tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Wczoraj 127 339
Ostat tydzień 1333 3059
Ostat. dwa tyg. 2772 7037
Ostat. miesiąc 6164 15503
Ostatni rok 95163 237613
Razem 1962167 4256132
Zwolnienie policjanta od zajęć służbowych na czas pełnienia obowiązków radnego

Zwolnienie policjanta od zajęć służbowych na czas pełnienia obowiązków radnego

Zamieszczony Data publikacji : 14.03.2014
Jakkolwiek z pozoru można dopatrywać się pewnych tendencji zmierzających do unifikacji praw osób zatrudnionych w ramach stosunku pracy oraz funkcjonariuszy, których stosunek służbowy ma podstawę administracyjnoprawną, to jednak do ich zrównania jest jeszcze daleko. Prezentujemy opinię prawną dotyczącą zwolnienia policjanta od zajęć służbowych na czas pełnienia obowiązków radnego i udziału w pracach w organach gminy.

Na problem należy spojrzeć z perspektywy treści art. 25 ust. 3 ustawy z dnia z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2001.142.1591 j.t.), który stwierdza, że „Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów gminy”.

Piśmiennictwo prawnicze jest zgodne, że przepisy ustaw samorządowych odnoszące się do obowiązku udzielania zwolnienia od pracy zawodowej nie mają zastosowania w stosunku do policjantów (jak również innych osób zatrudnionych w ramach stosunków służbowych), tym bardziej jeśli zważyć, iż przepisy ustawy o Policji, nie przewidują wśród nich uczestniczenia w pracach organów samorządowych*.

Należy zaakcentować, iż art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym odnosi się do stosunku pracy i pracodawcy. Potwierdzeniem tego jest uzupełnienie przepisów § 13 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie regulaminu pracy oraz zasad usprawiedliwiania nieobecności w pracy (Dz. U. z 1974 r. Nr 49, poz. 299 z późn. zm.), gdzie znajdują się szczegółowe uregulowania dotyczące zasad zwolnienia.

Zgodnie z brzemieniem przepisu pracodawca nie może zabronić radnemu uczestnictwa w posiedzeniach organów kolegialnych gminy. Wystarczającym jest tu przedstawienie porządku sesji.

Powyższa regulacja nie odnosi się jednak do stosunków służbowych nieopartych o przepisy prawa pracy. Stąd wniosek, że przełożony może zwolnić funkcjonariusza, lecz nie jest to obligatoryjne, a już na pewno nie będzie stanowić podstawy prawnej do art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym.

* Tak twierdzi na przykład Jerzy Korczak w artykule „Zasady zwalniania radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów jednostek samorządu terytorialnego” przywołany przez Andrzeja Szewca w „Komentarzu do ustawy o samorządzie gminnym”.

Zaprezentowane stanowisko prawne przygotowała mecenas Anna Leś-Hatys (KWP w Gorzowie Wlkp.).

Źródło: Komunik@tor 11/2014

 
tytul_szukaj
tytul_zegar
04:00:07
tytul_kalendarz
Wrzesień 2020
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
  123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930       
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Jak oceniasz dotyczasowe deyzje Komendanta Głównego Policji?
Dobrze
Źle
Nie mam zdania
dzielnik


ZW NSZZ P - 11 maja 1990 roku, jeden dzień po ogłoszeniu i wejściu w życie uchwalonej w dniu 6 kwietnia 1990 r. ustawy o Policji, Sąd Wojewódzki w Warszawie postanawia wpisać NSZZ P do rejestru związków zawodowych!