Okres | Wizyt | Odsłon |
Wczoraj | 75 | 172 |
Ostat tydzień | 1362 | 3563 |
Ostat. dwa tyg. | 3102 | 8053 |
Ostat. miesiąc | 6288 | 16047 |
Ostatni rok | 95121 | 237104 |
Razem | 1961122 | 4253660 |
13.09.2011 | Wtorek
Projekt Modernizacji na lata 2012-2016
Ukazał się projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2012-2016" (w brzmieniu skierowanym pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów).
Projekt z dnia 6 września 2011 r.
U C H W A Ł A Nr… RADY MINISTRÓW
z dnia ……………………2011 r.
w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2012-2016”
Na podstawie art. 136 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.1) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§ 1. Ustanawia się program wieloletni pod nazwą „Program modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2012-2016”, zwany dalej „Programem”, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Program jest realizowany przez Komendantów Głównych odpowiednio: Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej oraz Szefa Biura Ochrony Rządu.
§ 3.1. Nadzór nad realizacją przedsięwzięć związanych z wykonywaniem Programu sprawuje minister właściwy do spraw wewnętrznych i administracji.
2. Minister dokonuje ocen realizacji poszczególnych przedsięwzięć oraz wielkości wydatkowanych środków budżetowych przeznaczonych na realizację Programu w formacjach.
3. Rada Ministrów na wniosek ministra może dokonywać przeniesień wydatków między poszczególnymi formacjami i przedsięwzięciami.
§ 4. 1. Program jest finansowany z budżetu państwa.
2. Ogólna kwota wydatków na realizację Programu w latach 2012-2016 wyniesie 4.040.040 tys. zł.
§ 5. Minister przedstawia Radzie Ministrów, w terminie do dnia 30 kwietnia danego roku, informację o realizacji Programu za rok poprzedni.
§ 6. Uchwała wchodzi w życie z dniem podpisania.
PREZES RADY MINISTRÓW
Załącznik do Uchwały nr ….
Rady Ministrów
z dnia ………….2011 r.
Program wieloletni
1. Nazwa Programu
„Program modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2012-2016”
2. Jednostka organizacyjna realizująca Program
Organem koordynującym realizację Programu jest minister właściwy do spraw wewnętrznych. Program jest realizowany przez Komendantów Głównych odpowiednio: Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej oraz Szefa Biura Ochrony Rządu.
3. Cel Programu
Programu zakłada dalsze modernizowanie formacji bezpieczeństwa i porządku publicznego o których mowa w § 2 niniejszej Uchwały, w taki sposób, aby wzrosła sprawność i skuteczność ich działania oraz został podtrzymany efekt uzyskany podczas realizacji ustawy z 12 stycznia 2007 r. o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2011 r.” 2 tj. istotna poprawa działania tych formacji, a tym samym wzrost bezpieczeństwa państwa i obywateli.
Podkreślenia wymaga, że w ostatnich latach nie maleje, a w niektórych dziedzinach wręcz rośnie, zapotrzebowanie na sprawne działalnie służb porządku publicznego. Obserwowany wzrost liczby zagrożeń dla bezpieczeństwa powszechnego spowodowany m.in.: przez gwałtowne opady, przybory wód i powodzie, nawałnice i huragany, rosnącą liczbę pojazdów na drogach, rozwój techniki i informatyki, ewaluacja przestępczości, napływ nielegalnych imigrantów oraz zagrożenie terrorystyczne ze względu na udział Polski w misjach zagranicznych uzasadnia działania zmierzające do wzrostu skuteczność i sprawność służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo powszechne.
Dotychczasowa realizacja „ustawy modernizacyjnej” w odczuwalny sposób poprawiła wyposażenie i warunki pełnienia służby, co bezpośrednio przełożyło się na poprawę skuteczności działania formacji bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Wybudowano i wyremontowano wiele obiektów strażnic, komend i komisariatów, poprawiając warunki obsługi obywateli i pracy funkcjonariuszy. Wymieniono na nowe modele, znaczną ilość pojazdów, co umożliwiło m. in. zwiększenie ilości zmotoryzowanych patroli, podniesienie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zabezpieczenia imprez masowych. Poprawiono stan uzbrojenia, wyposażenia specjalnego i umundurowania, zwiększając w ten sposób ochronę bezpieczeństwa funkcjonariuszy podczas realizacji codziennych działań służbowych. Zmodernizowano infrastrukturę teleinformatyczną. Wzmocniono systemy uposażeń funkcjonariuszy.
