tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 28 69
Wczoraj 213 415
Ostat tydzień 1439 3773
Ostat. dwa tyg. 3159 8148
Ostat. miesiąc 6517 16578
Ostatni rok 95316 237484
Razem 1961075 4253557
aktualnosci
Orzecznictwo w sprawach policyjnych: zaskarżalność opinii służbowych
dzielnik
16.03.2012 | Piątek

Orzecznictwo w sprawach policyjnych: zaskarżalność opinii służbowych

Na postanowienia właściwych organów odwoławczych o utrzymaniu w mocy zaskarżonej przez funkcjonariusza opinii służbowej, nie przysługuje skarga do sądu administracyjnego. Choć faktycznie taka opinia może rzutować na sytuację osobistą, majątkową i zawodową policjanta.

Jak wyjaśnił Naczelny Sąd Administracyjny w postanowieniu z 13 stycznia 2012 r. (sygn. akt I OSK 1797/11) „rozbieżności dotyczące możliwości zaskarżania opinii służbowych wydawanych w stosunku do funkcjonariuszy różnych służb, spowodowały że NSA wydał 5 grudnia 2011 r. uchwały o sygn. akt I OPS 2/11 oraz I OPS 3/11, w których orzekł, że na postanowienia właściwych organów odwoławczych o utrzymaniu w mocy zaskarżonej przez funkcjonariusza opinii służbowej, nie przysługuje skarga do sądu administracyjnego.” Jak zwrócono uwagę w orzeczeniu, wymienione uchwały dotyczyły opinii wydanych w stosunku do funkcjonariuszy Służby Więziennej oraz Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Nie zmienia to faktu, że podobieństwo regulacji tej materii w stosunku do pozostałych tzw. służb mundurowych, w tym także Policji, pozwala przyjąć, że powyższe stanowisko będzie miało zastosowanie także w stosunku do funkcjonariusza policji.

Opinii służbowej nie można traktować jako orzeczenia administracyjnego bezpośrednio kształtującego prawa i obowiązki funkcjonariusza. Stanowi ona jedynie ocenę - stan wiedzy bezpośredniego przełożonego o określonych cechach opiniowanego, nie jest zaś oświadczeniem woli, za które powszechnie uznaje się decyzję administracyjną. Jak wskazał sąd, opinia służbowa „nie jest kwalifikowanym aktem administracyjnym stanowiącym przejaw woli organu administracji publicznej, wydawanym na podstawie powszechnie obowiązującego prawa administracyjnego, o charakterze władczym zewnętrznym, rozstrzygającym konkretną sprawę określonej osoby oraz w postępowaniu unormowanym przez przepisy procedury administracyjnej.”

Brak podstaw do uznania opinii służbowej za decyzję administracyjną ma istotne znaczenie także dla oceny charakteru prawnego dalszych działań podejmowanych przez przełożonych w sprawie takiej opinii. Zgodnie z § 10 ust.1 rozporządzenia z dnia 17 czerwca 2002 r. w sprawie opiniowania służbowego funkcjonariuszy Policji oraz wzoru formularza opinii służbowej funkcjonariusz, który nie zgadza się z treścią opinii służbowej może wnieść odwołanie od opinii w terminie 14 dni od dnia zapoznania się z nią. Z kolei § 11 ust. 5 stanowi, że przełożony właściwy do rozpatrzenia odwołania, po zapoznaniu się ze sprawozdaniem komisji powołanej do zbadania zaskarżonej opinii utrzymuje ją w mocy albo uchyla w całości lub w części i poleca wydanie nowej opinii, wskazując, jakie okoliczności należy wziąć pod uwagę przy jej wydawaniu. Mimo, że środek zaskarżenia opinii służbowej został nazwany odwołaniem, to nie można uznać go za odwołanie w rozumieniu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, gdyż w procedurze opiniodawczej przepisy tego kodeksu nie mają zastosowania. Zatem odwołanie od opinii służbowej należy traktować jedynie jako prawny środek uruchamiający wewnętrzną kontrolę postępowania opiniodawczego.

Jak podkreślił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w postanowieniu z 25 stycznia 2012 r. (sygn. akt. II SA/Wa 1094/11) „niewątpliwie opinia może w przyszłości rzutować na sytuację osobistą, majątkową i zawodową funkcjonariusza, np. wpływać na awans, uprawnienia do określonych świadczeń, jak również na trwanie stosunku służbowego. Jednakże powyższe konsekwencje nie są bezpośrednim skutkiem prawnym opinii służbowej, lecz dalszych działań przełożonych, podejmowanych w odrębnych postępowaniach.”

Opinia służbowa nie rozstrzyga sytuacji prawnej adresata, chociaż może stanowić podstawę takiego rozstrzygnięcia.

Oprac. AWz
 

Minister Cichocki zauważa: "Policja ma szczególne obowiązki"
dzielnik
26.03.2012 | Poniedziałek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 10703
Nadgodziny - stanowisko Ministra i Komendanta Głównego Policji
dzielnik
16.03.2012 | Piątek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 11873
V Turniej Halowy Piłki Nożnej - "Grodzisk Wielkopolski 2012" to już historia!!!
dzielnik
12.03.2012 | Poniedziałek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 11871
20-lecie święceń biskupich Księdza Arcybiskupa Metropolity Stanisława Gądeckiego
dzielnik
25.03.2012 | Niedziela
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 11076
Projekt reformy mundurówek trafi na Radę Ministrów
dzielnik
24.03.2012 | Sobota
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 11362
Minister Finansów podbija bębenek w sprawie emerytur mundurowych!
dzielnik
23.03.2012 | Piątek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 11528
KT: Bez porozumienia w sprawie emerytur
dzielnik
23.03.2012 | Piątek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 11746
Najnowsze badania opinii publicznej: 71 procent Polaków dobrze ocenia pracę Policji
dzielnik
25.03.2012 | Niedziela
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 11732
Odpowiedź MSW na uwagi ZG NSZZ Policjantów do ustawy emerytalnej!!!
dzielnik
22.03.2012 | Czwartek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 10835
Zjazd NSZZP zakończył obrady
dzielnik
20.03.2012 | Wtorek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 11270
tytul_szukaj
tytul_zegar
16:00:09
tytul_kalendarz
Maj 2024
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
    12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031   
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Jak oceniasz dotyczasowe deyzje Komendanta Głównego Policji?
Dobrze
Źle
Nie mam zdania
dzielnik


ZW NSZZ P - 11 maja 1990 roku, jeden dzień po ogłoszeniu i wejściu w życie uchwalonej w dniu 6 kwietnia 1990 r. ustawy o Policji, Sąd Wojewódzki w Warszawie postanawia wpisać NSZZ P do rejestru związków zawodowych!