tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 17 42
Wczoraj 577 1058
Ostat tydzień 3526 7686
Ostat. dwa tyg. 7462 17389
Ostat. miesiąc 19539 41590
Ostatni rok 221333 466750
Razem 1108109 2506578
Nowe zasady wyboru rad pracowniczych.
 Nowe zasady wyboru rad pracowników
 

Od 8 lipca zmieniły się zasady wyboru rad pracowników zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego. Jednocześnie rady wybrane na gruncie niekonstytucyjnych przepisów będą funkcjonować do końca swojej kadencji. 8 lipca weszły w życie przepisy ustawy z 22 maja 2009 r. o zmianie ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz.U. nr 97, poz. 805). Nowelizacja realizuje orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 1 lipca 2008 r., sygn. akt 23/07 (Dz.U. nr 120, poz. 778) wydanego na wniosek Konfederacji Pracodawców Polskich (KPP).

KPP zaskarżyła niektóre postanowienia dotyczące pozycji związków zawodowych przy wybieraniu przedstawicieli pracowników do rad pracowników. Zaskarżone przepisy stawiały pracowników nienależących do reprezentatywnej organizacji związkowej w gorszej sytuacji, niż członków takiej organizacji. Pracownicy nie będący członkami reprezentatywnej organizacji związkowej, zatrudnieni u pracodawcy, u którego działa taka organizacja, nie mieli żadnego, nawet pośredniego wpływu na wybór i działanie, a tym samym i na sposób pełnienia funkcji przez członków rady pracowników.

Nowelizacja zmienia zasady wyboru rad pracowników zgodnie z wyrokiem TK, ale jednocześnie postanawia, że rady wybrane wbrew konstytucji nadal będą funkcjonować. Nowe przepisy umożliwiają wprawdzie odwołanie wybranej niekonstytucyjnie rady, jednak złożony w tym celu wniosek musiałoby poprzeć aż 50 proc. pracowników.

Zgodnie z nowymi zasadami, koszty związane z wyborem i działalnością rady pracowników w każdym przypadku ponosi pracodawca. Pracodawca organizuje wybory członków rady czyniąc to na wniosek grupy co najmniej 10 proc. pracowników. Ponadto powiadamia o terminie przeprowadzenia wyborów oraz zgłoszenia kandydatów na członków rady pracowników w sposób przyjęty w firmie.

W terminie 30 dni od dnia wyboru członków rady pracowników pracodawca ma obowiązek przekazać ministrowi właściwemu do spraw pracy informacje dotyczące rady pracowników. Informacje te przekazuje według wzoru stanowiącego załącznik do nowej ustawy.
tytul_szukaj
tytul_zegar
01:12:05
tytul_kalendarz
Czerwiec 2018
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
        123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Czy służby mundurowe powinny rozpocząć protest?
Zdecydowanie tak
Nie
Najwyższy czas
dzielnik


ZW NSZZ P - Według KGP na dzień 1 kwietnia w Policji brakuje 5329 funkcjonariuszy, w Wielkopolsce 455. W I kwartale odeszło ze służby 1637 policjantów, a przyjęto zaledwie 623. Na dzień 1 czerwca liczba wakatów wynosi już 6283!!!