tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 101 282
Wczoraj 285 681
Ostat tydzień 3901 9265
Ostat. dwa tyg. 7094 16500
Ostat. miesiąc 16540 36721
Ostatni rok 196929 425943
Razem 889163 2045611
Uniewinnienie policjata - przywrócenie do służby
Uniewinnienie policjanta uchyla decyzję o zwolnieniu ze służby

Do podjęcia decyzji o zwolnieniu policjanta po upływie 12 miesięcy zawieszenia w czynnościach służbowych nie ma znaczenia, czy faktycznie popełnił on przestępstwo.

Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) oddalił skargę kasacyjną funkcjonariusza policji, który został zwolniony ze służby. W uzasadnieniu podkreślił, że w zakresie jego kompetencji nie jest kontrola merytoryczna treści decyzji wydanych przez organy. Sąd natomiast może ocenić, czy rozstrzygnięcia te są zgodne z prawem, a także czy w konkretnym stanie faktycznym organ mógł wydać daną decyzję, stwierdzając zaistnienie wszystkich niezbędnych przesłanek.

NSA potwierdził, że w rozpatrywanej sprawie takie wystąpiły. Dlatego przełożony funkcjonariusza mógł podjąć decyzję o zwolnieniu policjanta ze służby. Zgodnie z art. 41 ust. 2 pkt 9 ustawy o policji funkcjonariusz może być zwolniony po upływie 12 miesięcy od zawieszenia w czynnościach służbowych, jeżeli nie ustały przyczyny będące jego podstawą. Sąd zauważył także, że w przypadku umorzenia postępowania karnego lub uniewinnienia funkcjonariusz automatycznie będzie mógł wrócić do służby.

Rozkazem personalnym komendant stołecznej policji zawiesił funkcjonariusza w czynnościach służbowych z uwagi na przedstawienie mu przez prokuratora zarzutu popełnienia przestępstwa płatnej protekcji. Funkcjonariusz na okres trzech miesięcy został tymczasowo aresztowany. Komendant przedłużył okres zawieszenia policjanta w czynnościach służbowych do czasu zakończenia postępowania karnego. Następnie przełożony służbowy policjanta zwolnił go ze służby. Powodem tej decyzji było przedłużające się postępowanie karne, które z kolei spowodowało upływ okresu zawieszenia w czynnościach służbowych. Policjant odwołał się do komendanta głównego policji. Organ II instancji utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.

Od tej decyzji funkcjonariusz wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Warszawie. Ten stwierdził, że przepis art. 41 ust. 2 pkt 9 ustawy o policji jest przepisem o charakterze częściowo uznaniowym. Oznacza to, iż z jednej strony decyzję o zwolnieniu podejmuje właściwy organ policji, ale z drugiej ustawodawca wskazuje przesłanki, które muszą być spełnione, aby organ mógł w ogóle zacząć rozważania w tym zakresie. Sąd uznał, że organy obu instancji dokonały właściwej oceny co do zasadności zwolnienia funkcjonariusza ze służby. Z tego powodu skargę funkcjonariusza sąd I instancji oddalił. Orzeczenie to zostało następnie zaskarżone przez zwolnionego policjanta. NSA uznał je za niezasadne i oddalił skargę kasacyjną.

Wyrok jest prawomocny.

SYGN. AKT I OSK 1610/10

źródło: gazeta prawna

tytul_szukaj
tytul_zegar
12:37:42
tytul_kalendarz
Czerwiec 2017
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
      1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930   
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Czy Minister i Wiceminister SW powinni podać się do dymisji?
Tak
Nie mam zdania
Nie
dzielnik


ZW NSZZ P - w związku z zakończeniem roku szkolnego proszę o kierowanie w nieprzekraczalnym terminie do 31 sierpnia br. do Zarządu Wojewódzkiego NSZZ P wniosków o przyznanie stypendiów dla dzieci policjantów – członków NSZZ P.