tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Wczoraj 75 172
Ostat tydzień 1362 3563
Ostat. dwa tyg. 3102 8053
Ostat. miesiąc 6288 16047
Ostatni rok 95121 237104
Razem 1961122 4253660
aktualnosci
POLICJANT MA PRAWA ALE MUSI O NICH WIEDZIEĆ!
dzielnik
28.01.2010 | Czwartek
Zarząd Wojewódzki NSZZ Policjantów przedstawia aktualne opinie KGP zamieszczone na stronie internetowej" Internetowy Serwis Policyjny, adres:  http://www.isp.policja.pl/ - ZAKŁADKA PLATFORMA WYMIANY INFORMACJI w sprawie: czasu służby, podwyższenia podstawy wymiaru emerytury oraz roli policjanta poza służbą.

CZAS SŁUŻBY - POBIERZ OPINIĘ


POLICJANT PO SŁUŻBIE - POBIERZ

PODWYŻSZENIE EMERYTURY - POBIERZ

CZAS SŁUŻBY - WEZWANIE DO SĄDU - POBIERZ

PETYCJA TECHNIKÓW KRYMINALISTYCZNYCH

ODPOWIEDŹ NA PETYCJĘ

Służba policjantów TK i czynności wg Zarz. 1426/04
Zamieszczony 18 listopada 2008
1.Czy KGP zauważa powyższy problem i czy przewiduje dostosowanie przepisów zarządzenia 1426/2004 (lub nowej Instrukcji Dochodzeniowo-Śledczej) do istniejącej rzeczywistości, tj. określenie jaki ślad i w jakich okolicznościach może być technicznie zabezpieczany poza oględzinami (technicznie, a nie procesowo, bo przecież opis śladu/przedmiotu/nośnika śladu w oględzinach oraz opis na metryczce sporządza się na miejscu oględzin) - czynność ta, i tak jest dokumentowana samodzielnie przez technika w postaci notatki urzędowej?
2.Czy i kiedy powstaną osobne zarządzenia tzw. „metodyki ujawniania i zabezpieczania technicznego” poszczególnych rodzajów śladów - zwłaszcza śladów biologicznych (materiału potencjalnie zakaźnego)? Czy obecnie trwają prace nad takimi przepisami i czy technicy kryminalistyki (praktycy) otrzymają je do konsultacji przed wydaniem (wejściem w życie)? Co z suszarniami takich materiałów - śladów biologicznych, jak to jednostki mają realizować, gdzie ewentualnie wysyłać, a może są przeznaczone na to jakieś środki, planowane zakupy?
3.Czy we wszystkich jednostkach Policji można dopuścić pakowanie śladów daktyloskopijnych oraz innych, zabezpieczanych na foliach żelatynowych – w koperty papierowe jak i foliowe tzw. "bezpieczne" i lakowanie metryczek śladowych na kopertach? komentarz do pkt 3. Wielu przełożonych nadal nie pozostawia technikom takich możliwości pracy o których mowa w pytaniu, wydając bezdyskusyjne ustne polecenia nie poparte żadnym przepisem prawnym, by wszystkie folie obszywać nitką i również za jej pomocą dołączać metryczki?
4.Czy w zarządzeniu 1426/2004 (lub w opracowywanej, nowej instrukcji doch.-śledcz.) można wprowadzić jednoznaczny zapis na temat: "w jakich okolicznościach technik kryminalistyki może na miejscu zdarzenia odstąpić od niektórych czynności składających się na techniczne zabezpieczenie śladu (np. szycia nitką, lakowania) i czynności te wykonać poza tym miejscem, w dogodnych warunkach?
5.Jak wiadomo, obecnie trwają prace nad zmianą zarządzenia 1426, powstaje nowa instrukcja doch.-śledcza jednakże brak jest tej najważniejszej dla techników części projektu - dot. oględzin (Rozdział 4), czy można by tą część poddać już teraz konsultacji, udostępnić na Platformie IFP w obecnym kształcie, bez względu na stopień jego zaawansowania?
6.Czy można zmienić hierarchiczność struktur w jednostkach dot. techników kryminalistyki, tak by bezpośrednio byli podlegli pod LK? Równocześnie można by pogodzić dwie sprawy: zaszeregowania i sposobu organizacji, zaopatrzenia w środki, skuteczniejszego systemu szkoleń, itp. Czy ze względu na specyfikę tego rodzaju służby możliwe jest ujednolicenie w skali kraju zadań określonych w karcie opisu stanowiska technika kryminalistycznej?
7.Z punktu widzenia zaszeregowań, płac, stanowisk - praca technika kryminalistyki zabezpieczającego materiał na miejscu zdarzenia jest kwalifikowana jako mniej niebezpieczna niż praca policjanta z LK, często wykorzystującego materiał zabezpieczony przez technika kryminalistyki. Jest to pewna niesprawiedliwość, czy zatem nie należy podnieść prestiżu, płacy i znaczenia technika kryminalistyki oraz zwiększyć za razem jego bezpieczeństwo i ochronę zdrowia? Niezależnie od powyższego pytania, proszę o odpowiedź, czy prowadzone są prace w zakresie zrównania (ujednolicenia) stanowisk techników kryminalistyki. Jaka jest treść tego projektu; czy można przedyskutować te założenia na forum IFP, przed ich usankcjonowaniem? Ponadto: w świetle art. 205 par 1 KPK technik kryminalistyki to specjalista. Podczas lub w związku z wykonywaniem czynności procesowych z zakresu techniki kryminalistycznej, technicy są przez prokuratorów, sędziów, adwokatów traktowani jako specjaliści (np. w protokołach oględzin podpisują się w rubryce SPECJALISTA, na rozprawy sądowe wzywani są jako specjaliści). Czy nie należałoby podnieść prestiżu tego stanowiska także w Policyjnym systemie zaszeregowania i ujednolicić etatowo zespoły Techniki Krym. etatami Specjalistów (6gr) - obecnie są to etaty: od referenta do specjalisty(wyjątki)?
