatów i zdarzeń, w których policjanci bez wahania ruszyli na pomoc!