tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 3 6
Wczoraj 466 964
Ostat tydzień 2256 6046
Ostat. dwa tyg. 4535 11931
Ostat. miesiąc 9776 25991
Ostatni rok 96371 234963
Razem 1949923 4226222
Sprawozdanie z działalności ZG NSZZP Policjantów w okresie 6.12.2012 - 17.12.2014 r.

Sprawozdanie z działalności ZG NSZZP Policjantów w okresie 6.12.2012 - 17.12.2014 r.

 

Do wiadomości Zarządów Wojewódzkich i Szkolnych NSZZ Policjantów publikujemy przyjęte przez Zarząd Główny na posiedzeniu w Warszawie dniu 17.12.2014 r. "Sprawozdanie z działalności ZG NSZZP Policjantów w okresie  6.12.2012 r - 17.12.2014 r."

Pełna treść sprawozdania

S P R A W O Z D A N I E
z działalności Zarządu Głównego NSZZ Policjantów
w okresie 06.12.2012 r. – 17.12.2014 r.

Obradujący w dniach 5 – 6 grudnia 2012 roku w Wielogórze k/Radomia VI Krajowy Zjazd Sprawozdawczo – Wyborczy Delegatów NSZZ Policjantów dokonał wyboru przewodniczącego oraz wiceprzewodniczących Zarządu Głównego NSZZ P na szóstą kadencję w osobach:
- Grzegorz NEMS – Przewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Marian BOGUSZYŃSKI – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Jerzy KANIEWSKI – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Sławomir KOSTIUSZKO – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Tomasz KRZEMIEŃSKI – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Piotr MALON – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Józef PARTYKA – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Józef BĄK – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Dorota CYMA – KOŃSKA – Wiceprzewodnicząca ZG NSZZ Policjantów;
- Marek OSIEJEWSKI – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Sylwester STELMASIAK – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Krzysztof WIERZBICKI – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Andrzej ZACHARCZUK – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów.
VI Krajowy Zjazd Sprawozdawczo – Wyborczy Delegatów NSZZ P dokonał również wyboru składu Głównej Komisji Rewizyjnej NSZZ Policjantów na szóstą kadencję w osobach:
- Roman WIERZBICKI – Przewodniczący GKR;
- Ewa Agnieszka GĘBSKA – Wiceprzewodnicząca GKR;
- Bożena BIEDA – członek GKR;
- Ireneusz KWIECJASZ – członek GKR:
- Daniel LENDZIO – członek GKR;
- Dariusz MILEWSKI – członek GKR;
- Jacek WIECZOREK – członek GKR.
Uchwałą nr 6/VI/2012 Zarząd Główny powołał Prezydium ZG, do którego – oprócz wybranych na zjeździe sprawozdawczo – wyborczym Przewodniczącego i wiceprzewodniczących zostali dodatkowo wybrani Wojciech Chociej i Andrzej Ścibisz. Prezydium ZG funkcjonowało w ww. 15-osobowym składzie aż do
16 grudnia 2013 roku, kiedy to Zarząd Główny wybrał do Prezydium Dariusza Kowalskiego i Benedykta Nowaka. Aktualnie Prezydium ZG NSZZ Policjantów liczy siedemnaście osób: Przewodniczącego ZG, wiceprzewodniczących ZG oraz czterech członków.

1.    Dane liczbowe dotyczące pracy ZG i Prezydium ZG NSZZ Policjantów.

W okresie sprawozdawczym Zarząd Główny NSZZ Policjantów obradował
9 razy:



Wszystkie posiedzenia miały wymagane kworum, a ich częstotliwość odpowiadała wymogowi zawartemu w § 33 ust. 15 Statutu NSZZ P,
tzn. odbywały się nie rzadziej niż raz na trzy miesiące. Udział wybranych na Zjeździe przewodniczącego i wiceprzewodniczących oraz członków Prezydium ZG w posiedzeniach Zarządu Głównego przedstawiał się następująco:
Grzegorz Nems - 9, Tomasz Krzemieński- 9, Józef Partyka - 9, Marian Boguszyński - 8, Jerzy Kaniewski - 9, Dorota Cyma-Końska - 9, Piotr Malon - 9, Józef Bąk - 9, Marek Osiejewski - 7, Sylwester Stelmasiak - 8, Andrzej Zacharczuk - 9, Krzysztof Wierzbicki - 9, Sławomir Kostiuszko - 8, Wojciech Chociej - 9, Andrzej Ścibisz - 9, Dariusz Kowalski - 9 i Benedykt Nowak - 9.

W posiedzeniach Zarządu Głównego NSZZ Policjantów 9-krotnie uczestniczyli przedstawiciele Głównej Komisji Rewizyjnej NSZZ P.
Obecność przedstawicieli poszczególnych ZWiS NSZZ P na posiedzeniach ZG NSZZP kształtowała się następująco:
- woj. dolnośląskie - 9,
- woj. kujawsko-pomorskie - 8,
- woj. lubelskie - 8,
- woj. lubuskie - 9,
- woj. łódzkie - 9,
- woj. małopolskie - 8,
- woj. mazowieckie - 9,
- woj opolskie - 9,
- woj. podkarpackie - 9,
- woj. podlaskie - 9,
- woj. pomorskie - 9,
- woj. śląskie - 9,
- woj. świętokrzyskie - 9,
- woj. warmińsko-mazurskie - 8,
- woj. wielkopolskie - 7,
- woj. zachodniopomorskie - 9,
- ZW KSP - 9,
- ZW KGP - 9,
- ZS Legionowo - 9,
- ZS Katowice - 7,
- ZS Piła - 4,
- ZS Słupsk - 2,
- ZS Szczytno - 1.

W okresie sprawozdawczym Zarząd Główny uchwalił łącznie 165 uchwał,
tj.: w 2012 roku - 8 uchwał, w 2013 roku - 84 uchwały i w 2014 roku - 73 uchwały.

W 2013 r. Prezydium ZG NSZZ Policjantów odbyło 10 posiedzeń, na których podjęto 43 decyzje i przyjęto 7 stanowisk.


W poszczególnych posiedzeniach Prezydium ZG NSZZP w 2013 r. uczestniczyli:
1.    Grzegorz Nems – 9 razy;
2.    Tomasz Krzemieński – 10 razy;
3.    Józef Partyka – 10 razy;
4.    Marek Osiejewski – 8 razy;
5.    Dorota Cyma-Końska – 8 razy;
6.    Marian Boguszyński – 8 razy;
7.    Jerzy Kaniewski – 9 razy;
8.    Sławomir Kostiuszko – 9 razy;
9.    Piotr Malon – 7 razy;
10.    Józef Bąk – 7 razy;
11.    Krzysztof Wierzbicki – 8 razy;
12.    Andrzej Zacharczuk – 10 razy;
13.    Sylwester Stelmasiak – 10 razy;
14.    Andrzej Ścibisz – 7 razy;
15.    Wojciech Chociej – uczestniczył – 9 razy.

Zgodnie z uchwałą ZG NSZZP nr 71/2013 z 16.12.2013 r. do składu Prezydium ZG NSZZP włączono Benedykta Nowaka i Dariusza Kowalskiego.
W roku 2014 r. Prezydium ZG NSZZP odbyło 6 posiedzeń, na których podjęto 8 Uchwał i 18 Decyzji. Prezydium przyjęło jedno stanowisko.
W poszczególnych Posiedzeniach Prezydium ZG NSZZP w 2014 r. uczestniczyli:

1.    Grzegorz Nems – 6 razy;
2.    Tomasz Krzemieński – 6 razy;
3.    Józef Partyka – 6 razy;
4.    Marek Osiejewski - 4 razy;
5.    Dorota Cyma-Końska – 3 razy;
6.    Marian Boguszyński – 5 razy;
7.    Jerzy Kaniewski – 5 razy;
8.    Sławomir Kostiuszko – 4 razy;
9.    Piotr Malon – 6 razy;
10.    Józef Bąk – 2 razy;
11.    Krzysztof Wierzbicki – 6 razy;
12.    Andrzej Zacharczuk – 5 razy;
13.    Sylwester Stelmasiak – 6 razy;
14.    Andrzej Ścibisz – 3 razy;
15.    Wojciech Chociej – 6 razy;
16.    Benedykt Nowak – 4 razy;
17.    Dariusz Kowalski – 6 razy.

Wszystkie decyzje i uchwały Prezydium ZG NSZZP od początku VI kadencji, były przedstawiane na posiedzeniach Zarządu Głównego NSZZ Policjantów
i wszystkie zostały zatwierdzone.

