tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 0 0
Wczoraj 349 724
Ostat tydzień 4340 9266
Ostat. dwa tyg. 9884 21650
Ostat. miesiąc 20757 44813
Ostatni rok 211893 455257
Razem 1035608 2354453
ZW do RPO - sygnały dźwiękowe

                                                    Pani

prof. Irena LIPOWICZ

Rzecznik Praw Obywatelskich

za pośrednictwem

ZG NSZZ Policjantów

S T A N O W I S K O

Zarządu WojewódzkiegoNSZZ Policjantówwojewództwa wielkopolskiegosprawie zagrożeń związanych z hałasem.

W nawiązaniu do działań podjętych przez Rzecznika Praw Obywatelskich RP z dnia 15 czerwca br. (patrz ldz. RPO-626362-v/09/TS) w sprawie określeniaszkodliwości hałasuemitowanego przez generatory dźwięku i głośniki wysyłające sygnały ostrzegawcze, w które wyposażone są pojazdy uprzywilejowane należy zwrócić uwagę, że jest to czynnik fizyczny występujący w wielu obszarach życia i działalności człowieka.

Dostępna literatura i uregulowania wskazują, że hałas to pojęcie subiektywne, określające niekorzystne oddziaływanie dźwięków złożonycho różnej częstotliwości. Według Polskiej Normy hałasem jest dźwięk o dowolnym charakterze akustycznym, niepożądany w danych warunkach i przez daną osobę. Hałas jest najczęściej występującym czynnikiemszkodliwym mogącym wywoływać choroby, w tym zawodowe.

Aby nastąpił stan chorobowy musi wystąpić szereg czynników z tym związanych, do których między innymi zaliczamy :

·hałas słyszalny o częstotliwości drgań akustycznych powyżej dopuszczalnych norm w określonym czasie,

·wrażliwość na hałas danej osoby,

·zidentyfikowane źródło hałasu np. mechaniczne wywołane przez maszyny i urządzenia o napędzie mechanicznym ( pojazdy).

Szkodliwość lub uciążliwość skutków hałasu zależą od natężenia hałasu, poziomu ekspozycji, rodzaju źródeł hałasu, relacji między człowiekiem a źródłem hałasu. Należy zaznaczyć, że szkodliwość hałasu wymaga jego ustalenia w zakresie poziomu dźwięku w określonym miejscu, mierzonym przy włączonej charakterystycedynamicznej miernika poziomu dźwięku. Ponadto hałas w danym środowisku powinien zostać scharakteryzowanyprzez poziom ekspozycji w określonym czasie na daną osobę.

Ujmowanie przez Rzecznika Praw Obywatelskich, że pojazdy uprzywilejowane, a w szczególności ambulanse i pojazdy straży pożarnej, wysyłają ostrzegawcze sygnały dźwiękowe przez stosunkowo długi okres, zwłaszcza w większych aglomeracjach miejskich, gdzie występuje duże natężenie ruchu drogowego i zatory drogowe wymaga doprecyzowania opartego na dokładnych badaniach według ściśle określonych kryteriów przewidzianych w przepisach.

Twierdzenie, że hałas emitowany przez pojazdy uprzywilejowane jest szkodliwy dla obywateli i stanowi źródło negatywnych konsekwencji dla zdrowia, w tym przypadku staje się tylko w pewnej części uzasadnione, wymagające potwierdzenia badaniami i wyraźnym wskazaniu poszkodowanych, nie tylko uczestników ruchu drogowego i pieszych.

Rozpatrując problem hałasu emitowanego przez wymienione pojazdy uprzywilejowane, w tym policji należy zwrócić szczególną uwagę na charakter sytuacji, w których włączane są sygnały dźwiękowe, co powinno spotykać się ze szczególnym zrozumieniem i zachowaniem osób będących w obszarze poruszania tych pojazdów, udających sięz zasady do ratowania życia ludzkiego i mienia. Na podstawie zebranych informacji wynika, że poruszanie pojazdów oraz emisja hałasu odbywa się w krótkich odcinkach czasowych z szybkim przemieszczaniem, a ich szkodliwość może mieć charakter incydentalny.

Za pośrednictwem mediów do Związku i docierają i docierały informacje, że uczestnicy ruchu, w tym szczególnie kierowcy pojazdów bardzo często nie słyszą sygnałów dźwiękowych nadawanych przez pojazdy uprzywilejowane.

Biorąc powyższe fakty pod uwagę należy zastanowić się co jest ważniejsze, ratowanie życia i zdrowia Polaków w sytuacjach kryzysowych, czy też ochrona osób, któresą narażone naemisję sygnałów dźwiękowych w pojazdach uprzywilejowanych.

tytul_szukaj
tytul_zegar
00:39:48
tytul_kalendarz
Luty 2018
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
      1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728       
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Czy służby mundurowe powinny rozpocząć protest?
Zdecydowanie tak
Nie
Najwyższy czas
dzielnik


ZW NSZZ P - NIK - w skontrolowanych jednostkach blisko 90 proc. sprawców zdarzeń nie ukończyło szkolenia w zakresie doskonalenia techniki jazdy. Zdecydowana większość jednostek policji (23 z 25) nie dysponowała sprzętem transportowym na poziomie odpowiadającym normom!!!