tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 43 154
Wczoraj 231 542
Ostat tydzień 1457 3563
Ostat. dwa tyg. 3053 7684
Ostat. miesiąc 6356 16000
Ostatni rok 95236 237523
Razem 1961583 4254667
aktualnosci
Sejmowa Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych o budżecie Policji w 2011 roku!
dzielnik
20.11.2010 | Sobota

Sejmowa Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych o budżecie Policji w 2011 roku!

Pobierz stenogram z posiedzenia Komisji:

http://orka.sejm.gov.pl/Biuletyn.nsf/0/5042D5AA781DBA0EC12577DD002CA8BE/$file/0429206.pdf

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Zbigniew Sosnowski:

Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałbym odnieść się jeszcze do wydatków policji, PSP i SG. W 2011 r. przewiduje się wydatki na policję w kwocie 8.204.693 tys. zł i w porównaniu do roku bieżącego będą one wyższe o 317.434 tys. zł, tj. nominalnie od 4%, a realnie o 1,7%. Na 2011 r. planuje się 102.309 etatów funkcjonariuszy, tj. na poziomie roku bieżącego, z tego w Komendzie Głównej 3387 etatów, w jednostkach podległych Komendzie Głównej 623 etaty, w komendach wojewódzkich 21.054 etaty, w komendach powiatowych i miejskich 76.872 etaty, w Wyższej Szkole Policji w Szczytnie 255 etatów oraz w Centralnym Laboratorium Kryminalistycznym 118 etatów. Przeciętne miesięczne uposażenie policjantów wyniesie 4036 zł, w WSP w Szczytnie 5523 zł, a w CLK 5620 zł. Liczba zatrudnionych pracowników cywilnych wyniesie 24.730 etaty, z tego w WSP w Szczytnie – 371 i w CLK – 88. W porównaniu z rokiem bieżącym zatrudnienie wzrośnie o 581 osób, co jest związane z planowanym przejęciem z dniem 1 stycznia 2011 r. części pracowników likwidowanych gospodarstw pomocniczych. Przeciętne miesięczne wynagrodzenie wyniesie 2593 zł, w WSP – 3363 zł, a w CLK – 2855 zł. 

Poseł Edward Siarka (PiS):

Jak przedstawiają się wydatki w poszczególnych rozdziałach? Na Komendę Główną Policji zaplanowano wydatki w kwocie 503.693 tys. zł, na jednostki terenowe policji 462.798 tys. zł, co oznacza realny spadek o 3,2%, na komendy wojewódzkie policji 1.818.989 tys. zł, co oznacza spadek o 5,2% i na komendy powiatowe policji 5.317.463 tys. zł, co oznacza wzrost o 3,7%. Na SG zaplanowano wydatki w kwocie 1.244.913 tys. zł, niższe w porównaniu z rokiem bieżącym o 4,8%, na BOR – 189.775 tys. zł, co oznacza spadek o 4,2%. W przypadku Komendy Głównej PSP wydatki są na podobnym poziomie jak w roku bieżącym i wynoszą 123.212 tys. zł, w tym 14.881 tys. zł przewidziano na utrzymanie OSP w Krajowym Systemie Ratowniczo-Gaśniczym. Przewidywana dotacja dla Ochotniczych Straży Pożarnych wynosi 23.247 tys., co oznacza bardzo duży spadek, aż o 17,4%. Na zadania ratownictwa wodnego i górskiego przewidziano kwotę 12.249 tys. zł, co oznacza spadek o 7,2%, na zarządzanie kryzysowe 6831 tys. zł, czyli minimalnie mniej niż w roku bieżącym, i na pozostałą działalność 61.315 tys. zł.

Trzeba powiedzieć, że najbardziej trudna sytuacja dotyczy wydatków bieżących, tzw. rzeczówki – rok 2011 nie będzie niestety pod tym względem lepszy niż ten, który się kończy. Tak przynajmniej wynika z planu.

Poseł Ludwik Dorn (niez.) – spoza składu Komisji:
Tak, tylko panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, nie jestem pewien, czy zabiorę głos we właściwym momencie posiedzenia, ponieważ chcę zgłosić poprawkę do projektu ustawy budżetowej, tzn. chcę, aby Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych zaproponowała ją Komisji Finansów Publicznych. Czy mam tę poprawkę przedstawić teraz czy później?

