tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 2 2
Wczoraj 350 590
Ostat tydzień 2093 3896
Ostat. dwa tyg. 4055 7193
Ostat. miesiąc 8482 15617
Ostatni rok 201635 408340
Razem 1324443 2947545
Zwolnienie policjanta od zajęć służbowych na czas pełnienia obowiązków radnego

Zwolnienie policjanta od zajęć służbowych na czas pełnienia obowiązków radnego

Zamieszczony Data publikacji : 14.03.2014
Jakkolwiek z pozoru można dopatrywać się pewnych tendencji zmierzających do unifikacji praw osób zatrudnionych w ramach stosunku pracy oraz funkcjonariuszy, których stosunek służbowy ma podstawę administracyjnoprawną, to jednak do ich zrównania jest jeszcze daleko. Prezentujemy opinię prawną dotyczącą zwolnienia policjanta od zajęć służbowych na czas pełnienia obowiązków radnego i udziału w pracach w organach gminy.

Na problem należy spojrzeć z perspektywy treści art. 25 ust. 3 ustawy z dnia z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2001.142.1591 j.t.), który stwierdza, że „Pracodawca obowiązany jest zwolnić radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów gminy”.

Piśmiennictwo prawnicze jest zgodne, że przepisy ustaw samorządowych odnoszące się do obowiązku udzielania zwolnienia od pracy zawodowej nie mają zastosowania w stosunku do policjantów (jak również innych osób zatrudnionych w ramach stosunków służbowych), tym bardziej jeśli zważyć, iż przepisy ustawy o Policji, nie przewidują wśród nich uczestniczenia w pracach organów samorządowych*.

Należy zaakcentować, iż art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym odnosi się do stosunku pracy i pracodawcy. Potwierdzeniem tego jest uzupełnienie przepisów § 13 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie regulaminu pracy oraz zasad usprawiedliwiania nieobecności w pracy (Dz. U. z 1974 r. Nr 49, poz. 299 z późn. zm.), gdzie znajdują się szczegółowe uregulowania dotyczące zasad zwolnienia.

Zgodnie z brzemieniem przepisu pracodawca nie może zabronić radnemu uczestnictwa w posiedzeniach organów kolegialnych gminy. Wystarczającym jest tu przedstawienie porządku sesji.

Powyższa regulacja nie odnosi się jednak do stosunków służbowych nieopartych o przepisy prawa pracy. Stąd wniosek, że przełożony może zwolnić funkcjonariusza, lecz nie jest to obligatoryjne, a już na pewno nie będzie stanowić podstawy prawnej do art. 25 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym.


* Tak twierdzi na przykład Jerzy Korczak w artykule „Zasady zwalniania radnego od pracy zawodowej w celu umożliwienia mu brania udziału w pracach organów jednostek samorządu terytorialnego” przywołany przez Andrzeja Szewca w „Komentarzu do ustawy o samorządzie gminnym”.

Zaprezentowane stanowisko prawne przygotowała mecenas Anna Leś-Hatys (KWP w Gorzowie Wlkp.).

Źródło: Komunik@tor 11/2014

 
tytul_szukaj
tytul_zegar
01:02:34
tytul_kalendarz
Lipiec 2019
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031       
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Jak oceniasz nową Minister?
Dobrze
Źle
Nie mam zdania
Czas pokaże
dzielnik


ZW NSZZ P – FZZ SM zwróciła się do Prezydenta RP z wnioskiem o wycofanie się z inicjatywy ustawodawczej z uwagi na nieuwzględnienie skutków, jakim może być upolitycznienie służb.WIĘCEJ W AKTUALNOŚCIACH!!!