Okres | Wizyt | Odsłon |
Wczoraj | 166 | 400 |
Ostat tydzień | 2334 | 5884 |
Ostat. dwa tyg. | 4450 | 11925 |
Ostat. miesiąc | 9769 | 28031 |
Ostatni rok | 105398 | 242541 |
Razem | 1946261 | 4216334 |
Pani
prof. Irena LIPOWICZ
Rzecznik Praw Obywatelskich
za pośrednictwem
ZG NSZZ Policjantów
S T A N O W I S K O
Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów województwa wielkopolskiego sprawie zagrożeń związanych z hałasem.
W nawiązaniu do działań podjętych przez Rzecznika Praw Obywatelskich RP z dnia 15 czerwca br. (patrz ldz. RPO-626362-v/09/TS) w sprawie określenia szkodliwości hałasu emitowanego przez generatory dźwięku i głośniki wysyłające sygnały ostrzegawcze, w które wyposażone są pojazdy uprzywilejowane należy zwrócić uwagę, że jest to czynnik fizyczny występujący w wielu obszarach życia i działalności człowieka.
Dostępna literatura i uregulowania wskazują, że hałas to pojęcie subiektywne, określające niekorzystne oddziaływanie dźwięków złożonych o różnej częstotliwości. Według Polskiej Normy hałasem jest dźwięk o dowolnym charakterze akustycznym, niepożądany w danych warunkach i przez daną osobę. Hałas jest najczęściej występującym czynnikiem szkodliwym mogącym wywoływać choroby, w tym zawodowe.
Aby nastąpił stan chorobowy musi wystąpić szereg czynników z tym związanych, do których między innymi zaliczamy :
· hałas słyszalny o częstotliwości drgań akustycznych powyżej dopuszczalnych norm w określonym czasie,
· wrażliwość na hałas danej osoby,
· zidentyfikowane źródło hałasu np. mechaniczne wywołane przez maszyny i urządzenia o napędzie mechanicznym ( pojazdy).
Szkodliwość lub uciążliwość skutków hałasu zależą od natężenia hałasu, poziomu ekspozycji, rodzaju źródeł hałasu, relacji między człowiekiem a źródłem hałasu. Należy zaznaczyć, że szkodliwość hałasu wymaga jego ustalenia w zakresie poziomu dźwięku w określonym miejscu, mierzonym przy włączonej charakterystyce dynamicznej miernika poziomu dźwięku. Ponadto hałas w danym środowisku powinien zostać scharakteryzowany przez poziom ekspozycji w określonym czasie na daną osobę.
Ujmowanie przez Rzecznika Praw Obywatelskich, że pojazdy uprzywilejowane, a w szczególności ambulanse i pojazdy straży pożarnej, wysyłają ostrzegawcze sygnały dźwiękowe przez stosunkowo długi okres, zwłaszcza w większych aglomeracjach miejskich, gdzie występuje duże natężenie ruchu drogowego i zatory drogowe wymaga doprecyzowania opartego na dokładnych badaniach według ściśle określonych kryteriów przewidzianych w przepisach.
Twierdzenie, że hałas emitowany przez pojazdy uprzywilejowane jest szkodliwy dla obywateli i stanowi źródło negatywnych konsekwencji dla zdrowia, w tym przypadku staje się tylko w pewnej części uzasadnione, wymagające potwierdzenia badaniami i wyraźnym wskazaniu poszkodowanych, nie tylko uczestników ruchu drogowego i pieszych.
Rozpatrując problem hałasu emitowanego przez wymienione pojazdy uprzywilejowane, w tym policji należy zwrócić szczególną uwagę na charakter sytuacji, w których włączane są sygnały dźwiękowe, co powinno spotykać się ze szczególnym zrozumieniem i zachowaniem osób będących w obszarze poruszania tych pojazdów, udających się z zasady do ratowania życia ludzkiego i mienia. Na podstawie zebranych informacji wynika, że poruszanie pojazdów oraz emisja hałasu odbywa się w krótkich odcinkach czasowych z szybkim przemieszczaniem, a ich szkodliwość może mieć charakter incydentalny.
Za pośrednictwem mediów do Związku i docierają i docierały informacje, że uczestnicy ruchu, w tym szczególnie kierowcy pojazdów bardzo często nie słyszą sygnałów dźwiękowych nadawanych przez pojazdy uprzywilejowane.
Biorąc powyższe fakty pod uwagę należy zastanowić się co jest ważniejsze, ratowanie życia i zdrowia Polaków w sytuacjach kryzysowych, czy też ochrona osób, które są narażone na emisję sygnałów dźwiękowych w pojazdach uprzywilejowanych.
Przewodniczący
ZW NSZZ Policjantów województwa wielkopolskiego
/-/ podinsp. Andrzej SZARY
Opracował:
ZSIP ZW NSZZ Policjantów
Otrzymują:
Egz. nr 1 – Rzecznik Praw Obywatelskich
Egz. nr 2 – ZG NSZZ Policjantów
Egz. nr 3 – ZW NSZZ Policjantów