tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 4 4
Wczoraj 116 275
Ostat tydzień 1634 4243
Ostat. dwa tyg. 3451 8546
Ostat. miesiąc 7407 17658
Ostatni rok 94715 234282
Razem 1956861 4242910
aktualnosci
Odpowiedź MSW na uwagi ZG NSZZ Policjantów do ustawy emerytalnej!!!
dzielnik
22.03.2012 | Czwartek

Odpowiedź MSW na uwagi ZG NSZZ Policjantów

 

Dopiero teraz wpłynęła odpowiedź Ministerstwa Spraw Wewnętrznych na uwagi złożone przez Zarząd Główny NSZZ Policjantów w dniu 9 lutego br. do projektu reformy systemu emerytur mundurowych.

W odpowiedzi sygnowanej przez Podsekretarza Stanu w MSW Michała Deskura zwraca uwagę niespójność argumentacji z faktycznymi działaniami w sferze legislacji - minister pisze bowiem cyt. "informuję, że wprowadzony interwał czasowy ma skłonić funkcjonariuszy i żołnierzy zawodowych, zainteresowanych korzystaniem z nowego systemu emerytalnego, do dłuższego pozostawania w służbie, a tym samym spowodować wydłużenie ich aktywności zawodowej" - gdy tymczasem nie ulega likwidacji inkryminowany przez TK i Rzecznika Praw Obywatelskich przepis umożliwiający zwolnienie funkcjonariusza z 30 - letnim stażem.

Dziwi też zaprezentowane w piśmie radosne przeświadczenie MSW co do ilości kandydatów, którzy wstąpią do służby w kolejnych latach. Wyliczenia te są bowiem oparte na dotychczasowych danych, gdy obowiązuje jeszcze obecny system emerytalny. Tymczasem jest oczywiste dla wszystkich, że obecny rok jest ostatnim, w którym do Policji wstępuje sporo kandydatów. Z chwilą wejścia w życie nowych uregulowań emerytalnych nabór kandydatów do służby zmaleje radykalnie, a jeśli dłużej rząd będzie tolerować presję Ministra Finansów na dalsze ograniczenia emerytur mundurowych - nabór do służb trzeba będzie prowadzić na wzór zaciągu do Legii Cudzoziemskiej...

Oto treść pisma ministra Deskura:

MINISTERSTWO
SPRAW WEWNĘTRZNYCH
Podsekretarz Stanu
Michał Deskur

Warszawa, dnia 15 marca 2012 r.

