tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 5 15
Wczoraj 125 288
Ostat tydzień 1582 4177
Ostat. dwa tyg. 3414 8540
Ostat. miesiąc 7067 16993
Ostatni rok 94756 234375
Razem 1956987 4243209
aktualnosci
Trybunał Konstytycyjny przypomina jak tworzyć prawo policyjne!
dzielnik
12.08.2011 | Piątek

Trybunał Konstytucyjny informuje.

Zdaniem Trybunału to w ustawie, a nie, jak dotychczas, w rozporządzeniach, powinny znaleźć się przepisy dotyczące rodzajów środków przymusu bezpośredniego oraz przesłanek ich zastosowania przez funkcjonariuszy CBA, Policji, ABW, Agencji Wywiadu i Straży Granicznej.

Podczas 96 posiedzenia Sejm wysłuchał informacji Trybunału Konstytucyjnego. Informację zaprezentował prezes Trybunału Konstytucyjnego Andrzej Rzepliński.
Trybunał Konstytucyjny jest organem niezależnym od Sejmu, ale raz w roku przedstawia mu informację o swej działalności w poprzednich dwunastu miesiącach. Są to przede wszystkim uwagi, dzięki którym ustawodawca ma większe szanse na zdobycie szerszej wiedzy o wadach i lukach w obowiązujących rozwiązaniach normatywnych, a w konsekwencji może, a nawet ma konstytucyjny obowiązek podjąć stosowne działania legislacyjne celem korekty aktualnego systemu prawnego.
Informację za 2010 r. przedstawił Izbie prezes Trybunału Andrzej Rzepliński. Powiedział m.in., że w ostatnich latach mniej więcej połowa spraw, przedkładanych w trybie kontroli abstrakcyjnej, konkretnej czy prewencyjnej, kończy się zwycięstwem prawodawcy,a mniej więcej połowa przypadków – jego porażką, co, z perspektywy porównawczej, świadczy o tym, że z jakością stanowionego w Polsce prawa nie jest tak źle, jak się często słyszy. W tym kontekście prezes zwrócił uwagę na znaczenie zdań odrębnych formułowanych przy orzekaniu. W zeszłym roku na 68 wyroków sędziowie złożyli je w dwunastu przypadkach. „Nie należy traktować ich jako coś sensacyjnego – zaznaczył – ale raczej jako wartość dodaną w dorobku Trybunału Konstytucyjnego. Pokazują one bowiem inny punkt widzenia, będąc swoista kroplą, która zaczyna drążyć skałę, co ułatwia później bardziej dojrzałe wyrokowanie, lepiej służące ochronie praw obywatelskich i sprawniejszemu działaniu państwa”.
Andrzej Rzepliński poinformował, że w zeszłym roku wpłynęło do Trybunału Konstytucyjnego łącznie 455 spraw, przy czym aż 351 stanowiły skargi indywidualne obywateli albo innych podmiotów prawnych. Głównie dążyły one do podważenia przepisów, które były podstawą ostatecznej decyzji administracyjnej, czy też finalnego rozstrzygnięcia sądów.
W porównaniu z latami poprzednimi notowano systematyczny wzrost liczby wpływających skarg konstytucyjnych, przy spadku liczby spraw wnoszonych przez podmioty mające ogólną legitymację do inicjowania kontroli norm. W trybie kontroli prewencyjnej, czyli przed podpisaniem ustawy, w zeszłym roku Prezydent RP dwukrotnie skierował do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o zbadanie konstytucyjności złożonej na jego biurku ustawy. W przypadku kontroli następczej, inicjowanej już po opublikowaniu stanu normatywnego, 10 wniosków skierował Rzecznik Praw Obywatelskich. Po jednej sprawie dotyczącej tego typu kontroli wnieśli: Prezydent RP, Prokurator Generalny i Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego.
Bardzo istotną część pracy Trybunału stanowią kontrole spraw przedłożonych w formie pytań prawnych przez sądy powszechne i administracyjne. To one pozostają głównym partnerem TK w procesie eliminowania z systemu prawnego wad niekonstytucyjności przepisów. Ogółem w 2010 r. do merytorycznego rozpoznania wpłynęło 108 spraw, wydano 117 orzeczeń kończących postępowanie na etapie merytorycznym, w tym 68 wyroków i 49 postanowień o umorzeniu postępowania. Rozpoznano zatem więcej spraw, niż ich wpłynęło w okresie objętym informacją, gdyż odrabiano także zaległości z poprzedniego roku.
Głośną, istotną, szeroko komentowaną zarówno w Polsce, jak i za granicą, była kwestia zgodności z naszą konstytucją Traktatu z Lizbony. Rozstrzygając tę sprawę, TK zajął stanowisko, zgodnie z którym umowa reformująca Unię Europejską, ratyfikowana w trybie art. 90 Konstytucji RP, a zatem po spełnieniu wyższych wymogów proceduralnych niż w przypadku jej nowelizacji, korzysta ze szczególnie silnego domniemania zgodności z ustawą zasadniczą. Domniemanie konstytucyjności takiego traktatu obalone może być dopiero wówczas, gdy niemożliwe byłoby ustalenie takiej interpretacji jego i konstytucji postanowień, która pozwoliłaby stwierdzić niezgodność tych dwóch aktów prawnych. Przy okazji rozpatrywania tej skargi sformułowano także pogląd dotyczący granic integracji, czyli dopuszczalności przekazywania kompetencji na rzecz Unii Europejskiej.