8.Dlaczego technikom kryminalistyki nie przysługuje urlop dodatkowy lub pewien stopień szkodliwości za lata przesłużone na roboczym stanowisku TK? Czy KGP przeprowadziła specjalistyczne badania wpływu środków którymi posługują się technicy, np. odkładanego i nigdy nie wydalanego aluminium z organizmu (np. argentorat), wpływu sadzy (rakotwórczość), itp. na organizm techników kryminalistyki; czy sprawdzano to również pod kątem 10-15 letniego okresu ujawnialności tych czynników? Jakie były wyniki tego badania, czy też może ze względu na zbyt duże koszty badań pracodawca (Policja), takich badań celowo nie przeprowadzał (lub nie zlecał przeprowadzenia takich badań) albo wyniki zostały utajnione? ponadto: Czy przez słowo badanie, w kontekście niżej wymienionego przepisu i komentarza, należy rozumieć również czynności wykonywane przez techników w ramach kryminalistycznego badania miejsca zdarzenia, czy tylko i wyłącznie badanie materiału biologicznego w laboratoryjnych warunkach prowadzone przez ekspertów/biegłych - w odpowiedzi proszę również odnieść się do roszczenia urlopowego techników, o którym mowa wyżej?
9.Czy KGP rozważa objęcie techników kryminalistyki szczepieniami w zakresie zagrożeń adekwatnych do warunków ich służby? Czy to zbyt duży koszt za ich bezpieczeństwo, czy też istnieją jakieś inne, pragmatyczne lub medyczne przeciwwskazania?
10.Czy KGP przewiduje rozpocząć organizowanie formę sympozjów dla techników kryminalistyki, na szerszą skalę, na podobieństwo szkoleń przeznaczonych dla ekspertów? komentarz do pkt 10. Co do szkolenia techników, to wizyta w Legionowie raz na pięć lat, to jednak trochę za mało.
11.Czy KGP przewiduje dodatkowe wynagrodzenie lub inną formę rekompensaty za nadmiarowe dyżury domowe? Nie da się już ukryć, że jest to problem bardzo nawarstwiający się i w chwili obecnej żadne inne rozwiązania nie zlikwidują tego problemu braku kadr. Bywa że w wielu KPP dyżur pełni tylko 3 techników, wypada wtedy po 10 dyżurów w miesiącu, a w okresach urlopowych po 15 w miesiącu, zwolnień lekarskich się nie przynosi, choruje czasem w służbie – co mają począć policjanci w takiej sytuacji, kogo powiadomić gdy zgłoszenie poprzez przełożonych (droga służbowa) wiąże się prawie z zawodowym lub choćby premiowym samobójstwem?
12.Dlaczego istnieje sztuczne i niepragmatyczne ograniczenie, zezwalające w przypadku braku negatywów, na stosowanie aparatów cyfrowych? Skoro można używać czasami aparatów cyfrowych, to dlaczego nie w każdym przypadku? Czy można to zmienić, zezwalając na używanie wyłącznie aparatów cyfrowych lub wprowadzić całkowitą dowolność, czy też jest to zależne od innych czynników – jakich? Czy przewiduje się to zmienić w nowej instrukcji dochodzeniowo-śledczej.
13.Czy KGP rozważa centralny zakup dla wszystkich jednostek w kraju parawanów oględzinowych. Kiedy to nastąpi i czy wybór będzie poprzedzony konsultacjami z technikami w terenie?
14.Ze względu na ukształtowanie terenu miejsca zdarzenia albo też charakterystyki terenu jednostek (np. w terenie górzystym), potrzebne są niekiedy plecaki specjalistyczne śledcze lub plecaki fotograficzne przerobione na walizki śledcze. Zwykłe walizki narażają techników na kontuzje, grożą utratą lub uszkodzeniem sprzętu – czy jest możliwy ich zakup w indywidualnych przypadkach – jak to uzyskać? Jeżeli nie, to jakie inne rozwiązanie może zaproponować KGP?
15.Coraz częściej zaczynają być niezbędne GPS-y – Czy jest rozważany taki centralny zakup, kiedy i jakie rozwiązania są proponowane już teraz – co z oprogramowaniem
, jakie mapy?
16.Czy zakres czynności wykonywanych przez technika, przy oględzinach zwłok, określają istniejące przepisy lub wytyczne? Co to za przepisy lub regulacje? Czy technik kryminalistyki jest odpowiednią osobą do dokonywania nw. czynności?
17.Kto może odpowiedzialnie podejmować decyzję, o odstąpieniu udziału technika w czynnościach, np. w oględzinach miejsca kradzieży pojazdu, włamania do pojazdu poprzez wybicie szyby w trakcie padającego deszczu; czy decyzję taką może podjąć samodzielnie technik, kierownik grupy czy też jest to bezwzględnie obligatoryjne? Czy zostanie to uregulowane w nowej instrukcji?
18.W zakresie bezpieczeństwa techników pracujących z materiałem biologicznie czynnym (i nie tylko), brakuje sprzętu ochronnego. Dotyczy to zarówno środków i sprzętu ochrony indywidualnej policjantów TK, jak i właściwego przechowywania, utylizacji, itp. Czy KGP dostrzega problem braku tych środków i czy zamierza zwiększyć nakłady w tym zakresie, czy też pozostanie to na obecnym, miernym poziomie? Jakie należy zastosować procedury dot. utylizacji materiału biologicznie czynnego, który został zabezpieczony, a z różnych przyczyn nie jest wykorzystany w procesie wykrywczym?
19.Co z odzieżą ochronną, w jaki sposób ją utylizować po czynnościach? Co z rzeczami osobistymi techników kryminalistyki, biorących w czynnościach, gdy teren był zawszawiony, zapchlony, podłoże zanieczyszczone materiałem, a tym samym obuwie – gdzie, jak i na czyj koszt to czyścić, gdy zwykłe mydło nad umywalką w jednostce nie wystarcza? Jak i gdzie suszyć odzież osobistą techników?
20.Czy KGP rozważa przyznania, technikom kryminalistyki pracującym w terenie, pewnej rekompensaty za pracę w warunkach szkodliwych: np. za oględziny zwłok w daleko posuniętym rozkładzie, tak jak kolegom z piro - za akcje lub płetwonurkom?
21.Jak się okazuje, część wniosków pokontrolnych w TK/KPP (wniesionych przez nadzór KWP/KGP), jest nadal nie zrealizowanych, bo nie ma na to środków lub zakupy centralne nie funkcjonują, dostawy są znikome, brak jest konkretnych rozwiązań. Czy KGP może zainteresować się tymi awykonalnymi wnioskami pokontrolnymi? Przecież w każdej KWP są one do wglądu, można je skonfrontować.
