tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 496 955
Wczoraj 690 1603
Ostat tydzień 5215 11592
Ostat. dwa tyg. 8740 19357
Ostat. miesiąc 17971 39762
Ostatni rok 224377 474664
Razem 1123994 2541763
Zwolnienie policjanta od zajęć służbowych na czas pełnienia obowiązków radnego

Zwolnienie policjanta od zajęć służbowych na czas pełnienia obowiązków radnego

Zamieszczony Data publikacji : 14.03.2014
Jakkolwiek z pozoru można dopatrywać się pewnych tendencji zmierzających do unifikacji praw osób zatrudnionych w ramach stosunku pracy oraz funkcjonariuszy, których stosunek służbowy ma podstawę administracyjnoprawną, to jednak do ich zrównania jest jeszcze daleko. Prezentujemy opinię prawną dotyczącą zwolnienia policjanta od zajęć służbowych na czas pełnienia obowiązków radnego i udziału w pracach w organach gminy.

Na problem należy spojrzeć z perspektywy treści art. 25 ust. 3 ustawy z dnia z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2001.142.1591 j.t.), który stwierdza, że „Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów gminy”.

Piśmiennictwo prawnicze jest zgodne, że przepisy ustaw samorządowych odnoszące się do obowiązku udzielania zwolnienia od pracy zawodowej nie mają zastosowania w stosunku do policjantów (jak również innych osób zatrudnionych w ramach stosunków służbowych), tym bardziej jeśli zważyć, iż przepisy ustawy o Policji, nie przewidują wśród nich uczestniczenia w pracach organów samorządowych*.

Należy zaakcentować, iż art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym odnosi się do stosunku pracy i pracodawcy. Potwierdzeniem tego jest uzupełnienie przepisów § 13 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie regulaminu pracy oraz zasad usprawiedliwiania nieobecności w pracy (Dz. U. z 1974 r. Nr 49, poz. 299 z późn. zm.), gdzie znajdują się szczegółowe uregulowania dotyczące zasad zwolnienia.

Zgodnie z brzemieniem przepisu pracodawca nie może zabronić radnemu uczestnictwa w posiedzeniach organów kolegialnych gminy. Wystarczającym jest tu przedstawienie porządku sesji.

Powyższa regulacja nie odnosi się jednak do stosunków służbowych nieopartych o przepisy prawa pracy. Stąd wniosek, że przełożony może zwolnić funkcjonariusza, lecz nie jest to obligatoryjne, a już na pewno nie będzie stanowić podstawy prawnej do art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym.


* Tak twierdzi na przykład Jerzy Korczak w artykule „Zasady zwalniania radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów jednostek samorządu terytorialnego” przywołany przez Andrzeja Szewca w „Komentarzu do ustawy o samorządzie gminnym”.

Zaprezentowane stanowisko prawne przygotowała mecenas Anna Leś-Hatys (KWP w Gorzowie Wlkp.).

Źródło: Komunik@tor 11/2014

 
tytul_szukaj
tytul_zegar
16:00:44
tytul_kalendarz
Lipiec 2018
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
            1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031         
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Czy służby mundurowe powinny rozpocząć protest?
Zdecydowanie tak
Nie
Najwyższy czas
dzielnik


ZW NSZZ P - AKCJA PROTESTACYJNA NSZZ P -16 lipca 2018 "Akcję Protestacyjną" rozpoczynają funkcjonariusze SG, PSP, SW oraz celnicy. W JEDNOŚCI SIŁA!!!