tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 213 491
Wczoraj 534 1142
Ostat tydzień 2775 6070
Ostat. dwa tyg. 4997 10517
Ostat. miesiąc 10503 21114
Ostatni rok 112941 232619
Razem 1798746 3888046
Zbiórka publiczna - uproszczenie procedury

Uproszczone procedury w sprawie zbiórek publicznych

Organizacje humanitarne chcące nieść pomoc poszkodowanym z innych krajów, np. ofiarom nagłych kataklizmów i katastrof naturalnych, szybciej uzyskają pozwolenie na prowadzenie zbiórek publicznych. Ich wnioski nie będą już musiały być opiniowane przez resort spraw zagranicznych oraz finansów. To jedna ze zmian zaproponowanych przez MSWiA w projekcie założeń do nowelizacji obowiązującej ustawy, która reguluje m.in. tę kwestię.

Zgodnie z projektem, w sytuacjach, gdy datki zebrane podczas zbiórek będą miały być wykorzystane poza granicami państwa, stowarzyszenia, fundacje i inne organizacje pożytku publicznego, a także specjalnie powołane komitety, tak jak dotychczas złożą wniosek o wydanie pozwolenia do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, ale resort nie będzie już zwracał się o opinię do ministra spraw zagranicznych i ministra finansów.

Projekt założeń projektu ustawy o zmianie ustawy z 15 marca 1933 roku o zbiórkach publicznych można znaleźć w Biuletynie Informacji Publicznej MSWiA.

Obecnie trwają uzgodnienia międzyresortowe oraz konsultacje społeczne w sprawie projektu.

Przypomnijmy dodatkowo, że pozwolenie na przeprowadzenie zbiórki publicznej na obszarze gminy lub jej części wydaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta. W przypadku akcji tego rodzaju na terenie powiatu lub jego części większej niż jedna gmina właściwy jest starosta. Gdy zbiórka ma być przeprowadzona na obszarze województwa lub jego części przekraczającej jeden powiat, decyzję administracyjną wydaje marszałek województwa. Działanie na obszarze większym niż jedno województwo wymaga pozwolenia ministra spraw wewnętrznych i administracji. Zgoda szefa MSWiA jest też potrzebna, gdy zebrana pomoc finansowa lub rzeczowa ma być wykorzystana za granicą.

Idea zbiórki publicznej nie może być sprzeczna z prawem i powinna uwzględniać przede wszystkim cele religijne, państwowe, oświatowe, zdrowotne, kulturalno-społeczne lub społeczno-opiekuńcze.

W ciągu miesiąca od zakończenia zbiórki należy złożyć sprawozdanie do urzędu, który udzielił pozwolenia na jej przeprowadzenie. Termin ten jest jednakowy dla wszystkich organizacji i niezależny od czasu trwania zbiórki (jeden tydzień, miesiąc, czy rok).

Sprawozdanie powinno zawierać nazwę i siedzibę przeprowadzającego zbiórkę publiczną, nazwę urzędu, który wydał pozwolenie oraz datę i numer pozwolenia. Musi się w nim znaleźć także m.in. kwota zebranych pieniędzy w podziale na poszczególne formy zbiórki publicznej (np. konto, skarbony), informacje o pomocy w naturze (np. żywność), koszty przeprowadzenia zbiórki oraz dane dotyczące realizacji celu zbiórki (sposób rozdysponowania pomocy).

Jeżeli zebrane datki i dary rzeczowe nie zostały wykorzystane w czasie trwania zbiórki, organizator powinien poinformować instytucję, która wydała pozwolenie o pozostałych środkach oraz o sposobie i terminie ich rozdysponowania.

W każdej chwili wydający pozwolenie może skontrolować zgodność prowadzonej zbiórki publicznej i sposób wydatkowania datków z pozwoleniem. Może też sprawdzić czy przestrzegane są warunki i metody prowadzenia zbiórki.

Średnio w ciągu roku minister spraw wewnętrznych i administracji wydaje ponad 150 pozwoleń na przeprowadzenie zbiórek publicznych.

tytul_szukaj
tytul_zegar
13:13:33
tytul_kalendarz
Grudzień 2022
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
      1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Czy należy podjąć akcję protestacyjną?
TAK
NIE
NIE MAM ZDANIA
dzielnik


ZW NSZZ P - Z komunikatem MSWiA - Związki zawodowe muszą się zapoznać wszyscy nasi członkowie w terenie i wtedy podejmiemy właściwe decyzje” – podkreślił Jankowski. Jak dodał, związki muszą też obliczyć realne skutki finansowe nowych rozwiązań!!!.