22.Łączenie powiatów w ramach jednej grupy TK - eksperyment. Co w tym zakresie planuje KGP, czy proponowane rozwiązania, będą uwzględniały jakieś lokalne uwarunkowania, np. powierzchnię powiatów, specyfiki terenu i odległości uwzględniającej kilometraż dróg dojazdowych, a nie tylko „pobliskość” sąsiadującego powiatu, objazdy akwenów wodnych, czy też zostanie to podzielone administracyjnie, bez konsultacji? W jakich strukturach i z jaką podległością będą funkcjonowały te sekcje (zespoły)?
23.Przy osmologii, technik zabezpieczający ślady nie może być pobierającym materiał porównawczy (podejrzany, pokrzywdzony). Czy taka sama zasada dotyczy materiałów biologicznych? Jak zatem to rozwiązać w praktyce, w przypadku jednego technika. Czy istnieją wytyczne w tym zakresie? Pytanie ma na celu uchronienie się od negatywnych skutków podważenia dowodu w sądzie.
24.Daktyloskopia w celach rejestracyjnych. W różnych jednostkach istnieje zakaz, w innych odmienne interpretacje, zezwalające na pobieranie odcisków, pomimo tego, że na m. zdarzenia ich nie ujawniono. Czy jest to dozwolone, dowolne, obligatoryjne, czy też uzasadnione innymi czynnikami (jakimi)? Co z ewentualnym zarządzeniem, które miało regulować ten zakres?
 
1. Czy KGP zauważa powyższy problem i czy przewiduje dostosowanie przepisów zarządzenia 1426/2004 (lub nowej Instrukcji Dochodzeniowo-Śledczej) do istniejącej rzeczywistości, tj. określenie jaki ślad i w jakich okolicznościach może być technicznie zabezpieczany poza oględzinami (technicznie, a nie procesowo, bo przecież opis śladu/przedmiotu/nośnika śladu w oględzinach oraz opis na metryczce sporządza się na miejscu oględzin) - czynność ta, i tak jest dokumentowana samodzielnie przez technika w postaci notatki urzędowej?
Trwają prace nad zmianą Zarządzenia nr 1426 Komendanta Głównego Policji z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie metodyki wykonywania czynności dochodzeniowo-śledczych przez służby policyjne wyznaczone do wykrywania przestępstw i ścigania ich sprawców i w części Zarządzenia dotyczącej oględzin i postępowania ze śladami przewidywane są zapisy umożliwiające zabranie z miejsca zdarzenia śladów lub ich nośników wraz z opisem trybu postępowania.
2. Czy i kiedy powstaną osobne zarządzenia tzw. „metodyki ujawniania i zabezpieczania technicznego” poszczególnych rodzajów śladów - zwłaszcza śladów biologicznych (materiału potencjalnie zakaźnego)? Czy obecnie trwają prace nad takimi przepisami i czy technicy kryminalistyki (praktycy) otrzymają je do konsultacji przed wydaniem (wejściem w życie)? Co z suszarniami takich materiałów - śladów biologicznych, jak to jednostki mają realizować, gdzie ewentualnie wysyłać, a może są przeznaczone na to jakieś środki, planowane zakupy?
Komentarz do pkt 2. Co do przepisów - dobrym przykładem - wzorem - jest odrębne zarządzenie dotyczące metodyki osmologii - zresztą rodzaj publikacji nie jest ważny, a fakt jego uregulowania.
Biuro Kryminalne KGP nie jest właściwe do opracowania przepisów regulujących metodykę ujawniania i zabezpieczania technicznego poszczególnych rodzajów śladów. Pozostaje to w kompetencji Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego KGP takie prace zostały podjęte.
 3. Czy we wszystkich jednostkach Policji można dopuścić pakowanie śladów daktyloskopijnych oraz innych, zabezpieczanych na foliach żelatynowych – w koperty papierowe jak i foliowe tzw. "bezpieczne" i lakowanie metryczek śladowych na kopertach?
Komentarz do pkt 3. Wielu przełożonych nadal nie pozostawia technikom takich możliwości pracy o których mowa w pytaniu, wydając bezdyskusyjne ustne polecenia nie poparte żadnym przepisem prawnym, by wszystkie folie obszywać nitką i również za jej pomocą dołączać metryczki?
Problem techniczno-kryminalistyczny - patrz pytanie 2.
 4. Czy w zarządzeniu 1426/2004 (lub w opracowywanej, nowej instrukcji doch.-śledcz.) można wprowadzić jednoznaczny zapis na temat: "w jakich okolicznościach technik kryminalistyki może na miejscu zdarzenia odstąpić od niektórych czynności składających się na techniczne zabezpieczenie śladu (np. szycia nitką, lakowania) i czynności te wykonać poza tym miejscem, w dogodnych warunkach?
Komentarz do pkt 4. W praktyce technicy spotykają się ze zdarzeniami, gdzie w wyniku oględzin miejsca przestępstwa w godzinach nocnych zabezpieczane jest wiele śladów na foliach. Konieczność ich obszywania i lakowania na miejscu oględzin (smród palonego laku – bo przecież nie mają oni pistoletów lakowych) jest często niezrozumiała przez domowników, czy też innych uczestników oględzin, powoduje długi, zbędny czas przebywania na miejscu, a tym samym często bezzasadnie są te czynności przedłużane, zakłóca się im i ich dzieciom nocny spoczynek, itp. Osobną sprawą jest, że często na miejscu zdarzenia nie ma do tego warunków do wykonania takich czynności: złe warunki atmosferyczne, brak oświetlenia, agresywne zachowanie się pokrzywdzonych wobec grupy oględzinowej, itd.).
Jeżeli technik kryminalistyki bierze udział jako specjalista w rozumieniu art. 205 kpk to do niego należy wybór technicznego sposobu jego zabezpieczenia. On również powinien mieć możliwość podjęcia decyzji czy nie zachodzą obiektywne przesłanki do odstąpienia od wykonania niektórych czynności technicznych związanych z zabezpieczeniem śladów na miejscu ich ujawnienia.
 5. Jak wiadomo, obecnie trwają prace nad zmianą zarządzenia 1426, powstaje nowa instrukcja doch.-śledcza jednakże brak jest tej najważniejszej dla techników części projektu - dot. oględzin (Rozdział 4), czy można by tą część poddać już teraz konsultacji, udostępnić na Platformie IFP w obecnym kształcie, bez względu na stopień jego zaawansowania?
