tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 32 56
Wczoraj 188 394
Ostat tydzień 1793 4551
Ostat. dwa tyg. 3420 7873
Ostat. miesiąc 7595 18474
Ostatni rok 114724 238066
Razem 1912488 4123880
Czas służby - interpretacja

Numer 64 / 07.2010 – Miesięcznik POLICJA 997

 

Czas służby

 

Par. 4 ust. l Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 18 października 2001 r. w sprawie rozkładu czasu służby policjantów stanowi: „Policjant w zmianowym rozkładzie czasu służby pełni służby na zmiany trwające po 8 godzin”.

 

Czy zmiany mogą być w każdy dzień w innych godzinach, czy powinny zmieniać się cyklicznie co kilka dni?

 

– Cytowany przepis nie precyzuje, w jakich godzinach powinny być planowane służby w zmianowym rozkładzie czasu. Par. 3 ust. 1 pkt 1 zezwala na wprowadzenie zmianowego rozkładu służby jedynie na stanowiskach służbowych, na których wymagane jest pełnienie służby w systemie zmianowym lub w sposób ciągły. Par. 4 ust. 1 pkt 3 wskazuje, że godziny rozpoczęcia i zakończenia służb w zmianowym rozkładzie czasu służb ustala przełożony właściwy w sprawach osobowych, który, planując służbę, powinien kierować się zapewnieniem właściwej realizacji zadań służbowych w podległej komórce organizacyjnej. Należy przy tym pamiętać, że w myśl art. 33 ust. 2 ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji zadania służbowe policjanta powinny być ustalane w sposób pozwalający na ich wykonanie w ramach 40-godzinnego tygodnia służby, w 3-miesięcznym okresie rozliczeniowym, z uwzględnieniem prawa do wypoczynku.

 

Na jaki czas powinien być ustalony grafik służb (tygodniowy, dwutygodniowy, miesięczny)?

 

– Obowiązujące przepisy nie normują czasu, na jaki ma być sporządzony grafik (harmonogram) pełnienia służby. Mowa jest jedynie o tym, kto w danej komórce organizacyjnej odpowiedzialny jest za opracowanie grafiku służby, np.:

 

* par. 5 ust. 4 Zarządzenia nr 768 Komendanta Głównego Policji z 14 sierpnia 2007 r. w sprawie form i metod wykonywania zadań przez policjantów pełniących służbę patrolową oraz koordynacji działań o charakterze prewencyjnym,

 

* par. 19 ust. 6 Zarządzenia nr 528 Komendanta Głównego Policji z 6 czerwca 2007 r. w sprawie form i metod wykonywania zadań przez dzielnicowego i kierownika rewiru dzielnicowych,

 

* par. 9 Zarządzenia nr 609 Komendanta Głównego Policji z  25 czerwca 2007 r. w sprawie sposobu pełnienia służby na drogach przez policjantów.

 

Przy planowaniu grafiku możemy posiłkować się przepisami wynikającymi z Zarządzenia nr 768 Komendanta Głównego Policji z 14 sierpnia 2007 r. w sprawie form i metod wykonywania zadań przez policjantów pełniących służbę patrolową oraz koordynacji działań o charakterze prewencyjnym, gdzie w par. 15 mowa jest o sporządzaniu analizy stanu bezpieczeństwa i porządku na potrzeby dyslokacji służby patrolowej, którą należy sporządzić nie rzadziej niż raz w miesiącu. Analogicznie można przyjąć, że na taki sam czas można opracować grafik służb.

 

Jakie przepisy mają zastosowanie, gdy w okresie rozliczeniowym (miesięcznym lub kwartalnym) policjant przepracował więcej niż jedną czwartą wszystkich godzin (30–45 proc.) w porze nocnej?

 

– W obowiązujących przepisach brakuje jednoznacznych regulacji prawnych, dotyczących liczby służb odbytych w porze nocnej. Z przepisów wynika jedynie, że ze służby w porze nocnej (22.00–6.00) zwalnia się policjantkę/policjanta: kobietę w ciąży oraz osobę będącą jedynym opiekunem dziecka w wieku do lat ośmiu lub osoby wymagającej stałej opieki. Powołany Decyzją nr 610 Komendanta Głównego Policji z 30 września 2008 r. zespół do opracowania projektu nowych rozwiązań w zakresie czasu służby policjantów oraz uposażenia i rekompensaty z tym związanych w kwestii tej zawnioskował określenie limitu służb w porze nocnej: maksymalnie 8 służb 12-godzinnych albo 10 służb 8-godzinnych w miesiącu. Ważne też jest zdefiniowanie pojęcia „służba w porze nocnej” przez wskazanie, że za służbę w porze nocnej uważa się służbę pełnioną przez co najmniej 4 godziny w godzinach od 22.00 do 6.00.

