Art. 25 ust.2. Komendant wojewódzki Policji może wyrazić zgodę na przyjęcie do służby w oddziałach prewencji Policji kandydata, który nie ma wykształcenia średniego, jeżeli w toku postępowania kwalifikacyjnego stwierdzono, że kandydat wykazuje szczególne predyspozycje do służby w Policji.
Do Sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych wpłynął projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji. Projekt dotyczy zmiany wymagań w stosunku do kandydatów do służby w Policji, w tym rezygnacji ze zbyt rygorystycznego wymogu niekaralności za wykroczenia
Tekst projektu Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji
( druk nr 4262 wpłynął 15-04-2011 )
OPIS PROJEKTU: projekt dotyczy zmiany wymagań w stosunku do kandydatów do służby w Policji, w tym rezygnacji ze zbyt rygorystycznego wymogu niekaralności za wykroczenia
I CZYTANIE W KOMISJACH
skierowano: dnia 27-05-2011 do Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych wnosi projekt ustawy: o zmianie ustawy o Policji.
Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Janusz Dzięcioł.
Przewodniczący Komisji
Marek Biernacki
Tekst projektu do pobrania:
http://orka.sejm.gov.pl/Druki6ka.nsf/0/B25CD13ED297182DC125789D00381B1A/$file/4262.pdf
Projekt
14.04.2011 r.
USTAWA
z dnia__________________2011 r.
o zmianie ustawy o Policji
Art. 1.
W ustawie z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2007 r. Nr 43, poz. 277, z późniejszymi zmianami) art. 25 otrzymuje brzmienie:
„Art. 25.1. Służbę w Policji może pełnić obywatel polski o nieposzlakowanej opinii, który nie był skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, korzystający z pełni praw publicznych, posiadający co najmniej średnie wykształcenie oraz zdolność fizyczną i psychiczną do służby w formacjach uzbrojonych, podległych szczególnej dyscyplinie służbowej, której gotów jest się podporządkować, a także dający rękojmię zachowania tajemnicy stosownie do wymogów określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych.
2. Komendant wojewódzki Policji może wyrazić zgodę na przyjęcie do służby w oddziałach prewencji Policji kandydata, który nie ma wykształcenia średniego, jeżeli w toku postępowania kwalifikacyjnego stwierdzono, że kandydat wykazuje szczególne predyspozycje do służby w Policji.
3. Przyjęcie kandydata do służby w Policji następuje po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego, na które składa się w szczególności:
1) złożenie podania o przyjęcie do służby, kwestionariusza osobowego, a także dokumentów stwierdzających wymagane wykształcenie i kwalifikacje zawodowe oraz zawierających dane o uprzednim zatrudnieniu;
2) test wiedzy;
3) test sprawności fizycznej;
4) test psychologiczny;
5) przeprowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej;
6) ustalenie zdolności fizycznej i psychicznej do służby w Policji;
7) sprawdzenie w ewidencjach, rejestrach i kartotekach prawdziwości danych zawartych w kwestionariuszu osobowym kandydata do służby.
4. Informacje o wyniku postępowania kwalifikacyjnego stanowią informację publiczną w zakresie objętym wymaganiami określonymi w ogłoszeniu o postępowaniu kwalifikacyjnym.
5. Minister właściwy do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowy zakres informacji o wolnych stanowiskach służbowych w Policji oraz sposób podawania ich do wiadomości;
2) szczegółowy tryb postępowania kwalifikacyjnego do Policji;
3) zakres tematyczny testu wiedzy oraz zakres i sposób przeprowadzania testu sprawności fizycznej i testu psychologicznego;
4) skalę ocen poszczególnych etapów postępowania kwalifikacyjnego oraz preferencji dotyczących kandydata do służby;
5) wzór kwestionariusza osobowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1.
6. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 5, minister właściwy do spraw wewnętrznych uwzględni powszechność dostępu do informacji o wolnych stanowiskach służbowych w Policji, zakres zadań wykonywanych na tych stanowiskach służbowych i wymagań związanych z tymi stanowiskami, konieczność oceny przydatności kandydata do służby, etapy postępowania kwalifikacyjnego oraz sposób jego zakończenia.”.
Art. 2.
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 25 ust. 3 ustawy, o której mowa w art. 1, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 25 ust. 5 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Uzasadnienie
Projektowana nowelizacja ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji obejmuje zmianę jej art. 25, który dotyczy warunków jakie musi spełniać osoba pragnąca podjąć służbę w Policji oraz postępowania kwalifikacyjnego, w rezultacie którego stwierdza się spełnienie tych warunków.
W aktualnym stanie prawnym jednym z warunków jakie musi spełniać kandydat do służby w Policji jest niekaralność, która rozumiana jest jako niekaralność zarówno za przestępstwo, jak i za wykroczenie. Tak więc w praktyce zdarza się, że postępowanie kwalifikacyjne do służby w Policji przerywane jest z uwagi na fakt, iż kandydat został ukarany niejednokrotnie za popełnienie stosunkowo drobnego wykroczenia. Mając na uwadze nieracjonalność takiego rozwiązania, a także regulacje w tym zakresie określające wymogi stawiane kandydatom do innych służb mundurowych (np. w Straży Granicznej – wymóg niekaralności za popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego, w CBA – wymóg, aby osoba nie była skazana za popełnienie przestępstwa umyślnego, w Służbie Celnej – wymóg, aby osoba nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne lub umyślne przestępstwo skarbowe) proponuje się, aby przy przyjmowaniu do służby w Policji zrezygnować z wymogu niekaralności za wykroczenia, jako nadmiernie rygorystycznego. W związku z tym proponuje się, aby jednym z warunków dla kandydata do służby w Policji było to, iż nie był on skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe.
Przepis ust. 1 art. 25 proponuje się ponadto uzupełnić o wymóg rękojmi zachowania tajemnicy, stosownie do wymogów określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych, tym bardziej, że aktualne przepisy rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 2007 r. Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do osób ubiegających się o przyjęcie do służby w Policji, taki wymóg zawierają.
W ust. 3 art. 25 proponuje się określić co składa się na postępowanie kwalifikacyjne (etapy), a w szczególności wymagane dokumenty, które obowiązany jest kandydat przedłożyć oraz rodzaje testów i innych czynności, którym powinien się on poddać.
Ogłoszenia o naborze do służby w Policji, jak wiadomo, są publicznie dostępne. Proponowany przepis ust. 4 art. 25 zakłada, że informacje o wyniku postępowania kwalifikacyjnego stanowiłyby informację publiczną w zakresie objętym wymaganiami określonymi w ogłoszeniu o postępowaniu kwalifikacyjnym.
W rozporządzeniu minister właściwy do spraw wewnętrznych (ust. 5 art. 25) określiłby szczegółowy zakres informacji o wolnych stanowiskach służbowych w Policji oraz sposób podawania tych informacji do wiadomości. Zakłada się, że rozwiązania przyjęte w tym rozporządzeniu umożliwią kandydatom do służby uzyskiwanie informacji o terminach i limitach przyjęć do służby w danym roku. Ponadto ogłoszenia będą zamieszczone co najmniej na stronie internetowej oraz w Biuletynie Informacji Publicznej Komendy Głównej Policji.
W art. 2 projektu proponuje się czasowe zachowanie w mocy dotychczasowego rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 30 sierpnia 2007 r. w sprawie postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do osób ubiegających się o przyjęcie do służby w Policji.
Projekt nie powoduje skutków gospodarczych oraz nie pociąga za sobą obciążeń budżetu państwa lub budżetu jednostek samorządu terytorialnego.
Przedmiotowy projekt jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Źródło: http://www.sejm.gov.pl/