Biuro Kryminalne KGP po zakończeniu wstępnych prac nad nową instrukcją dochodzeniowo-śledczą udostępni na Platformie IFP w celu konsultacji część dotyczącą oględzin.
 6. Czy można zmienić hierarchiczność struktur w jednostkach dot. techników kryminalistyki, tak by bezpośrednio byli podlegli pod LK? Równocześnie można by pogodzić dwie sprawy: zaszeregowania i sposobu organizacji, zaopatrzenia w środki, skuteczniejszego systemu szkoleń, itp. Czy ze względu na specyfikę tego rodzaju służby możliwe jest ujednolicenie w skali kraju zadań określonych w karcie opisu stanowiska technika kryminalistycznej?
Komentarz do pkt 6. W obecnym podziale technicy podlegają pod pion dochodzeniowo-śledczy co skutkuje tym, iż wielokrotnie następuje bądź to konflikt interesów (niestety taka jest prawda), bądź technicy są wykorzystywani do całkiem innych zadań niż te, które wynikają z zakresu obowiązków. Ponadto zasadne jest ujednolicenie w skali kraju zadań określonych dla technika kryminalistyki zawartych w karcie opisu stanowiska.
W dniu 6 listopada 2008 r. Zastępca Komendanta Głównego Policji skierował do komendantów wojewódzkich i Stołecznego Policji pismo nr Ads-1716/2008, w którym przedstawiono do konsultacji propozycje związane ze zorganizowaniem pracy komórek techniki kryminalistycznej. Po otrzymaniu stanowisk poszczególnych komendantów Policji, przeprowadzona zostanie ich analiza, a wnioski z niej wynikające będą przedstawione do decyzji Kierownictwa Policji.
 7. Z punktu widzenia zaszeregowań, płac, stanowisk - praca technika kryminalistyki zabezpieczającego materiał na miejscu zdarzenia jest kwalifikowana jako mniej niebezpieczna niż praca policjanta z LK, często wykorzystującego materiał zabezpieczony przez technika kryminalistyki. Jest to pewna niesprawiedliwość, czy zatem nie należy podnieść prestiżu, płacy i znaczenia technika kryminalistyki oraz zwiększyć za razem jego bezpieczeństwo i ochronę zdrowia? Niezależnie od powyższego pytania, proszę o odpowiedź, czy prowadzone są prace w zakresie zrównania (ujednolicenia) stanowisk techników kryminalistyki. Jaka jest treść tego projektu; czy można przedyskutować te założenia na forum IFP, przed ich usankcjonowaniem? Ponadto: w świetle art. 205 par 1 KPK technik kryminalistyki to specjalista. Podczas lub w związku z wykonywaniem czynności procesowych z zakresu techniki kryminalistycznej, technicy są przez prokuratorów, sędziów, adwokatów traktowani jako specjaliści (np. w protokołach oględzin podpisują się w rubryce SPECJALISTA, na rozprawy sądowe wzywani są jako specjaliści). Czy nie należałoby podnieść prestiżu tego stanowiska także w Policyjnym systemie zaszeregowania i ujednolicić etatowo zespoły Techniki Krym. etatami Specjalistów (6gr) - obecnie są to etaty: od referenta do specjalisty(wyjątki)?
Komentarz do pkt 7. Pytanie odnosi się do m.in. stanowisk i kwestii finansowych, urlopów dodatkowych, a także ewentualnego dodatku do emerytury. Policjanci TK, po kilkadziesiąt lub kilkaset razy w roku uczestniczą w oględzinach, sekcjach zwłok i innych czynnościach gdzie zabezpieczają krew, ślinę, nieznane substancje chemiczne, a ich jedynym zabezpieczeniem są wywalczone od gospodarczego lub sprzątaczki cienkie rękawiczki lateksowe, czasem te grubsze. Co do pytania dot. ujednolicenia stanowisk, to obecnie technicy kryminalistyki pracują na różnych etatach od aplikanta do specjalistów. Ocena, praktyczna dyskusja, uwagi co do założeń tych nowych rozwiązań mogłyby wnieść coś istotnego, np. podnieść pragmatyzm proponowanych zmian i nie chodzi tu tylko i wyłącznie o sprawy finansowe, choć to istotny czynnik. Im szerzej będą omówione rozwiązania, tym mniej będzie nieprzewidzianych sytuacji, błędów - czego żaden akt prawny nigdy nie był pozbawiony.
Biuro Kryminalne KGP nie jest właściwe do udzielenia odpowiedzi. Pozostaje to w kompetencji Biura Kadr i Szkolenia KGP.
Wkrótce zostanie utworzone nowe stanowisko „technik kryminalistyki”, zaszeregowane w 5 grupie. Jest efekt prac zespołu ds. uporządkowania modelu kadrowo-płacowego, który zakończył prace w końcu października (SW).
 8. Dlaczego technikom kryminalistyki nie przysługuje urlop dodatkowy lub pewien stopień szkodliwości za lata przesłużone na roboczym stanowisku TK? Czy KGP przeprowadziła specjalistyczne badania wpływu środków którymi posługują się technicy, np. odkładanego i nigdy nie wydalanego aluminium z organizmu (np. argentorat), wpływu sadzy (rakotwórczość), itp. na organizm techników kryminalistyki; czy sprawdzano to również pod kątem 10-15 letniego okresu ujawnialności tych czynników? Jakie były wyniki tego badania, czy też może ze względu na zbyt duże koszty badań pracodawca (Policja), takich badań celowo nie przeprowadzał (lub nie zlecał przeprowadzenia takich badań) albo wyniki zostały utajnione? ponadto: Czy przez słowo badanie, w kontekście niżej wymienionego przepisu i komentarza, należy rozumieć również czynności wykonywane przez techników w ramach kryminalistycznego badania miejsca zdarzenia, czy tylko i wyłącznie badanie materiału biologicznego w laboratoryjnych warunkach prowadzone przez ekspertów/biegłych - w odpowiedzi proszę również odnieść się do roszczenia urlopowego techników, o którym mowa wyżej?
