tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 10 12
Wczoraj 303 575
Ostat tydzień 4078 7700
Ostat. dwa tyg. 7938 15632
Ostat. miesiąc 15221 29751
Ostatni rok 218278 461768
Razem 1088580 2465000
RPO do TK w sprawie zwalniania ze służby z powodu zapalenia wątroby lub AIDS.

 RPO do TK w sprawie zwalniania ze służby z powodu  zapalenia wątroby lub AIDS.

Adresat: TRYBUNAŁ KONSTYTUCYJNY

Sygnatura: RPO/691690/11/III/903.1.3 RZ

Data wystąpienia/sprawy: 2013-06-26

Opis:
Wniosek do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie zwalniania ze służby w Policji
i Państwowej Straży Pożarnej z powodu stwierdzenia zachorowania na przewlekłe zapalenie wątroby lub AIDS, bez względu na stan zdrowia.

Rzecznik Praw Obywatelskich zaskarżyła niektóre przepisy załączników rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych w sprawie właściwości i trybu postępowania komisji lekarskich podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych, w zakresie, w jakim powodują uznanie funkcjonariusza Policji/strażaka za całkowicie niezdolnego do pełnienia służby z powodu zachorowania na przewlekłe zapalenie wątroby oraz zespół nabytego upośledzenia odporności (AIDS) lub nosicielstwo wirusa HIV. Konsekwencją stwierdzenia całkowitej niezdolności do służby jest zwolnienie ze służby. Zaskarżona regulacja stanowi nieproporcjonalne ograniczenie dostępu do służby publicznej. Minimalizacja ryzyka zakażenia może być osiągnięta, przynajmniej w niektórych wypadkach, przeniesieniem na inne stanowisko. Wystarczającą gwarancją ochrony zdrowia publicznego i praw osób trzecich byłoby pozostawienie możliwości oceny przydatności do służby komisjom lekarskim, które powinny uwzględniać zarówno aktualny stan zdrowia funkcjonariusza, jak i zakres czynności związanych ze stanowiskiem, na którym do tej pory pełnił służbę. Przyjęte rozwiązania pozostają także w rażącej sprzeczności z podstawową wartością konstytucyjną jaką jest godność człowieka. Diagnoza lekarska stwierdzająca zakażenie wirusem HIV/HCV/AIDS prowadzi do mechanicznego wykluczania takich osób, bez względu na ich przydatność do służby, stan zdrowia, a także niezależnie od okoliczności zarażenia np. w związku z pełnioną służbą. Paradoksalnie, omawiane rozwiązania prawne mogą mieć negatywne skutki uboczne, jeżeli chodzi o zapobieganie zakażeniom. Automatyczne usuwanie ze służby osób zakażonych wirusem HIV/HCV/AIDS powoduje, że będą się oni starali ukryć fakt zakażenia, aby jak najdłużej pozostać w służbie.


Plik dołączony do tego dokumentu: 1731235.pdf

tytul_szukaj
tytul_zegar
03:04:37
tytul_kalendarz
Maj 2018
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
  123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031     
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Czy służby mundurowe powinny rozpocząć protest?
Zdecydowanie tak
Nie
Najwyższy czas
dzielnik


ZW NSZZ P - Wprowadzenie odpłatności za tzw. nadgodziny, artykuł 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym oraz wprowadzenie trzydziestodniowego okresu absencji chorobowej z zachowaniem 100 procent uposażenia, spotkały się z pozytywną rekomendacją Zespołu związkowo - rządowego!!!