2.    Informacja na temat działalności zespołów i komisji ZG NSZZ Policjantów.

•    Uchwałą nr 1/VI/2012 ZG NSZZ Policjantów powołał Biuro Prasowe ZG,
w którego skład weszli Przewodniczący ZG Grzegorz Nems oraz wiceprzewodniczący ZG Tomasz Krzemieński i Józef Partyka. Na koordynatora biura ZG wyznaczył Tomasza Krzemieńskiego. Zgodnie z uchwałą ZG z 12 czerwca 2013 roku do składu biura został włączony także wiceprzewodniczący ZG Marek Osiejewski. Z Biurem Prasowym stale współpracuje administrujący stroną internetową Zarządu Głównego Jerzy Przybyszewski. W ciągu minionych dwóch lat Biuro Prasowe ZG przygotowało szereg informacji, komunikatów i stanowisk dostępnych na stronie internetowej ZG oraz przesyłanych na bieżąco do Zarządów Wojewódzkich i Szkolnych NSZZ Policjantów. Członkowie biura udzielili wielu wywiadów telewizyjnych, radiowych i prasowych. Biuro Prasowe współorganizowało konferencję prasową 24 czerwca 2013 roku, podczas której licznie zgromadzeni dziennikarze otrzymali informacje na temat akcji protestacyjnej Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych, prowadzonej z powodu niekorzystnych dla funkcjonariuszy zmian w ustawie o L-4. 26 czerwca 2014 roku odbyło się zorganizowane przez Biuro Prasowe szkolenie dla osób odpowiedzialnych za kontakty z mediami, które zostało przeprowadzone przez ekipę telewizyjną złożoną z reportera z doświadczeniem w mediach ogólnopolskich oraz operatora kamery pracującego w Polsat News. Uczestnicy szkolenia ocenili je bardzo pozytywnie.
•    Uchwałą nr 3/VI/2012  Zarząd Główny NSZZ Policjantów powołał zespół negocjacyjny na VI kadencję w składzie:
- Grzegorz Nems – Przewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Tomasz Krzemieński – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Krzysztof Wierzbicki – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Józef Partyka – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Dorota Cyma – Końska – Wiceprzewodnicząca ZG NSZZ Policjantów;
- Piotr Malon – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Sylwester Stelmasiak – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Sławomir Kostiuszko – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów.
W trakcie dotychczasowej części VI kadencji zespół negocjacyjny kilkakrotnie negocjował z Komendantem Głównym Policji zasady podziału środków finansowych z tytułu niepełnego zatrudnienia policjantów. W wyniku tych negocjacji w roku 2013 wyasygnowano łączną kwotę 38 milionów złotych z przeznaczeniem głównie
na okresowy wzrost dodatków służbowych i funkcyjnych. W roku 2014
w dwóch transzach na okresowy wzrost dodatków służbowych
i funkcyjnych przeznaczono łącznie 36.500.000 złotych. Ustalono także, że w grudniu 2014 roku Komendant Główny Policji przyzna tysiącowi funkcjonariuszy po 1.000 złotych w ramach nagród, proporcjonalnie do stanu funkcjonariuszy w garnizonach. Ostateczne rozliczenie środków wakatowych za rok 2014 nastąpi do końca grudnia 2014 roku.
11 czerwca 2013 roku zespół negocjacyjny ZG zawarł z Komendantem Głównym Policji porozumienie w trybie art. 9 Ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych, kończące spór zbiorowy rozpoczęty uchwałą ZG NSZZ Policjantów z 9 sierpnia 2012 roku.
•    Decyzją nr 8/VI/2013 z 5 marca 2013 roku, zatwierdzoną następnie przez Zarząd Główny, Prezydium ZG NSZZ P powołało na szóstą kadencję organów Związku zespół do negocjacji z PZU nowego programu ubezpieczeniowego w składzie:
- Grzegorz Nems – Przewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Krzysztof Wierzbicki – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Piotr Malon – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Dorota Cyma – Końska – Wiceprzewodnicząca ZG NSZZ Policjantów;
- Jerzy Kaniewski – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Sylwester Stelmasiak – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Józef Bąk – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów.
W odpowiedzi na zapotrzebowanie środowiska policyjnego Zarząd Główny w 2013 roku wystąpił do Komendanta Głównego Policji
z wnioskiem o rozpoczęcie prac nad nowym programem ubezpieczeniowym dla funkcjonariuszy Policji, przewidującym
w porównaniu z obecną ofertą rozszerzenie o opiekę medyczną. W ciągu pierwszej połowy obecnej kadencji odbyło się szereg spotkań przedstawicieli ZG z przedstawicielami KGP oraz innych związków zawodowych. W trakcie tych spotkań, mając na uwadze interesy członków Związku, przedstawiciele zespołu dążyli do ustalenia roli NSZZ Policjantów w przedmiotowym projekcie jako ubezpieczającego. Stanowisko strony służbowej było początkowo odmienne i jako ubezpieczającego wskazywało Komendanta Głównego Policji.
Po długotrwałych negocjacjach przygotowany został projekt porozumienia pomiędzy NSZZ Policjantów a Komendantem Głównym Policji, którego treść została przyjęta przez ZG na posiedzeniu w dniu 18 listopada 2014 roku. Treść dokumentu została przedstawiona Komendantowi Głównemu Policji oraz związkom zawodowym. Komendant Główny nie wniósł żadnych uwag. W chwili obecnej oczekujemy na stanowisko innych związków zawodowych. Porozumienie w wersji przyjętej na listopadowym posiedzeniu ZG jednoznacznie wskazuje NSZZ Policjantów jako ubezpieczającego w nowym programie ubezpieczeniowym dla funkcjonariuszy Policji.
•    Uchwałą nr 17/VI/2013 Zarząd Główny NSZZ Policjantów powołał na szóstą kadencję zespół ds. OPP, SPPP i SAT w składzie:
- Jerzy Kaniewski – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów (przewodniczący zespołu);
- Piotr Malon – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Andrzej Zacharczuk – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Leszek Kamiński – Wiceprzewodniczący ZW NSZZ Policjantów woj. zachodniopomorskiego;
- Mariusz Grasza – członek ZG NSZZ Policjantów.
W trakcie kadencji do składu zespołu zostali włączeni również Robert Serżysko i Kazimierz Barbachowski (ZW Katowice).
W wyniku działań zespołu udało się zrealizować następujące przedsięwzięcia:
1.    Zakup terminali do radiowozów i patroli pieszych oraz stosowne przeszkolenie policjantów w zakresie obsługi sprzętu teleinformatycznego będącego na stanie Policji.
2.    Zakup stanowisk komputerowych oraz ich przesunięcie z innych komórek organizacyjnych do SESPOL.
3.    Poprawa zaplecza służącego utrzymaniu pojazdów służbowych.
4.    Unormowanie czasu służby podczas działań poza terenem jednostki (nie jest niestety w pełni zadowalające).
5. Zmiana rozporządzenia w sprawie rozkładu służby policjantów (obecne zapisy wydłużają czas odpoczynku pomiędzy służbami oraz wprowadzają jeden wolny weekend w miesiącu).
6.    Unormowanie rozliczania urlopów i L – 4 w systemie SWOP.
7.    Podjęcie działań w kierunku wyrównania równoważnika
za umundurowanie (koncepcja powrotu do poprzednio obowiązującego rozporządzenia MSW).
8.    Zakup sortów mundurowych dla OPP i SPPP.
9.    Skuteczne rozwiązania w zakresie zaopatrywania funkcjonariuszy
w opatrunki osobiste.
10.    Zmiana rozporządzenia w sprawie rozkładu służby policjantów (obecne zapisy wydłużają czas odpoczynku pomiędzy służbami oraz wprowadzają jeden wolny weekend w miesiącu).
11.    Decyzja o przeprowadzeniu szkoleń chemicznych należy obecnie do komendantów wojewódzkich Policji i dowódców OPP i SPPP.
12.    Zablokowanie niekorzystnej dla policjantów reorganizacji SAT
i SPAP.
13. Podjęcie wspólnie z kierownictwem KGP działań w kierunku organizowania corocznych zawodów plutonów OPP i SPPP.  

•    Uchwałą nr 15/VI/2013 Zarząd Główny NSZZ Policjantów powołał na szóstą kadencję zespół do kontaktów z parlamentarzystami w składzie:
- Grzegorz Nems – Przewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Tomasz Krzemieński – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Józef Partyka – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Marian Boguszyński – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Dorota Cyma – Końska – Wiceprzewodnicząca ZG NSZZ Policjantów;
- Wojciech Chociej – członek Prezydium ZG NSZZ Policjantów;
- Dariusz Kowalski – członek Prezydium ZG NSZZ Policjantów.
Przedstawiciele zespołu (najczęściej byli to Grzegorz Nems, Tomasz Krzemieński i Józef Partyka) uczestniczyli w licznych posiedzeniach sejmowej komisji spraw wewnętrznych i powoływanych przez nią podkomisji, a także w spotkaniach z parlamentarnym zespołem ds. służb mundurowych oraz z przewodniczącym komisji spraw wewnętrznych. Szczególne nasilenie spotkań z poszczególnymi klubami parlamentarnymi miało miejsce w okresie od lipca do września 2013 roku w okresie procedowania w parlamencie tzw. ustawy o L-4. Informacje z posiedzeń
i spotkań były przekazywane na bieżąco do zarządów wojewódzkich
i szkolnych NSZZ P oraz zamieszczane na stronie internetowej ZG NSZZ Policjantów.
•    Uchwałą nr 44/VI/2013 Zarząd Główny NSZZ Policjantów desygnował następujących przedstawicieli do zespołu służbowo – związkowego mającego przygotować tekst porozumienia o merytorycznej współpracy między Komendantem Głównym Policji a ZG NSZZ Policjantów:
- Grzegorz Nems – Przewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Jerzy Kaniewski – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Tomasz Krzemieński – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów.
W wyniku prac zespołu i po kilkumiesięcznych negocjacjach, 6 grudnia 2013 roku doszło do podpisania porozumienia między Komendantem Głównym Policji a Zarządem Głównym NSZZ P. Porozumienie to, stanowiące precedens na szczeblu centralnym, jest quasi układem zbiorowym, określając wzajemne prawa i obowiązki Komendanta Głównego Policji i Zarządu Głównego NSZZ Policjantów. Zgodnie z treścią porozumienia, Komendant Główny Policji i Zarząd Główny NSZZ P mają na celu dobro służby oraz wspólnie dbają o pozytywny wizerunek Policji. To na podstawie zawartego porozumienia dochodziło do chwili obecnej do kilkakrotnych ustaleń w zakresie podziału środków finansowych
z tytułu niepełnego zatrudnienia policjantów. W myśl porozumienia przedstawiciele Zarządu Głównego NSZZ P są członkami komisji przeprowadzających postępowania kwalifikacyjne na stanowiska kierownicze w Policji.
•    Uchwałą nr 81/VI/2013 Zarząd Główny NSZZ Policjantów powołał zespół do opracowania projektu statutu  Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych oraz w celu podjęcia czynności zmierzających do rejestracji sądowej FZZSM, w składzie:
- Tomasz Krzemieński – przewodniczący zespołu;
- Marian Boguszyński;
- Wojciech Chociej;
- Józef Partyka.
Zespół spotkał się kilkakrotnie, zarówno tylko we własnym gronie, jak
i w ramach wspólnego zespołu złożonego z przedstawicieli organizacji wchodzących w skład FZZSM. Z uwagi na decyzje ZG NSZZ Policjantów podjęte na posiedzeniach we wrześniu i listopadzie 2014 roku, prace zespołu zmierzają obecnie w kierunku utworzenia Federacji Służb Mundurowych i Publicznych. Stosownie do uchwały nr 158/VI/2014
z 18 listopada 2014 roku, ZG NSZZ P wyraża wolę utworzenia z udziałem NSZZ Policjantów federacji pod taką właśnie nazwą, desygnując do grupy inicjatywnej w tym celu Przewodniczącego ZG oraz członków zespołu powołanego uchwałą 81/VI/2013. Projekt statutu Federacji został skonsultowany w ramach NSZZ Policjantów oraz organizacji tworzących na dzień dzisiejszy Federację Związków Zawodowych Służb Mundurowych.
•    Uchwałą nr 91/VI/2013 oraz na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej NSZZ P, Zarząd Główny NSZZ Policjantów powołał Komisję Statutową
w składzie:
- Dorota Cyma – Końska – Wiceprzewodnicząca ZG;
- Piotr Malon – Wiceprzewodniczący ZG;
- Marek Zegadłowicz (ZW NSZZ P woj. zachodniopomorskiego);
- Robert Król (ZW NSZZ P woj. mazowieckiego);
- Wojciech Chociej (ZW NSZZ P woj. podlaskiego);
- Grzegorz Łagódka (ZS SP Katowice);
- Rafał Jankowski (ZW NSZZ P woj. śląskiego);
- Adam Jaguś (ZW NSZZ P woj. małopolskiego).
Komisja Statutowa spotkała się kilkakrotnie (po raz pierwszy w dniach 25-26 czerwca 2014 roku), a wypracowane propozycje skierowała do zarządów wojewódzkich i szkolnych w celu zgłaszania ewentualnych uwag. Pod koniec roku 2014 przewidywane jest kolejne posiedzenie zespołu. Propozycje zmian w Statucie były także analizowane przez GKR.
•    Uchwałą nr 97/VI/2014 Zarząd Główny NSZZ Policjantów powołał komitet obchodów XXV-lecia NSZZ Policjantów, w składzie:
- Grzegorz Nems – Przewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Dorota Cyma – Końska – Wiceprzewodnicząca ZG NSZZ Policjantów;
- Tomasz Krzemieński – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Marek Osiejewski – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Józef Partyka – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Sylwester Stelmasiak – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Krzysztof Wierzbicki – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów.
Termin centralnych obchodów 25 – lecia NSZZ Policjantów został ustalony na 8 i 9 maja 2015 roku. Obchody odbędą się w Warszawie.
W chwili obecnej trwają negocjacje cenowe z właścicielem obiektu,
w którym odbędą się uroczystości. Został opracowany również wzór medalu XXV – lecia NSZZ Policjantów. Zespół intensywnie pracuje nad scenariuszem uroczystych obchodów naszego święta.