Komentarz do pkt 8. W rozporządzeniu, MSWiA z dnia 7 czerwca 2002 r. w sprawie urlopów policjantów, w § 11 ust. 1 istnieje zapis: Wymiar corocznego płatnego urlopu dodatkowego dla policjantów, którzy pełnią służbę w warunkach szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia, wynosi: (...) 3) 13 dni roboczych, jeżeli służba jest wykonywana: (...) g) podczas prowadzenia badań materiałów czynnych biologicznie. Pewne warunki które należałoby spełniać (co najmniej 80 dni), nie są w każdym przypadku adekwatne do sytuacji. W rozporządzeniu jest pojęcie "badanie materiałów czynnych biologicznie". Z całą pewnością do takich można zaliczyć rozkawałkowane zwłoki, zwłoki w rozkładzie itp. W miejscach takich wielokrotnie Policja przeprowadza czynności kodeksowo nazywane oględzinami podczas których dokonywane jest zabezpieczenie śladów kryminalistycznych. Niemniej jednak w literaturze fachowej i nazewnictwie fachowym (kryminalistycznym) czynności na miejscu zdarzenia to kryminalistyczne badanie miejsca zdarzenia. Mając powyższe na uwadze jest to wskazanie iż z tytułu zacytowanego punktu rozporządzenia również technikom przysługuje urlop dodatkowy. Z uwagi na zbieżność nazewnictwa kodeksowego i nazewnictwa fachowego mającego istotny wpływ na możliwość przyznania urlopów istotnym jest jakie stanowisko przyjęła KGP, jaka powinna być interpretacja tego przepisu rozporządzenia.
Urlopy dodatkowe dla policjantów, którzy pełnią służbę w warunkach szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia reguluje § 11 i 12 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2002 roku w sprawie urlopów policjantów. Odnosząc się do cytowanych przepisów nie można wszystkim technikom kryminalistyki z urzędu przyznać dodatkowych urlopów, ponieważ każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie. Służbę uważa się za pełnioną w warunkach szkodliwych dla zdrowia, jeżeli w miejscu pełnienia służby są przekroczone najwyższe dopuszczalne stężenia i natężenia czynników szkodliwych dla zdrowia, stwierdzone przez laboratoria Państwowej Inspekcji Sanitarnej i inne uprawnione laboratoria.
 9. Czy KGP rozważa objęcie techników kryminalistyki szczepieniami w zakresie zagrożeń adekwatnych do warunków ich służby? Czy to zbyt duży koszt za ich bezpieczeństwo, czy też istnieją jakieś inne, pragmatyczne lub medyczne przeciwwskazania?
Spełnienie oczekiwań techników kryminalistki w przedmiocie szczepień ochronnych (także innych grup policjantów) wymaga zmian ustawowych. Prace trwają.
 10. Czy KGP przewiduje rozpocząć organizowanie formę sympozjów dla techników kryminalistyki, na szerszą skalę, na podobieństwo szkoleń przeznaczonych dla ekspertów? komentarz do pkt 10. Co do szkolenia techników, to wizyta w Legionowie raz na pięć lat, to jednak trochę za mało.
Inicjatywa wydaje się słuszna, nie przesądzając formy organizacyjnej takich szkoleń. Brak jest przesłanek do organizowania „sympozjów dla techników kryminalistyki”. Z posiadanych przez BK KGP informacji wynika, ze szkolenia w ramach doskonalenia zawodowego lokalnego przeprowadzane są w danych garnizonach przez laboratoria kryminalistyczne z inicjatywy wydziałów dochodzeniowo-śledczych/kryminalnych kwp (koordynatorów wojewódzkich techniki kryminalistycznej).
 11. Czy KGP przewiduje dodatkowe wynagrodzenie lub inną formę rekompensaty za nadmiarowe dyżury domowe? Nie da się już ukryć, że jest to problem bardzo nawarstwiający się i w chwili obecnej żadne inne rozwiązania nie zlikwidują tego problemu braku kadr. Bywa że w wielu KPP dyżur pełni tylko 3 techników, wypada wtedy po 10 dyżurów w miesiącu, a w okresach urlopowych po 15 w miesiącu, zwolnień lekarskich się nie przynosi, choruje czasem w służbie – co mają począć policjanci w takiej sytuacji, kogo powiadomić gdy zgłoszenie poprzez przełożonych (droga służbowa) wiąże się prawie z zawodowym lub choćby premiowym samobójstwem?
Komentarz do pkt 11. Mowa jest tu nie tylko o czasie przyszłym, bo nie widać możliwości poprawy tego stanu w najbliższych miesiącach, a przede wszystkim zaległych i bieżących dyżurów, znacznie przekraczających normy ustawowe, wynikające z rozporządzenia? KGP może w tej chwili wraz z komendantami wielu jednostek udawać, że tego nie widzi, problem jednak pozostaje. Obiecywanie polepszenia sytuacji, wcale jej nie poprawia, czy trzeba czekać na strajk włoski techników kryminalistyki lub pozwy zbiorowe przeciwko Policji, skargi ze strony Rzecznika Praw Obywatelskich albo Skargi Unijnej? Wielu techników w różny sposób zmuszanych jest do wielokrotnego przekroczenia czasu i ilości tych dyżurów. Trzeba to niezwłocznie zmienić!
W związku z potrzebą zmiany przepisów Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 października 2001 r. w sprawie rozkładu czasu służby policjantów, decyzją nr 610 Komendant Główny Policji powołał Zespół do opracowania projektu nowych rozwiązań w zakresie czasu służby policjantów i norm z tym związanych oraz wynagradzania z tytułu pełnienia służby ponad przyjętą normę. W pracach zespołu uwzględniane są również oczekiwania techników kryminalistyki.
 12. Dlaczego istnieje sztuczne i niepragmatyczne ograniczenie, zezwalające w przypadku braku negatywów, na stosowanie aparatów cyfrowych? Skoro można używać czasami aparatów cyfrowych, to dlaczego nie w każdym przypadku? Czy można to zmienić, zezwalając na używanie wyłącznie aparatów cyfrowych lub wprowadzić całkowitą dowolność, czy też jest to zależne od innych czynników – jakich? Czy przewiduje się to zmienić w nowej instrukcji dochodzeniowo-śledczej.
Powyższy problem przez BK KGP został zdiagnozowany w 2006 r. Podejmowano inicjatywy zmian w tym obszarze, jednak na chwilę obecną Prokuratura Krajowa nie dostrzega potrzeby zmiany rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 2 czerwca 2003 r. w sprawie rodzaju urządzeń i środków technicznych służących do utrwalania obrazu lub dźwięku dla celów procesowych oraz sposobów ich przechowywania, odtwarzania i kopiowania zapisów. Niezależnie od tego BK KGP kontynuuje działania zmierzające do zmiany stanu prawnego.
