tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 18 29
Wczoraj 672 1652
Ostat tydzień 3606 9573
Ostat. dwa tyg. 6917 16482
Ostat. miesiąc 13803 30935
Ostatni rok 192044 414355
Razem 871912 2007397
Nowe zasady wyboru rad pracowniczych.
 Nowe zasady wyboru rad pracowników
 

Od 8 lipca zmieniły się zasady wyboru rad pracowników zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego. Jednocześnie rady wybrane na gruncie niekonstytucyjnych przepisów będą funkcjonować do końca swojej kadencji. 8 lipca weszły w życie przepisy ustawy z 22 maja 2009 r. o zmianie ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz.U. nr 97, poz. 805). Nowelizacja realizuje orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 1 lipca 2008 r., sygn. akt 23/07 (Dz.U. nr 120, poz. 778) wydanego na wniosek Konfederacji Pracodawców Polskich (KPP).

KPP zaskarżyła niektóre postanowienia dotyczące pozycji związków zawodowych przy wybieraniu przedstawicieli pracowników do rad pracowników. Zaskarżone przepisy stawiały pracowników nienależących do reprezentatywnej organizacji związkowej w gorszej sytuacji, niż członków takiej organizacji. Pracownicy nie będący członkami reprezentatywnej organizacji związkowej, zatrudnieni u pracodawcy, u którego działa taka organizacja, nie mieli żadnego, nawet pośredniego wpływu na wybór i działanie, a tym samym i na sposób pełnienia funkcji przez członków rady pracowników.

Nowelizacja zmienia zasady wyboru rad pracowników zgodnie z wyrokiem TK, ale jednocześnie postanawia, że rady wybrane wbrew konstytucji nadal będą funkcjonować. Nowe przepisy umożliwiają wprawdzie odwołanie wybranej niekonstytucyjnie rady, jednak złożony w tym celu wniosek musiałoby poprzeć aż 50 proc. pracowników.

Zgodnie z nowymi zasadami, koszty związane z wyborem i działalnością rady pracowników w każdym przypadku ponosi pracodawca. Pracodawca organizuje wybory członków rady czyniąc to na wniosek grupy co najmniej 10 proc. pracowników. Ponadto powiadamia o terminie przeprowadzenia wyborów oraz zgłoszenia kandydatów na członków rady pracowników w sposób przyjęty w firmie.

W terminie 30 dni od dnia wyboru członków rady pracowników pracodawca ma obowiązek przekazać ministrowi właściwemu do spraw pracy informacje dotyczące rady pracowników. Informacje te przekazuje według wzoru stanowiącego załącznik do nowej ustawy.
tytul_szukaj
tytul_zegar
06:01:58
tytul_kalendarz
Maj 2017
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031       
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Czy Minister i Wiceminister SW powinni podać się do dymisji?
Tak
Nie mam zdania
Nie
dzielnik


ZW NSZZ P - Minister powołał nadinsp. Tomasza Trawińskiego, dotychczasowego Komendanta Wojewódzkiego Policji w Poznaniu na stanowisko szefa dolnośląskiej policji!!!