





Okres | Wizyt | Odsłon |
Wczoraj | 109 | 266 |
Ostat tydzień | 1595 | 3800 |
Ostat. dwa tyg. | 3284 | 7470 |
Ostat. miesiąc | 7608 | 18467 |
Ostatni rok | 114961 | 238380 |
Razem | 1911756 | 4122117 |



16.11.2023 | Czwartek
Umowa koalicyjna - Komentarz ZW NSZZ P!
Zarząd Wojewódzki po zapoznaniu się z zapisami Umowy Koalicyjnej Koalicji Obywatelskiej, Trzeciej Drogi Polska 2050 Szymona Hołowni – Polskie Stronnictwo Ludowe oraz Nowej Lewicy z dnia 10 listopada 2023 roku w poczuciu obowiązku uważa za stosowne odnieść się o do założeń w niej zawartych, które będą miały istotny wpływ na funkcjonowania naszej formacji w najbliższych latach.
Punkt 3 założeń zawiera zapis cyt. „Jednym z najważniejszych zadań Koalicji będzie wspieranie zawodów kluczowych dla funkcjonowania państwa i przyszłości naszych dzieci. Strony Koalicji potwierdzają pilną potrzebę podwyżek dla nauczycieli, pracowników służby publicznej, w tym administracji, sądów i prokuratury. Niskie zarobki wypychają z zawodu ludzi zapewniających ciągłość działania naszego państwa oraz edukację dzieci i młodzieży. Powstrzymamy i odwrócimy ten proces. Stosowne akty prawne zapewniające podwyżki zostaną przedłożone w ciągu pierwszych stu dni rządów”
Punkt 19 założeń zawiera zapis cyt. „Koalicja odpolityczni służby mundurowe i służby specjalne oraz wprowadzi czytelne reguły państwowej kontroli nad nimi. Podporządkowanie Policji i służb specjalnych rządzącej opcji przez osiem ostatnich lat doprowadziło do ich skrajnego upolitycznienia, wielokrotnego wykorzystania do walki politycznej i ograniczenia praw wykonywania czynności – operacyjno – rozpoznawczych oraz wprowadzi skuteczny mechanizm kontroli wykonywania tych czynności przez służby. Zlikwidowane zostanie CBA, a jego zasoby i kompetencje przekazane do innych służb m.in. do pionu zwalczania przestępstw korupcyjnych CBŚP. Dzięki temu wzmocniona będzie walka z korupcją, całkowicie porzucona przez poprzednią władzę. Obywatele będą mieli prawo do informacji o zainteresowaniu nimi ze strony służb, w szczególności informacji o prowadzeniu wobec nich kontroli operacyjnej”
Zarząd Wojewódzki zgadza się ze stwierdzeniem, że Policja to służba publiczna, która wymaga pilnych podwyżek od 1 stycznia 2024 roku celem zahamowania odchodzenia ze służby ludzi zapewniających bezpieczeństwo wewnętrzne na wysokim poziomie. Strony umowy wielokrotnie publicznie wskazywały na potrzebę podwyżki uposażeń funkcjonariuszy na poziomie co najmniej 20% (skumulowania inflacja w ostatnich latach na poziomie prawie 40%). W chwili obecnej przyjęty przez rząd projekt budżetu na 2024 rok zawiera zapis o podwyżce dla policjantek i policjantów na poziomie 12,3% (waloryzacja, wzrost mnożnika). Do pełnej realizacji obietnicy wyborczej brakuje 7,7 %. Zapis ww. założenia jest ogólny, co może powodować, że np. pod pretekstem dziury budżetowej nie zostanie zrealizowany przez nowy rząd.
Według oficjalnych danych na dzień 1 października br. ze służby w Policji odeszło już 8943 funkcjonariuszy, natomiast przyjęto zaledwie 3132 osoby. Kryzys kadrowy, o którym od dłuższego czasu mówi Związek jest faktem, a sytuacja w 2024 roku może być jeszcze gorsza i może grozić pogorszeniem poczucia bezpieczeństwa Polaków, czemu należy wspólnie przeciwdziałać.
