Okres | Wizyt | Odsłon |
Dziś | 29 | 64 |
Wczoraj | 241 | 689 |
Ostat tydzień | 1749 | 4439 |
Ostat. dwa tyg. | 2924 | 7217 |
Ostat. miesiąc | 6919 | 17134 |
Ostatni rok | 95547 | 237105 |
Razem | 1959665 | 4249848 |
22.04.2009 | Środa
Proponowane przez KGP zmiany są próbą pozbawienia wszystkich policjantów prawa do diety w ramach delegacji............
ZASTĘPCA
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
Pan insp. Andrzej TRELA
Zarząd Główny NSZZ Policjantów po zapoznaniu się z treścią projektów rozporządzeń zmieniających (FU-2343/09):
1) Rozporządzenie MSWiA z dnia 12.09.2002 r. w sprawie przypadków otrzymywania przez policjanta wyżywienia oraz norm wyżywienia (Dz.U. z 2002 r. nr 166, poz. 1366);
2) Rozporządzenie MSWiA z dnia 31.12.2002 r. w sprawie wysokości i zasad otrzymywania uposażenia i innych należności pieniężnych przez policjanta skierowanego do szkoły lub na przeszkolenie albo studia w kraju (Dz.U. z 2003 r., nr 3, poz. 37) zdecydowanie negatywnie opiniuje zmiany zawarte w przedmiotowym projekcie.
UZASADNIENIE
Zmiany proponowane przez stronę służbową w ww. projektach są rażąco sprzeczne z:
1) zapisami art. 122 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 101, poz. 1092 z późn. zm.),
2) treścią art. 77 kodeksu pracy (t.j. Dz.U. z 1998 r., nr 21, poz. 94 z późn. zm.),i w sposób rażący naruszają art. 32 Konstytucji RP.
Policjant uczestniczy w szkoleniach zawodowych w celu podniesienia kwalifikacji zawodowych, co leży w interesie Policji jako służby państwowej realizującej zadania w interesie Państwa i jego obywateli. Formą szkolenia są również konferencje, sympozja, warsztaty naukowe i inne przedsięwzięcia organizowane przez instytucje cywilne. Policjanci uczestniczą w nich na zasadzie polecenia służbowego wydanego przez uprawnionego przełożonego, dotyczącego oddelegowania do wykonywania zadań poza macierzystą jednostką i z tego tytułu funkcjonariusz ma prawo do delegacji i diety. Proponowane przez KGP zmiany są próbą pozbawienia wszystkich policjantów prawa do diety w ramach delegacji, co w konsekwencji prowadzi do sytuacji, w której funkcjonariusze Policji byliby jedyną grupą zawodową, której uprawnienia w zakresie kosztów delegowania odbiegałyby od tych, które przysługują pozostałym grupom zawodowym, co z kolei jest rażąco sprzeczne z konstytucyjną zasadą równości i niedyskryminowania obywateli z uwagi na wykonywany zawód.
Proponowane zmiany będą skutkować masową odmową policjantów na kierowanie ich na jakiekolwiek kursy doskonalące lub szkolenia zawodowe, co niekorzystnie odbije się na jakości wykonywanych zadań. Jest to kolejny przykład na próbę nieuzasadnionego przeniesienia obowiązków Państwa na funkcjonariuszy i dalszą pauperyzację rodzin policyjnych, które już dzisiaj z trudem utrzymują się.
Uzasadnienia ww. projektów, jak i same projekty dowodzą tylko, iż osoby je sporządzające funkcjonują nie tylko w całkowitym oderwaniu od realnych warunków życia policjantów, ale również od realiów funkcjonowania jednostek Policji, a zwłaszcza jednostek szkoleniowych.
Jeśli policjant miałby płacić za wyżywienie w trakcie szkolenia, należy uwzględnić kwestie:
Każdemu obywatelowi delegowanemu przez pracodawcę (służba jest stosunkiem zatrudnieni pokrewnym stosunkowi pracy) przysługuje dieta delegacyjna, dieta ta obecnie wynosi 23 zł dziennie, stawka żywieniowa w jednostkach szkoleniowych Policji wynosi 13 zł, czyli faktycznie spowoduje to podwyższenie kosztów o 10 zł dziennie. Argument „racjonalizacji wydatków” jest tu zupełnie nietrafiony, gdyż całość kosztów delegowanych spadnie na terenowe jednostki Policji.
Jeśli policjant ma płacić z własnej kieszeni za wyżywienie, to należy mu zapewnić możliwość spożywania posiłków na terenie jednostki lub w jej pobliżu i jak w takiej sytuacji organizować szkolenia i określić ogólne warunki pobytu słuchaczy w jednostkach szkoleniowych!?
Co do argumentu integrowania słuchacza z jednostką szkoleniową, to właśnie spożywanie posiłków przez słuchaczy w stołówce jednostki jest czynnikiem integrującym, a nie pobyt w budynkach jednostki.
Kolejny argument uzasadnienia: „..wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na takie obszary jak rynek pracy…” jest błędny. Przerzucenie kosztów wyżywienia w trakcie szkoleń na słuchaczy może spowodować ich rezygnację z żywienia się w stołówce szkolnej, w konsekwencji funkcjonowanie tych stołówek może być bezzasadne i może dojść do ich likwidacji.
Wprowadzając tego typu zmiany należy określić skutki ekonomiczne i organizacyjne, nie tylko w najbliższych miesiącach, lecz przede wszystkim w ciągu kolejnych lat, zwłaszcza w kontekście EURO 2012. Pomysł takiej reorganizacji uznajemy za zupełnie nietrafiony i nieuzasadniony, który spowoduje dezorganizację i chaos w całym procesie dydaktycznym. Ponadto brak jest w uzasadnieniu do projektu informacji o skutkach regulacji zarówno dla Policji, jak i indywidualnego policjanta.
W przypadku odrzucenia niniejszego stanowiska, Zarząd Główny NSZZ Policjantów na podstawie art. 19 ust. 3 ustawy o związkach zawodowych prosi o pisemną informację z uzasadnieniem.
Przewodniczący
Zarządu Głównego NSZZ Policjantów
/-/ Antoni DUDA
Do wiadomości:
Dyrektor Biura Finansów KGP.
12.05.2009 | Wtorek
12.05.2009 | Wtorek
07.05.2009 | Czwartek
07.05.2009 | Czwartek
08.05.2009 | Piątek
07.05.2009 | Czwartek
27.04.2009 | Poniedziałek
08.05.2009 | Piątek
04.05.2009 | Poniedziałek