tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Wczoraj 109 293
Ostat tydzień 1786 4539
Ostat. dwa tyg. 3527 8830
Ostat. miesiąc 7668 18951
Ostatni rok 114090 237084
Razem 1913910 4127631
Nowe zasady wyboru rad pracowniczych.
 Nowe zasady wyboru rad pracowników
 

Od 8 lipca zmieniły się zasady wyboru rad pracowników zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego. Jednocześnie rady wybrane na gruncie niekonstytucyjnych przepisów będą funkcjonować do końca swojej kadencji. 8 lipca weszły w życie przepisy ustawy z 22 maja 2009 r. o zmianie ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji (Dz.U. nr 97, poz. 805). Nowelizacja realizuje orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego z dnia 1 lipca 2008 r., sygn. akt 23/07 (Dz.U. nr 120, poz. 778) wydanego na wniosek Konfederacji Pracodawców Polskich (KPP).

KPP zaskarżyła niektóre postanowienia dotyczące pozycji związków zawodowych przy wybieraniu przedstawicieli pracowników do rad pracowników. Zaskarżone przepisy stawiały pracowników nienależących do reprezentatywnej organizacji związkowej w gorszej sytuacji, niż członków takiej organizacji. Pracownicy nie będący członkami reprezentatywnej organizacji związkowej, zatrudnieni u pracodawcy, u którego działa taka organizacja, nie mieli żadnego, nawet pośredniego wpływu na wybór i działanie, a tym samym i na sposób pełnienia funkcji przez członków rady pracowników.

Nowelizacja zmienia zasady wyboru rad pracowników zgodnie z wyrokiem TK, ale jednocześnie postanawia, że rady wybrane wbrew konstytucji nadal będą funkcjonować. Nowe przepisy umożliwiają wprawdzie odwołanie wybranej niekonstytucyjnie rady, jednak złożony w tym celu wniosek musiałoby poprzeć aż 50 proc. pracowników.

Zgodnie z nowymi zasadami, koszty związane z wyborem i działalnością rady pracowników w każdym przypadku ponosi pracodawca. Pracodawca organizuje wybory członków rady czyniąc to na wniosek grupy co najmniej 10 proc. pracowników. Ponadto powiadamia o terminie przeprowadzenia wyborów oraz zgłoszenia kandydatów na członków rady pracowników w sposób przyjęty w firmie.

W terminie 30 dni od dnia wyboru członków rady pracowników pracodawca ma obowiązek przekazać ministrowi właściwemu do spraw pracy informacje dotyczące rady pracowników. Informacje te przekazuje według wzoru stanowiącego załącznik do nowej ustawy.
tytul_szukaj
tytul_zegar
04:00:37
tytul_kalendarz
Grudzień 2023
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
        123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Czy rząd dotrzyma słowa i do policjantom podwyżki w wysokości 20%?
TAK
NIE
TRUDNO POWIEDZIEĆ
dzielnik


ZW NSZZ P - 23 listopada br. Sąd Okręgowy w Poznaniu uznał, że subsydiarny akt oskarżenia z art. 35 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o związkach zawodowych z dnia 23 maja 1991 roku skierowany wobec mł. insp. Andrzeja Szarego przez Komisję Krajową ZZ PP jest bezzasadny!.