tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 84 140
Wczoraj 455 969
Ostat tydzień 3657 6940
Ostat. dwa tyg. 11407 20245
Ostat. miesiąc 24809 48163
Ostatni rok 164139 324042
Razem 1449380 3196363
Zwolnienie policjanta od zajęć służbowych na czas pełnienia obowiązków radnego

Zwolnienie policjanta od zajęć służbowych na czas pełnienia obowiązków radnego

Zamieszczony Data publikacji : 14.03.2014
Jakkolwiek z pozoru można dopatrywać się pewnych tendencji zmierzających do unifikacji praw osób zatrudnionych w ramach stosunku pracy oraz funkcjonariuszy, których stosunek służbowy ma podstawę administracyjnoprawną, to jednak do ich zrównania jest jeszcze daleko. Prezentujemy opinię prawną dotyczącą zwolnienia policjanta od zajęć służbowych na czas pełnienia obowiązków radnego i udziału w pracach w organach gminy.

Na problem należy spojrzeć z perspektywy treści art. 25 ust. 3 ustawy z dnia z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2001.142.1591 j.t.), który stwierdza, że „Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów gminy”.

Piśmiennictwo prawnicze jest zgodne, że przepisy ustaw samorządowych odnoszące się do obowiązku udzielania zwolnienia od pracy zawodowej nie mają zastosowania w stosunku do policjantów (jak również innych osób zatrudnionych w ramach stosunków służbowych), tym bardziej jeśli zważyć, iż przepisy ustawy o Policji, nie przewidują wśród nich uczestniczenia w pracach organów samorządowych*.

Należy zaakcentować, iż art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym odnosi się do stosunku pracy i pracodawcy. Potwierdzeniem tego jest uzupełnienie przepisów § 13 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie regulaminu pracy oraz zasad usprawiedliwiania nieobecności w pracy (Dz. U. z 1974 r. Nr 49, poz. 299 z późn. zm.), gdzie znajdują się szczegółowe uregulowania dotyczące zasad zwolnienia.

Zgodnie z brzemieniem przepisu pracodawca nie może zabronić radnemu uczestnictwa w posiedzeniach organów kolegialnych gminy. Wystarczającym jest tu przedstawienie porządku sesji.

Powyższa regulacja nie odnosi się jednak do stosunków służbowych nieopartych o przepisy prawa pracy. Stąd wniosek, że przełożony może zwolnić funkcjonariusza, lecz nie jest to obligatoryjne, a już na pewno nie będzie stanowić podstawy prawnej do art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym.


* Tak twierdzi na przykład Jerzy Korczak w artykule „Zasady zwalniania radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów jednostek samorządu terytorialnego” przywołany przez Andrzeja Szewca w „Komentarzu do ustawy o samorządzie gminnym”.

Zaprezentowane stanowisko prawne przygotowała mecenas Anna Leś-Hatys (KWP w Gorzowie Wlkp.).

Źródło: Komunik@tor 11/2014

 
tytul_szukaj
tytul_zegar
12:19:42
tytul_kalendarz
Kwiecień 2020
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
    12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930     
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Jak oceniasz ostatni projekt superustawy o Policji?
Źle
Dobrze
Nie ma zdania
dzielnik


ZW NSZZ P - Rząd wprowadził kolejne ograniczenia w związku z koronawirusem. Za złamanie zakazów grozi kara od 5 do nawet 30 tys. zł. SIEDŹ W DOMU! NIE RYZYKUJ!