NSZZ Policjantów od kilku lat wnosi do rządzących o planowanie budżetu Policji w korelacji do PKB (petycja przewodniczącego ZG NSZZ P do Sejmu RP), jednak brak było woli politycznej, aby takie przełomowe rozwiązanie wprowadzić w życie. Obecnie budżet Policji stanowi zaledwie 0,5% PKB (14 mld zł) podczas gdy budżet Sił Zbrojnych jest na poziomie 4% PKB (ok. 120 mld zł), a ochrony zdrowia na poziomie 7% PKB. W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że w 2022 roku budżet Policji był nowelizowany aż 177 razy na kwotę 946 mln zł, co pokazuje kryzys finansowy polskiej Policji, który trwa od lat i tak naprawdę z nieznanych powodów, pomimo dobrych wyników gospodarczych budżetu państwa nikomu nie zależało na jego rozwiązaniu.
ZW NSZZ Policjantów nie znajduje żadnego racjonalnego uzasadnienia, żeby jedno z trzech najważniejszych zadań dla państwa – bezpieczeństwo wewnętrzne – pozostawało w dużo gorszej sytuacji niż obronność i ochrona zdrowia.
Proponowane przez Związek rozwiązanie stanowi doskonały element apolityczności naszej formacji poprzez ograniczenie wpływu władzy politycznej na wysokość finansowania Policji, możliwość udzielania dodatkowych apanaży oraz pośrednie oddziaływanie finansowe. Ponadto daje realną szansę na wprowadzenie w życie motywacyjnego ststemu wynagrodzeń, który z jednej strony zatrzyma w służbie funkcjonariuszy, z drugiej będzie impulsem dla młodych Polaków, aby wstąpić w szeregi polskiej Policji.
Kolejnym rozwiązaniem, które może przyczynić się do apolityczności Policji to wprowadzenie kadencyjności co najmniej na stanowisku Komendanta Głównego Policji, niezależnej od biegu kadencji władz politycznych. Doprowadzi to do ciągłości polityki służbowej w sposób wolny od nacisków kierownictwa o charakterze politycznym. Ciągłość myśli kierowniczej jest zaś gwarantem zrównoważonego i ciągłego rozwoju formacji, ugruntowanego w planach, strategiach, czy innych programach, w tym programach modernizacyjnych.
Zarząd Wojewódzki jest również za wprowadzeniem rozwiązań prawnych na wzór standardów europejskich, które z jednej stron będą chroniły Polaków przed nadużywaniem władzy, z drugiej będą dawały służbom skuteczne instrumenty do skutecznej walki z przestępczością np. terroryzmem, przestępczością zorganizowaną oraz handlem ludźmi.
Nasza organizacja ma nadzieję, że nowy Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Komendant Główny Policji przy podejmowania decyzji kadrowej będzie się kierował obiektywizmem i rzetelnością, tak aby nie pogłębiła się luka kadrowa na szczeblach zarządczych polskiej Policji jak również na stanowiskach podstawowych.
Punkt 20 założeń cyt. „Wprowadzimy rozwiązania przywracające prawa nabyte emerytów pobierających świadczenia na podstawie przepisów o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy”.
NSZZ Policjantów na etapie prac parlamentarnych nad tzw. ustawą represyjną zdecydowanie sprzeciwiał się wprowadzeniu odpowiedzialności zbiorowej wobec naszych Koleżanek i Kolegów, niestety bezskutecznie. Jak pokazuje życie wielu na drodze sądowej odzyskało należne im emerytury za rzetelną służbę na rzecz państwa polskiego, jednak część z nich nie doczekała sprawiedliwości. Każde rozwiązanie, która przywraca poczucie sprawiedliwości i zaufania do państwa prawa zasługuje na poparcie.
Inne postulaty nad którymi powinien pochylić się nowy Minister zawarte są w „Pakiecie dla Policji 2023” ZG NSZZ Policjantów z dnia 5 maja 2023 roku.
Jesteśmy przekonani, że Zarząd Główny NSZZ Policjantów, w interesie bezpieczeństwa wewnętrznego, interesu policjantek i policjantów oraz formacji jest gotów do konstruktywnego dialogu, o którym jest mowa w ww. umowie, aby zapobiec kryzysowi kadrowemu i finansowemu w roku 2024 i latach kolejnych w obliczu zagrożeń zewnętrznych i wewnętrznych.
Biuro ZW NSZZ Policjantów województwa wielkopolskiego

29.11.2023 | Środa


24.11.2023 | Piątek


27.11.2023 | Poniedziałek


27.11.2023 | Poniedziałek


27.11.2023 | Poniedziałek


22.11.2023 | Środa



