tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 203 376
Wczoraj 693 1227
Ostat tydzień 3363 6297
Ostat. dwa tyg. 6112 12323
Ostat. miesiąc 12008 24930
Ostatni rok 225892 471206
Razem 1279523 2861590
RPO do NSA w sprawie pozostawienia podania bez rozpoznania

Adresat: NACZELNY SĄD ADMINISTRACYJNY

Sygnatura: RPO/725171/13/IV/404 RZ

Data wystąpienia/sprawy: 2013-02-20

Opis: 

Wniosek do Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie rozbieżności w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego dotyczących trybu zaskarżenia przez stronę postępowania bezpodstawnego pozostawienia podania bez rozpoznania.

Rzecznik Praw Obywatelskich wnosi o rozstrzygnięcie następującego zagadnienia prawnego: Czy nieuprawnione pozostawienie podania bez rozpoznania (art. 64 § 2 k.p.a.) jest inną czynnością z zakresu administracji publicznej, o której mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (p.p.s.a) czy też stanowi bezczynność, na którą służy skarga
stosownie do treści art. 3 § 2 pkt 8 tej ustawy ?

W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego występują rozbieżności co do trybu, w jakim strona postępowania powinna podejmować obronę swoich słusznych interesów przed bezpodstawnym pozostawieniem podania bez rozpoznania. Źródłem tych rozbieżności są kontrowersje wokół charakteru czynności z art. 64 § 2 k.p.a. i możliwości zaliczenia jej do czynności podlegających zaskarżeniu do sądu administracyjnego na podstawie art. 3 § 2 pkt 4 p.p.s.a. W ocenie Rzecznika, pozostawienie podania bez rozpoznania nie stanowi czynności zaskarżalnej do sądu administracyjnego na podstawie powyższego przepisu. Prawo do zakwestionowania legalności pozostawienia podania bez rozpoznania może być natomiast realizowane
w trybie art. 37 § 1 k.p.a., czyli w drodze złożenia zażalenia do organu wyższego stopnia, a następnie - w razie nieuwzględnienia zażalenia - w drodze skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego na bezczynność, na podstawie art. 3 § 2 pkt 8 p.p.s.a. Zdaniem Rzecznika powyższy tryb jest bardziej korzystny dla skarżących i lepiej zabezpiecza ich interesy. Przede wszystkim, sprawa pozostawienia podania bez rozpoznania może zostać załatwiona już na poziomie wewnątrzadministracyjnym. Ponadto skarga na bezczynność nie jest limitowana żadnym terminem.




Plik dołączony do tego dokumentu: 1703013.pdf

tytul_szukaj
tytul_zegar
12:15:04
tytul_kalendarz
Marzec 2019
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
        123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Jak oceniasz porozumienie MSWiA - FZZ SM w sprawie podwyżek?
Dobrze
Źle
Nie mam zdania
Najlepsze od lat
dzielnik


ZW NSZZ P – w MSWiA 19 marca br. odbyło się spotkanie wspólnego Zespołu strony ministerialnej i społecznej. WIĘCEJ W AKTUALNOŚCIACH!!!