Okres | Wizyt | Odsłon |
Dziś | 48 | 120 |
Wczoraj | 136 | 274 |
Ostat tydzień | 1473 | 3727 |
Ostat. dwa tyg. | 3224 | 8277 |
Ostat. miesiąc | 6278 | 15751 |
Ostatni rok | 95122 | 237114 |
Razem | 1961357 | 4254091 |
12.04.2011 | Wtorek
Andrzej Szary na naradzie w KGP
We wczorajszej naradzie służbowej w Komendzie Głównej Policji uczestniczył wiceprzewodniczący ZG NSZZ Policjantów Andrzej Szary - wkrótce zamieścimy sprawozdanie z narady.
Informacja z narady służbowej Kadry Kierowniczej Policji, która miała miejsce w Warszawie
w dniu 12 kwietnia 2011'
W naradzie uczestniczyli:
• Adam Rapacki, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji,
• gen. insp. Andrzej Matejuk, Komendant Główny Policji,
• nadinsp. Kazimierz Szwajcowski- Zastępca Komendanta Głównego Policji,
• nadinsp. Andrzej Trela - Zastępca Komendanta Głównego Policji,
• komendanci wojewódzcy Policji, Komendant Stołeczny Policji, komendanci szkół Policji, oraz dyrektorzy biur KGP.
I. Rozporządzenie MSWiA z dnia 31 marca 2011' - w sprawie wysokości równoważnika pieniężnego w zamian za umundurowanie.
• Rozporządzenie MSWiA weszło w życie 1 kwietnia 2011' mimo bardzo krytycznych uwag ZG NSZZ Policjantów, sformułowanych we wcześniejszej opinii na etapie projektu a także kierowanych bezpośrednio (podczas spotkań), tak do Ministra, jak i Komendanta Głównego Policji.
• Wzmiankowane rozporządzenie wprowadza niedozwoloną dyskryminację poprzez zróżnicowanie policjantów (za wyjątkiem komendantów). Ten akt prawny wywołał duże niezadowolenie funkcjonariuszy, w tym zwłaszcza policjantów służb kryminalnych i dochodzeniowo śledczych oraz Oddziałów Prewencji Policji, szkół Policji i służb logistyki, którzy mimo, że nie otrzymali nowych mundurów otrzymają mniejsze świadczenie. Dodatkowo zastosowano 3 dniowe „vacatio legis”, co jest niedopuszczalną praktyką. Dążenie do uzyskania oszczędności kosztów nie może usprawiedliwiać wprowadzania przepisów dyskryminujących funkcjonariuszy Policji.
• Andrzej Szary zapowiedział, iż została podjęta uchwała, w której upoważnia się Prezydium Zarządu Głównego NSZZ Policjantów do wykorzystania wszelkich możliwych środków prawnych, takich jak m.in.:
- wejście w spór zbiorowy z MSWiA,
- skierowanie wniosku do Premiera o uchylenie rozporządzenia,
- skierowanie wniosku do Rzecznika Praw Obywatelskich o podjęcie interwencji,
- pozwy zbiorowe,
- pozew do sądu wobec Ministra i Komendanta Głównego Policji o naruszenie ustawy o związkach zawodowych – dyskryminacja),
- akcje protestacyjne w celu zmiany przepisów niezgodnych z Konstytucją, przepisami międzynarodowymi i ustawami,
„Jeżeli celem podejmowanych działań przez kierownictwo było wejście w konflikt ze stroną związkową, to ten cel został osiągnięty” - podsumował Andrzej Szary.
Andrzej Szary przedstawił podstawowe punkty stanowiska strony związkowej w toczących się negocjacjach w ramach zespołu rządowo - związkowego ds. reformy emerytur mundurowych:
• Związek nie wyrazi zgody na podniesienie podstawowego kryterium z 15 do 25 lat jako okresu nabycia pierwszych uprawnień emerytalnych, muszą być rozwiązania przejściowe, w tym podwyżki dla policjantów oraz waloryzacja uposażeń,
• Rząd likwidując III grupę inwalidzką szuka głównie oszczędności, kosztem funkcjonariuszy, którzy utracili zdrowie w służbie.
• Rządowi głównie zależy na wprowadzeniu nowych rozwiązań w przeciwieństwie do NSZZ Policjantów, którzy w negocjacjach kierują się wyłącznie dobrem policjantów,
III. Ustawa o racjonalizacji uposażeń (l-4)
• NSZZ Policjantów za wprowadzenie tego rozwiązania bez uwzględnienia zgłaszanych uwag, jak chociażby zapewnienia zapłaty za służbę nocna w niedziele i w dni wolne od pracy oraz wprowadzenie okresu ochronnego odpowiedzialnością obarcza kierownictwo polskiej Policji i bezpośrednio Ministra Adama Rapackiego, którzy forsując projekt założeń zrównujących wysokość zasiłku chorobowego policjantów i cywili, zapomnieli, że policjant nie wykonuje pracy, lecz pełni służbę, ślubując służyć wiernie Narodowi, chronić ustanowiony Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej porządek prawny, strzec bezpieczeństwa Państwa i jego obywateli, nawet z narażeniem życia...
