tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 11 16
Wczoraj 536 1269
Ostat tydzień 2491 5377
Ostat. dwa tyg. 5060 10862
Ostat. miesiąc 13148 30016
Ostatni rok 167823 337718
Razem 1502250 3306550
Zwolnienie policjanta art. 41 ust. 2 pkt 5 i 8

                                              I N F O R M A C J A

Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów województwa wielkopolskiego dotycząca trybu postępowania Zarządu w przypadku zamiaru zwolnienia policjanta ze służby na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 5 i 8 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Policji ( z poźn. zm.).

1. Zwolnienie policjanta może nastąpić tylko po zasięgnięciu opinii Organizacji Zakładowej związku zawodowego policjantów, którą zgodnie § 21 ust. 1 lit. c Statutu NSZZ Policjantów jest Organizacja Wojewódzka. Jej działalnością kieruje organ jakim jest Zarząd Wojewódzki lub jego Prezydium – vide § 22 ust. 1 lit. f i g Statutu. Zgodnie ze stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz przedstawicieli doktryny należy, stwierdzić, iż „uzyskanie opinii organizacji zakładowej jest obligatoryjne, co oznacza, iż organ uprawniony do wydania decyzji o zwolnieniu policjanta ze służby obowiązany jest przed wydaniem decyzji taką opinię uzyskać”. Decyzja wydana bez uzyskania stosownej opinii będzie zatem obarczona wadą skutkującą jej nieważnością, gdyż została wydana z rażącym naruszeniem prawa – patrz art. 156 § 1 pkt. 2 Kodeksu Postępowania Administracyjnego.

2. Inne przepisy prawa administracyjnego nie przewidują możliwości zwolnienia Policjanta ze służby na podstawie art. 41 ust. 2 pkt  5 i 8 z pominięciem  obowiązku uzyskania opinii Organizacji Zakładowej.

3. Art. 106 Kodeksu Postępowania Administracyjnego, nie ma zastosowania w zakresie terminu wydania opinii. Powyższe potwierdza  orzecznictwo sądów administracyjnych.

4. Zarząd Wojewódzki NSZZ Policjantów, niezależnie od wyżej opisanej procedury będzie korzystał z przepisów art. 31 kpa.

5. Organ wydający decyzję o zwolnieniu (komendant) może wyznaczyć Organizacji termin wydania opinii, o której mowa w art. 43 ust. 3 ustawy o Policji, jednakże termin  ten ma charakter jedynie instrukcyjny. Przekroczenie zakreślonego terminu nie może wiązać się z ujemnymi skutkami procesowymi w szczególności z pominięciem treści opinii przy wydawaniu decyzji lub wydaniem decyzji bez opinii. Taka decyzja, jak wskazano w pkt.1, byłaby obarczona wadą powodującą jej nieważność.

6. Zarząd Wojewódzki NSZZ Policjantów województwa wielkopolskiego, mając ustawowy i statutowy obowiązek dbania o interesy policjantów, wydając wspomnianą wcześniej opinię będzie stosował w pierwszej kolejności zapisy § 31 ust. 5 w związku z § 26 ust. 4, Statutu NSZZ Policjantów. W sytuacjach „nie cierpiących” mogą być zastosowane zapisy § 31 ust. 3 w związku z § 27 lub § 23 Statutu. Jednakże w ocenie Zarządu taka sytuacja, w tym przypadku nie ma miejsca, tym bardziej, że Zarząd Główny NSZZ Policjantów skierował wniosek do Trybunału Konstytucyjnego, celem zbadania zgodności art. 41 ust. 2 pkt 5 i 8 ustawy o Policji z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej.

Informacja powyższa została opracowana na podstawie Opinii prawnej Adwokackiej Spółki Partnerskiej - Wiza Paplaczyk Nowakowski z dnia 25 lipca 2007 roku wykonanej na zlecenie Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów.



tytul_szukaj
tytul_zegar
02:05:43
tytul_kalendarz
Sierpień 2020
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
          12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31           
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Czy należy wprowadzić dodatek progresywny do uposażenia policjanta?
Zdecydowanie tak
Nie
Nie mam zdania
dzielnik


ZW NSZZ P - Sejm RP - 14 sierpnia Sejm uchwalił ustawę o szczególnych rozwiązaniach dotyczących wsparcia służb mundurowych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, o zmianie ustawy o SW oraz niektórych innych ustaw!