 
13. Czy KGP rozważa centralny zakup dla wszystkich jednostek w kraju parawanów oględzinowych. Kiedy to nastąpi i czy wybór będzie poprzedzony konsultacjami z technikami w terenie?
Aktualnie brak jest podstaw prawnych do przeprowadzenia przez KGP "zakupów centralnych". Powyższą materię reguluje decyzja nr 951 Komendanta Głównego Policji z dnia 21 grudnia 2007 r. w sprawie zaopatrywania jednostek organizacyjnych Policji w sprzęt, materiały i usługi w 2008 r.
 14. Ze względu na ukształtowanie terenu miejsca zdarzenia albo też charakterystyki terenu jednostek (np. w terenie górzystym), potrzebne są niekiedy plecaki specjalistyczne śledcze lub plecaki fotograficzne przerobione na walizki śledcze. Zwykłe walizki narażają techników na kontuzje, grożą utratą lub uszkodzeniem sprzętu - czy jest możliwy ich zakup w indywidualnych przypadkach – jak to uzyskać? Jeżeli nie, to jakie inne rozwiązanie może zaproponować KGP?
BK KGP zdiagnozowało problem. Przy opracowywaniu nowej specyfikacji walizek kryminalistycznych do Biura Logistyki Policji KGP przekazano propozycją nowelizacji przepisów zarządzenia nr 13 Komendanta Głównego Policji z dnia 23 sierpnia 2002 r. w sprawie określenia norm wyposażenia jednostek, komórek organizacyjnych Policji i policjantów oraz szczegółowych zasad jego przyznawania i użytkowania, w zakresie dotyczącym sprzętu i wyposażenia policjantów techniki kryminalistycznej wchodzących w skład komórek dochodzeniowo-śledczych.
 15. Coraz częściej zaczynają być niezbędne GPS-y – Czy jest rozważany taki centralny zakup, kiedy i jakie rozwiązania są proponowane już teraz – co z oprogramowaniem, jakie mapy?
Komentarz do pkt 15. Niektóre rejony Polski obfitują w wypadki kolejowe: zderzenie pociągów, obrażenia przy potraceniu przez pociąg, a inne np. w zdarzenia na akwenach wodnych, na terenach rolnych, gdzie nie ma żadnych punktów odniesienia, a trzeba umiejscowić miejsce zdarzenia (GPS-ów w opisywanych jednostkach nie zakupiono), czasem korzysta się z własnych GPS-ów telefonów komórkowych lub samochodowych urządzeń przenośnych. Co lepiej wyposażona jednostka (Internet), lokalizuje je później poprzez Google Maps - jest to wysoce nieprofesjonalne!
Analogicznie jak odpowiedź na pytanie nr 13.
 16. Czy zakres czynności wykonywanych przez technika, przy oględzinach zwłok, określają istniejące przepisy lub wytyczne? Co to za przepisy lub regulacje? Czy technik kryminalistyki jest odpowiednią osobą do dokonywania nw. czynności?
Komentarz dot. pkt 16. Pytanie jest istotne w zakresie przeszukiwania zwłok, przemieszczania ich w sytuacjach daleko posuniętego procesu gnilnego. Co prawda § 84. 1 Zarządzenia 1426 podaje zakres: "Oględziny zewnętrzne zwłok polegają w szczególności na stwierdzeniu: 1) rozmieszczenia i nasilenia wczesnych i późnych znamion śmierci; 2) reakcji tkanek w procesie ich obumierania; 3) zanieczyszczeń powłok ciała płynami ustrojowymi, wydzielinami i wydalinami lub substancjami obcego pochodzenia, w szczególności na kończynach; 4) obecności owadów i stadium ich rozwoju; 5) obrażeń ciała z uwzględnieniem podziału na obrażenia powstałe za życia i po śmierci." - lecz do dokonania niektórych ustaleń niezbędna jest ścisła wiedza medyczna, przekraczająca wiedzę którą może posiadać technik.
Zgodnie z art. 209 § 2 kpk podmiotem właściwym do dokonania oględzin zwłok jest prokurator, a w postępowaniu sądowym sąd. Zgodnie z cyt. przepisem oględziny zwłok dokonuje się z udziałem biegłego lekarza, w miarę możliwości z zakresu medycyny sądowej. Dokonanie oględzin zwłok przez Policję może nastąpić jedynie w sytuacjach niecierpiących zwłoki. Zgodnie z art. 205 § 1 kpk specjalistę (technika kryminalistyki) można wezwać celem dokonania czynności technicznych, w szczególności takich jak wykonanie pomiarów, zdjęć, utrwalenie śladów.
 17. Kto może odpowiedzialnie podejmować decyzję, o odstąpieniu udziału technika w czynnościach, np. w oględzinach miejsca kradzieży pojazdu, włamania do pojazdu poprzez wybicie szyby w trakcie padającego deszczu; czy decyzję taką może podjąć samodzielnie technik, kierownik grupy czy też jest to bezwzględnie obligatoryjne? Czy zostanie to uregulowane w nowej instrukcji?
Oględziny o nieskomplikowanym charakterze może wykonać każdy policjant podejmujący oględziny na miejscu zdarzenia. Na miejscu oględzin policjant prowadzący oględziny może wezwać do udziału w nich technika kryminalistyki, a więc decyzja o udziale technika kryminalistyki pozostaje w gestii prowadzącego oględziny.
 18. W zakresie bezpieczeństwa techników pracujących z materiałem biologicznie czynnym (i nie tylko), brakuje sprzętu ochronnego. Dotyczy to zarówno środków i sprzętu ochrony indywidualnej policjantów TK, jak i właściwego przechowywania, utylizacji, itp. Czy KGP dostrzega problem braku tych środków i czy zamierza zwiększyć nakłady w tym zakresie, czy też pozostanie to na obecnym, miernym poziomie? Jakie należy zastosować procedury dot. utylizacji materiału biologicznie czynnego, który został zabezpieczony, a z różnych przyczyn nie jest wykorzystany w procesie wykrywczym?