Przewodniczący poseł Jacek Krupa (PO):
Bardzo proszę teraz. Sekretariat rozda wszystkim przygotowany przez pana tekst.

Poseł Ludwik Dorn (niez.) – spoza składu Komisji:


Wysoka Komisjo, to jest poprawka o charakterze przekrojowym do części tekstowej ustawy budżetowej, do art. 13 ust. 1pkt 2 podpunkt d, a dotyczy ona podwyższenia kwoty bazowej dla żołnierzy i funkcjonariuszy o wskaźnik prognozowanej inflacji, czyli 2,3%, co będzie skutkowało waloryzacją inflacyjną uposażeń żołnierzy i funkcjonariuszy. Czyli chodzi o podniesienie kwoty z 1523,29 zł do 1558,33 zł, a skutkiem finansowym jest zwiększenie wydatków na uposażenia żołnierzy i funkcjonariuszy o kwotę 265.944.000 zł. Może najpierw odniosę się do potrzeby i sensu zwiększenia wydatków, a później wskażę na wyszczególnione w projekcie poprawki źródła pokrycia.

Wysoka Komisjo, realnie rzecz biorąc, jeśli chodzi o funkcjonariuszy – bo z żołnierzami jest nieco inaczej – jeżeli kwota bazowa nie zostanie zwiększona, to 2011 r. będzie trzecim rokiem zamrożenia płac, bo w 2009 r. wprawdzie była waloryzacja, ale poniżej wskaźnika inflacji. To jest sytuacja niedobra. Posługiwałem się tą argumentacją już parokrotnie, ale w 2011 r., zwłaszcza jeśli chodzi o żołnierzy i funkcjonariuszy, będziemy mieli bardzo wybuchowe połączenie dwóch rodzajów deprywacji: deprywacji bezwzględnej, która polega na tym, że ta grupa, powiedzmy, zawodowa będzie miała w 2011 r. gorzej niż miała w 2010 r., i niesłychanie istotnej pod względem morale psychologicznym deprywacji względnej. Innymi słowy, natura ludzka ma to do siebie, że ludzie, poszczególne grupy porównują się. Jeśli chodzi w ogóle o wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce, to w bieżącym roku wyniesie on prawie 4,5%, a w roku przyszłym prognozowany jest na 3,7%. Natomiast jeśli chodzi o budżetówkę, to rząd proponuje zamrożenie, czyli brak waloryzacji dla całej budżetówki, wyjąwszy jedną grupę zawodową, tzn. nauczycieli, którzy w ustawie budżetowej mają przewidziany wzrost wynagrodzeń o 7%, czyli o wskaźnik inflacji 2,3% plus 4,7% ponad ten wskaźnik. Oczywiście nikt nic nie ma przeciwko podwyżkom dla nauczycieli, znamy trudną sytuację budżetu i w związku z tym nie ma tutaj postulatu zwiększenia uposażeń pozostałej budżetówki czy funkcjonariuszy i żołnierzy o 7% – chodzi tylko o waloryzację inflacyjną. Inaczej wygląda sytuacja wtedy, kiedy wszyscy zaciskają pasa po równo, bo wtedy mamy do czynienia z powszechną deprywacją bezwzględną, nie ma natomiast czynnika deprywacji względnej, czyli takiego poczucia gorszości. To jest kolejny rok, kiedy państwo mówi swoim sługom, swoim służbom: „Oszczędzamy na was, bo musimy oszczędzać”, ale mówi też: „Wy jesteście gorsi niż inni”. To nie jest dobra sytuacja. Powtarzam jeszcze raz: postulaty związków zawodowych funkcjonariuszy są bardzo skromne, bo nie chodzi im o bezwzględny wzrost, ale o chociażby waloryzację. I tyle, jeśli chodzi o uzasadnienie kwoty zwiększenia wydatków – powtarzam, to jest niecałe 266.000 tys. zł.

