Okres | Wizyt | Odsłon |
Dziś | 5 | 16 |
Wczoraj | 284 | 592 |
Ostat tydzień | 1817 | 4281 |
Ostat. dwa tyg. | 3435 | 8218 |
Ostat. miesiąc | 8468 | 21061 |
Ostatni rok | 94878 | 233397 |
Razem | 1954563 | 4236995 |
15.04.2008 | Wtorek
Poznań, 2008-04-10
S T A N O W I S K O
Zespołu Zarządu Głównego NSZZ Policjantów ds. OPP i SPPP dotyczące usprawnienia funkcjonowaniu Oddziałów Prewencji Policji i Samodzielnych Pododdziałów Prewencji Policji, wypracowane na posiedzeniu w dniach 8-9 kwietnia 2008 roku.
Zespół, w którego posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele ZT NSZZ Policjantów OPP i SPPP z kraju, zaproponowali wprowadzenie zmian w strukturze etatowej i wyposażeniu technicznym.
I. Propozycje zmian w strukturze etatowej przedstawiają się następująco:
1. Podwyższyć grupę zaszeregowania lekarza z 7 (mnożnik 1,70) na 9 (mnożnik 1,95) oraz podnieść stopień etatowy z nadkomisarza na podinspektora.
Patrząc na obecny rynek pracy, gdzie lekarz ma możliwości uzyskania bardzo wysokich dochodów dotychczasowe jego uposażenie nie jest konkurencyjne. Ponadto na rynku bardzo trudno znaleźć osoby, które będą dyspozycyjne oraz posiadają wiedzę oraz predyspozycje niezbędne do służby w Policji.
2. Podwyższyć grupę zaszeregowania pielęgniarki z 2 ( mnożnik 1,20) na 3 (mnożnik 1,25) oraz podnieść stopień etatowy ze starszego sierżanta na sierżanta sztabowego.
Od szeregu lat stanowisko to jest niedoceniane. Do jej obowiązków należy zabezpieczanie medyczne imprez masowych, akcji, operacji, ćwiczeń, egzaminów sprawnościowych, szkoleń strzeleckich, własnej jednostki oraz innych jednostek, obsługa ambulatorium, asystuje lekarzowi, prowadzi dokumentację medyczną oraz nadzoruje aktualność badan profilaktycznych funkcjonariuszy OPP. Zaszeregowanie tego stanowiska, znajduje się między aplikantem a policjantem, co w porównaniu z zakresem obowiązków jest niezrozumiałe. Wzrost grupy zaszeregowania spowoduje, że służba w Policji będzie konkurencyjna patrząc na obecny rynek pracy związany z ochroną zdrowia.
Zespół proponuje alternatywne rozwiązanie dające możliwość zatrudniania w miejsce pielęgniarki ratownika medycznego zgodnie z przepisami ustawy o ratownictwie medycznym.
3. Podwyższyć grupę zaszeregowania dowódcy drużyny z 3 (mnożnik 1,25) na 4 (mnożnik 1,35) oraz podnieść stopień etatowy z sierżanta sztabowego na starszego aspiranta.
Likwidacja widełek spowodowała, że w chwili obecnej dowódca drużyny jest zaszeregowany na równi z referentom oraz niżej od stanowiska dzielnicowego, które dotychczas było równorzędne. Taka sytuacja spowodowała brak motywacji do zajmowania stanowiska dowódcy drużyny, do którego zadań należy odpowiedzialność za podwładnych. Również prestiż tego stanowiska został znacznie obniżony.
4. Podwyższyć grupę zaszeregowania dowódcy plutonu z 5 (mnożnik 1,40) na 6 (mnożnik 1,65) oraz podnieść stopień etatowy z aspiranta sztabowego na komisarza.
Praktycznie od 1999 roku stanowisko dowódcy plutonu jest degradowane, co powoduje, że w OPP i SPPP brak jest możliwości tworzeni rezerwy kadrowej. Dotychczas stanowisko dowódcy plutonu było równorzędne ze stanowiskiem kierownika ogniwa patrolowo – interwencyjnego i z nieznanych powodów sytuacja ta została zmieniona, co jest nie do zaakceptowania.
