tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 207 416
Wczoraj 262 461
Ostat tydzień 11818 15993
Ostat. dwa tyg. 13866 19852
Ostat. miesiąc 24451 37739
Ostatni rok 133355 261310
Razem 1852889 3990120
Zbiórka publiczna - uproszczenie procedury

Uproszczone procedury w sprawie zbiórek publicznych

Organizacje humanitarne chcące nieść pomoc poszkodowanym z innych krajów, np. ofiarom nagłych kataklizmów i katastrof naturalnych, szybciej uzyskają pozwolenie na prowadzenie zbiórek publicznych. Ich wnioski nie będą już musiały być opiniowane przez resort spraw zagranicznych oraz finansów. To jedna ze zmian zaproponowanych przez MSWiA w projekcie założeń do nowelizacji obowiązującej ustawy, która reguluje m.in. tę kwestię.

Zgodnie z projektem, w sytuacjach, gdy datki zebrane podczas zbiórek będą miały być wykorzystane poza granicami państwa, stowarzyszenia, fundacje i inne organizacje pożytku publicznego, a także specjalnie powołane komitety, tak jak dotychczas złożą wniosek o wydanie pozwolenia do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, ale resort nie będzie już zwracał się o opinię do ministra spraw zagranicznych i ministra finansów.

Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy z 15 marca 1933 roku o zbiórkach publicznych można znaleźć w Biuletynie Informacji Publicznej MSWiA.

Obecnie trwają uzgodnienia międzyresortowe oraz konsultacje społeczne w sprawie projektu.

Przypomnijmy dodatkowo, że pozwolenie na przeprowadzenie zbiórki publicznej na obszarze gminy lub jej części wydaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta. W przypadku akcji tego rodzaju na terenie powiatu lub jego części większej niż jedna gmina właściwy jest starosta. Gdy zbiórka ma być przeprowadzona na obszarze województwa lub jego części przekraczającej jeden powiat, decyzję administracyjną wydaje marszałek województwa. Działanie na obszarze większym niż jedno województwo wymaga pozwolenia ministra spraw wewnętrznych i administracji. Zgoda szefa MSWiA jest też potrzebna, gdy zebrana pomoc finansowa lub rzeczowa ma być wykorzystana za granicą.

Idea zbiórki publicznej nie może być sprzeczna z prawem i powinna uwzględniać przede wszystkim cele religijne, państwowe, oświatowe, zdrowotne, kulturalno-społeczne lub społeczno-opiekuńcze.

W ciągu miesiąca od zakończenia zbiórki należy złożyć sprawozdanie do urzędu, który udzielił pozwolenia na jej przeprowadzenie. Termin ten jest jednakowy dla wszystkich organizacji i niezależny od czasu trwania zbiórki (jeden tydzień, miesiąc, czy rok).

Sprawozdanie powinno zawierać nazwę i siedzibę przeprowadzającego zbiórkę publiczną, nazwę urzędu, który wydał pozwolenie oraz datę i numer pozwolenia. Musi się w nim znaleźć także m.in. kwota zebranych pieniędzy w podziale na poszczególne formy zbiórki publicznej (np. konto, skarbony), informacje o pomocy w naturze (np. żywność), koszty przeprowadzenia zbiórki oraz dane dotyczące realizacji celu zbiórki (sposób rozdysponowania pomocy).

Jeżeli zebrane datki i dary rzeczowe nie zostały wykorzystane w czasie trwania zbiórki, organizator powinien poinformować instytucję, która wydała pozwolenie o pozostałych środkach oraz o sposobie i terminie ich rozdysponowania.

W każdej chwili wydający pozwolenie może skontrolować zgodność prowadzonej zbiórki publicznej i sposób wydatkowania datków z pozwoleniem. Może też sprawdzić czy przestrzegane są warunki i metody prowadzenia zbiórki.

Średnio w ciągu roku minister spraw wewnętrznych i administracji wydaje ponad 150 pozwoleń na przeprowadzenie zbiórek publicznych.

tytul_szukaj
tytul_zegar
14:20:17
tytul_kalendarz
Marzec 2023
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
    12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031   
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Czy dotyka Was kryzys kadrowy w Policji?
Zdecydowanie tak
Nie
Trudno powiedzieć
dzielnik


ZW NSZZ P - W 2022 roku fundusz nagrodowy KWP w Poznaniu został zasilony środkami w wysokości 5.704.779 zł z tytułu przebywania policjantów na zwolnieniu lekarskim.!