Jaka jest propozycja źródeł pokrycia? Jestem z opozycji, w związku z tym jestem przeciwny tej logice budżetu, ale moje propozycje źródeł pokrycia mieszczą się w tejże logice. Nie ma tutaj tego, z czym często mamy do czynienia: a, weźmy z obsługi długu publicznego, a, weźmy z prognozowanych zobowiązań wymagalnych itd., itd. Jeśli chodzi o pokrycie wzrostu uposażeń żołnierzy, to to są przesunięcia w ramach części – Obrona narodowa: po pierwsze, uszczuplenie o blisko 41.000 tys. zł środków przeznaczonych na Specjalistyczne Uzbrojone Formacje Ochronne, czyli te agencje ochrony mienia, które chronią naszych żołnierzy przez złymi ludźmi, którzy są w Polsce, i w projekcie budżetu jest na to przewidzianych 270.000 tys. zł. Ale zwracam uwagę, że ta kwota fluktuuje – w 2009 r. to było 230.000 tys. zł w budżecie, w 2010 r. 312.000 tys. zł, a w 2011 r. 270.000 tys. zł. Moim zdaniem, ta kwota całkowicie poddaje się restrukturyzacji poprzez negocjacje cenowe, przemyślenie zakresu usług, względnie to, że uzbrojeni mężczyźni i kobiety są w armii i zaczną w większym zakresie chronić nasze siły zbrojne przed złymi ludźmi. Nie proponujemy tutaj rewolucji, bo rewolucji być nie może.

Następna jeśli chodzi o żołnierzy kwota to 59.000 tys. zł, związane z przygotowaniem infrastruktury sztabowej dla potrzeb dyslokacji dowództwa wojsk lądowych we Wrocławiu – obecnie ono jest w Warszawie. Na posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej powiedzieli, że to są środki przeznaczone na prace dokumentacyjne. W sferze realnej nic się nie zaczęło, tzn. nie ma remontu, wyburzeń, inwestycji, wszystko to jest na etapie dokumentacyjnym. Ja nie neguję w ogóle potrzeby zmiany dyslokacji dowództwa wojsk lądowych, ale może nie w przyszłym roku, może nie w tej sytuacji, kiedy budżet się zaciska.

Jeśli natomiast chodzi o pokrycie wzrostu uposażeń funkcjonariuszy, to sytuacja jest bardzo prosta. Proponuję zmniejszenie wydatków o kwotę 166.190 tys. zł z części – Rezerwy celowe, poz. 8, czyli rezerwa celowa na współfinansowanie projektów z udziałem środków europejskich. Zawsze można postawić zarzut, że to jest antyrozwojowe, przeciwko modernizacji Polski, rozwojowi społeczno-gospodarczemu, tylko zwracam Wysokiej Komisji uwagę, że jest to poprawka i kwota przemyślana. Jeśli sięgnąć do informacji Najwyższej Izby Kontroli, do sprawozdania z wykonania ustawy budżetowej za 2009 r., to już po nowelizacji budżetu, która zmniejszyła z około 16.000.000 tys. zł do około 8.000.000 tys. zł tę rezerwę celową, ta rezerwa na swój założony cel nie została wykorzystana. Wprawdzie w sprawozdaniu z wykonania budżetu jest informacja, że wykorzystano ją w 99,99%, czyli prawie w 100%, ale tylko dlatego, że pod koniec roku minister finansów po uzyskaniu opinii Komisji Finansów Publicznych zmienił przeznaczenie 1.150.000 tys. zł i skierował tę kwotę na inne cele, niemające nic wspólnego z przedsięwzięciami modernizacyjnymi z udziałem środków europejskich. W 2009 r. raport operatywny MF za sierpień mówił o wykorzystaniu tej rezerwy w nieco powyżej 34%, stąd trzeba było zmienić przeznaczenie tego 1.150.000 tys. zł. W obecnym roku wykorzystano niewiele więcej, bo ostatnie sprawozdanie operatywne mówi o niecałych 38%. Nawet jeżeli kwota, której przeznaczenie trzeba będzie zmienić, pod koniec roku będzie mniejsza, to najwyżej o 300.000 tys. zł, 400.000 tys. zł. Najprawdopodobniej, a raczej z całą pewnością, podobnie będzie w 2011 r., bo wszyscy, którzy mają do czynienia z Komisją Finansów Publicznych i jej budżetem, wiedzą, że część „ósemki” to jest ukryta rezerwa ogólna Rady Ministrów, tylko inaczej nazwana. Ja się z tym godzę, to ma sens i my tą poprawką nie likwidujemy tej rezerwy, tylko ją nieznacznie uszczuplamy, czego powodem jest sytuacja żołnierzy i funkcjonariuszy. Na koniec chciałbym zaapelować o przyjęcie tej poprawki w formie sugestii przedłożenia dla Komisji Finansów Publicznych. Wprawdzie formalnie zgłaszam ją jako pojedynczy poseł, ale pan poseł Łuczak z PSL upoważnił mnie do poinformowania Wysokiej Komisji, iż nie może fizycznie, bo jest obecnie w Gdyni, ale moralnie się pod nią podpisuje i zapowiada twardą wolę trwania przy niej, co – można powiedzieć – nieco zmienia jej status ontologiczno-polityczny. Innymi słowy, jak sądzę, przestaje ona być indywidualnym ekscesem posła niezrzeszonego. Dziękuję.

