tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 10 12
Wczoraj 303 575
Ostat tydzień 4078 7700
Ostat. dwa tyg. 7938 15632
Ostat. miesiąc 15221 29751
Ostatni rok 218278 461768
Razem 1088580 2465000
Kto winien rozpatrywać sprawy mieszkaniowe emerytowanych policjantów!
Kto winien rozpatrywać sprawy mieszkaniowe emerytowanych policjantów?

Emerytowany funkcjonariusz policji, zwrócił się do komendanta miejskiego policji o wypłacenie równoważnika pieniężnego za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego za rok 2010 i złożył odpowiednie oświadczenie mieszkaniowe do ustalenia uprawnień do równoważnika za wskazany okres. Komendant zwrócił wniesione oświadczenie mieszkaniowe. Twierdził, że nie ma właściwości rzeczowej ani miejscowej, by sprawę rozpoznać. Emerytowany policjant złożył na to postanowienie zażalenie. Jednak bezskutecznie. Ostatecznie sprawą zajął się sąd.

Wojewódzki Sąd Administracyjny orzekł, że skarga zasługuje na uwzględnienie. Sąd przypomniał, że kwestia właściwości organów policji do wydawania orzeczeń dotyczących równoważnika pieniężnego za remont zajmowanego lokalu mieszkalnego została w orzecznictwie sądów administracyjnych kategorycznie przesądzona. 

W przypadku tej sprawy nie sposób nie zauważyć, że wcześniej WSA w Gdańsku w prawomocnym wyroku z 14 maja 2009 r. (III SAB/Gd 2/09) zobowiązał komendanta miejskiego policji do wydania decyzji w przedmiocie wniosku emerytowanego funkcjonariusza o wypłatę równoważnika pieniężnego za remont lokalu mieszkalnego za lata: 2006, 2007, 2008, uznając, że jest on właściwy w sprawie.
Pomimo że przedmiotem postępowania w sprawie jest również kwestia wypłaty równoważnika za remont lokalu mieszkalnego, organ pierwszej instancji uznał się za niewłaściwy i stwierdził brak możliwości ustalenia organu właściwego do rozpatrzenia sprawy.

Przepisy ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy policji (tekst jedn. DzU z 2004 r. nr 8, poz. 67 ze zm.) odsyłają w zakresie uprawnień mieszkaniowych emerytów policyjnych do zasad przewidzianych dla funkcjonariuszy. 

Tym samym uznać należy, że organem właściwym do rozpoznania wniosku, zgłoszonego przez policjanta emeryta dotyczącego spraw mieszkaniowych jest ten sam organ, który rozpatrywałby wniosek złożony w takiej samej sprawie przez funkcjonariusza policji (tj. na zasadach przewidzianych w § 9 ust. 1 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 28 czerwca 2002 r.). 

Ponieważ skarżący przed przejściem na emeryturę był funkcjonariuszem komendy miejskiej policji, zatem jej komendant był organem właściwym do rozpoznania sprawy. Przyjmując odmienne stanowisko w tej kwestii, organ ten dopuścił się naruszenia przepisu rozporządzenia w związku z art. 19 k.p.a. (nakazującego organom przestrzeganie z urzędu swojej właściwości miejscowej i rzeczowej) oraz art. 20 k.p.a. (dotyczącego właściwości rzeczowej), a także art. 66 § 3 k.p.a., który nie miał w sprawie zastosowania. *

Wyrok WSA w Gdańsku z 5 sierpnia 2010 r., III SA/Gd 292/10

Źródło: Rzeczpospolita

tytul_szukaj
tytul_zegar
03:05:13
tytul_kalendarz
Maj 2018
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
  123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031     
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Czy służby mundurowe powinny rozpocząć protest?
Zdecydowanie tak
Nie
Najwyższy czas
dzielnik


ZW NSZZ P - Wprowadzenie odpłatności za tzw. nadgodziny, artykuł 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym oraz wprowadzenie trzydziestodniowego okresu absencji chorobowej z zachowaniem 100 procent uposażenia, spotkały się z pozytywną rekomendacją Zespołu związkowo - rządowego!!!