Okres | Wizyt | Odsłon |
Wczoraj | 45 | 98 |
Ostat tydzień | 1104 | 2601 |
Ostat. dwa tyg. | 2734 | 6840 |
Ostat. miesiąc | 6569 | 16168 |
Ostatni rok | 95208 | 235697 |
Razem | 1957961 | 4245507 |
27.04.2011 | Środa
NIK - nadużycia w policji
Inspektorzy Najwyższej Izby Kontroli prześwietlili efekty funkcjonującej od czterech lat ustawy o modernizacji policji, na mocy której otrzymała ona z budżetu państwa ponad 4 mld złotych.
Wczoraj raport trafił na biurka prezydenta, premiera, marszałków Sejmu i Senatu, szefów służb specjalnych oraz posłów. Za pieniądze otrzymane dzięki ustawie o modernizacji policji wymieniono m.in. radiowozy.
„Pozytywnie oceniamy realizację programu pomimo stwierdzonych w Komendzie Głównej nieprawidłowości” – napisali w pierwszym zdaniu raportu jego autorzy z departamentu obrony narodowej i bezpieczeństwa wewnętrznego. Ale audytorzy mają najwięcej zastrzeżeń właśnie do centrali policji. Na drugim biegunie są komendanci wojewódzcy, którzy – zdaniem kontrolerów – „z rozwagą i sensownie wydawali powierzone sobie środki publiczne”.
– Lektura wywarła na mnie wstrząsające wrażenie. Pokazuje, że głupota lub korupcja miała się równie dobrze za czasów PiS, jak i dzisiejszej ekipy – mówi „DGP” jeden z posłów z sejmowej komisji spraw wewnętrznych i administracji.
Według NIK już w czasach kierowania policją przez dzisiejszego komendanta głównego Andrzeja Matejuka KGP dokonała jednego z bardziej kuriozalnych zakupów. Najpierw wydano 8 mln złotych na specjalne komputery, a dopiero później chciano kupić aplikację „System Wspomagania Policji”, która miała na nich działać. Plany przekreślił kryzys i w efekcie sprzęt pokrywał się kurzem w magazynach. Zdaniem inspektorów działanie takie, biorąc pod uwagę szybki proces starzenia się sprzętu informatycznego, było niegospodarne i niecelowe.
Ostatecznie na komputerach policja zainstalowała tylko jeden z początkowo planowanych dziesięciu modułów aplikacji – służący do rozliczeń finansowych. Tyle że i tutaj kontrolerzy wykryli nieprawidłowości. Firma dostarczająca aplikację dostała od policji sowity przelew, mimo że do końca kontroli NIK program nie zaczął działać.
Najpoważniejszym jednak zarzutem, który według NIK może świadczyć o istnieniu w KGP mechanizmu korupcyjnego, jest sposób odbierania zamówionego sprzętu. Wbrew deklaracjom szefów policji jego jakość nie jest poddawana kontroli. Kilkadziesiąt tysięcy różnych elementów nowych mundurów odbierało np. trzech funkcjonariuszy, z których tylko jeden był specjalistą w tej dziedzinie.
Kontrolerzy potwierdzają zarzuty stawiane wcześniej przez związki zawodowe: jakość mundurów i butów budzi wątpliwości.
– Trzeba pamiętać, że przedstawiciele NIK nie mogli sprawdzić każdego przetargu, wzięli pod lupę jedynie 10 postępowań. Za wszystkie ujawnione błędy powinny odpowiedzieć konkretne osoby. Nie wiem, czy to nie są tematy dla prokuratury – komentuje jeden z posłów, który już zna ustalenia NIK. Jednak sami inspektorzy nie skierowali doniesień do organów ścigania – chcą, aby dwoma przypadkami zajęła się niezależna komisja odpowiedzialności finansowej, która może odebrać urzędnikom prawo do decydowania o wydawaniu publicznych środków.
PRAWO
Ekstra modernizacja za ekstra pieniądze
Kosztem ponad 6 mld zł ustawa miała uratować wszystkie służby mundurowe dbające o bezpieczeństwo przed zapaścią. Została uchwalona bez głosu sprzeciwu na początku 2007 r. Jej autorzy (m.in. Ludwik Dorn oraz nieżyjący Władysław Stasiak) mieli świadomość, że radiowozy się rozlatują, funkcjonariusze używają broni z lat 60., a w wielu komisariatach nie ma komputerów. Duża część dodatkowych funduszy miała służyć do zbudowania motywacyjnego systemu płac, aby premiować skutecznych funkcjonariuszy. ZIR
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna
Artykuł z dnia: 2011-04-27
NIK o modernizacji Policji - informacje szczegółowe (Plik PDF)
WYCIĄG Z PROTOKÓŁU - TO SIĘ NADAJE DO PROKURATURY I DO DECYZJI PERSONALNYCH PREMIERA
Wyniki kontroli przeprowadzonej w Komendzie Głównej Policji oraz Komendzie Wojewódzkiej Policji w Katowicach NIK planuje sformułować czteryawiadomienia o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych.
157.221,9 tys. zł wydatkowana z naruszeniem prawa, tj.:
75.479,3 tys. zł jako wynik podjęcia przez Komendanta Głównego Policji decyzji skutkujących zmniejszeniami funduszu nagród i zapomóg oraz rozdysponowaniem tych środków na inne pozapłacowe świadczenia pieniężne i należności policjantów, co było niezgodne z art. 110a ust. 1 i 2 ustawy o Policji;
38.160,0 tys. zł jako wynik udzielenia zamówienia na dostawę 11 pojazdów typu miotacz wody z wyłączeniem zastosowania przepisów ustawy Pzp, wskazując jako podstawę art. 4 pkt 5 ww. ustawy, mimo niespełnienia określonych w nim przesłanek;
34.294,2 tys. zł jako wynik udzielenia zamówienia na kurtki, spodnie służbowe oraz czapki wykonawcy, który zgodnie z art. 24 ust. 2 pkt 1 ustawy Pzp powinien być wykluczony z postępowania;
2.965,0 tys. zł jako wynik udzielenia zamówienia na rozbudowę mocy obliczeniowej Centralnych Systemów Teleinformatycznych Policji w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a i b ustawy Pzp, mimo niespełnienia określonych w ww. przepisie przesłanek;
47 tys. zł wydatkowane na dostawę i wdrożenie informatycznego systemu finansowoksięgowego, mimo że wykonawca nie wywiązał się z niektórych zobowiązań wynikających z zapisów umowy;
4.393,7 tys. zł jako wynik udzielenia zamówienia publicznego przez Komendę Wojewódzką Policji w Katowicach na kontynuację budowy nowej siedziby Komendy Powiatowej Policji w Raciborzu z naruszeniem art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, tj. niezasadnego odrzucenia w trakcie postępowania najtańszej oferty;
1.882,7 tys. zł, wydatkowane w Komendzie Stołecznej Policji na zatrudnienie 88 pracowników, którzy nie zastąpili funkcjonariuszy bądź zastąpili funkcjonariuszy przeniesionych ze stanowisk wspomagających na stanowiska związane z realizacją zadań ściśle policyjnych w latach 2004-2006, co było niezgodne z celem określonym w art. 2 ust. 2 pkt 4 ustawy modernizacyjnej.
NIK o modernizacji Policji
27 kwietnia 2011 07:00
Najwyższa Izba Kontroli pozytywnie ocenia realizację Programu modernizacji w Policji, mimo stwierdzonych w Komendzie Głównej Policji istotnych nieprawidłowości, mających wpływ na kontrolowaną działalność.
Otrzymane środki z Programu modernizacji umożliwiły istotne unowocześnienie wyposażenia i sprzętu użytkowanego przez Policję, a przede wszystkim powstrzymały ich postępującą dekapitalizację. Jednocześnie NIK ocenia jako niecelowe dokonanie znaczących zmian w kierunkach wydatkowania środków Programu modernizacyjnego.
Najwyższa Izba Kontroli negatywnie oceniła przygotowanie przez Komendę Główną Policji zbadanych projektów do realizacji. Podejmowane przedsięwzięcia planowano nierzetelnie, w tym nie sporządzano analiz możliwości realizacji projektów z punktu widzenia posiadanych i koniecznych do pozyskania zasobów: finansowych, kadrowych i rzeczowych. Skutkiem tego były m.in. opóźnienia w realizacji umów oraz w zakresie rzeczywistego wykorzystania zakupionego sprzętu i wyposażenia, a także niegospodarne wydatkowanie części środków finansowych przeznaczonych na projekty informatyczne.
W Komendzie Głównej Policji, na 10 zbadanych zamówień stwierdzono 1 przypadek bezpodstawnego udzielenia zamówienia publicznego z wyłączeniem stosowania ustawy Pzp oraz 1 przypadek zastosowania trybu niekonkurencyjnego, w sytuacji gdy nie zostały spełnione ustawowe przesłanki do jego zastosowania. W tym zakresie NIK planuje skierowanie dwóch zawiadomień o stwierdzeniu naruszenia dyscypliny finansów publicznych.
Zdaniem NIK negatywnie należy ocenić sposób realizacji przez KGP zawieranych umów, bowiem rozliczenia rzeczowe z wykonawcami w 5. przypadkach na 10 odbyły się w sposób nierzetelny, tj. naruszający zapisy umów, co narażało na szkodę interes Skarbu Państwa. Przyczyną nieprawidłowości był brak właściwego nadzoru kadry kierowniczej biur merytorycznych KGP oraz powierzanie odpowiedzialności za odbiory przedmiotów zamówienia pracownikom niemającym odpowiednich kwalifikacji w tym zakresie. W przypadku kilku umów stwierdzono, że osoby odpowiedzialne za dokonanie odbiorów nie wyegzekwowały istotnych dokumentów poświadczających jakość przedmiotu zamówienia, nie dokonały przewidzianych w umowie badań odbiorczych, bądź nie dokumentowały należycie czynności odbiorczych, co uniemożliwiło ocenę rzetelności ich działań.
06.05.2011 | Piątek
05.05.2011 | Czwartek
05.05.2011 | Czwartek
04.05.2011 | Środa
23.04.2011 | Sobota
02.05.2011 | Poniedziałek