Komentarz do pkt 18. Bezpieczeństwo techników pracujących z materiałem biologicznie czynnym, zabezpieczaniem suszeniem ciuchów ze zwłok, często w dużym rozkładzie wymaga stosowania lepszej jakości środków, sprzętu. Tego bardzo często brakuje w jednostkach roboczych. Często policjanci TK muszą się tygodniami prosić o realizację zamówień, nie otrzymują go też w dostatecznej ilości, ani jakości. Kto tak naprawdę ma realizować zakupy WŁAŚCIWEGO sprzętu ochronnego, począwszy od rękawiczek gumowych grubych (lateksowe pękają), specjalnych pojemników na materiał skażony. Co prawda w pkt 2. pytań do KGP jest już podobne pytanie, ale nie dotyczą one wprost pytania, jakie są procedury dot. utylizacji materiału biologicznie czynnego który został zabezpieczony, a z różnych przyczyn nie jest wykorzystany w procesie wykrywczym (różne skrawki odzieży ze zwłok zabezpieczane na wyrost - zbędne lub odrzucone w późniejszym procesie).
Technik kryminalistyki realizujący zadania w trakcie kryminalistycznego badania miejsca zdarzenia powinien być zgodnie z przepisami zarządzenia nr 13 Komendanta Głównego Policji z dnia 23 sierpnia 2002 r. w sprawie określenia norm wyposażenia jednostek, komórek organizacyjnych Policji i policjantów oraz szczegółowych zasad jego przyznawania i użytkowania, wyposażony w indywidualne materiały i środki ochrony osobistej, w tym też w materiały umożliwiające prace z materiałem biologicznym.
Jeżeli chodzi o procedury dot. utylizacji materiału biologicznie czynnego, który został zabezpieczony, a z różnych przyczyn nie jest wykorzystany w procesie wykrywczym reguluje ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach (Dz. U. 2001 nr 62 poz. 628).
 19. Co z odzieżą ochronną, w jaki sposób ją utylizować po czynnościach? Co z rzeczami osobistymi techników kryminalistyki, biorących w czynnościach, gdy teren był zawszawiony, zapchlony, podłoże zanieczyszczone materiałem, a tym samym obuwie - gdzie, jak i na czyj koszt to czyścić, gdy zwykłe mydło nad umywalką w jednostce nie wystarcza? Jak i gdzie suszyć odzież osobistą techników?
Powyższe zagadnienie dotyczące utylizacji odzieży ochronnej reguluje ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku o odpadach (Dz. U. 2001 nr 62 poz. 628). Natomiast jeżeli istnieje przypuszczenie, że poddane oględzinom miejsce zdarzenia jest zawszone, czy też zapchlone należy zastosować odpowiednią służbową odzież ochronną.
 20. Czy KGP rozważa przyznania, technikom kryminalistyki pracującym w terenie, pewnej rekompensaty za pracę w warunkach szkodliwych: np. za oględziny zwłok w daleko posuniętym rozkładzie, tak jak kolegom z piro - za akcje lub płetwonurkom?
Komentarz do pkt 20. Wg znajomych lekarzy, bakteriologów i im pokrewnych, my technicy pracujemy na bombie biologicznej, w dość szczególnych warunkach, brak odpowiedniego sprzętu tylko to potęguje, ale nie wyklucza. W tym zakresie nie panuje żadna dowolność - jesteśmy zobowiązani zakresem swoich stanowisk do wykonania tych czynności zwiększone niebezpieczeństwo tej "pracy" znacznie odbiega od służby pozostałych policjantów.
Spoza właściwości BK KGP.
 21. Jak się okazuje, część wniosków pokontrolnych w TK/KPP (wniesionych przez nadzór KWP/KGP), jest nadal nie zrealizowanych, bo nie ma na to środków lub zakupy centralne nie funkcjonują, dostawy są znikome, brak jest konkretnych rozwiązań. Czy KGP może zainteresować się tymi awykonalnymi wnioskami pokontrolnymi? Przecież w każdej KWP są one do wglądu, można je skonfrontować.
Aktualnie w Wydziale Dochodzeniowo-Śledczym Biura Kryminalnego KGP dokonuje się analizy realizacji wniosków pokontrolnych z ocen jakości pracy komórek techniki kryminalistycznej w garnizonach, które poddane zostały ocenie.
 22. Łączenie powiatów w ramach jednej grupy TK - eksperyment. Co w tym zakresie planuje KGP, czy proponowane rozwiązania, będą uwzględniały jakieś lokalne uwarunkowania, np. powierzchnię powiatów, specyfiki terenu i odległości uwzględniającej kilometraż dróg dojazdowych, a nie tylko „pobliskość” sąsiadującego powiatu, objazdy akwenów wodnych, czy też zostanie to podzielone administracyjnie, bez konsultacji? W jakich strukturach i z jaką podległością będą funkcjonowały te sekcje (zespoły)?
(Patrz pyt. 6) - w dniu 6 listopada 2008 r. Zastępca Komendanta Głównego Policji skierował do komendantów wojewódzkich i Stołecznego Policji pismo nr Ads-1716/2008, w którym przedstawiono do konsultacji propozycje związane ze zorganizowaniem pracy komórek techniki kryminalistycznej. Po otrzymaniu stanowisk poszczególnych komendantów Policji, przeprowadzona zostanie ich analiza, a wnioski z niej wynikające będą przedstawione do decyzji Kierownictwa Policji.
 23. Przy osmologii, technik zabezpieczający ślady nie może być pobierającym materiał porównawczy (podejrzany, pokrzywdzony). Czy taka sama zasada dotyczy materiałów biologicznych? Jak zatem to rozwiązać w praktyce, w przypadku jednego technika. Czy istnieją wytyczne w tym zakresie? Pytanie ma na celu uchronienie się od negatywnych skutków podważenia dowodu w sądzie.
Biuro Kryminalne KGP nie jest właściwe do udzielenia odpowiedzi. Pozostaje to w kompetencji Centralnego Laboratorium Kryminalistycznego KGP.
 
24. Daktyloskopia w celach rejestracyjnych. W różnych jednostkach istnieje zakaz, w innych odmienne interpretacje, zezwalające na pobieranie odcisków, pomimo tego, że na m. zdarzenia ich nie ujawniono. Czy jest to dozwolone, dowolne, obligatoryjne, czy też uzasadnione innymi czynnikami (jakimi)? Co z ewentualnym zarządzeniem, które miało regulować ten zakres?
Zagadnienie będzie przedmiotem odrębnego pisma do jednostek Policji.