 

Podsekretarz stanu w MSWiA Zbigniew Sosnowski:


Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, projekt budżetu państwa rekomendowany przez rząd został przez nas przedstawiony i nie mam żadnych upoważnień, żeby odnosić się do tych poprawek. Dziękuję bardzo.

Przewodniczący poseł Marek Biernacki (PO):


Na pewno jest to poprawka ciekawa. Mam nadzieję, że jeszcze raz się nad nią pochylimy podczas drugiego czytania.

Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez pana marszałka Dorna? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?

Stwierdzam, że poprawka została przez Komisję odrzucona, przy 8 głosach „za” i 13 – „przeciw”.

Jak powiedziałem, mam nadzieję, że będziemy jeszcze nad tą poprawką pracować i wrócimy do niej w tym albo innym kształcie podczas drugiego czytania. Proszę i rząd, i kluby o jej głębokie przemyślenie.

 

Jak już powiedziałem, proponuję i rządowi, i klubom poselskim zastanowienie się nad poprawką, która nie uzyskała pozytywnej opinii Komisji, zgłoszoną przez pana ministra, marszałka Ludwika Dorna.

Bardzo państwu dziękuję za owocną współpracę, zamykam posiedzenie Komisji.


Premier RP Donald chce wysłuchać związkowców
dzielnik
07.12.2010 | Wtorek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 21681
Robocze spotkanie strony związkowej i służbowej w KPP w Turku
dzielnik
06.12.2010 | Poniedziałek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 22294
Gazeta Wyborcza nadal manipuluje opinią publiczną w sprawie emerytur mundurowych!
dzielnik
06.12.2010 | Poniedziałek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 23541
Odpowiedź Kancelarii Premiera na petycję niczego nie wyjaśnia, tylko zamula rzeczywistość!
dzielnik
06.12.2010 | Poniedziałek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 24587
KMP Poznań- Próbował policjantowi wyrwać broń, został postrzelony w udo
dzielnik
05.12.2010 | Niedziela
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 22782
Poparcie Klubu Parlamentarnego PIS dla poprawki Posła na Sejm RP Ludwika Dorna.
dzielnik
03.12.2010 | Piątek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 22300
Jest oficjalne zaproszenie na spotkanie z Premierem RP!
dzielnik
03.12.2010 | Piątek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 22870
Prawda o L - 4 policjantów - wniosek ZG NSZZ Policjantów do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji!
dzielnik
03.12.2010 | Piątek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 22799
W Wielkopolsce brakuje około 800 policjantów!
dzielnik
02.12.2010 | Czwartek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 24290
Stres, mobbing, wypalenie zawodowe oraz nadmiar obowiązków to powody L-4 funkcjonariuszy!
dzielnik
04.12.2010 | Sobota
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 24425
tytul_szukaj
tytul_zegar
16:00:14
tytul_kalendarz
Wrzesień 2020
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
  123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930       
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Jak oceniasz dotyczasowe deyzje Komendanta Głównego Policji?
Dobrze
Źle
Nie mam zdania
dzielnik


ZW NSZZ P - 11 maja 1990 roku, jeden dzień po ogłoszeniu i wejściu w życie uchwalonej w dniu 6 kwietnia 1990 r. ustawy o Policji, Sąd Wojewódzki w Warszawie postanawia wpisać NSZZ P do rejestru związków zawodowych!