Trybunał orzekł, że stanowią ją czynniki określające tożsamość konstytucyjną Rzeczypospolitej: poszanowanie polskiej państwowości, demokracji, zasady państwa prawnego i sprawiedliwości społecznej oraz określające podstawy naszego ustroju gospodarczego, a także zapewniające ochronę godności człowieka oraz praw i wolności konstytucyjnych.
Trybunał orzekł jednocześnie,że przekazanie kompetencji nie może prowadzić do sytuacji, w której państwo przestałoby funkcjonować jako podmiot suwerenny i demokratyczny. Kolejna istotna sprawa dotyczyła dopuszczalności okresowego ograniczenia wysokości subwencji dla ugrupowań politycznych. Rozstrzygając ją, Trybunał wyszedł z założenia, że postanowienia konstytucyjne nie przesądzają o określonym, wyłącznie dopuszczalnym modelu finansowania partii w Polsce. Ustawodawca korzysta w tej materii ze znacznej swobody.
Niedopuszczalne byłoby dopiero takie ograniczenie źródeł dochodów tych podmiotów, które uniemożliwiałoby albo znacznie utrudniało ich funkcjonowanie,rodząc przez to zagrożenie dla bytu partii oraz ich ustrojowej roli, czyli bycia podstawą pluralizmu politycznego w każdym demokratycznym państwie. Ponadto przewidzianą redukcję subwencji TK uznał za proporcjonalną i uzasadnioną w związku z koniecznością zachowania równowagi budżetowej i podjęcia działań w celu obniżenia deficytu budżetowego. Wypowiadając się natomiast o delegalizacji ugrupowań politycznych (chodziło o Samoobronę), TK uznał, że środek ten w państwie demokratycznym należy stosować jedynie w ostateczności, restrykcyjnie interpretując przesłanki pozwalające na likwidację. Dlatego też niezbędne jest wykazanie, iż działalność lub cele statutowe danej partii są sprzeczne z co najmniej jednym z zakazów ustanowionych w art. 13 ustawy zasadniczej, a więc z zakazem odwoływania się do totalitarnych metod i praktyk działania nazizmu, faszyzmu i komunizmu; z zakazem dopuszczania w programach lub działalności partii politycznej nienawiści rasowej i narodowościowej; z zakazem stosowania przemocy w celu zdobycia władzy lub wpływu na politykę państwa albo z zakazem utajniania struktur lub członkostwa Mówiąc o realizacji wyroków Trybunału, A. Rzepliński podkreślił, że często zdarza się tak, iż dla usunięcia z systemu prawnego rozwiązań obarczonych wadą niekonstytucyjności nie wystarcza jedynie wyrok Trybunału, który błędną regulację uchyla. Ta tzw. derogacja trybunalska często powoduje wystąpienie luki w systemie, blokuje możliwość przeprowadzenia określonej procedury bądź skutkuje pozostawieniem pewnych zagadnień poza regulacją prawną. Wówczas niezbędna staje się interwencja prawodawcy. Trybunał zwraca uwagę na konieczność jej podejmowania w uzasadnieniach swoich orzeczeń albo w specjalnie wydanych w tym celu postanowieniach sygnalizacyjnych. W roku 2010 przesłał 5 takich postanowień. Przykładowo, wskazano m.in. na konieczność ustawowego przesądzenia, że pozostawanie osoby wymagającej opieki w związku małżeńskim nie stanowi negatywnej przesłanki dostępu do świadczenia pielęgnacyjnego w sytuacji, gdy małżonek tej osoby również jest osobą niepełnosprawną, a opiekunem obojga jest ich dziecko. Dotychczasowa regulacja przewidywała, że świadczenie pielęgnacyjne przysługuje jedynie wówczas, gdy osoba zainteresowana nie pozostaje w związku małżeńskim. W 2010 r. Trybunał dostrzegł również konieczność uregulowania stosunków prawnych między stronami umowy deweloperskiej oraz wskazał na pilną potrzebę enumeratywnego przedstawienia w ustawie wykazu przestępstw, w przedmiocie których mogą być prowadzone czynności operacyjne przez ABW i AW. Zasygnalizował także konieczność właściwego rozdziału materii prawodawczej między ustawę a rozporządzenie w zakresie spraw policyjnych. To bowiem w ustawie, a nie, jak dotychczas, w rozporządzeniach, powinny znaleźć się przepisy dotyczące rodzajów środków przymusu bezpośredniego oraz przesłanek ich zastosowania przez funkcjonariuszy CBA, Policji, ABW, Agencji Wywiadu i Straży Granicznej. Wskazane postanowienia sygnalizacyjne, jak również inne postulaty de lege ferenda (na przyszłość) ujęte przez Trybunał Konstytucyjny w uzasadnieniach wyroków oczekują na realizację przez prawodawcę. Powinien on zająć się nimi, co wynika choćby z zasady współdziałania władz, jak również z zasady ostateczności i mocy powszechnie obowiązującej orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego – dodał A. Rzepliński, odnotowując jednak, że w ostatnich kilku latach zaszły bardzo pozytywne zmiany w obszarze realizacji wyroków TK.
Prowadzący obrady marszałek Sejmu stwierdził, że Izba wysłuchała informacji o istotnych problemach wynikających z działalności Trybunału Konstytucyjnego w 2010 r. Poseł Witold Pahl (PO) poinformował, że komisje: Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz Ustawodawcza zapoznały się z informacją.

