Okres | Wizyt | Odsłon |
Wczoraj | 222 | 761 |
Ostat tydzień | 2009 | 5837 |
Ostat. dwa tyg. | 4288 | 11722 |
Ostat. miesiąc | 9529 | 25782 |
Ostatni rok | 96124 | 234754 |
Razem | 1949676 | 4226013 |
02.02.2023 | Czwartek
Projekt z dnia 17 stycznia 2023 r. Etap prac: uzgodnienia
Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie badań policjantów na zawartość w organizmie alkoholu lub obecność podobnie działającego środka
[1]) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej – sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie badań policjantów na zawartość w organizmie alkoholu lub obecność podobnie działającego środka, zwanego dalej „rozporządzeniem”, stanowi realizację upoważnienia ustawowego zawartego w art. 61c ust. 17 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2021 r. poz. 1882, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (pierwotnie druk sejmowy nr 2335, Dz. U. poz. ...).
Wskazany przepis upoważnia ministra właściwego do spraw wewnętrznych do określenia w drodze rozporządzenia, wydawanego w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia:
1) warunków i metod przeprowadzania badań na zawartość w organizmie policjanta alkoholu lub obecność innego podobnie działającego środka;
2) sposobu ich dokumentowania, w tym wzorów protokołów z przeprowadzonych badań;
3) wykazu środków działających podobnie do alkoholu.
Projektowane rozporządzenie ma na celu umożliwienie realizacji obowiązku przełożonego niedopuszczenia policjanta do służby w przypadku:
1) stawienia się przez niego do służby w stanie nietrzeźwości albo po użyciu alkoholu w rozumieniu odpowiednio art. 46 ust. 2 albo 3 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi lub po użyciu podobnie działającego środka, pełnienia jej w takim stanie, spożywania alkoholu lub używania podobnie działającego środka
w czasie służby albo
2) uzasadnionego podejrzenia, że zachodzą okoliczności, o których mowa w pkt 1.
Wydanie projektowanego rozporządzenia jest podyktowane koniecznością doprecyzowania sposobu, warunków i metod czynności podejmowanych przez uprawnione osoby, w sytuacji poddania policjanta badaniom na zawartość w organizmie alkoholu albo obecność środka działającego podobnie do alkoholu. Określono w nim metody prowadzonych badań w przypadku nieingerowania w organizm oraz w sytuacji konieczności przeprowadzenia badań laboratoryjnych, oraz sposób ich dokumentowania wraz ze wzorami protokołów badań. W rozporządzeniu opisano metody badań wydychanego powietrza (§ 2-4), krwi (§ 5 i 7), śliny (§ 8), moczu (§ 9) oraz potu (§ 12). Wymieniono m.in. urządzenia służące badaniom wydychanego powietrza, dopuszczalne metody analiz laboratoryjnych krwi oraz moczu, substancje oznaczane w pobranej krwi oraz moczu. Opisano także na czym polega badanie śliny
i moczu, a także sposób oznaczania i przechowywania naczyń zawierających pobrane do badań krew i mocz. W rozporządzeniu zawarto także katalog środków działających podobnie do alkoholu (§ 6).
Zakłada się, że przedmiotowy akt prawny wejdzie w życie w dniu wejścia w życie ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Obecnie nie jest znany dzień wejścia w życie ustawy upoważniającej. Wobec powyższego przepis o wejściu w życie rozporządzenia (§ 15) zostanie stosownie uzupełniony na dalszym etapie prac.
Nie ma możliwości podjęcia alternatywnych, w stosunku do projektowanego rozporządzenia, działań umożliwiających osiągnięcie zamierzonego celu.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych, gdyż regulacja nie odnosi się do wprowadzenia norm lub przepisów technicznych.
W ocenie projektodawcy przedmiot regulacji rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej, projekt nie wymaga przedstawienia właściwym organom i instytucjom Unii Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu, w celu uzyskania opinii, dokonania powiadomienia, konsultacji lub uzgodnienia.
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na działalność mikroprzedsiębiorców, małych i średnich przedsiębiorców.
Projekt rozporządzenia został zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Rządowego Centrum Legislacji w zakładce Rządowy Proces Legislacyjny zgodnie z § 52 uchwały
nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. z 2022 r. poz. 348) oraz stosownie do wymogów art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2017 r. poz. 248).
Projekt nie podlega dokonaniu oceny OSR przez koordynatora OSR w trybie § 32 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów.
08.03.2024 | Piątek
08.03.2024 | Piątek
08.03.2024 | Piątek
08.03.2024 | Piątek
07.04.2024 | Niedziela
07.03.2024 | Czwartek
06.03.2024 | Środa
06.03.2024 | Środa