DAiN-IV-0230-2/2012

Pan
Antoni Duda
Przewodniczący
Zarządu Głównego
NSZZ Policjantów


Szanowny Panie Przewodniczący,
W odpowiedzi na pismo l.dz. ZZ-24/2012 z dnia 9 lutego 2012 r. w sprawie uwag do projektu
ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz niektórych innych ustaw uprzejmie informuję, że realizując postulat zapowiedziany w expose Prezesa Rady Ministrów, wygłoszony w dniu 18 listopada 2011 r. na pierwszym posiedzeniu Sejmu RP VII Kadencji, dotyczący zwiększenia dyscypliny finansów publicznych, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych pełniło wiodącą rolę w przygotowaniu projektu ustawy, wprowadzającej zmiany w systemie emerytalnym służb mundurowych.
W expose Pan Premier uznał obowiązujący system emerytur służb mundurowych za jedno ze źródeł nadmiernie powiększających deficyt finansów państwa, wskazując na konieczność wprowadzenia w nim zmian, podkreślając jednocześnie, że proponowane zmiany nie będą dotyczyły żołnierzy i funkcjonariuszy już pełniących służbę, a będą się odnosiły do osób, które rozpoczną służbę po wejściu w życie nowego systemu.
Odpowiadając na uwagi dotyczące warunków nabywania prawa do emerytury uprzejmie informuję, że w projekcie ustawy zaproponowano wydłużenie okresu służby funkcjonariuszy i żołnierzy zawodowych tak, aby nabycie uprawnień emerytalnych następowało po spełnieniu łącznie dwóch warunków: posiadania 25-letniego stażu służby oraz osiągnięcia wieku 55 lat. Uznano bowiem, że dalsze utrzymywanie dotychczasowych rozwiązań emerytalnych w obecnych realiach społecznoekonomicznych nie znajduje akceptacji społecznej oraz uzasadnienia z powodu kosztowności i nieefektywności. Obowiązujący system emerytalny służb mundurowych pochłania wysokie kwoty, które z każdym następnym rokiem ulegają zwiększeniu. Wydatki na emerytury i renty w resorcie obrony narodowej wzrosły od 2005 r. do 2010 r. o blisko 32% z 4,1 mld zł do 5,4 mld zł, z kolei w resorcie spraw wewnętrznych w okresie tym odnotowano wzrost o ok. 53% z 4 mld zł do 6,1 mld zł. Prognozy na następne lata przewidują dalszy wzrost wydatków, który wpływać będzie na powiększające się obciążenia budżetu państwa. Wzrasta bowiem stale liczba byłych żołnierzy i funkcjonariuszy, a także członków ich rodzin, uprawnionych do świadczeń emerytalnych i rentowych.W resorcie obrony narodowej liczba świadczeniobiorców wzrosła ze 140 tys. w 2001 r. do 160 tys.w 2010 r., natomiast w resorcie spraw wewnętrznych ze 155 tys. w 2001 r. do 188 tys. w 2010 r.
W kwestii uwag dotyczących podstaw wyliczania wymiaru emerytury uprzejmie informuję, że w projekcie ustawy przyjęto, że podstawę wymiaru emerytury stanowić będzie średnie uposażenie należne z trzech kolejnych kalendarzowych lat służby wraz z nagrodą roczną oraz dodatkami o charakterze stałym. Zastosowane rozwiązanie ma na celu zmianę w zakresie obliczania wysokości emerytury, uniemożliwiającą celowe podwyższanie wynagrodzenia na ostatnio zajmowanym stanowisku, mającego skutkować wzrostem świadczenia emerytalnego. Istotne jest, iż wyboru trzech kolejnych lat kalendarzowych dokonuje funkcjonariusz lub żołnierz zawodowy, a tym samym ma możliwość wskazania najbardziej korzystnego dla siebie okresu, który będzie podstawą do wyliczenia jego przyszłych świadczeń emerytalnych.
Odnosząc się do uwag w zakresie możliwości wyboru przystąpienia do nowego systemu emerytalnego uprzejmie informuję, że wprowadzony interwał czasowy ma skłonić funkcjonariuszy i żołnierzy zawodowych, zainteresowanych korzystaniem z nowego systemu emerytalnego, do dłuższego pozostawania w służbie, a tym samym spowodować wydłużenie ich aktywności zawodowej. Jednocześnie wprowadzony okres przejściowy ma wyeliminować możliwość przejścia na emeryturę w ramach nowego systemu emerytalnego na warunkach korzystniejszych, niż uzyskanych w ramach obowiązującego systemu, tylko i wyłącznie z powodu braku tego okresu. Zakłada się, że w przyjętym okresie przejściowym nastąpi stopniowe dostosowanie się struktury demograficznej formacji mundurowych do nowego systemu emerytalnego.
Przyjmując, że do 2025 r., z Policji odejdzie ok. 66 tys. funkcjonariuszy (ok. 5,5 tys. rocznie), w tym samym czasie do służby wstąpi zbliżona ilość funkcjonariuszy objętych nowym systemem. Spowoduje to, że w 2025 r. ok. 70% funkcjonariuszy Policji będzie objętych nowym systemem emerytalnym. Pozostanie ok. 30% funkcjonariuszy objętych dotychczasowym systemem z możliwością przystąpienia do nowego systemu. Szacuje się, że do końca 2012 r. potencjalną możliwość odejścia na emeryturę będzie posiadało ok. 50% funkcjonariuszy. Nastąpi więc oczekiwana zmiana struktury demograficznej W zakresie uwag dotyczących możliwości wzrostu podstawy wymiaru emerytury ze względu na specyfikę służby uprzejmie informuję, że zgodnie z przedłożoną propozycją emerytura wynosić będzie 60% podstawy jej wymiaru po 25 latach służby i wzrastać będzie o 3% za każdy rok tej służby, aż do osiągnięcia maksymalnego wartości 75% podstawy wymiaru emerytury. Ustawodawca przewidział tylko możliwość podwyższania podstawy wymiaru emerytury w wysokości 0,5% za każdy miesiąc pełnienia służby na froncie w czasie wojny oraz w strefie działań wojennych.
Podwyższenie to będzie następować jedynie za każdy pełny miesiąc, a nie za miesiąc rozpoczęty, tak jak funkcjonuje to obecnie. Jest to jedyna okoliczność pozwalająca na podwyższanie emerytury, ponieważ premiowanie służby funkcjonariuszy i żołnierzy możliwością wzrostu podstawy wymiaru emerytury jest sprzeczne z zaproponowanymi w projekcie zmianami zmierzającymi do wydłużenia stażu służby oraz warunku ukończenia przez funkcjonariusza - żołnierza zwolnionego ze służby,określonego wieku.
Nadmieniam, że projekt zawiera propozycje zmiany w ustawach pragmatycznych służb, które mają jedynie charakter porządkowy i zmierzają do ujednolicenia przepisów emerytalnych funkcjonariuszy, ponieważ uznano, że nieuzasadnionym jest umieszczanie przepisów o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy oraz ich rodzin w ustawach pragmatycznych służb w sytuacji, gdy kwestie zaopatrzenia emerytalnego i rentowego funkcjonariuszy i ich rodzin regulują odrębne ustawy. Propozycje zmiany w ustawach pragmatycznych służb, wbrew sygnalizowanym obawom, nie wprowadzają zmian w zakresie warunków nabywania uprawnień do rent inwalidzkich i rodzinnych.
Odpowiadając na wątpliwości zgłoszone odnośnie brzmienia art. 16a wynikającego z proponowanego zniesienia z dniem 1 stycznia 2013 r. regulacji zawartej w art. 74 ust. 2 ustawy o Straży Granicznej uprzejmie informuję, że ostatecznie zrezygnowano z tego zapisu. Podjętą problematykę proponuje się rozwiązać poprzez uzupełnienie projektu ustawy o przepis przejściowy,na podstawie którego funkcjonariuszom pełniącym służbę w placówkach Straży Granicznej (wcześniej strażnicach i granicznych placówkach kontrolnych SG) oraz w składzie etatowych załóg jednostek pływających SG, zalicza się do wymiaru wysługi emerytalnej za 1 rok służby półtora roku służby.
Istotą tego przepisu jest uwzględnienie, przy ustaleniu wymiaru wysługi emerytalnej funkcjonariusza pełniącego służbę, o której mowa w art. 74 ust. 2 ustawy o Straży Granicznej okresów takiej służby pełnionej do dnia 31 grudnia 2012 r.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że projekt nie uwzględnia innych postulowanych zmian ustaw pragmatycznych służb, ponieważ propozycje wykraczają poza obszar projektowanej regulacji.

Z poważaniem

Podsekretarz Stanu
w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych

/-/ Michał Deskur

Przewodniczący ZW NSZZ Policjantów na konferencji Zrzeszenia Prawników Polskich
dzielnik
12.04.2012 | Czwartek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 11621
Obchody 72. rocznicy zbrodni katyńskiej
dzielnik
13.03.2012 | Wtorek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 10722
Antoni Duda: nie straszyć policjantów!
dzielnik
10.04.2012 | Wtorek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 11085
Stanowisko Prokuratora Generalnego w sprawie braku waloryzacji płac
dzielnik
12.04.2013 | Piątek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 11742
Fundusz Motywacyjny - uzgodniono zasady podziału środków na 2012 rok!
dzielnik
11.04.2012 | Środa
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 11884
Wezwanie do sądu to czas służby policjanta
dzielnik
12.04.2012 | Czwartek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 11612
Zapaść kadrowa w Polcji - brakuje prawie 8 tysięcy policjantów!
dzielnik
10.04.2012 | Wtorek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 11250
Przewodniczący ZW NSZZ Policjantów woj. wlkp. - 30 lat służby w Policji
dzielnik
06.04.2012 | Piątek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 11066
Wielkopolska Federacja ZZ SM woj. wlkp. za zaostrzeniem form protestu podczas "EURO 2012"
dzielnik
06.04.2012 | Piątek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 11487
Rząd przechytrzy związkowców?
dzielnik
06.04.2012 | Piątek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 13097
tytul_szukaj
tytul_zegar
12:00:11
tytul_kalendarz
Kwiecień 2024
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Jak oceniasz dotyczasowe deyzje Komendanta Głównego Policji?
Dobrze
Źle
Nie mam zdania
dzielnik


ZW NSZZ P - 24 kwietnia w Auli im. insp. Wiktora Ludwikowskiego Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu odbyła się uroczysta zbiórka z okazji 34. Rocznicy powstania Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów.