tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 28 69
Wczoraj 213 415
Ostat tydzień 1439 3773
Ostat. dwa tyg. 3159 8148
Ostat. miesiąc 6517 16578
Ostatni rok 95316 237484
Razem 1961075 4253557
Komu obniżono emeryturę
KOMU EMERYTURĘ OBNIŻONO ?

Zadałem sobie nieco trudu, aby spróbować zinterpretować bełkot zawarty w ustawie lustracyjnej  z 18 października  2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów.  To do tej ustawy odwołuje się PRZEFORSOWANA PRZEZ POSŁÓW PLATFORMY OBYWATELSKIEJ ustawa „dezubekizacyjna” z 23 stycznia 2009 r.  o zmianie ustaw o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz funkcjonariuszy służb mundurowych (Policji, ABW, AW, SKW, SWW, CBA, SG, BOR, PSP i Służby Więziennej oraz ich rodzin) w kontekście organów bezpieczeństwa państwa PRL,  członkowie których  poddani zostali znacznemu obcięciu  emerytur, według przelicznika 0,7%  zamiast dotychczasowego 2,6%  podstawy wymiaru świadczenia,  za  każdy rok przepracowany w okresie od 1944 do 1990.
 
To bowiem w ustawie lustracyjnej, a nie „dezubekizacyjnej” , wymieniono katalog instytucji zaliczonych przez ustawodawcę do kategorii „trefnych” organów bezpieczeństwa państwa „komunistycznego”.  Zrobiono to w sposób daleki od precyzji i obawiam się, że nie tylko z powodu niechlujstwa,  ale świadomie, po to, by utrudnić ich interpretację.  A oto wynik moich osobistych – podkreślam to – bo nie jest mi znana jakakolwiek jednolita wykładnia urzędowa – dociekań w tym zakresie.
                                                                                                                                                                                                         Organy bezpieczeństwa państwa według ustawy lustracyjnej, których członkowie otrzymali pomniejszone emerytury za lata służby w okresie od powstania władzy ludowej do początków transformacji ustrojowej  (1944 – 1990):
1)Powstały w lipcu 1944 r. Resort Bezpieczeństwa Publicznego Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego, od 1945 r.  Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego i powstały po nim w 1954 r. Komitet ds. Bezpieczeństwa Publicznego,
2)Jednostki Milicji Obywatelskiej do 14 grudnia 1954 r. (wtedy rozwiązano MBP) oraz inne podległe instytucjom z pkt.1  w czasie ich istnienia, np. – jak się domyślam – kadra zawodowa  Wojsk Wewnętrznych i powstałego po nich  Korpusu  Bezpieczeństwa Wewnętrznego   ( 1944-1954),  kadra zawodowa Wojsk Ochrony Pogranicza w okresie podległości pod MBP (1949-1954),  jednostki  podporządkowane Departamentowi Więziennictwa   Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego (Straż Więzienna 1944-1954),
3)Jednostki  Służby Bezpieczeństwa  w resorcie spraw wewnętrznych:  śledcze, analityczne, operacyjne i techniczno-operacyjne, (także paszporty), po podporządkowaniu ich Ministerstwu Spraw Wewnętrznych w 1956 r. ( po  likwidacji Komitetu ds. Bezpieczeństwa Publicznego),
4)Akademia Spraw Wewnętrznych MSW  i – choć  w ustawie lustracyjnej nie jest wymieniona- Wyższa Szkoła MSW im. Feliksa Dzierżyńskiego w Legionowie, 
5)Informacja Wojskowa do czasu jej istnienia oraz późniejsza   Wojskowa Służba Wewnętrzna MON (mam nadzieję, że tylko jej pion kontrwywiadowczy, bo był w jej strukturach też pion porządku publicznego - dzisiejsza żandarmeria -w ramach wojska),
6)Zarząd II Sztabu Generalnego WP, czyli agenturalny wywiad wojskowy,
7)Wojskowa Służba Wewnętrzna  Nadwiślańskich Jednostek Wojskowych MSW i Wojsk Ochrony Pogranicza  MSW, a także Zwiad WOP,
8)Inne służby Sił Zbrojnych prowadzące działania operacyjno-rozpoznawcze lub dochodzeniowo-śledcze  (mam podejrzenie, że chodzi tu o tzw. rozpoznanie wojskowe i wojskowych prokuratorów ) .
9)Po głowie, a raczej po kieszeni  dostali  też – i to na zasadach mniej korzystnych niż pozostali, gdyż przelicznik 0,7 proc. obowiązuje ich niezależnie od czasu przejścia na emeryturę, a więc nawet po 1990 r. -członkowie Wojskowej Rady Ocalenia Narodowego, m.in. pierwszy i ostatni zarazem polski kosmonauta  gen. Mirosław Hermaszewski , który w tym gronie był tylko figurantem.
10)Zostaną też zmniejszone emerytury  rodzinne po zmarłych, zaliczonych do wyżej wymienionych grup zawodowych.

Czy jednak rzeczywiście wymieniłem wszystkich tych, którzy od 1 stycznia 2010 r. utracili znaczną część przysługującego im  świadczenia ? Dotychczasowa praktyka (od połowy października br. Zakład Emerytalno-Rentowy  MSWiA   przesyłał zainteresowanym nowe naliczenia emerytalne) wskazuje, że Instytut Pamięci  Narodowej potraktował USTAWOWY KATALOG  w sposób rozszerzający. Nadchodzą niepokojące wieści, że emerytury są pomniejszane również za pracę w ogniwach kadrowych,  pionie polityczno-wychowawczym, szkoleniowym czy Gabinecie Ministra Spraw Wewnętrznych ! , JEŚLI TYLKO KTOŚ SŁUŻYŁ W TYCH OGNIWACH  zaszeregowany NA ETACIE Służby Bezpieczeństwa. Oczywiście, co wynika zarówno z treści jak i ducha  ustawy  z 23 stycznia 2009 r., chodzi również o funkcjonariuszy zweryfikowanych pozytywnie w 1990 r. i służących później w organach bezpieczeństwa i porządku publicznego III Rzeczypospolitej.  

W tym miejscu trzeba zauważyć, że sądy w takich sprawach stosują inną interpretację niż kierownictwo IPN. Poseł Demokratów Marian Filar, który w latach PRL PROWADZIŁ  (JAKO CYWIL !)  zajęcia w WSO w Legionowie nie został uznany za kłamcę lustracyjnego, gdyż sąd zauważył trzeźwo, że szkoła ta nie jest wymieniona w ustawie lustracyjnej. Wymiar sprawiedliwości stoi więc na stanowisku, że nie można „dopisywać do ustawy” bytów w tej ustawie niewymienionych. Daje to wszystkim emerytom, którzy odwołali się do sądu szansę na anulowanie obniżenia emerytur, jeśli służyli w pionie zaliczonym przez IPN ZA ESBECKI, ALE NIEWYMIENIONYM W USTAWIE LUSTRACYJNEJ.

Jak  wiadomo, z  inicjatywy kilkudziesięciu posłów szeroko pojętej lewicy (ZWŁASZCZA JANUSZA ZEMKEGO I JANA WIDACKIEGO), ustawa o zmniejszeniu emerytur byłym funkcjonariuszom organów bezpieczeństwa państwa PRL, trafiła w lutym br. do Trybunału Konstytucyjnego. W czerwcu wpłynął tam również wniosek Zarządu Głównego NSZZ Policjantów. Jego autorzy, sugerując się faktem, że katalog z ustawy lustracyjnej  wymieniający instytucje uznane za organy bezpieczeństwa państwa „komunistycznego” przywołany jest w ustawie „dezubekizacyjnej” jedynie w kontekście ustawy emerytalnej służb mundurowych, a nie przy ustawie emerytalnej żołnierzy zawodowych,  słusznie zauważyli,  że oznacza to, iż obcięcie emerytur objęło jedynie funkcjonariuszy, a zostało oszczędzone żołnierzom – członkom wojskowych służb specjalnych.  Po posiedzeniu Trybunału Konstytucyjnego wiadomo już, że żołnierze np. WSW MON, którzy przeszli do Służby Bezpieczeństwa  RESORTU SPRAW WEWNĘTRZNYCH SĄ TRAKTOWANI INACZEJ, NIŻ ESBECY, KTÓRZY W SWOIM CZASIE PRZENIEŚLI SIĘ DO WOJSKOWYCH SŁUŻB SPECJALNYCH i otrzymują dziś świadczenia z Wojskowego Biura Emerytalnego. Tym pierwszym obcięto emerytury, tym drugim pozostawiono bez zmian. Tak więc wysiłek wysiłek biura emerytalnego MON OGRANICZYŁ SIĘ DO PRZELICZENIA NA NOWO ŚWIADCZEŃ PRZYSŁUGUJĄCYCH ŻYJĄCYM I ZMARŁYM CZŁONKOM WRON. Zmniejszone emerytury otrzymują za to wszyscy „skażeni” pracą w UB i SB lub  w „trefnych” służbach wojskowych byli funkcjonariusze służb mundurowych otrzymujący emerytury z ZER MSWiA  oraz funkcjonariusze Służby Więziennej pełniący służbę przed grudniem 1954 r.
 
 Rozpatrywanie sprawy przez Trybunał Konstytucyjny, który nie wydał jeszcze rozstrzygającego orzeczenia   w kwestii ewentualnego uznania ustawy  „dezubekizacyjnej” za niezgodną z Konstytucją, nie wstrzymało jej wejścia w życie. Dopiero wyrok Trybunału potwierdzający taki stan rzeczy stanowić będzie podstawę do wznowienia postępowania, uchylenia decyzji lub innego rozstrzygnięcia.
                                                                                                                                                            Marcel Tabor
(autor jest emerytowanym oficerem Policji, członkiem NSZZ Policjantów i Stowarzyszenia Emerytów i Rencistów Policyjnych,  był  m.in. zastępcą redaktora naczelnego w tygodniku „Gazeta Policyjna” oraz w „Związkowy m Przeglądzie Policyjnym”) 

 

  |      
tytul_szukaj
tytul_zegar
16:00:09
tytul_kalendarz
Maj 2024
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
    12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031   
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Jak oceniasz dotyczasowe deyzje Komendanta Głównego Policji?
Dobrze
Źle
Nie mam zdania
dzielnik


ZW NSZZ P - 11 maja 1990 roku, jeden dzień po ogłoszeniu i wejściu w życie uchwalonej w dniu 6 kwietnia 1990 r. ustawy o Policji, Sąd Wojewódzki w Warszawie postanawia wpisać NSZZ P do rejestru związków zawodowych!