 

Par. 4 ust. 4 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 18 października 2001 r. w sprawie rozkładu czasu służby policjantów określa, że: „Po pięciu kolejnych służbach pełnionych w porze nocnej policjantowi udziela się 48 godzin czasu wolnego”. A co, jeśli cztery kolejne służby wypadają w godzinach 22.00–6.00 i 20.00–4.00 i po czterech takich służbach następują kolejne trzy służby w godz. 14.00–22.00, po którym to ciągu pracy dopiero przypada wolne? Czy to znaczy, że policjanta prewencji nie obowiązuje 5-dniowy tydzień pracy?

 

– W myśl art. 33 ust. 2 ustawy z 6 kwietnia 1990 r. o Policji zadania służbowe policjanta powinny być ustalane w sposób pozwalający na ich wykonanie w ramach 40-godzinnego tygodnia służby, w 3-miesięcznym okresie rozliczeniowym z uwzględnieniem prawa do wypoczynku. Opisana sytuacja jest więc dopuszczalna, biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia ciągłości służby, przy zakładanej absencji w danej komórce organizacyjnej. Nie powinna być jednak regułą przy planowaniu służby i powinna być rozliczona w danym okresie rozliczeniowym.

 

Czy wolne za ustawowe dni wolne od pracy (święta, niedziele, soboty) mogą też przypadać po służbie nocnej?

 

– W systemie zmianowym dni wolne od pracy mogą przypadać po służbie nocnej. W sytuacji takiej mają zastosowanie przepisy zawarte w cytowanym par. 4 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 18 października 2001 r. w sprawie rozkładu czasu służby policjantów.

 

Ile wolnych weekendów przysługuje policjantowi w miesiącu?

 

– Aktualnie obowiązujące przepisy nie gwarantują policjantom wolnych sobót i niedziel. Zespół powołany Decyzją nr 610 Komendanta Głównego Policji z 30 września 2008 r. do opracowania projektu nowych rozwiązań w zakresie czasu służby policjantów oraz uposażenia i rekompensaty z tym związanych zaproponował zagwarantowanie policjantom w miesiącu co najmniej jednej wolnej soboty i niedzieli łącznie.

 

 

Czy weekend przed planowanym urlopem rozpoczynającym się w poniedziałek powinien być wolny, czy zależy to od dobrej woli przełożonego?

 

– Par. 9 ust. 3 i 4 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 18 października 200l r. w sprawie rozkładu czasu służby policjantów wskazuje, że w zamian za służbę pełnioną w dniu wolnym od służby policjant otrzymuje dzień wolny w innym dniu tygodnia. Na wniosek policjanta czas wolny może być udzielony w okresie bezpośrednio poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego zakończeniu. Ponadto zgodnie z par. 4 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 7 czerwca 2002 r. w sprawie urlopów policjantów przyjęto regułę, że urlop wypoczynkowy nie może rozpoczynać się ani kończyć w dniu wolnym od służby. Nie dotyczy ona jednak policjantów pełniących służbę w zmianowym rozkładzie czasu służby, o którym mowa w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 18 października 2001 r. w sprawie rozkładu czasu służby policjantów. W takim przypadku terminem rozpoczęcia urlopu wypoczynkowego jest najbliższy dzień planowanej służby. Reasumując, należy stwierdzić, że dopuszczalne jest zaplanowanie służby w weekend poprzedzający dzień urlopu, jednak decyzja powinna zapaść, uwzględniając potrzebę służby, a nie dobrą czy złą wolę przełożonego.

 

Odpowiedź na pytanie jest jedynie interpretacją przepisów i nie może być traktowana jako powszechnie obowiązująca wykładnia prawa.

 

oprac. podinsp. Piotr Mikosza (Policyjne Centrum Informacyjne WSPol. w Szczytnie); PK

 

Uwagi do zamieszczanych w tym cyklu porad o praktykę służby prosimy kierować pod adresem: p.kacak@policja.gov.pl

lub dzwonić 22 60 131 43

 

 

tytul_szukaj
tytul_zegar
20:00:02
tytul_kalendarz
Październik 2019
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
  123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031     
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Czy rząd dotrzyma słowa i do policjantom podwyżki w wysokości 20%?
TAK
NIE
TRUDNO POWIEDZIEĆ
dzielnik


ZW NSZZ P - 23 listopada br. Sąd Okręgowy w Poznaniu uznał, że subsydiarny akt oskarżenia z art. 35 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o związkach zawodowych z dnia 23 maja 1991 roku skierowany wobec mł. insp. Andrzeja Szarego przez Komisję Krajową ZZ PP jest bezzasadny!.