5. Podwyższyć grupę zaszeregowania dowódcy kompanii z 7 (mnożnik 1,70) na 9 (mnożnik 2,00 – 2.10) oraz podnieść stopień etatowy z nadkomisarza na podinspektora.
Doświadczony dowódca kompanii po kilku latach pracy na stanowisku szuka awansu poza jednostką. Odpowiedzialność za 96 policjantów powoduje, bardzo duże wypalenia zawodowe. Przywiązanie zawodowe do jednostki macierzystej przegrywa w starciu z perspektywami zwielokrotnienia swojego uposażenia, czy też w parze ze zmniejszeniem zakresu obowiązków lub odpowiedzialności na innym stanowisku równorzędnym lub wyższym stanowisku. Stanowisko to powinno być podniesione do rangi stanowisk równorzędnych w KRP, KPP i KMP.
6. Podwyższyć grupę zaszeregowania zastępcy dowódcy kompani z 6 (mnożnik 1,65) na 8 (mnożnik 1,80 – 1,90).
Wysoka odpowiedzialność za podległych policjantów ( 50 – 60 osób) oraz wymagane duże doświadczenie w dowodzeniu siłą kompani w działaniach uzasadnia podniesienie grupy zaszeregowania.
7. Podwyższyć grupę zaszeregowania pomocnika Dowódcy Oddziału z 7 (mnożnik 1,70) na 9 (mnożnik 2,00 – 2,10) z jednoczesnym podwyższeniem stopnia etatowego z nadkomisarza na podinspektora.
Pomocnik pełni rolę elementu pośredniego w systemie dowodzenia, pomiędzy dowództwem oddziału, a dowódcami pododdziałów. Propozycja pozwoli na otrzymanie dodatku funkcyjnego. Zakres zadań pomocnika obejmuje proces decyzyjny i doradczy, co wymaga dużego doświadczenia i wiedzy, nie tylko zawodowej, ale i życiowej.
8. Utworzyć w OPP w Warszawie oraz Katowicach stanowiska Dowódcy Batalionu zaszeregowane w 10 grupie (mnożnik 2,30), ze stopniem etatowym podinspektor.
Z dotychczasowych doświadczeń w zakresie dowodzenia podczas dużych operacji policyjnych, wynika że niezbędne jest stanowisko pośrednie między dowódcą oddziału a poszczególnymi kompaniami, nad którymi bardzo trudno jest zapanować i skoordynować działania. Ponadto do zadań dowódcy batalionu będą należały czynności kontrolno – nadzorcze w imieniu kierownictwa oddziału, pomoc dowódcom kompań w rozwiązywaniu problemów oraz ich zastępowanie w przypadku absencji.
9. Utworzyć stanowisko dyżurnego OPP zaszeregowanego w 6 grupie ( mnożnik 1,65) ze stopniem etatowym komisarz.
10. Utworzyć stanowisko dyżurnego SPPP zaszeregowanego w 5 grupie (mnożnik 1,40) ze stopniem etatowym aspiranta sztabowego.
W czasie nieobecności kierownictwa jednostki dyżurny jego zastępuje, ponosząc odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Ponadto koordynuje działania pododdziałów, utrzymuje stałą łączność z dowództwem w sytuacjach kluczowych oraz odpowiada za system alarmowania. Na stanowisku dyżurnego są potrzebni policjanci z dużym doświadczeniem zawodowym i perspektywami awansu.
11. Zwiększyć mnożnik do 1,70 (obecnie 1,65) dla stanowiska specjalisty zespołu szkolenia.
Patrząc na powyższe propozycje niezbędne jest uhonorowanie osób odpowiedzialnych za szkolenie młodych policjantów. Rozwiązanie to może przyczynić się do zahamowania odejść doświadczonych policjantów posiadających specyficzną i poszukiwaną wiedzę w zakresie szkolenia pododdziałów zwartych.
12. Włączenie oddziałów prewencji i samodzielnych pododdziałów prewencji Policji do grona podmiotów uprawnionych do otrzymania dodatku specjalnego (patrz par. 14 i 15 rozporządzenia MSWiA z dnia 8 lutego 2008 roku).
Powody są następujące: szczególny charakter służby, udział w działaniach zespołowych, gdzie występuje zagrożenie dla życia i zdrowia, wykonywanie zadań w warunkach silnego stresu, nadzwyczajne wymogi w zakresie dyspozycyjności oraz znaczna uciążliwość pełnionej służby powodowanej koniecznością dostosowania do ciągłych zmian.
II. Propozycje w zakresie wyposażenia
1. Transport – wyposażenie jednostek zgodnie z rzeczywistymi potrzebami transportowymi. Obecne normy zmuszają do zatrudniania kierowców z uprawnieniami do prowadzenia autobusów. Przepisy zarządzenia nr 1308 z dnia 7 grudnia 2007 roku są sprzeczne z oczekiwaniami i potrzebami jednostek.
2. Łączność- doposażenie w zestawy podkaskowe (kontakt w dwie strony) do szczebla dowódcy drużyny oraz policjantów wyposażonych w broń gładko lufową lub nasobne miotacze pieprzu.
3. Inne wyposażenie:
• wyposażenie w środki chemiczne nowej generacji, sprzęt do miotania, należy rozpocząć wycofywanie z użytku środków w postaci UGŁ,
• zakupienie nowych reflektorów olśniewających,
• wdrożenie nowoczesnych środków ochrony osobistej w tym kamizelki kamienioodporne i pancerze,
• wprowadzenie do użytku kamizelek taktycznych,
• zalegalizowanie kominiarek,
• wprowadzenie do użytku nowoczesnych gaśnic,
• wprowadzenie zasady zakupu kasków ochronnych z przyłbicą wraz z maską przeciw gazową umożliwiającą jej założenie lub zdjęcie bez konieczności zdejmowania kasku,
• wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technicznych typu: bramy zaporowe, mających na celu usprawnienie działań pododdziałów zwartych przywracających naruszony porządek prawny
Zespół uważa za niezbędne aby w pracach komisji przetargowych dotyczących zakupu sprzętu dla OPP i SPPP udział brali przedstawiciele tych jednostek, którzy znają rzeczywiste potrzeby i mogą zapobiec zakupowi sprzętu nie spełniającego oczekiwań, co w przeszłości miało miejsce.
W ocenie zespołu należy dokonać zmiany wykorzystania limitu etatowego z 90 % na 95% (patrz Decyzja nr 809 Komendanta Głównego Policji z dnia 14 listopada 2007 roku). Przyjęte dotychczas rozwiązanie jest w praktyce nie do wykonania.
Uczestnicy spotkania uznali że w pierwszej kolejności, w tym roku, jeżeli będzie to możliwe, należy uregulować status dowódcy drużyny i dowódcy plutonu. Decyzje te powinny być jednak podjęte mając na uwadze również inne stanowiska robocze, w tym szczególnie policjanta i referenta.
Zespół wnosi do Zarządu Głównego NSZZ Policjantów o włączenie do jego składu 2 przedstawicieli SPPP w osobach:
• Kolegi Marka Gilewskiego – SPPP Kielce,
• Kolegi Adama Przeworzki – SPPP Płock
Ponadto zespół wnosi do Zarządu Głównego NSZZ Policjantów o:
• przesłanie stanowiska do wszystkich ZW, ZS, ZT OPP i SPPP NSZZ Policjantów, celem wyrażenia swoje opinii w możliwie szybkim terminie,
• wprowadzenie do porządku obrad najbliższego posiedzenia Zarządu punku dotyczącego oceny stanowiska zespołu, zapraszając jednocześnie członków tego zespołu, którzy przedstawią szczegółowe argumenty za jego przyjęciem,
• każdorazowe zasięganie opinii zespołu w sprawach dotyczących OPP i SPPP.
Przewodniczący Zespołu
Andrzej Szary
09.12.2011 | Piątek
09.12.2011 | Piątek
09.12.2011 | Piątek