• Komendanci Wojewódzcy Policji nie powinni z taką gorliwością popierać tego projektu, który tak naprawdę uderzy w szeregowych policjantów, a także często w osoby pełniące funkcje kierownicze , które w sytuacji zagrożenia utraty stanowiska korzystają z długotrwałych zwolnień lekarskich.
• Związek wykorzysta wszystkie swoje możliwości, aby ten projekt zablokować. Nie wyklucza się nawet protestu w okresie polskiej prezydencji, co z pewnością nie poprawi wizerunku Polski na arenie europejskiej i międzynarodowej.
• Minister i Komendant Główny Policji nie uwzględnili żadnych wniosków NSZZ Policjantów, w tym wniosku aby prace nad tym projektem odłożyć do zakończenia prac nad reformą systemu emerytalnego.
Jak wynika z informacji powziętej przez NSZZ Policjantów, projekt ustawy o L-4 został przyjęty przez rząd 3 marca 2011’. Tymczasem minister podczas spotkania ze związkami w dniu 10 marca zaprzeczał, że nie jest już gospodarzem tego projektu. Taka postawa poddaje w wątpliwość wiarygodność ministra.
IV. Współpraca NSZZ Policjantów z Komendantem Głównym Policji.
• Współpraca strony służbowej ze związkową powinna polegać na respektowaniu wzajemnych stanowisk. Niedopuszczalne i małostkowe jest "obrażanie" się strony służbowej na NSZZ Policjantów, który walczy o interesy policjantów w tym również kierownictwa przy pomocy narzędzi, jakimi dysponuje związek zawodowy.
• Komendant Główny Policji, nie powinien przenosić sporu z NSZZ Policjantów ze szczebla krajowego, na szczebel Komendantów Wojewódzkich Policji, a już absolutnie nie powinien wydawać strukturom terenowym poleceń dyskryminujących działaczy związkowych
• Związek posiada dokumenty potwierdzające dyskryminację przez KGP działaczy NSZZ Policjantów,
• Spotkanie KGP z przedstawicielami NSZZ Policjantów powinno doprowadzić do przełomu we wzajemnej współpracy. Albo przynajmniej do uporządkowania zasad wzajemnego procedowania.
V. Inne sprawy.
• Pomimo obietnic Ministra nadal brak jest przepisów w zakresie ustawowych środków finansowych na ochronę prawną policjantów,
• Policjanci nie powinni ponosić kosztów ubezpieczeń komunikacyjnych pojazdów służbowych - projektu aktu prawnego w tej sprawie nadal nie ma,
• Mimo obietnic ministra A. Rapackiego oraz KGP, do chwili obecnej NSZZ Policjantów nie otrzymał audytu Biura Spraw Wewnętrznych KGP, którego niechlubne działania z przeszłości są znane,
• Przyjęcie w założeniach do ustawy stawki 14,08 zł za 1 nadgodzinę dla funkcjonariusza podczas „EURO 2012” to nieporozumienie, stawka ta musi ulec podwyższeniu. Jej wysokość jest szczególnie rażąca w zestawieniu z dietami piłkarzy, działaczy PZPN, czy nagrodami kierownictwa Policji…
• Statystyka nader często staje się obiektem manipulacji i posługuje się spreparowanymi danymi celem wywiązania się z zaleceń kierownictwa polskiej Policji, (Przykład: województwo pomorskie).
Do wystąpienia Wiceprzewodniczącego ZG odniósł się Komendant Główny Policji (Minister Adam Rapacki z powodu innych „z pewnością dużo ważniejszych zadań” opuścił wcześniej naradę).
Generalny Inspektor Andrzej MATEJUK, wyraził gotowość do szerokiej współpracy z NSZZ Policjantów, w tym w zakresie przyjęcia wspólnych zasad wyróżniania działaczy NSZZ Policjantów i innych funkcjonariuszy oddelegowanych poza Policję (ZG NSZZ Policjantów ponad miesiąc temu przedstawił projekt KGP, jednak nadal z jego strony brak reakcji).
Komendant Główny Policji uznał za zasadne potrzebę umieszczania w programie narad służbowych jednego tematu zgłoszonego z wyprzedzeniem przez stronę związkową.
Informacja została opracowana na podstawie własnych notatek .
Opracował:
Andrzej SZARY
22.04.2011 | Piątek
22.04.2011 | Piątek
22.04.2011 | Piątek
20.04.2011 | Środa
19.04.2011 | Wtorek
19.04.2011 | Wtorek