STANOWISKO CENTRALNEGO LABORATORIUM
 KRYMINALISTYCZNEGO:
CLK stoi na stanowisku, że wszelkie rozważania na temat oględzin powinny być prowadzone z uwzględnieniem przepisów, a w szczególności zawartych w kodeksie postępowania karnego. Zgodnie z treścią wyżej wymienionej ustawy głównymi celami prowadzonych oględzin są:
• utrwalenie stanu przedmiotu oględzin,
• zabezpieczenie dowodów.
Dostrzegając potrzebę i znaczenie prawidłowego zabezpieczenia śladów i dowodów ustawodawca upoważnił Policję do przeprowadzenia przedmiotowej czynności jeszcze przed faktycznym wszczęciem postępowania (art.308 kpk), a także stwierdził, że określone ”czynności techniczne”, a w szczególności: wykonanie pomiarów, obliczeń, zdjęć, utrwalenie śladów, można zlecić specjaliście. Niepowtarzalność stanu miejsca oględzin, różnych przedmiotów będących nośnikami śladów łącznie z panującymi w danej chwili warunkami zawsze wymagają indywidualnego podejścia (zasada indywidualności oględzin). Osoby realizujące oględziny powinny przeprowadzić czynności w sposób gwarantujący realizację wymienionych celów. Decyzję dotyczące postępowania ze śladami, a także przedmiotów mogących być nośnikami śladów, mają zatem indywidualny charakter i muszą mieć odpowiednie podstawy wskazujące, iż podjęte działania zmierzały do ochrony śladu przed uszkodzeniem lub zanieczyszczeniem (kontaminacją). Jeżeli ochrona śladu wymaga spełnienia dodatkowych warunków, ślad taki należy przenieść w miejsce umożliwiające wykonanie dalszych czynności zmierzających do jego prawidłowego zabezpieczenia technicznego. Informacja o trybie dalszego postępowania z takim śladem powinna być zawarta w protokole oględzin. Opis tam zawarty powinien odzwierciedlać stan przedmiotu oględzin (w chwili ich prowadzenia), a także przebieg prowadzonych czynności oraz ich wyniki. W tym zakresie umieszczanie informacji o czynnościach wymaganych, a nie wykonywanych, jest naganny. Odnosząc się do pytań zadawanych przez użytkowników forum należy stwierdzić, iż podnoszony temat wskazuje na stosownie dobrych i złych praktyk. Istotną przesłanką do wyboru sposobu przebiegu czynności jest jej charakter - jeżeli czynność ma charakter oględzin – policjant prowadzący powinien sporządzić protokół oględzin - art. 143 § 1 pkt 3 kpk. W sytuacji, gdy czynność sprowadza się do wysuszenia lub dodatkowego zabezpieczenia przedmiotu opisanego w protokole oględzin, możliwe jest udokumentowanie powyższej czynności w formie notatki urzędowej zgodnie z dyspozycją art. 142 § 2 kpk.
Podkreślenia wymaga fakt przeniesienia do jednostki Policji wykonywania czynności związanych z zabezpieczeniem (obszywanie, oklejanie), co powinno następować w sytuacjach wyjątkowych, a nie wynikać z wygodnictwa i zwyczaju, który jest sprzeczny z prawem. Taką decyzję musi uzasadnić rzeczywista potrzeba takiego postępowania. Wynikająca z wyjątkowej sytuacji. Zgodnie z treścią Zarządzenia nr 2/98 KGP ”W sprawie wprowadzenia do użytku służbowego instrukcji z dowodami rzeczowymi stanowiącymi przedmiot badań w laboratoriach kryminalistycznych Policji oraz ich ekspedycji po przeprowadzeniu tych badań”, policjant prowadzący oględziny odpowiada za prawidłowe zabezpieczenie formalno-prawne i techniczne śladów zabezpieczonych na miejscu zdarzenia.
Dołączenie metryczki śladowej do zabezpieczenia śladu jest niezbędne, gdyż dzięki zawartemu na niej opisowi jednoznacznie identyfikuje miejsce, czas, zdarzenie, gdzie zabezpieczono przedmiotowy materiał dowodowy.
Odrębną sprawą jest kwestia przygotowania osób do zabezpieczania śladów. To zadanie spoczywa głównie na szkołach Policji.
kom. Sławomir Weremiuk, Gabinet Komendanta Głównego Policji


Uroczystości 91. rocznicy powstania Służby Więziennej z udziałem Wiceprzewodniczących ZW NSZZ Policjantów.
dzielnik
08.02.2010 | Poniedziałek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 28001
Na Adama Małysza Polacy mogą zawsze liczyć!
dzielnik
13.02.2010 | Sobota
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 27183
POMÓŻMY KAMILOWI!
dzielnik
08.02.2010 | Poniedziałek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 27011
VI Halowy Turniej Piłki Nożnej Komend Powiatowych Policji to już historia
dzielnik
30.01.2010 | Sobota
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 27599
PILNE: Trzynastka dla Policjantów i pracowników Policji po 16 lutym!!!
dzielnik
06.02.2010 | Sobota
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 28134
Moim zdaniem - MUNDUROWI DO ROBOTY - polemika z artykułem Gazety Wyborczej
dzielnik
05.02.2010 | Piątek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 28740
Komunikat - spotkanie związkowców z MSWiA w sprawie nowych emerytur!
dzielnik
04.02.2010 | Czwartek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 28354
Dwie odprawy służbowe kadry kierowniczej Policji w CSP w Legionowie - kilka prawd o Policji!!!.
dzielnik
04.02.2010 | Czwartek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 27647
Obradowało Prezydium ZW NSZZ Policjantów województwa wielkopolskiego.
dzielnik
03.02.2010 | Środa
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 28620
W MSWiA spotkanie ze związkami zawodowymi ws. emerytur mundurowych!
dzielnik
04.02.2010 | Czwartek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 27560
tytul_szukaj
tytul_zegar
04:00:08
tytul_kalendarz
Wrzesień 2020
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
  123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930       
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Jak oceniasz dotyczasowe deyzje Komendanta Głównego Policji?
Dobrze
Źle
Nie mam zdania
dzielnik


ZW NSZZ P - 11 maja 1990 roku, jeden dzień po ogłoszeniu i wejściu w życie uchwalonej w dniu 6 kwietnia 1990 r. ustawy o Policji, Sąd Wojewódzki w Warszawie postanawia wpisać NSZZ P do rejestru związków zawodowych!