3.    Realizacja priorytetów działania NSZZ Policjantów do końca roku 2014.

Na początku roku 2014 Prezydium ZG NSZZ Policjantów sformułowało priorytety działania Związku do końca tego roku, określając również, kto imiennie odpowiada za ich realizację. W odniesieniu do poszczególnych priorytetów sytuacja kształtuje się następująco:
•    Priorytet dotyczący podziału środków z tytułu niepełnego zatrudnienia policjantów na rok 2014: realizacją priorytetu zajmował się zespół negocjacyjny ZG. Ustalenia w tym zakresie zostały opisane w punkcie
2 niniejszego sprawozdania.
•    Priorytet dotyczący dodatku stażowego. Realizacją priorytetu zajmowali się wiceprzewodniczący ZG Sylwester Stelmasiak i Krzysztof Wierzbicki wspomagani przez pozostałych członków Prezydium ZG. Warto w tym miejscu przypomnieć, że już na początku 2013 roku został przygotowany wspólny projekt Zarządu Głównego NSZZ P oraz Komendanta Głównego Policji dotyczący zwiększenia dodatku stażowego wraz ze wskazaniem źródeł finansowania. Wobec braku jednoznacznego stanowiska Ministra Spraw Wewnętrznych Bartłomieja Sienkiewicza w garnizonach wdrożono akcję kierowania wniosków do parlamentarzystów o wystosowanie interpelacji poselskich do MSW w sprawie niewprowadzenia w życie przedmiotowych rozwiązań. Ponadto przeprowadzono szereg spotkań,
w tym o charakterze nieformalnym, z decydentami w celu skutecznej realizacji pomysłu. Wszystkie te działania doprowadziły do zapowiedzi Pani Minister Spraw Wewnętrznych Teresy Piotrowskiej podpisania stosownego rozporządzenia, korzystnego dla funkcjonariuszy Policji ze stażem służby powyżej 20 lat, z terminem wejścia w życie w 2015 roku
i z mocą obowiązywania od 01.01.2015 r.
•    Priorytet dotyczący inicjatywy obywatelskiej w sprawie ustawy
nt. płatnych nadgodzin oraz ekwiwalentu za służbę pełnioną w porze nocnej, niedziele, święta i dni ustawowo wolne od pracy. Kwestią tą ZG NSZZ Policjantów interesował się od początku obecnej kadencji, podejmując stosowne uchwały i decyzje już w styczniu i marcu 2013 roku. W marcu 2014 roku ZG NSZZ Policjantów wybrał do komitetu
ws. inicjatywy obywatelskiej dot. przedmiotowego projektu ustawy następujących przedstawicieli:
- Dorota Cyma – Końska – Wiceprzewodnicząca ZG NSZZ Policjantów (koordynator);
- Marian Boguszyński – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów;
- Jerzy Kaniewski – Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów.
Przy współpracy kancelarii mecenas M. Derlatki po przeprowadzeniu wymaganych konsultacji z innymi służbami mundurowymi został przygotowany ostateczny projekt obywatelski ustawy w sprawie płatnych nadgodzin oraz ekwiwalentu za służbę pełnioną w porze nocnej, niedziele, święta i dni ustawowo wolne od pracy. W projekcie zawarto także inne propozycje wynikające z decyzji ZG NSZZ Policjantów (m.in. sprawa 3-miesięcznego tzw. okresu ochronnego przy zwolnieniach lekarskich funkcjonariuszy). W chwili obecnej rozpoczęła się akcja zbierania 100 tys. podpisów popierających przedmiotowe rozwiązanie.
•    Priorytet dotyczący zbadania zgodności z Konstytucją RP art. 15a ustawy emerytalnej dla funkcjonariuszy służb mundurowych. Za realizację tego priorytetu odpowiadają Andrzej Zacharczuk, Marek Osiejewski i Jerzy Kaniewski. Wniosek o zbadanie zgodności z Konstytucją i Europejską Kartą Społeczną przepisów ustawy z dnia 18 lutego 1994 roku
o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji oraz innych służb mundurowych został w dniu 9 października 2014 roku złożony do Trybunału Konstytucyjnego. Pozostaje nam teraz uzbroić się
w cierpliwość i czekać na korzystne rozstrzygnięcie tej sprawy przez TK.
•    Priorytet dotyczący zbadania zgodności z Konstytucją RP art. 115a ustawy o Policji. Za realizację tego priorytetu odpowiadają Andrzej Zacharczuk, Marek Osiejewski i Jerzy Kaniewski. Warto tu przypomnieć, że art. 115a ustawy o Policji stanowi, że przyznany funkcjonariuszowi Policji ekwiwalent pieniężny za 1 dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego lub dodatkowego oraz za każde rozpoczęte 8 godzin niewykorzystanego czasu wolnego przysługującego na podstawie art. 33 ust. 3 ustawy o Policji ustala się w wysokości 1/30 części miesięcznego uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym. Rozwiązanie to różni się w sposób znaczący od analogicznych przepisów ustaw pragmatycznych regulujących służbę innych formacji mundurowych, których użyty został mnożnik w wysokości 1/22 lub 1/21 części miesięcznego uposażenia zasadniczego. W ocenie naszego Związku przywołany przepis budzi wątpliwości konstytucyjne na tle art. 64 ust. 2 Konstytucji w zw. z art. 32 ust. 1 Konstytucji, która gwarantuje równą ochronę dla praw majątkowych oraz równość wobec prawa. W obecnym stanie prawnym policjanci za każdy dzień niewykorzystanego urlopu otrzymują ok. 73% dziennego uposażenia, czego w żaden sposób nie można uznać za pełną rekompensatę. Ostatecznie w dniu 21 listopada 2014 roku wniosek do Trybunału Konstytucyjnego w przedmiotowej sprawie został złożony. Również i w tym przypadku należy uzbroić się
w cierpliwość, chyba że wcześniej zostanie zmieniona ustawa o Policji przez Sejm RP.   
•    Priorytet dotyczący skierowania wniosku do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie ustawy o L-4. Za realizację tego priorytetu odpowiadają Tomasz Krzemieński, Dariusz Kowalski, Benedykt Nowak i Janusz Łabuz.       W ramach prac zespołu skierowano wystąpienie do Centralnej Komisji Lekarskiej MSW zwracające uwagę na problem potrąceń z uposażeń policjantów w przypadku zwolnień lekarskich, które w myśl znowelizowanej ustawy są płatne 100%. W dniu 7 listopada 2014 roku miało miejsce spotkanie zespołu z przedstawicielami firmy „Omega – Kancelarie Prawne”, podczas którego omówiono wstępne założenia planowanego wniosku do TK ws. ustawy obowiązującej od 1 czerwca 2014 roku. Zwrócono uwagę m.in. na nierówność traktowania ogółu policjantów w porównaniu z funkcjonariuszami oddelegowanymi do pełnienia służby w kontyngentach policyjnych, a także na odmienne naliczanie stawki za okres przebywania policjantów na zwolnieniach lekarskich w porównaniu z pracownikami cywilnymi. W myśl sugestii adwokata biorącego udział w spotkaniu skierowanie wniosku do TK powinno zostać poprzedzone wystąpieniem ZG NSZZ Policjantów do Rzecznika Praw Obywatelskich i Ministra Spraw Wewnętrznych.
7 listopada zespół wystosował pismo do ZWiS o sygnalizowanie wszelkich nieprawidłowości mających miejsce przy realizacji ustawy o L – 4.
Do chwili obecnej trwa zbieranie niepokojących sygnałów
w przedmiotowej kwestii. Na podstawie zebranych informacji zostanie sporządzona skarga do RPO. Zgodnie z decyzją Prezydium ZG z 2 grudnia 2014 roku w najbliższym czasie nastąpi skierowanie wniosku do Trybunału Konstytucyjnego o zbadanie zgodności z ustawą zasadniczą wskazanych przepisów ustawy o Policji.
•    Priorytet dotyczący działań związanych z brakiem waloryzacji płac
w okresie lat 2009 – 2014. Za realizację tego priorytetu odpowiadają Wojciech Chociej i Piotr Malon. Do reprezentowania interesów funkcjonariuszy Policji w tej sprawie, tzn. do kierowania pozwów zbiorowych została rekomendowana firma „Omega” Kancelarie Prawne. Większość zarządów wojewódzkich i szkolnych podpisało umowy z firmą „Omega”. Pierwsze dokumenty z kilku garnizonów trafiły do sekretariatu firmy, która rozpoczęła prace związane ze składaniem pozwów w sadzie. W świetle najnowszych informacji o losie tożsamego pozwu funkcjonariuszy Służby Więziennej, który został oddalony przez sąd,
w najbliższym czasie zostanie podjęta przez ZG decyzja dotycząca dalszych działań w sprawie pozwów kierowanych przez funkcjonariuszy Policji. Jeśli ZG zdecyduje o zaniechaniu kierowania pozwów, podjęte zostaną prace nad skierowaniem wniosku do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zbadania zgodności braku waloryzacji policyjnych uposażeń
z Konstytucją.
•    Priorytet dotyczący nowej ustawy modernizacyjnej dla Policji i innych służb mundurowych. Za realizację tego priorytetu odpowiadają Sławomir Kostiuszko, Andrzej Ścibisz i Benedykt Nowak. Projekt ustawy modernizacyjnej został opracowany przez ekspertów i przekazany członkom zespołu. Przewiduje on znaczący wzrost policyjnych uposażeń oraz środków finansowych na wydatki rzeczowe. Obecnie projekt jest analizowany przez kierownictwo Komendy Głównej Policji. Po zakończeniu prac nad projektem zostanie on ponownie poddany gruntownej analizie. Po ewentualnym zaakceptowaniu projektu przez ZG zostanie on przekazany za pośrednictwem klubów parlamentarnych do kancelarii Sejmu.
Podczas spotkania Minister Spraw Wewnętrznych Teresy Piotrowskiej
z przedstawicielami związków zawodowych w dniu 2 grudnia 2014 roku, Pani Minister wyraziła zainteresowanie utworzeniem nowej ustawy modernizacyjnej, przewidującej również wzrost płac funkcjonariuszy służb mundurowych. Wolę działania w tym kierunku Minister SW potwierdziła w wywiadach zamieszczonych na portalach internetowych onet.pl i wp.pl w dniu 9 grudnia 2014 roku.
•    Informacja o realizacji priorytetów dotyczących:
- statutu Federacji Służb Mundurowych i Publicznych,
- nowej umowy ubezpieczenia grupowego,
- obchodów XXV-lecia NSZZ Policjantów,
została zawarta w punkcie 2 niniejszego sprawozdania.