Źródło: http://www.sejm.gov.pl/wydarzenia/kronika/kronika.htm

Odprawa kadry kierowniczej wielkopolskiej Policji z udziałem Przewodniczącego ZW NSZZ Policjantów
dzielnik
01.09.2011 | Czwartek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 17727
Prezes PIS o służbach mundurowych
dzielnik
02.09.2011 | Piątek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 17238
Jest porozumienie w sprawie podziału środków wakatowych!
dzielnik
02.09.2011 | Piątek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 16550
Związkowcy oddali hołd bohaterom II Wojny Światowej
dzielnik
01.09.2011 | Czwartek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 16285
KPP Czarnków - Święto Policji z udziałem przedstawicieli ZW NSZZ P.
dzielnik
01.09.2011 | Czwartek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 16881
Forum ZZ negatywnie o budżecie 2012 roku
dzielnik
02.09.2011 | Piątek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 17104
Wywiad Antoniego Dudy dla TOK.FM - Emerytury mundurowe!
dzielnik
01.09.2011 | Czwartek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 18244
Dzień Solidarności i Wolności - 31. rocznica podpisania Porozumień Sierpniowych
dzielnik
31.08.2011 | Środa
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 17109
Redaktor Tadeusz Mosz publicznie "zniesławia" NSZZ Policjantów województwa wielkopolskiego!
dzielnik
31.08.2011 | Środa
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 18334
Mosz o problemach Policji z SB w tle
dzielnik
01.09.2011 | Czwartek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 17485
tytul_szukaj
tytul_zegar
12:36:57
tytul_kalendarz
Kwiecień 2024
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Jak oceniasz dotyczasowe deyzje Komendanta Głównego Policji?
Dobrze
Źle
Nie mam zdania
dzielnik


ZW NSZZ P - 24 kwietnia w Auli im. insp. Wiktora Ludwikowskiego Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu odbyła się uroczysta zbiórka z okazji 34. Rocznicy powstania Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów.