tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Wczoraj 55 128
Ostat tydzień 1342 3519
Ostat. dwa tyg. 3082 8009
Ostat. miesiąc 6268 16003
Ostatni rok 95101 237060
Razem 1961102 4253616
Policjant bez śrdniego wykształcenia

Policjant bez średniego wykształcenia?

Art. 25 ust.2. Komendant wojewódzki Policji może wyrazić zgodę na przyjęcie do służby w oddziałach prewencji Policji kandydata, który nie ma wykształcenia średniego, jeżeli w toku postępowania kwalifikacyjnego stwierdzono, że kandydat wykazuje szczególne predyspozycje do służby w Policji.

Do Sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych wpłynął projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji. Projekt dotyczy zmiany wymagań w stosunku do kandydatów do służby w Policji, w tym rezygnacji ze zbyt rygorystycznego wymogu niekaralności za wykroczenia

Tekst projektu Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji
( druk nr 4262 wpłynął 15-04-2011 ) 

OPIS PROJEKTU: projekt dotyczy zmiany wymagań w stosunku do kandydatów do służby w Policji, w tym rezygnacji ze zbyt rygorystycznego wymogu niekaralności za wykroczenia    
I CZYTANIE W KOMISJACH
skierowano: dnia 27-05-2011 do Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych wnosi projekt ustawy: o zmianie ustawy o Policji.
Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Janusz Dzięcioł.
Przewodniczący Komisji
Marek Biernacki

Tekst projektu do pobrania:

http://orka.sejm.gov.pl/Druki6ka.nsf/0/B25CD13ED297182DC125789D00381B1A/$file/4262.pdf


Projekt
14.04.2011 r.


USTAWA
z dnia__________________2011 r.
o zmianie ustawy o Policji

Art. 1.
W ustawie z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277, z późniejszymi zmianami) art. 25 otrzymuje brzmienie:
„Art. 25.1. Służbę w Policji może pełnić obywatel polski o nieposzlakowanej opinii, który nie był skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, korzystający z pełni praw publicznych, posiadający co najmniej średnie wykształcenie oraz zdolność fizyczną i psychiczną do służby w formacjach uzbrojonych, podległych szczególnej dyscyplinie służbowej, której gotów jest się podporządkować, a także dający rękojmię zachowania tajemnicy stosownie do wymogów określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych.
2. Komendant wojewódzki Policji może wyrazić zgodę na przyjęcie do służby w oddziałach prewencji Policji kandydata, który nie ma wykształcenia średniego, jeżeli w toku postępowania kwalifikacyjnego stwierdzono, że kandydat wykazuje szczególne predyspozycje do służby w Policji.
3. Przyjęcie kandydata do służby w Policji następuje po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego, na które składa się w szczególności:
1) złożenie podania o przyjęcie do służby, kwestionariusza osobowego, a także dokumentów stwierdzających wymagane wykształcenie i kwalifikacje zawodowe oraz zawierających dane o uprzednim zatrudnieniu;
2) test wiedzy;
3) test sprawności fizycznej;
4) test psychologiczny;
5) przeprowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej;
6) ustalenie zdolności fizycznej i psychicznej do służby w Policji;
7) sprawdzenie w ewidencjach, rejestrach i kartotekach prawdziwości danych zawartych w kwestionariuszu osobowym kandydata do służby.
4. Informacje o wyniku postępowania kwalifikacyjnego stanowią informację publiczną w zakresie objętym wymaganiami określonymi w ogłoszeniu o postępowaniu kwalifikacyjnym.
5. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowy zakres informacji o wolnych stanowiskach służbowych w Policji oraz sposób podawania ich do wiadomości;
2) szczegółowy tryb postępowania kwalifikacyjnego do Policji;
3) zakres tematyczny testu wiedzy oraz zakres i sposób przeprowadzania testu sprawności fizycznej i testu psychologicznego;
4) skalę ocen poszczególnych etapów postępowania kwalifikacyjnego oraz preferencji dotyczących kandydata do służby;
5) wzór kwestionariusza osobowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1.
6. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 5, minister właściwy do spraw wewnętrznych uwzględni powszechność dostępu do informacji o wolnych stanowiskach służbowych w Policji, zakres zadań wykonywanych na tych stanowiskach służbowych i wymagań związanych z tymi stanowiskami, konieczność oceny przydatności kandydata do służby, etapy postępowania kwalifikacyjnego oraz sposób jego zakończenia.”.
Art. 2.
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 25 ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 25 ust. 5 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uzasadnienie

Projektowana nowelizacja ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji obejmuje zmianę jej art. 25, który dotyczy warunków jakie musi spełniać osoba pragnąca podjąć służbę w Policji oraz postępowania kwalifikacyjnego, w rezultacie którego stwierdza się spełnienie tych warunków.
W aktualnym stanie prawnym jednym z warunków jakie musi spełniać kandydat do służby w Policji jest niekaralność, która rozumiana jest jako niekaralność zarówno za przestępstwo, jak i za wykroczenie. Tak więc w praktyce zdarza się, że postępowanie kwalifikacyjne do służby w Policji przerywane jest z uwagi na fakt, iż kandydat został ukarany niejednokrotnie za popełnienie stosunkowo drobnego wykroczenia. Mając na uwadze nieracjonalność takiego rozwiązania, a także regulacje w tym zakresie określające wymogi stawiane kandydatom do innych służb mundurowych (np. w Straży Granicznej – wymóg niekaralności za popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego, w CBA – wymóg, aby osoba nie była skazana za popełnienie przestępstwa umyślnego, w Służbie Celnej – wymóg, aby osoba nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne lub umyślne przestępstwo skarbowe) proponuje się, aby przy przyjmowaniu do służby w Policji zrezygnować z wymogu niekaralności za wykroczenia, jako nadmiernie rygorystycznego. W związku z tym proponuje się, aby jednym z warunków dla kandydata do służby w Policji było to, iż nie był on skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe.
Przepis ust. 1 art. 25 proponuje się ponadto uzupełnić o wymóg rękojmi zachowania tajemnicy, stosownie do wymogów określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych, tym bardziej, że aktualne przepisy rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 2007 r. Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do osób ubiegających się o przyjęcie do służby w Policji, taki wymóg zawierają.
W ust. 3 art. 25 proponuje się określić co składa się na postępowanie kwalifikacyjne (etapy), a w szczególności wymagane dokumenty, które obowiązany jest kandydat przedłożyć oraz rodzaje testów i innych czynności, którym powinien się on poddać.
Ogłoszenia o naborze do służby w Policji, jak wiadomo, są publicznie dostępne. Proponowany przepis ust. 4 art. 25 zakłada, że informacje o wyniku postępowania kwalifikacyjnego stanowiłyby informację publiczną w zakresie objętym wymaganiami określonymi w ogłoszeniu o postępowaniu kwalifikacyjnym.
W rozporządzeniu minister właściwy do spraw wewnętrznych (ust. 5 art. 25) określiłby szczegółowy zakres informacji o wolnych stanowiskach służbowych w Policji oraz sposób podawania tych informacji do wiadomości. Zakłada się, że rozwiązania przyjęte w tym rozporządzeniu umożliwią kandydatom do służby uzyskiwanie informacji o terminach i limitach przyjęć do służby w danym roku. Ponadto ogłoszenia będą zamieszczone co najmniej na stronie internetowej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Komendy Głównej Policji.
W art. 2 projektu proponuje się czasowe zachowanie w mocy dotychczasowego rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 sierpnia 2007 r.  w sprawie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do osób ubiegających się o przyjęcie do służby w Policji.
Projekt nie powoduje skutków gospodarczych oraz nie pociąga za sobą obciążeń budżetu państwa lub budżetu jednostek samorządu terytorialnego.
Przedmiotowy projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.

Źródło: http://www.sejm.gov.pl/

tytul_szukaj
tytul_zegar
00:00:06
tytul_kalendarz
Wrzesień 2020
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
  123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930       
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Jak oceniasz dotyczasowe deyzje Komendanta Głównego Policji?
Dobrze
Źle
Nie mam zdania
dzielnik


ZW NSZZ P - 11 maja 1990 roku, jeden dzień po ogłoszeniu i wejściu w życie uchwalonej w dniu 6 kwietnia 1990 r. ustawy o Policji, Sąd Wojewódzki w Warszawie postanawia wpisać NSZZ P do rejestru związków zawodowych!