4.    Uchwały i ich realizacja.
4.1.    Realizacja uchwały programowej VI Zjazdu Sprawozdawczo – Wyborczego Delegatów NSZZ Policjantów w dniach 5-6 grudnia 2012 roku.


Zgodnie z punktem 1 uchwały programowej VI Zjazdu Sprawozdawczo – Wyborczego Delegatów NSZZ P, Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Policjantów będzie konsekwentnie realizował cele wynikające z § 9 Statutu NSZZ P, a w szczególności:
a)    ochronę policjantów, ich rodzin, emerytów i rencistów policyjnych przed obniżeniem poziomu życia, przy pomocy inicjatyw ustawodawczych podejmowanych w porozumieniu z innymi związkami zawodowymi służb publicznych i mundurowych,
b)    podejmowanie działań mających wpływ na kształtowanie korzystnych warunków służby i płacy na rzecz policjantów, w tym starania o wzrost wskaźnika wielokrotności kwoty bazowej stanowiącego przeciętne uposażenie funkcjonariuszy Policji,
c)    realizowanie przedsięwzięć mających na celu integrację środowiska policjantów, emerytów i rencistów oraz ich rodzin przy pomocy działalności profilaktyczno – edukacyjnej, organizowanie działalności kulturalnej, sportowej oraz rekreacyjnej.
W odniesieniu do tego punktu uchwały programowej wymienić należy przede wszystkim opisane wcześniej działania ZG NSZZ Policjantów
w kierunku inicjatywy ustawodawczej mającej na celu przygotowanie obywatelskiego projektu ustawy ws. płatnych nadgodzin oraz ekwiwalentu finansowego za służbę pełnioną w porze nocnej, niedziele, święta i dni ustawowo wolne od pracy. ZG podejmował także liczne starania w kierunku wzrostu płac funkcjonariuszy, których rezultatem stał się projekt rozporządzenia MSW wprowadzającego zmiany w zakresie dodatku stażowego, a także zapowiedzi kierownictwa resortu mówiące
o nowej ustawie modernizacyjnej przewidującej sukcesywny wzrost uposażeń. Wśród przedsięwzięć mających na celu integrację środowiska wymienić można uwieńczone powodzeniem starania ZG o pozyskanie łodzi mogącej służyć policjantom z całego kraju i ich rodzinom, a także stałe ujmowanie w preliminarzu ZG kwot przewidzianych na dofinansowywanie różnorodnych imprez sportowych, kulturalnych
i rekreacyjnych.
•    Zgodnie z punktem 2 uchwały programowej, NSZZ Policjantów podejmie działania mające na celu zarejestrowanie Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych oraz opracuje statut FZZSM
i doprowadzi do wyboru władz tej Federacji. Dotychczasowe działania ZG NSZZ P w kierunku realizacji tego punktu zostały już omówione
w niniejszym sprawozdaniu.
•    Zgodnie z punktem 3 uchwały programowej, NSZZ Policjantów podejmie współpracę z zagranicznymi stowarzyszeniami i związkami zawodowymi zrzeszającymi funkcjonariuszy Policji i pokrewnych służb mundurowych
w celu uzyskania optymalnych korzyści dla reprezentowania środowiska zawodowego polskich policjantów. W ramach realizacji tego punktu uchwały programowej Zjazdu, ZG NSZZ Policjantów nawiązał współpracę z niemieckimi, litewskimi, hiszpańskimi i ukraińskimi związkami zawodowymi policjantów i milicjantów. Rozważana jest możliwość wstąpienia NSZZ Policjantów do Europejskiego Związku Policji, trzeciej – obok CESP i EuroCOP-u organizacji europejskiej zrzeszającej organizacje zawodowe funkcjonariuszy Policji. NSZZ Policjantów uczestniczył w kilku projektach finansowanych ze środków Unii Europejskiej, podczas których wymieniał doświadczenia z przedstawicielami związków zawodowych Policji Hiszpanii, Niemiec, Litwy, Rumunii i Bułgarii, a także Malty i Serbii. Na szczególną uwagę zasługuje niezakończony jeszcze projekt „Wyższa jakość – większe bezpieczeństwo. Analiza porównawcza jakości pracy
w Policji”, którego liderem jest NSZZ Policjantów. W ramach projektu przeprowadzono przy pomocy specjalnie utworzonego kwestionariusza badania stresu wśród policjantów na reprezentatywnych grupach po 1.000 funkcjonariuszy z Polski, Litwy, Rumunii, Niemiec i Hiszpanii. Raport z badań będzie gotowy w styczniu 2015 roku.
Latem 2014 roku do NSZZ Policjantów zwrócił się związek zawodowy ukraińskich milicjantów, prosząc o udzielenie pomocy dla funkcjonariuszy poszkodowanych w wyniku zajść na wschodzie Ukrainy. ZG NSZZ P podjął wraz z zarządami wojewódzkimi i szkolnymi decyzję o sfinansowaniu turnusu rehabilitacyjnego dla szesnastu poszkodowanych milicjantów wskazanych przez stronę ukraińską. Turnus ten odbył się w Krynicy
w dniach 6 – 17 października 2014 roku.
•    Zgodnie z punktem 4 uchwały programowej, VI Krajowy Zjazd Sprawozdawczo – Wyborczy NSZZ Policjantów wyraził zgodę na przekazywanie składki z tytułu członkostwa NSZZ P słuchaczy kursu zawodowego podstawowego z właściwych Zarządów Wojewódzkich na rzecz właściwych Zarządów Szkolnych w okresie przebywania policjanta na kursie (na podstawie § 12 Statutu NSZZ Policjantów), w przypadku przyjęcia policjanta w poczet członków przez Zarząd Szkolny. W trakcie dotychczasowej części kadencji do ZG NSZZ Policjantów nie wpływały sygnały, iż uchwała programowa w powyższym zakresie nie jest realizowana.

