Okres | Wizyt | Odsłon |
Dziś | 5 | 15 |
Wczoraj | 125 | 288 |
Ostat tydzień | 1582 | 4177 |
Ostat. dwa tyg. | 3414 | 8540 |
Ostat. miesiąc | 7067 | 16993 |
Ostatni rok | 94756 | 234375 |
Razem | 1956987 | 4243209 |
11.08.2011 | Czwartek
Rząd popiera zmianę ustawy o Policji
Rząd w przyjętym 9 sierpnia 2011' stanowisku poparł zmienioną wersję nowelizacji ustawy o Policji, której jedynym celem (o czym piszemy od tygodnia) jest uchylenie wymogu przesłużenia 4 lat na stanowisku inspektora, by móc go awansować na nadinspektora. Otóż w łonie sejmowej Komisji Administracji i Służb Wewnętrznych "wypracowano" salomonowe rozwiązanie. W miejsce proponowanego wcześniej obligatoryjnego skreślenia punktu zawierającego wymóg 4-letniego stażu dodano w art. 52 ust. 1a stanowiący, że "...w szczególnie uzasadnionych przypadkach Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek ministra właściwego do spraw wewnętrznych, może mianować inspektora Policji na stopień nadinspektora Policji z pominięciem wymogu przesłużenia 4 lat w stopniu inspektora Policji..."
Jak nie kijem, to pałą. Wiadomo, że przy istniejącym układzie władzy w Polsce obejmującym; nazwijmy to - wszystkie szczeble decyzyjne w sprawie awansowania - taki zapis wystarczy. No a pośpiech legislacyjny w sprawie tej nowelizacji wyjaśnia niewiadoma co do wyniku wyborów. Niewykluczone jest, że ten jednopartyjny system decyzyjny po 9 października nieco się zmieni, więc trzeba się śpieszyć, żeby awansować zasłużonych, choć niedosłużonych stażowo inspektorów.
Projekt z dnia 4 sierpnia 2011 r.
Stanowisko Rządu wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji (druk nr 4464)
Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji (druk nr 4464) zawiera propozycję usprawnienia wykonywania w Policji zadań kadrowych, a także dokonanie niezbędnych zmian o charakterze porządkowym i dostosowującym.
Zakres zmian przedmiotowego projektu obejmuje przepisy art. 47 ust. 2 oraz art. 52 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277, z późn. zm.) odnoszące się do mianowania policjanta na wyższy stopień policyjny.
Projektowana zmiana art. 47 ust. 2 polegać ma na włączeniu funkcjonariuszy Służby Celnej do katalogu służb wskazanych w ww. przepisie, który obliguje Radę Ministrów do określenia, jakim stopniom wojskowym, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego lub Służby Kontrwywiadu Wojskowego odpowiadają poszczególne stopnie policyjne. Zmiana przedmiotowego rozporządzenia ma służyć określeniu stopni Służby Celnej ustanowionych przepisami ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 156, poz. 1641, z późn. zm.) odpowiadających stopniom policyjnym.
Powyższe wynika z faktu, iż na podstawie art. 193 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 168, poz. 1323 i Nr 201, poz. 1540) art. 25a ust. 1 – 3 ustawy o Policji otrzymał nowe brzmienie. Wprowadzona nowelizacja polegała na dodaniu funkcjonariuszy Służby Celnej do katalogu funkcjonariuszy innych służb, którzy mogą być przenoszeni, na własną prośbę, do służby w Policji. Obowiązujące rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie określenia stopni wojskowych Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego odpowiadających stopniom policyjnym (Dz. U. Nr 236, poz. 1706) nie określa stopni funkcjonariuszy Służby Celnej, co uniemożliwia w praktyce realizację dyspozycji art. 56 ust. 4 ustawy o Policji. Jednocześnie nie można uznać za wystarczające rozporządzenie wydane na podstawie art. 121 ust. 3 ustawy o Służbie Celnej, gdyż odnosi się ono do równorzędności stopni nadawanych przenoszonym funkcjonariuszom Policji.
Zaproponowana zmiana w art. 52 ust. 1 podyktowana była koniecznością dostosowania jego treści do brzmienia art. 47 ust. 1 ustawy o Policji oraz miała na celu rezygnację z przesłużenia 4 lat w stopniu inspektora Policji przed mianowaniem policjanta na stopień nadinspektora Policji. Ponadto po ust. 3 zaproponowano dodanie ust. 4 umożliwiającego nadawanie wyższych stopni policjantom, którzy ponieśli śmierć w związku z wykonywaniem czynności służbowych. W przepisie wskazano na Komendanta Głównego Policji jako właściwego przełożonego do mianowania pośmiertnie funkcjonariusza, z zastrzeżeniem, iż na pierwszy stopień oficerski oraz na stopnie generalnego inspektora Policji i nadinspektora Policji mianowałby Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej. Dotychczas kwestia ta nie była uregulowana w przepisach rangi ustawowej.
W art. 2 projektu zmiany ustawy o Policji wprowadzono ponadto przepis przejściowy przewidujący zachowanie w mocy obowiązujących przepisów wykonawczych, do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie znowelizowanej ustawy o Policji.
W dniu 27 lipca 2011 r. odbyło się I czytanie projektu zmiany ustawy o Policji, do którego Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych przedłożyła sprawozdanie ujęte w druku nr 4483. Przedkładane stanowisko Rządu odnosić się będzie zatem do zmian w nim ujętych.
Zawarte w sprawozdaniu sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych zmiany sprowadzają się do:
1) rezygnacji z nowelizacji art. 52 ust. 1 ustawy o Policji;
2) dodania w art. 52 ust. 1a stanowiącego, że w szczególnie uzasadnionych przypadkach Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek ministra właściwego do spraw wewnętrznych, może mianować inspektora Policji na stopień nadinspektora Policji z pominięciem wymogu przesłużenia 4 lat w stopniu inspektora Policji. Rozwiązanie to jest analogiczne do określonego w art. 52 ust. 3 dającego uprawnienie, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych do mianowania każdego policjanta na wyższy stopień na wniosek Komendanta Głównego Policji;
3) modyfikacji projektowanego ust. 4 dającego, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej uprawnienie do mianowania na
pierwszy stopień oficerski oraz na stopnie generalnego inspektora Policji i nadinspektora Policji, na wniosek ministra właściwego do spraw wewnętrznych, oraz Komendantowi Głównemu Policji do mianowania na pozostałe stopnie policyjne policjanta, który poniósł śmierć w związku z wykonywaniem czynności służbowych;
4) wskazania w przepisie przejściowym określonym w art. 2, przewidującym zachowanie w mocy obowiązujących przepisów wykonawczych, do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie znowelizowanej ustawy o Policji, 12- miesięcznego okresu ich obowiązywania.
Rada Ministrów popiera inicjatywę dokonania zmian zaproponowanych przez Komisję Administracji i Spraw Wewnętrznych i opowiada się za kontynuowaniem prac nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy o Policji.
http://bip.mswia.gov.pl/portal/bip/218/19950/Projekt_stanowiska_Rzadu_wobec_poselskiego_projektu_u
01.09.2011 | Czwartek
02.09.2011 | Piątek
01.09.2011 | Czwartek
01.09.2011 | Czwartek
01.09.2011 | Czwartek
31.08.2011 | Środa
31.08.2011 | Środa