Zrealizowane w ramach ustawy modernizacyjnej zadania spowodowały znaczącą modernizację służb. W dużym stopniu nadrobiono lata zaległości. Program w wydatny sposób pomógł wymienić istotną część wyposażenia na nowe. Ciągła modernizacja i inwestycje w najnowocześniejsze technologie gwarantują, że służby bezpieczeństwa i porządku publicznego będą mogły nadążyć za stałym rozwojem przestępczości, poprawią skuteczność w przeciwdziałaniu zupełnie nowym rodzajom działalności przestępczej, polepszą sprawność w neutralizowaniu zagrożeń powodowanych przez siły natury i destrukcyjną działalność człowieka.
Zaprzestanie modernizacji służb, polegającej nie tylko na wymianie wyeksploatowanego sprzętu, ale na ciągłym doskonaleniu poziomu wyszkolenia funkcjonariuszy, może doprowadzić do faktycznego spadku poziomu bezpieczeństwa, a w perspektywie wieloletniej - utratą efektów uzyskanych w ramach dotychczas realizowanego Programu.
4. Zadania, które mają być sfinansowane z budżetu państwa
4.1. Przedsięwzięcia związane z realizacją Programu obejmują: 1) zakup, wymianę oraz modernizację wyposażenia formacji w zakresie: a) sprzętu transportowego oraz obsługowo-naprawczego, b) sprzętu i wyposażenia, c) sprzętu łączności i systemów IT, 2) poprawę stanu infrastruktury budowlanej; 3) wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy poprzez podwyższenie wskaźników wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy; 4) wzrost konkurencyjności wynagrodzeń pracowników cywilnych.
4.2. Wysokość wzrostu wskaźnika wielokrotności kwoty bazowej stanowiącej przeciętne uposażenie funkcjonariuszy Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu, określanej według przepisów odrębnych dotyczących tych funkcjonariuszy, umożliwiające wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń od dnia:
a) 1 stycznia 2013 r. o 0,10;
b) 1 stycznia 2014 r. o 0,10;
c) 1 stycznia 2015 r. o 0,10.
5. Okres realizacji Programu
Program realizowany będzie w latach 2012-2016.
6. Łączne nakłady na realizację Programu
Całkowita wartość nakładów na realizację Programu wyniesie 4.040.040 tys. zł. Podział kwoty na poszczególne formacje i przedsięwzięcia z podziałem na lata przedstawiają poniższe tabele
Uzasadnienie
Projekt uchwały Rady Ministrów o ustanowieniu programu wieloletniego pn. „Program modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2012-2016” zakłada dalsze modernizowanie formacji bezpieczeństwa i porządku publicznego, tak aby został podtrzymany efekt uzyskany podczas dotychczasowej realizacji „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2011”, tj. istotna poprawa działania tych formacji, a w konsekwencji wzrost bezpieczeństwa państwa i obywateli.
Zarówno skuteczność Policji, Straży Granicznej w zwalczaniu, przeciwdziałaniu i zapobieganiu przestępczości, sprawność Biura Ochrony Rządu w zapewnieniu bezpieczeństwa najważniejszym osobom w państwie i obiektom o charakterze strategicznym, jak i efektywność działań ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej, jest wypadkową wielu wewnętrznych i zewnętrznych czynników.
Państwo ma ograniczony wpływ na rozwój przestępczości, czy działania sił natury, trzęsień ziemi, huraganów czy nawałnic, ale może i powinno zapewnić formacjom bezpieczeństwa i porządku publicznego odpowiednie warunki do sprawnego reagowania na dynamicznie zmieniającą się strukturę zagrożeń. Zasadniczym elementem tych działań jest przeznaczanie adekwatnych do pojawiających się zagrożeń, środków finansowych na techniczną i organizacyjno-szkoleniową modernizację formacji.
