tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 11 20
Wczoraj 162 297
Ostat tydzień 2049 4060
Ostat. dwa tyg. 4088 7821
Ostat. miesiąc 9816 19897
Ostatni rok 189153 378079
Razem 1337300 2974273
Nowe zasady wyboru rad pracowniczych.
 Nowe zasady wyboru rad pracowników
 

Od 8 lipca zmieniły się zasady wyboru rad pracowników zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego. Jednocześnie rady wybrane na gruncie niekonstytucyjnych przepisów będą funkcjonować do końca swojej kadencji. 8 lipca weszły w życie przepisy ustawy z 22 maja 2009 r. o zmianie ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz.U. nr 97, poz. 805). Nowelizacja realizuje orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 1 lipca 2008 r., sygn. akt 23/07 (Dz.U. nr 120, poz. 778) wydanego na wniosek Konfederacji Pracodawców Polskich (KPP).

KPP zaskarżyła niektóre postanowienia dotyczące pozycji związków zawodowych przy wybieraniu przedstawicieli pracowników do rad pracowników. Zaskarżone przepisy stawiały pracowników nienależących do reprezentatywnej organizacji związkowej w gorszej sytuacji, niż członków takiej organizacji. Pracownicy nie będący członkami reprezentatywnej organizacji związkowej, zatrudnieni u pracodawcy, u którego działa taka organizacja, nie mieli żadnego, nawet pośredniego wpływu na wybór i działanie, a tym samym i na sposób pełnienia funkcji przez członków rady pracowników.

Nowelizacja zmienia zasady wyboru rad pracowników zgodnie z wyrokiem TK, ale jednocześnie postanawia, że rady wybrane wbrew konstytucji nadal będą funkcjonować. Nowe przepisy umożliwiają wprawdzie odwołanie wybranej niekonstytucyjnie rady, jednak złożony w tym celu wniosek musiałoby poprzeć aż 50 proc. pracowników.

Zgodnie z nowymi zasadami, koszty związane z wyborem i działalnością rady pracowników w każdym przypadku ponosi pracodawca. Pracodawca organizuje wybory członków rady czyniąc to na wniosek grupy co najmniej 10 proc. pracowników. Ponadto powiadamia o terminie przeprowadzenia wyborów oraz zgłoszenia kandydatów na członków rady pracowników w sposób przyjęty w firmie.

W terminie 30 dni od dnia wyboru członków rady pracowników pracodawca ma obowiązek przekazać ministrowi właściwemu do spraw pracy informacje dotyczące rady pracowników. Informacje te przekazuje według wzoru stanowiącego załącznik do nowej ustawy.
tytul_szukaj
tytul_zegar
05:24:35
tytul_kalendarz
Sierpień 2019
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
      1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Jak oceniasz nowego Ministra Mariusza Kamińskiego?
Zła decyzja
Dobra decyzja
Nie ma zdania
dzielnik


ZW NSZZ P – 13 czerwca 2019 r. sejmowa Komisja do Spraw Petycji skierowała do Prezesa RM dezyderat w sprawie zagwarantowania policjantom prawa do wniesienia sprzeciwu od rozmowy dyscyplinujące!