Okres | Wizyt | Odsłon |
Dziś | 5 | 14 |
Wczoraj | 126 | 209 |
Ostat tydzień | 1418 | 3614 |
Ostat. dwa tyg. | 3158 | 8104 |
Ostat. miesiąc | 6344 | 16098 |
Ostatni rok | 95177 | 237155 |
Razem | 1961178 | 4253711 |
05.06.2009 | Piątek
Pan
Tadeusz Jan Zając
Główny Inspektor Pracy
W nawiązaniu do odpowiedzi Zastępcy Głównego Inspektora Pracy Anny Tomczyk z dnia 8 kwietnia 2009 roku, ldz. GPP-152-070-5/09 na wystąpienie Pani Krystyny Łybackiej, Posłanki na Sejm RP, które było zainicjowane przez Zarząd Wojewódzki NSZZ Policjantów województwa wielkopolskiego, zaniepokojony postawą prezentowaną przez Pana Urząd pragnę odnieść się do kilku podnoszonych w nim kwestii.
Kwestionowanie w sposób „jednoznaczny” (bez podania szczegółowej oceny prawnej) podstaw prawnych wykonywania zadań społecznego inspektora pracy przez funkcjonariusza Policji w świetle opinii prawnych będących w posiadaniu Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów województwa wielkopolskiego (Opinia Adwokackiej Spółki Partnerskiej Wiza Paplaczyk Nowakowski z dnia 26 lutego 2008 roku oraz Opinia Biura Analiz Sejmowych 15/09 WAL 2315/09 z dnia 8 września 2008 roku) jest nie do zaakceptowania i budzi nasz zdecydowany opór.
Zapewne nie może Pan Inspektor zakwestionować celu ustawy o społecznej inspekcji pracy, jakim „jest troska o systematyczną poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnienia związkom zawodowym niezbędnych warunków do sprawowania skutecznej kontroli przestrzegania przepisów prawa pracy”. Wskazać trzeba, że na gruncie ustawy o sip wykładnia pojęcia „pracownik” musi przybrać charakter zgodny przede wszystkim ze wskazanymi celami tej ustawy.
W przeciwnym wypadku mimo dostrzegania tego problemu praktycznie od 1990 roku, kiedy powstał NSZZ Policjantów nie mamy prawa do realizacji zadań ustawowych i statutowych. Powstaje w tym miejscu pytanie czy taki stan rzeczy jest zgodny z prawem i może być akceptowany przez Organ odpowiadający w Państwie za zagadnienie podlegające sejmowej kontroli?
Pragnę w tym miejscu zwrócić jeszcze uwagę na art. 14 ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, który nakłada na PIP obowiązek współdziałania ze związkami zawodowymi.
Proszę odpowiedzieć jak Pan sobie wyobraża to współdziałanie w świetle przedstawionej opinii?
Pana Zastępczyni twierdzi, że stosunek służbowy polegający na pełnej zależności od zwierzchników służbowych uniemożliwia sip pogodzenie niezależności społecznego inspektora pracy z dyspozycyjnością wynikającą z samego charakteru tej służby. Warto w tym miejscu przywołać art. 13 i 14 ustawy z dnia 24 czerwca 1984 roku o społecznej inspekcji pracy, który obejmuje szczególną ochroną prawną pracownika (funkcjonariusza) wykonującego funkcję sip. Zapewne, mimo, że stosunek służbowy jest szczególnym przykładem stosunku pracy to pracodawca podobnie jak przełożony służbowy wykorzystując swoją pozycję również bez żadnych przeszkód może skutecznie utrudniać funkcjonowanie a nawet dyskryminować sip. Dlatego między innym do Kodeksu Pracy wprowadzono przepisy antymobbingowe. Podnoszenie powyższego argumentu w naszej ocenie jest, co najmniej nietrafione.
W strukturach Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów województwa wielkopolskiego od 7 lat funkcjonuje ZSIP, którego działania doprowadziły do znacznej poprawy warunków służby wielkopolskich policjantów. Nigdy jego zalecenie czy też uwaga nie spotkała się ze sprzeciwem pracodawcy, tj. Wielkopolskiego Komendanta Wojewódzkiego Policji w trybie ustawowym Za efekty swojej pracy dwukrotnie został uznany przez Okręgowego Inspektora Pracy Najaktywniejszym ZSIP na terenie działania Naszego województwa. Patrząc na stanowisko GIP należałoby tych działań zaprzestać i godzić się na nieprawidłowości w zakresie bhp, ochrony przeciwpożarowej, prawa budowlanego itp.
Główny Inspektor Pracy ma w swoich rękach instrument, który daje mu prawo podejmowania działań legislacyjnych (patrz art. 18 ustawy o PIP). Wystarczy tylko rozpocząć wspólną pracę dla dobra rzeszy prawie 140 tysięcy funkcjonariuszy. Zasłanianie się interpretacją nie doprowadzi do rozwiązania problemu a jedynie pogłębi patologie w zakresie warunków służby i płacy funkcjonariuszy Policji. A na taki stan rzeczy Zarząd Wojewódzki się nie godzi.
Szanowny Panie Ministrze
Mając na uwadze powyższe fakty Zarząd Wojewódzki NSZZ Policjantów województwa wielkopolskiego wnioskuje o ponowne pilne przeanalizowanie obecnej sytuacji w zakresie możliwości funkcjonowania w służbach mundurowych sip. Suche i bezduszne czytanie prawa bez zwracania uwagi na jego cele zniechęca do pracy społecznej w interesie dobra wspólnego, jakim jest bezpieczeństwo funkcjonariuszy publicznych.
Liczę na to, że Pan Minister Jako Pierwszy w odrodzonej Polsce będzie miał wolę podjęcia tematu i jego zrealizowania w najbliższym okresie czasu.
W przeciwnym wypadku pozostaje nam tylko działanie z pełną determinacją w obronie interesów wielkopolskich policjantów z ryzykiem poniesienia wszelkich konsekwencji wynikających z braku korzystnej interpretacji przepisów ustawowych.
Przewodniczący
ZW NSZZ Policjantów woj. wielkopolskiego
/-/ podinsp. Andrzej SZARY
Załączniki: - Opinie prawne wskazane w wystąpieniu
Wykonano 4 egz.
1 egz. Główny Inspektor Pracy
2 egz. ZG NSZZ Policjantów
3 egz. ZT NSZZ Policjantów – fax.
4 egz. ZW NSZZ Policjantów województwa wielkopolskiego
ODPOWIEDŹ GIP
03.09.2009 | Czwartek
02.09.2009 | Środa
01.09.2009 | Wtorek
31.08.2009 | Poniedziałek
31.08.2009 | Poniedziałek
12.08.2009 | Środa
28.08.2009 | Piątek
28.08.2009 | Piątek