Okres | Wizyt | Odsłon |
Wczoraj | 161 | 570 |
Ostat tydzień | 953 | 2298 |
Ostat. dwa tyg. | 2577 | 6461 |
Ostat. miesiąc | 6532 | 16209 |
Ostatni rok | 95188 | 235905 |
Razem | 1958294 | 4246384 |
06.10.2009 | Wtorek
WNIOSEK O PILNE PROWADZENIE DO USTAWY O POLICJI ZMIAN UWZLĘDNIAJĄCYCH PRZEPISY O PRZECIWDZIAŁANIU MOBBINGOWI
Warszawa, 6.10.2009
ZZ-979/2009
Pan Grzegorz SCHETYNA
Wicepremier,
Minister Spraw Wewnętrznych
i Administracji
WNIOSEK
W kontekście ostatnich wydarzeń w Komendzie Powiatowej Policji w Gnieźnie oraz w nawiązaniu do pisma ZZ-858/2009 z dnia 30 września 2009 roku zawierającego uwagi do projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji i niektórych innych ustaw, a także propozycje zmian w tekście obowiązującej ustawy o Policji, wnoszę o wprowadzenie do ustawy o Policji następujących zmian uwzględniających przepisy o przeciwdziałaniu mobbingowi:
1. W art. 58 po ust. 1 wprowadzić ust.1a o następującym brzmieniu:
„1a. Policjant, kierujący komórką organizacyjną lub jednostką organizacyjną w rozumieniu art. 32 ust.1 ustawy ma obowiązek niestosowania mobbingu wobec funkcjonariuszy i pracowników oraz przeciwdziałania mobbingowi w kierowanej przez niego jednostce. Przepisy prawa pracy stosuje się odpowiednio”.
2. W art. 132 ust. 3 pkt 5 po słowach „w przepisach prawa” skreśla się przecinek i dodaje słowa: „albo stosowania lub nieprzeciwdziałania mobbingowi w rozumieniu art. 58 ust. 1a ustawy”.
Uzasadnienie
1. Mobbing stanowi zjawisko patologiczne, które występuje w stosunkach prawnych i faktycznych, związanych ze świadczeniem pracy (pełnieniem służby) i może przybrać dwie formy:
działań, skierowanych przez kierownika komórki lub jednostki organizacyjnej w stosunku do podporządkowanych mu na jakiejkolwiek podstawie pracowników ( funkcjonariuszy);
- zachowań pracownika lub pracowników (funkcjonariuszy) wobec innego pracownika (funkcjonariusza).
Oba te rodzaje zachowań na gruncie prawa pracy spotkały się z negatywną oceną ustawodawcy, czego wyrazem jest treść art. 94 (3) kodeksu pracy, definiującego istotę mobbingu oraz nakładającego na pracodawcę nie tylko obowiązek przeciwdziałania takim zachowaniom, ale i wprowadzającego odpowiedzialność odszkodowawczą w sytuacji naruszenia tego obowiązku.
2. Policja oraz inne tzw. służby mundurowe nie są wolne od zjawiska mobbingu a przy tym charakteryzują się znacznie silniejszym stopniem podporządkowania niż w typowych stosunkach pracy, co samo przez się stanowi zagrożenie i ułatwienie w podejmowaniu działań o charakterze mobbingowym.
Ostatnie wydarzenia w Gnieźnie dowodzą, że w warunkach służby w Policji Mobbing może przybierać znacznie bardziej skrajne skutki , ale że problem ten umyka równocześnie uwadze właściwych przełożonych, co przemawia za koniecznością jednoznacznej reakcji ustawodawcy.
Należy przy tym podnieść, że już obecnie orzecznictwo dopuszcza możliwość sądowego dochodzenia przez policjantów roszczeń odszkodowawczych z tytułu mobbingu, stosowanego w formach właściwych dla służby – zob. np. postanowienie SN z dnia 9 maja 2007 r., sygn. I PZP 2/07, Lex nr 306297 czy wyrok SN z dnia 17 stycznia 2007 r., sygn. I PK 176/06, OSNP 5-6//08, poz. 58.
Przewodniczący
Zarządu Głównego NSZZ Policjantów
(-)Antoni DUDA
17.10.2009 | Sobota
17.10.2009 | Sobota
16.10.2009 | Piątek
16.10.2009 | Piątek
15.10.2009 | Czwartek
15.10.2009 | Czwartek
09.10.2009 | Piątek
09.10.2009 | Piątek
08.10.2009 | Czwartek