Realizacja „ustawy modernizacyjnej” w latach 2007-2011 w odczuwalny sposób poprawiła wyposażenie i warunki pełnienia służby w tych formacjach, co z pewnością miało wpływ na poprawę skuteczności ich działania. Wybudowano i wyremontowano wiele obiektów strażnic, komend i komisariatów. Wymieniono na nowoczesne modele znaczną ilość pojazdów służbowych. Poprawiono stan uzbrojenia i umundurowania. Zmodernizowano infrastrukturę teleinformatyczną. Wzmocniono systemy uposażeń funkcjonariuszy.
W czasie realizacji Programu modernizacji wzrosło zadowolenie ze służby w Policji, co można z pewnością odnieść także do pozostałych modernizowanych formacji, wzrósł wskaźnik wykrycia przestępstw, spadła liczba wypadków drogowych i ich ofiar, nastąpiła poprawa szybkości reakcji na zgłoszenia obywateli.
Prawie 90% Polaków uznaje swoje miejsce zamieszkania za bezpieczne i spokojne, blisko 70% Polaków uważa, że Polska jest krajem bezpiecznym. Można więc uznać, że nakłady poniesione przez państwo na realizację „Program modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Biura Ochrony Rządu w latach 2007-2011”, miały znaczący wpływ na taki stan rzeczy.
Podkreślenia wymaga, że w ostatnich latach nie maleje, a w niektórych dziedzinach wręcz rośnie zapotrzebowanie na sprawne działanie służb porządku publicznego. Obserwowany wzrost liczby zagrożeń dla bezpieczeństwa powszechnego spowodowany m.in.: przez gwałtowne opady, przybory wód i powodzie, nawałnice i huragany, rosnącą liczbę pojazdów na drogach, rozwój techniki i informatyki, ewaluację przestępczości, napływ nielegalnych imigrantów oraz zagrożenie terrorystyczne ze względu na udział Polski w misjach zagranicznych, uzasadnia działania zmierzające do wzrostu skuteczności i sprawności działania służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo powszechne.
Zrealizowane w ramach ustawy modernizacyjnej w latach 2007-2011 zadania spowodowały znaczące unowocześnienie służb bezpieczeństwa i porządku publicznego. W dużym stopniu nadrobiono lata zaległości. Ustawa w wydatny sposób pomógł wymienić istotną część wyposażenia na nowe. Jednak z uwagi na postęp techniczny i technologiczny, nadal występują braki w wielu dziedzinach, a upływ czasu powoduje konieczność stopniowego wycofywania wyeksploatowanego w codziennej służbie wyposażenia oraz remontów użytkowanych obiektów. Z tego powodu stała wymiana i permanentna modernizacja wyposażenia służb, oraz adekwatne do pojawiających się zagrożeń nakłady środków finansowych na szkolenia i rozbudowę zaplecza do jego realizacji pozwolą w przyszłości stawić czoło pojawiającym się zagrożeniom.
Jedynie ciągła modernizacja i inwestycje w najnowocześniejsze technologie gwarantują, że służby bezpieczeństwa i porządku publicznego będą mogły nadążyć za stałym rozwojem przestępczości, poprawią skuteczność w przeciwdziałaniu zupełnie nowym rodzajom działalności przestępczej, polepszą sprawność w neutralizowaniu zagrożeń powodowanych przez siły natury lub destrukcyjną działalność człowieka W sytuacji zaprzestania modernizacji służb, polegającej nie tylko na wymianie zużytego lub przestarzałego sprzętu, ale na ciągłym doskonaleniu ich wyposażenia, może dojść nie tylko do obniżenia dzisiejszego poziomu sprawności tych formacji, a co za tym idzie faktycznego spadku poziomu bezpieczeństwa, a w perspektywie wieloletniej, utratę efektów uzyskanych w ramach dotychczas poniesionych nakładów.
Uzasadnienie liczy 41 stron - do poczytania pod następującym linkiem:
http://bip.mswia.gov.pl/portal/bip/218/20039/Projekt_uchwaly_Rady_Ministrow_w_sprawie_ustanowienia_programu_wieloletniego_pod.html
Pod powyższym linkiem znajduje się także Plan budżetu zadaniowego
17.09.2011 | Sobota
08.09.2011 | Czwartek
16.09.2011 | Piątek
19.08.2011 | Piątek
10.09.2011 | Sobota
15.09.2011 | Czwartek
14.09.2011 | Środa