4.2.    Realizacja uchwał ZG NSZZ Policjantów podjętych w pierwszej połowie VI kadencji.

Większość uchwał podjętych przez ZG NSZZ Policjantów
w pierwszej połowie VI kadencji została zrealizowana lub jest w trakcie realizacji w ramach opisanych uprzednio prac zespołów i komisji ZG bądź w ramach realizacji priorytetów działania Związku na rok 2014. Spośród innych istotnych uchwał ZG dotychczasowej części kadencji można wymienić m.in.:
•    Uchwałę nr 30/VI/2013 z 12 czerwca 2013 roku w sprawie podjęcia ogólnokrajowej akcji protestacyjnej, wobec naruszenia przez Rząd RP ustawy o związkach zawodowych i podstawowych zasad dialogu społecznego przy procedowaniu projektów ustaw ws. L-4, komisji lekarskich i rent inwalidzkich oraz świadczeń odszkodowawczych, a także wobec zamrożenia płac policjantów i kierowania środków finansowych
z wakatów na wydatki rzeczowe Policji. Na czas trwania akcji ZG powołał ogólnopolski komitet protestacyjny, w którego skład weszli członkowie Prezydium ZG i Wiceprzewodniczący ZW NSZZ P w Katowicach Rafał Jankowski. Komitet protestacyjny ustalał rodzaj i zakres działań protestacyjnych we współdziałaniu z pozostałymi związkami zawodowymi reprezentującymi funkcjonariuszy służb mundurowych oraz przekazywał na bieżąco informacje o przebiegu akcji. Zgodnie z decyzją nr 1/2013 Komitetu Protestacyjnego ZG, NSZZ Policjantów wraz z innymi związkami zawodowymi reprezentowanymi w Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych wziął udział w pikiecie protestacyjnej pod Sejmem RP, która odbyła się 27 sierpnia 2013 roku. Tego samego dnia ok. dwustu przedstawicieli FZZSM uczestniczyło w wysłuchaniu publicznym na temat projektu ustawy ws. L-4. Swoje wystąpienia wygłosili tam m.in. Przewodniczący ZG NSZZ Policjantów oraz Wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów Dorota Cyma – Końska, Tomasz Krzemieński i Józef Partyka.
Decyzją nr 2/2013 z 12 sierpnia 2013 roku Komitet Protestacyjny ZG NSZZ Policjantów postanowił o udziale NSZZ Policjantów w pikiecie pod Ministerstwem Spraw Wewnętrznych, a następnie przemarszu i pikiecie pod Sejmem RP w dniu 11 września 2013 roku, wraz z przedstawicielami pozostałych związków zawodowych wchodzących w skład Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych, w ramach wspólnego protestu trzech central związkowych: Forum Związków Zawodowych, OPZZ i NSZZ „Solidarność”. NSZZ Policjantów wziął udział we wspomnianej pikiecie, a także w ponad stutysięcznej manifestacji, która w ramach Ogólnopolskich Dni Protestu odbyła się w Warszawie
14 września 2014 roku.
16 grudnia 2013 roku, w związku z przyjęciem przez sejmową komisję spraw wewnętrznych tekstu ustawy ws. zwolnień lekarskich funkcjonariuszy przewidującej 80 % stawki za okres pobytu na L-4 bez żadnego okresu ochronnego (wbrew propozycjom składanym przez ZG NSZZ Policjantów i Federację Związków Zawodowych Służb Mundurowych), ZG NSZZ P postanowił o podjęciu szeregu dalszych działań, w tym o sporządzeniu projektu obywatelskiego ustawy
ws. płatnych nadgodzin, o przygotowaniu wniosku do Trybunału Konstytucyjnego w przypadku ostatecznego przyjęcia ustawy ws. L-4 funkcjonariuszy i żołnierzy w kształcie niekorzystnym dla środowiska służb mundurowych oraz o udziale umundurowanych funkcjonariuszy
w posiedzeniu Sejmu podczas czytania projektu ustawy ws. L-4.
22 stycznia 2014 roku zorganizowana grupa osób reprezentujących organizacje wchodzące w skład Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych obserwowała z galerii sejmowej obrady Sejmu, podczas których przewidziano rozpatrzenie sprawozdania Komisji Spraw Wewnętrznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o Policji… (tzw. ustawa o L-4). Grupę umundurowanych funkcjonariuszy zgłoszono także na dzień 24 stycznia 2014 roku, w celu obserwowania przebiegu trzeciego czytania projektu ustawy o L-4. Wskutek dziwnych zabiegów Kancelarii Sejmu informacja o wyrażeniu zgody na udział w trzecim czytaniu została przekazana praktycznie w momencie jego rozpoczęcia, co de facto uniemożliwiło zainteresowanym funkcjonariuszom obserwację obrad.
Decyzją nr 1/2014 z 4 lutego 2014 roku Komitet Protestacyjny ZG NSZZ Policjantów postanowił zorganizować pikietę pod Sejmem 19 lutego 2014 roku, tzn. w dniu rozpatrywania przez Senat RP ustawy o L-4.
W pikiecie wzięły udział także pozostałe organizacje zrzeszone
w Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych.
28 kwietnia 2014 roku, w związku ze zbliżającymi się wyborami do Parlamentu Europejskiego oraz w nawiązaniu do przyjętego wcześniej planu działania, NSZZ Policjantów zaapelował do Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych o kontynuowanie, a w okresie po 5 maja 2014 roku wzmożenie akcji, w której ramach funkcjonariusze służb mundurowych i społeczeństwo otrzymali informację, jak poszczególni parlamentarzyści głosowali nad ustawą w sprawie L-4 żołnierzy
i funkcjonariuszy. Kontynuacja akcji informacyjnej stanowiła realizację decyzji FZZSM z 29 stycznia 2014 roku, mając ułatwić przede wszystkim żołnierzom, funkcjonariuszom, ich rodzinom oraz emerytom i rencistom służb mundurowych podjęcie decyzji w nadchodzących wówczas wyborach.
•    Uchwałę nr 51/VI/2013 z 13 czerwca 2014 roku, w myśl której posiedzenia ZG powinny się odbywać we wszystkich województwach. Do chwili obecnej posiedzenia ZG odbyły się na terenie woj. mazowieckiego, podkarpackiego i lubelskiego. Organizowanie posiedzeń ZG w różnych województwach miało w założeniu pozytywnie wpłynąć na atmosferę
i spowodować integrację środowiska naszego Związku.
•    Uchwałami nr 35/VI/2013 i 36/VI/2013 z 13 czerwca 2013 roku ZG NSZZ Policjantów wyraził zgodę na podpisanie przez Przewodniczącego
i Wiceprzewodniczącego ZG umów o dofinansowanie projektów „Na straży CSR” oraz „Na straży dialogu”. Beneficjentem obu projektów był NSZZ Policjantów. Projekt „Na straży CSR” był realizowany na terenie woj. wielkopolskiego i w jego ramach przeprowadzono kilka szkoleń dla działaczy związkowych. Projekt „Na straży dialogu” miał charakter ogólnopolski i w jego ramach odbyło się 16 dwudniowych szkoleń we wszystkich województwach, podczas których przeszkolono ogółem 320 przedstawicieli NSZZ Policjantów oraz związków zawodowych pracowników Policji z zakresu ochrony prawnej funkcjonariuszy publicznych oraz zagadnień negocjacji, rokowań i sporów zbiorowych. We wrześniu 2014 roku pod Warszawą odbyła się konferencja końcowa projektu „Na straży dialogu”. Oba projekty zostały bardzo pozytywnie ocenione przez ich uczestników.
•    Na podstawie uchwały nr 107/VI/2014 Zarząd Główny NSZZ Policjantów podpisał umowę o świadczenie pomocy prawnej z Martą Derlatka, adwokatem wpisanym na listę adwokatów Okręgowej Rady Adwokackiej w Warszawie. W związku z podpisaną umową do mec. Derlatki skierowano szereg projektów aktów prawnych w celu przygotowania opinii, sporządziła ona także wnioski do Trybunału Konstytucyjnego dotyczące art. 15a ustawy emerytalnej i art. 115 a ustawy o Policji oraz obywatelski projekt ustawy przewidującej m.in.  wprowadzenie płatnych nadgodzin, ekwiwalentu finansowego za służbę pełnioną w porze nocnej, niedziele, święta i dni ustawowo wolne od pracy oraz 90-dniowego okresu ochronnego przy zwolnieniach lekarskich funkcjonariuszy.
•    Na podstawie uchwały nr 148/VI/2014 Zarząd Główny NSZZ Policjantów postanowił wystąpić z centrali Forum Związków Zawodowych. Podstawowym powodem wystąpienia z FZZ była negatywna ocena efektów wynikających z podtrzymywania udziału NSZZ P w pracach tej centrali oraz brak – zdaniem ZG – inicjatyw ze strony FZZ w obronie funkcjonariuszy w związku z niekorzystnymi zmianami ustawowymi.
W świetle uzyskanej opinii prawnej, wystąpienie NSZZ Policjantów z FZZ nie powinno mieć wpływu na konsultowanie ze Związkiem projektów istotnych aktów prawnych dotyczących Policji i jej funkcjonariuszy.
Przed wystąpieniem z FZZ przedstawiciele ZG NSZZ Policjantów pełnili następujące funkcje w Zarządzie Głównym i Krajowej Komisji Rewizyjnej FZZ: Grzegorz Nems był wiceprzewodniczącym FZZ, Józef Partyka – członkiem Prezydium FZZ, Tomasz Krzemieński i Piotr Malon – członkami Zarządu Głównego FZZ i Marian Boguszyński – członkiem Krajowej Komisji Rewizyjnej FZZ. Pomimo wydawałoby się dość licznego udziału
w strukturach FZZ, przede wszystkim reprezentanci NSZZ Policjantów
w Prezydium FZZ zgłaszali poważne trudności z przeforsowywaniem inicjatyw i wniosków istotnych dla środowiska policyjnego, w tym wynikającego z uchwały tegorocznego kongresu FZZ powołania branży służb publicznych.
Równocześnie z podjęciem decyzji o wystąpieniu z Forum Związków Zawodowych, ZG NSZZ Policjantów postanowił rozpocząć prace nad formalnym utworzeniem i zarejestrowaniem Federacji Służb Mundurowych i Publicznych.

5.    Istotne zagadnienia legislacyjne podczas pierwszej połowy VI kadencji.

Podczas pierwszej połowy szóstej kadencji Zarządowi Głównemu NSZZ Policjantów przyszło działać w bardzo trudnych warunkach wynikających
w szczególności z woli rządzącej koalicji, by za wszelką cenę dokonać niekorzystnych w odczuciu naszego środowiska zmian w ustawach pragmatycznych dotyczących Policji i policjantów. Sztandarowym przykładem jest tu sprawa tzw. ustawy o L-4, wprowadzonej w życie pomimo protestów (trzy pikiety) i po wysłuchaniu publicznym, podczas którego z blisko dwustu mówców żaden nie ocenił pozytywnie proponowanych zmian. W sprawie L-4 ZG NSZZ Policjantów wykorzystał wszelkie przewidziane prawem (w tym Statutem NSZZ P) środki, by wpłynąć na ostateczny kształt zawartych w ustawie rozwiązań. Część z tych działań (głównie protestacyjnych) została opisana we wcześniejszej części niniejszego sprawozdania.
•    Już 21 stycznia 2013 roku Prezydium ZG NSZZ Policjantów przesłało ówczesnemu Ministrowi Spraw Wewnętrznych Jackowi Cichockiemu opinię do projektu, zwracając się do Prezesa Rady Ministrów, Ministra Spraw Wewnętrznych i Marszałek Sejmu o odrzucenie projektu ustawy ws. L-4 w całości. W opinii zwracano uwagę na liczne luki i nieścisłości zawarte przede wszystkim w uzasadnieniu projektu, powoływano się na przykład rozwiniętych krajów europejskich niestosujących ograniczeń
w zakresie wysokości uposażenia funkcjonariuszy przebywających na zwolnieniach lekarskich. Prezydium ZG krytycznie odniosło się do zawartego wówczas w projekcie zapisu, przewidującego możliwość zwolnienia policjanta ze służby w przypadku upływu 182 dni od dnia zaprzestania służby z powodu choroby. W konkluzji opinii Prezydium ZG stwierdzało, że projekt zawierający w istocie rozwiązania zmierzające do wprowadzenia w zakresie absencji chorobowej żołnierzy
i funkcjonariuszy elementów prawa pracy bez równoczesnego wdrożenia rozwiązań w zakresie płatnych nadgodzin oraz gratyfikacji za służbę pełnioną w niedziele, święta i w porze nocnej, jest w samym założeniu niezgodny z Konstytucją RP.
7 lutego 2013 roku na wniosek Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych w Sejmie odbyło się posiedzenie parlamentarnego zespołu ds. służb mundurowych, który przyjął stanowisko wyrażające zaniepokojenie sytuacją związaną z projektem ustawy o L-4 oraz wniósł
o pilne odniesienie się Prezesa Rady Ministrów i Ministra Spraw Wewnętrznych do uwag zgłoszonych do projektu.
7 marca 2013 roku odbyło się spotkanie Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego z przedstawicielami Federacji ZZSM, którzy zwrócili uwagę na zagrożenia wynikające z ewentualnego wejścia w życie ustawy o L-4.
4 kwietnia 2013 roku podczas narady służbowej kadry kierowniczej Policji ówczesny Minister Spraw Wewnętrznych Bartłomiej Sienkiewicz zapowiedział kontynuację prac nad ustawą o L-4, stwierdzając, że sytuacja zwolnień lekarskich płatnych 100 % wynaturzyła się i jest nieformalnym przywilejem dla korpusu. Równocześnie minister odniósł się do planowanej przez MSW reformy komisji lekarskich i potencjalnej reformy rentowej, mówiąc, że bez konsultacji i rozważenia stanowiska związków zawodowych resort nie będzie się z tą reformą spieszyć,
a konsultacja będzie traktowana „absolutnie rzetelnie”.
28 maja 2013 roku odbyło się spotkanie przedstawicieli związków zawodowych działających w MSW z ówczesnym podsekretarzem stanu Marcinem Jabłońskim. Spotkanie to miało w założeniu stanowić element konsultacji nad ustawą o L-4, jednak w jego trakcie wiceminister Jabłoński poinformował, że projekt w tym samym czasie jest procedowany na posiedzeniu Rady Ministrów. W tej sytuacji ZG NSZZ Policjantów w komunikacie ze spotkania uznał, że dotychczasowe konsultacje ws. projektu ustawy o L-4 mają charakter pozorowany,
a zespół negocjacyjny ZG zarekomendował Zarządowi Głównemu podjęcie decyzji o akcji protestacyjnej.
4 czerwca 2013 roku Federacja Związków Zawodowych Służb Mundurowych ogłosiła gotowość do podjęcia akcji protestacyjnej na terenie RP. Z dniem 17 czerwca 2013 roku FZZSM ogłosiła pierwszy etap akcji protestacyjnej polegający na oflagowaniu jednostek organizacyjnych oraz prowadzeniu działań informacyjnych o przyczynie protestu
i podejmowanych działaniach.
20 czerwca 2013 roku Ogólnopolski Komitet Protestacyjny NSZZ P uznał za konieczne kontynuowanie podjętych działań protestacyjnych m.in. poprzez: udział w konferencji prasowej, apel do policjantów
o stosowanie formy protestu polegającej na określonym sposobie wykonywania czynności służbowych, tzn. szczególnie precyzyjnym
i skrupulatnym wypełnianiu dokumentacji oraz drobiazgowym przestrzeganiu przepisów i procedur, apel do policjantów o stosowanie szerokiej akcji pouczeń, poparcie ogólnopolskiej akcji protestacyjnej trzech central związkowych oraz dalsze spotkania w parlamencie,
m.in. z komisją spraw wewnętrznych i parlamentarnym zespołem
ds. służb mundurowych.
24 czerwca 2013 roku odbyła się konferencja prasowa, która spotkała się z dużym zainteresowaniem mediów. Podczas konferencji wskazano na podstawowe przyczyny prowadzonego protestu służb mundurowych.
Przedstawiciele ZG NSZZ Policjantów w ramach FZZSM wzięli udział
w następujących spotkaniach na terenie parlamentu:
- 10 lipca 2013 roku z Klubem Parlamentarnym Solidarna Polska;
-10 lipca 2013 roku z Parlamentarnym Zespołem ds. Służb Mundurowych;
- 11 lipca 2013 roku z Przewodniczącym Komisji Spraw Wewnętrznych;
- 11 lipca 2013 roku z przedstawicielami Klubu Parlamentarnego Prawo
i Sprawiedliwość;
- 12 września 2013 roku z przedstawicielami Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej;
- 24 września 2013 roku z przedstawicielami Klubu Parlamentarnego Polskiego Stronnictwa Ludowego;
- 24 września 2013 roku z przedstawicielami Klubu Poselskiego Ruch Palikota;
- 24 października 2013 roku z Przewodniczącym Komisji Ustawodawczej Sejmu RP.
Podczas tych spotkań szczegółowo prezentowano stanowisko organizacji wchodzących w skład Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych wobec projektu ustawy o L-4 i innych propozycji zmian
w przepisach niekorzystnych dla środowiska służb mundurowych.
24 lipca 2013 roku na posiedzeniu sejmowej Komisji Spraw Wewnętrznych odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o L-4. W posiedzeniu wzięli udział przedstawiciele FZZSM, w tym NSZZ Policjantów, przedstawiając uzasadnienie dla istnienia dla służb mundurowych odrębnego systemu w zakresie zwolnień lekarskich oraz zwracając uwagę, że w przypadku przyjęcia ustawy w proponowanym kształcie funkcjonariusze znajdą się w sytuacji gorszej niż inne grupy zawodowe, ponieważ nie mają płatnych nadgodzin ani ekwiwalentu za służbę pełnioną w dni ustawowo wolne, w porze nocnej, niedziele
i święta. Komisja jednogłośnie przyjęła wniosek o wysłuchanie publiczne projektu, które nastąpiło 27 sierpnia 2013 roku. Także 27 sierpnia 2013 roku w trakcie pikiety protestacyjnej pod Sejmem przekazano petycję na ręce Marszałek Sejmu Pani Ewy Kopacz.
W związku z niezapraszaniem przedstawicieli FZZSM na posiedzenia powołanej podkomisji w celu rozpatrzenia projektu ustawy o L-4, Federacja 26 listopada 2013 roku wystosowała pismo do Przewodniczącego Komisji Spraw Wewnętrznych, zauważając, że pomimo wcześniejszych zapowiedzi nie doszło także do rozmów kierownictwa MSW z reprezentantami FZZSM na temat projektu.
4 grudnia 2013 roku odbyło się posiedzenie Komisji Spraw Wewnętrznych poświęcone rozpatrzeniu sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o L-4. Posiedzenie komisji zostało poprzedzone spotkaniem jej przewodniczącego oraz przewodniczącego podkomisji nadzwyczajnej
z przedstawicielami strony społecznej (w tym NSZZ Policjantów). Podczas spotkania reprezentanci parlamentu poinformowali o odstąpieniu
w ostatecznej wersji projektu od proponowanego okresu 182 dni, po którym byłoby możliwe zwolnienie ze służby żołnierza lub funkcjonariusza z powodu choroby. Po 12 miesiącach od wejścia w życie zmian szefowie służb przedstawią sprawozdania z ich realizacji Sejmowi RP w obecności przedstawicieli strony społecznej.
17 stycznia 2014 roku odbyło się spotkanie Ministra Spraw Wewnętrznych Bartłomieja Sienkiewicza i Sekretarza Stanu w MSW Piotra Stachańczyka z przedstawicielami FZZSM. Na spotkaniu kierownictwo MSW potwierdziło informację o odstąpieniu od pierwotnego zapisu o ograniczeniu do pół roku okresu, po którym funkcjonariusz przebywający na zwolnieniu lekarskim mógłby zostać zwolniony ze służby. Minister Sienkiewicz podtrzymał również wcześniejsze stanowisko resortu co do braku zgody na wprowadzenie do ustawy o L-4 zapisów umożliwiających wprowadzenie okresu przejściowego – ochronnego, po którym następowałoby obniżenie uposażenia funkcjonariuszy i żołnierzy do 80 %.
24 stycznia 2014 roku Sejm uchwalił ustawę o L-4. Za przyjęciem ustawy głosowali posłowie PO, PSL i Ruchu Palikota, przeciw – posłowie PiS, Solidarnej Polski i SLD. Nie znalazł poparcia zgłoszony przez posła Artura Ostrowskiego jako stanowiska mniejszości wniosek o wprowadzenie
w ustawie 14-dniowego tzw. okresu ochronnego, podczas którego zwolnienie lekarskie żołnierza lub funkcjonariusza w każdym przypadku pozostałoby pełnopłatne. W lutym 2014 roku treść ustawy została zaakceptowana również przez Senat, zamykając proces legislacyjny w tej sprawie. Ustawa weszła w życie z dniem 1 czerwca 2014 roku.
•    W kontekście sposobu procedowania ustawy o L-4 należy zauważyć,
że w przypadku pozostałych ustaw z tzw. pakietu zdrowotnego praca nad nimi przebiegała w nieco inny sposób. Przede wszystkim w większym stopniu uwzględniano stanowisko strony społecznej, miały też miejsce spotkania konsultacyjne w MSW. Niewątpliwy wpływ na to miało stanowisko NSZZ Policjantów i pozostałych organizacji wchodzących
w skład Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych wykazywane przy procedowaniu ustawy o L-4 (protesty, wysłuchanie publiczne, liczne informacje i dyskusja w mediach). Chcąc uniknąć niewątpliwych błędów popełnionych przy okazji prac nad ustawą o L-4, rząd poszedł na pewne ustępstwa i wykazał skłonność do dialogu, czego zdecydowanie zabrakło przy tamtej ustawie. Najbardziej wyraźnym efektem skuteczności działania związków zawodowych w tym zakresie jest wyłączenie z pierwotnie procedowanego projektu, obejmującego tematykę komisji lekarskich oraz zmian w systemie rentowym (m.in. kwestia tzw. łączenia emerytury z rentą), kontrowersyjnych z punktu widzenia NSZZ Policjantów propozycji dotyczących rent, prewencji rentowej i aktywizacji zawodowej funkcjonariuszy Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej oraz Biura Ochrony Rządu. Stosownie do zapewnień udzielonych na posiedzeniu sejmowej Komisji Spraw Wewnętrznych przez Sekretarza Stanu w MSW Piotra Stachańczyka, kwestie te nie będą już rozpatrywane w obecnej kadencji Parlamentu.
W uchwalonych przez Sejm ustawie o komisjach lekarskich podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz ustawie
o świadczeniu odszkodowawczym przysługującym w razie wypadku lub choroby pozostających w związku ze służbą uwzględniono część uwag zgłoszonych przez organizacje wchodzące w skład Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych. Przykładowo, zgodnie z sugestią związków zawodowych funkcjonariusz musi wyrazić zgodę na obserwację w podmiocie leczniczym, a okres pobytu na obserwacji będzie się odbywał w ramach zwolnienia lekarskiego płatnego 100 %.
•    Na początku VI kadencji kierownictwo Komendy Głównej Policji przedstawiło koncepcję tzw. systemu zaopatrzenia i dystrybucji umundurowania policjantów opartego na bezgotówkowej formie realizacji należności mundurowych. Został powołany zespół, w którego skład weszli przedstawiciele ZG NSZZ Policjantów: Piotr Malon, Sylwester Stelmasiak i Andrzej Zacharczuk. Na wniosek ww. przedstawicieli,
4 czerwca 2013 roku Prezydium ZG NSZZ Policjantów negatywnie oceniło zaprezentowaną koncepcję i w całości ją odrzuciło. W stanowisku Prezydium ZG  stwierdzono m.in., że kierownictwo służbowe Policji obrało nowy kierunek ratowania Centrum Usług Logistycznych poprzez stworzenie koncepcji, w ramach której mieści się propozycja zabrania sortów policjantom i sfinansowania nieprzemyślanego do końca
i kosztownego pomysłu. „Nie należy wprowadzać tak kosztownych zmian w systemie mundurowym w chwili, gdy Policji po prostu na to nie stać
i nie ma skąd w tak ważnej sprawie czerpać doświadczeń, a koszty przedstawiane przez CUL są tak daleko niedoszacowane i prezentowane nieprofesjonalnie, że w ogóle wstyd o tym mówić.” Prezydium ZG podkreśliło, że działania wynikające z proponowanej koncepcji są odbierane przez policjantów jako forma represji, a w materiałach, które przedstawiono związkowi zawodowemu policjantów, nie ma żadnych argumentów, dla których można byłoby podjąć taką decyzję, która
w razie jej wprowadzenia w życie okaże się krzywdząca dla wszystkich policjantów.
W wyniku krytyki ze strony NSZZ Policjantów kierownictwo służbowe Policji wycofało się z przedstawionej koncepcji.
•    W trakcie szóstej kadencji NSZZ Policjantów wielokrotnie podnosił kwestię potrzeby uchylenia w całości rozporządzenia MSWiA z dnia 31 marca 2011 roku zmieniającego rozporządzenie w sprawie wysokości
i warunków przyznawania policjantom równoważnika pieniężnego
w zamian za umundurowanie i tym samym powrotu do zasad określonych poprzednim rozporządzeniem z dnia 26 marca 2010 roku, zgodnie z którym wysokość wypłacanego równoważnika zależy wyłącznie od korpusu, nie wprowadzając dalszych nieuzasadnionych i społecznie niepożądanych zróżnicowań. Argumenty w tym względzie ZG NSZZ Policjantów zawarł m.in. w opinii do rozporządzenia nowelizującego
z 20 sierpnia 2014 roku, uzyskując odpowiedź, że powrót do dyskusji na ten temat będzie możliwy w terminie późniejszym.
•    13 sierpnia 2014 roku Zarząd Główny NSZZ Policjantów, po dokonaniu wnikliwej analizy projektu ustawy o oświadczeniach o stanie majątkowym osób pełniących funkcje publiczne, wniósł o odrzucenie projektu i wstrzymanie dalszych prac nad proponowaną ustawą. Jako przyczynę tak sformułowanego wniosku ZG wskazał niejasność, nieprecyzyjność i restrykcyjność projektu rodzącą obawy o niezgodność proponowanej ustawy zarówno z innymi obowiązującymi przepisami prawa, jak i ustawą zasadniczą – Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej. ZG zwrócił uwagę, że proponowane przepisy mówiące o „jawności oświadczeń majątkowych” w przypadku ich przyjęcia wkroczą w zakres podstawowych praw człowieka, w tym prawa do prywatności i ochrony danych osobowych w zakresie niemającym związku z pełnieniem funkcji publicznej. W odniesieniu do funkcjonariuszy służb mundurowych będą stanowić realne zagrożenie stanu bezpieczeństwa, a tym samym dla bezpieczeństwa całego państwa. Będą również stanowić – przestrzegał ZG – dogodne źródło wiedzy o funkcjonariuszach dla grup przestępczych
i wywiadów innych państw, umożliwiając szantażowanie i korumpowanie funkcjonariuszy. Swoją opinię ZG NSZZ Policjantów przesłał do będącego gospodarzem projektu Ministra Sprawiedliwości, a także do Przewodniczącego Komisji Spraw Wewnętrznych Sejmu RP.
Omawiane działania i opinie dotyczą jedynie części aktów prawnych, których opiniowaniem zajmował się ZG NSZZ Policjantów
w dotychczasowej części kadencji. Obraz aktywności legislacyjnej ZG oraz poszczególnych ZWiS przedstawia załączone zestawienie projektów aktów prawnych wraz z opiniami ZWiS.

6.    Sytuacja wewnętrzna w Niezależnym Samorządnym Związku Zawodowym Policjantów.

Od początku szóstej kadencji dało się zauważyć, że część zarządów wojewódzkich NSZZ Policjantów (a ściślej biorąc ich przewodniczących) nie akceptuje dokonanej na zjeździe sprawozdawczo – wyborczym w grudniu 2012 roku zmiany we władzach Zarządu Głównego NSZZ P. Zarządy te kwestionowały prawomocność zjazdu sprawozdawczo – wyborczego oraz wielokrotnie podważały autorytet Przewodniczącego ZG i innych członków ścisłego kierownictwa Związku. Przez pewien okres szeroko rozpropagowywane były stanowiska tzw. siedmiu zarządów wojewódzkich, stwarzających wrażenie odrębnej struktury w ramach NSZZ Policjantów. Zarządy te kierowały samodzielnie różne pisma z pominięciem Zarządu Głównego, również do Ministra Spraw Wewnętrznych, Komendanta Głównego Policji i innych instytucji szczebla centralnego. Równocześnie na stronach internetowych coraz częściej zamieszczano teksty kwestionujące działania władz ZG oraz atakujące bezpośrednio Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących ZG. 27 października 2013 roku na stronach internetowych ZW NSZZ Policjantów woj. wielkopolskiego i warmińsko – mazurskiego ukazał się tekst autorstwa Andrzeja Szarego i Sławomira Koniuszego „W co grają władze Zarządu Głównego?”. Prezydium ZG NSZZ Policjantów uznało, że autorzy tego tekstu dopuścili się świadomego działania na szkodę NSZZ Policjantów, a także pozostałych organizacji zrzeszonych w Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych. Prezydium ZG podkreśliło, że w ww. tekście znalazły się liczne stwierdzenia, które nie polegały na prawdzie, mając na celu zdyskredytowanie władz ZG NSZZ Policjantów i pozostałych związków zawodowych wchodzących w skład FZZSM, a także obniżenie autorytetu osób prowadzących wówczas negocjacje w sprawie projektu ustawy dotyczącej zwolnień lekarskich funkcjonariuszy. Biorąc pod uwagę powyższe, a także fakt, iż A. Szary
i S. Koniuszy znaleźli się wśród osób, które bez usprawiedliwienia opuściły obrady zjazdu sprawozdawczo – wyborczego NSZZ P w dniu 6 grudnia 2012 roku i Zarządu Głównego NSZZ P w dniu 13 czerwca 2013 roku, Prezydium ZG skierowało do Andrzeja Szarego i Sławomira Koniuszego wniosek o złożenie przez nich rezygnacji z pełnionych funkcji Przewodniczących ZW NSZZ Policjantów. Decyzję Prezydium ZG w tej sprawie zatwierdził Zarząd Główny
16 grudnia 2013 roku.
Prezydium ZG NSZZ Policjantów odniosło się także do tekstu „Tajna narada
w NSZZ Policjantów”, zamieszczonego na stronach internetowych ZW NSZZ Policjantów woj. wielkopolskiego i warmińsko – mazurskiego i również podpisanego przez Andrzeja Szarego i Sławomira Koniuszego. Prezydium ZG postanowiło wystąpić do kancelarii prawnej w celu przeanalizowania ww. materiału pod kątem ewentualności zaistnienia przestępstwa pomówienia
i zniesławienia Przewodniczącego ZG NSZZ P Grzegorza Nemsa oraz Wiceprzewodniczącego ZG NSZZ P Tomasza Krzemieńskiego, tj. czynu przewidzianego w art. 212 Kodeksu karnego, a także w celu sporządzenia aktów oskarżenia w tej sprawie. Równocześnie Prezydium ZG postanowiło pokryć koszty zastępstwa procesowego w tej sprawie. Decyzję Prezydium ZG dotyczącą omawianej kwestii również zatwierdził Zarząd Główny NSZZ P 16 grudnia 2013 roku. Należy podkreślić, że Zarząd Główny NSZZ P wystąpił do Andrzeja Szarego i Sławomira Koniuszego z żądaniem zamieszczenia sprostowania ww. tekstu, co jednak nie nastąpiło, żaden z wymienionych nie wykazał również inicjatywy
w kierunku przeproszenia Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczącego ZG. Dalszy rozwój sytuacji wykazał, że ani Andrzej Szary, ani Sławomir Koniuszy nie wyciągnęli żadnych wniosków z cyt. decyzji i uchwał oraz toczącego się postępowania sądowego. W październiku 2014 roku na stronach internetowych ZW NSZZ P w Poznaniu i Olsztynie ukazały się kolejne artykuły podpisane przez A. Szarego i S. Koniuszego, których same tytuły dowodzą, że nadal stosują oni taktykę personalnych i niewybrednych ataków: „Kolejny idiotyczny pomysł Przewodniczącego ZG”, „Latający cyrk Grzegorza”, „Przewodniczący ZG plecie bzdury i wprowadza w błąd opinię publiczną”. Poważny problem stanowi również zachowanie niektórych kolegów na posiedzeniach Zarządu Głównego oraz przesyłana korespondencja mailowa, wykraczająca poza przyjęte w takich razach standardy.

7. Zakończenie i wnioski.

Pierwsza połowa szóstej kadencji NSZZ Policjantów przebiegała w trudnych warunkach, związanych przede wszystkim z uporem rządzącej koalicji, by przeprowadzić niekorzystne dla funkcjonariuszy zmiany pod hasłem odbierania policjantom i innym mundurowym tzw. „przywilejów”. Dzięki determinacji władz ZG NSZZ Policjantów udało się doprowadzić do ograniczenia zasięgu tych zmian. Przede wszystkim kwestia tzw. łączenia emerytury z rentą nie będzie już rozpatrywana w obecnej kadencji parlamentu. Z ustawy o L-4 usunięto zapis mówiący o możliwości zwolnienia ze służby po 182 dniach choroby. Teresa Piotrowska, nowy Minister Spraw Wewnętrznych, oficjalnie zdementowała pogłoski o zmianach w sposobie naliczania emerytur. Wkrótce wejdzie w życie znowelizowane we wnioskowanym przez NSZZ Policjantów kierunku rozporządzenie w sprawie dodatku stażowego, a kierownictwo MSW publicznie wypowiada się o konieczności podwyżek płac dla funkcjonariuszy i nowej ustawie modernizacyjnej dla służb mundurowych.
Współpraca z kierownictwem służbowym Policji, na samym początku kadencji niełatwa, wyraźnie ewoluowała w dobrym kierunku. Najlepszym tego dowodem jest znajdujące się w materiałach zjazdowych porozumienie między Komendantem Głównym Policji a Zarządem Głównym NSZZ Policjantów
z 6 grudnia 2013 roku. Na bazie tego porozumienia powstało również kilka porozumień na szczeblu wojewódzkim. W przygotowaniu jest porozumienie dotyczące ubezpieczenia grupowego dla policjantów i pracowników Policji,
w myśl którego ubezpieczającym będą związki zawodowe. Po konsultacji
z ZG NSZZ Policjantów kierowano w roku 2013 i 2014 część środków wakatowych na okresowy wzrost dodatków służbowych i funkcyjnych.
W pierwszej połowie szóstej kadencji dzięki środkom unijnym udało się zrealizować wartościowe i pozytywnie ocenione przez uczestników projekty „Na straży dialogu” i „Na straży CSR”, dzięki którym przeszkolono wielu działaczy związkowych m.in. z zakresu negocjacji, rokowań i sporów zbiorowych. Wkrótce będzie gotowy raport z projektu europejskiego „Wyższa jakość – większe bezpieczeństwo. Analiza porównawcza jakości pracy w policji”, w którego ramach przeprowadzono precedensowe badania stresu wśród policjantów równolegle w pięciu krajach. Wyniki raportu będą bez wątpienia użyteczne w negocjacjach dotyczących kolejnych ewentualnych zmian
w przepisach prawnych dotyczących Policji i policjantów.
Obecne władze ZG NSZZ Policjantów zwracają uwagę na medialny aspekt funkcjonowania naszej organizacji. Świadczy o tym utworzenie Biura Prasowego ZG NSZZ Policjantów i przeprowadzenie szkolenia medialnego dla osób kontaktujących się w poszczególnych województwach z przedstawicielami mediów. Strona internetowa ZG NSZZ Policjantów jest dla członków NSZZ P stałym i pewnym źródłem informacji. Zdarzają się teksty, na które notujemy ponad 10 tysięcy wejść.
O wysokiej ocenie działania obecnych władz Zarządu Głównego oraz Zarządów Wojewódzkich i Szkolnych NSZZ Policjantów świadczy systematycznie rosnące uzwiązkowienie. W chwili obecnej liczba członków naszego Związku w skali kraju wyraźnie przekracza 40.000. Są garnizony, w których do NSZZ Policjantów należy połowa i więcej funkcjonariuszy. W tym kontekście niepotrzebnym zgrzytem wydaje się postępowanie przewodniczących niektórych zarządów, którzy nadal dyskredytują przedstawicieli ścisłego kierownictwa Związku, osłabiając tym samym naszą pozycję negocjacyjną w rozmowach
z kierownictwem MSW i Policji oraz na forum parlamentu. W tym miejscu apeluję do tych Kolegów o opamiętanie i zmianę dotychczasowego postępowania. Pracujmy razem dla dobra naszego Związku! Pamiętajmy, że jest co robić, a nadchodzące jeszcze w obecnej kadencji dwa lata również nie będą
z pewnością łatwe.
W przyszłym roku czekają nas obchody 25-lecia Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów. Ten jubileusz jest dla nas na pewno powodem do dumy i satysfakcji, ale też do refleksji i zastanowienia się, w jakim kierunku powinniśmy zmierzać, by osiągnąć zakładane cele. Na pewno musimy kontynuować wiele działań rozpoczętych w obecnej kadencji. Na rozpatrzenie czekają wnioski skierowane do Trybunału Konstytucyjnego oraz ustawa powstała w rezultacie inicjatywy obywatelskiej. Konieczna jest poprawa statusu materialnego funkcjonariuszy. Warto tu po raz kolejny przypomnieć, że
w expose z 2011 roku Prezes Rady Ministrów Donald Tusk zapowiedział wyraźnie, że regulacja uposażeń z roku 2012 będzie miała swój dalszy ciąg pod koniec obecnej kadencji parlamentu, tzn. w roku 2015. NSZZ Policjantów skorzysta z wszelkich dostępnych prawem środków, aby wyegzekwować obietnicę Premiera. Płace policjantów muszą być dla nich źródłem satysfakcji,
a nie stresu. Dlatego niezbędna jest kontynuacja ustawy modernizacyjnej z lat 2007 – 2009 i zagwarantowanie w budżecie systematycznego wzrostu uposażeń.
Nie możemy także pozwolić na dalsze odbieranie nam słusznie przysługujących nam uprawnień, nazywanych przywilejami przez osoby, które nie rozumieją, co to znaczy być policjantem i że policjant wykonuje swoje obowiązki „nawet
z narażeniem życia”. Zatem jeszcze raz apeluję: zjednoczmy się i działajmy wspólnie dla dobra naszego środowiska. Jako Przewodniczący Zarządu Głównego NSZZ Policjantów obiecuję, że jak najlepiej wykorzystam najbliższe dwa lata i będę nadal intensywnie pracował wraz
z całym Prezydium, wraz z całym Zarządem Głównym, by nasza pozycja wciąż była co najmniej równie silna, a uzwiązkowienie w dalszym ciągu rosło.

Dziękuję za uwagę.

Przewodniczący ZG NSZZ Policjantów
Grzegorz  NEMS

Sporządzili:
- Grzegorz Nems i Tomasz Krzemieński
przy pomocy członków Prezydium ZG NSZZ Policjantów

tytul_szukaj
tytul_zegar
12:00:25
tytul_kalendarz
Marzec 2024
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
        123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Czy rząd dotrzyma słowa i do policjantom podwyżki w wysokości 20%?
TAK
NIE
TRUDNO POWIEDZIEĆ
dzielnik


ZW NSZZ P - Komendantem Głównym Policji został inspektor Marek Boroń — ogłosił środę w mediach społecznościowych minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.