tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 6 20
Wczoraj 489 885
Ostat tydzień 2943 5524
Ostat. dwa tyg. 5697 11656
Ostat. miesiąc 11565 24383
Ostatni rok 225720 470958
Razem 1278633 2860007
Zwolnienie policjanta od czynności służbowych po orzeczeniu komisji lekarskiej o trwałej niezdolności do służby

Zwolnienie policjanta od czynności służbowych po orzeczeniu komisji lekarskiej o trwałej niezdolności do służby

  1. Które z orzeczeń lekarskich stanowi podstawę prawną odsunięcia policjanta od zajęć służbowych: nieprawomocne orzeczenie Wojewódzkiej Komisji Lekarskiej, które otrzymuje policjant po zawiadomieniu przez WKL, o zakończeniu czynności komisyjno-lekarskich w wyniku których podjęto ustalenia o trwałej niezdolności do służby, czy prawomocne orzeczenie WKL, tj. zatwierdzone przez Okręgową Komisję Lekarską
  2. Czy Biuro Kadr i Szkolenia KGP wypracowało już ujednolicone zasady lub algorytm postępowania w sytuacji o której mowa w założonym temacie? Jeżeli nie, to na jakim etapie są prace, czy istnieje powód (jaki?) dla którego nie ma do chwili obecnej gotowych rozwiązań?

 

Które z orzeczeń lekarskich stanowi podstawę prawną odsunięcia policjanta od zajęć służbowych:

  1. nieprawomocne orzeczenie Wojewódzkiej Komisji Lekarskiej, które otrzymuje policjant po zawiadomieniu przez WKL, o zakończeniu czynności komisyjno-lekarskich w wyniku których podjęto ustalenia o trwałej niezdolności do służby;
  2. prawomocne orzeczenie WKL, tj. zatwierdzone przez Okręgową Komisję Lekarską

..."Podstawą do odsunięcia policjanta od zajęć służbowych jest prawomocne orzeczenie Wojewódzkiej Komisji Lekarskiej MSWiA, czyli orzeczenie zatwierdzone przez Okręgową Komisję Lekarską MSWiA. Jednakże należy zaznaczyć, że problem niedopuszczania policjantów do wykonywania zajęć służbowych ma charakter bardziej złożony, niż wynika to z zadanego pytania i niewątpliwie powinien on znaleźć rozwiązanie w uchwaleniu odpowiednich norm prawnych"... W celu ujednolicenia zasad postępowania, Biuro Kadr i Szkolenia KGP rozpoczęło prace nad przygotowaniem algorytmu postępowania ww. sytuacji. O wynikach prac oczywiście powiadomię.

Na pytanie została udzielona odpowiedź, praktycznie poprzez „zakreślenie” literki b). Krótkie pytanie - krótka odpowiedź. Problem jest jednak o wiele bardziej poważny, niż mogłoby się wydawać, a i nie wszystkie kwestie są uregulowane przepisami prawa. A co najważniejsze: akty regulujące materię - to ustawa oraz rozporządzenia, których zmiana wymaga długiego procesu legislacyjnego. Z doświadczenia wiemy też, że nie da się wszystkiego zapisać w postaci norm prawnych.

^ do góry

Czy Biuro Kadr i Szkolenia KGP wypracowało już ujednolicone zasady lub algorytm postępowania w sytuacji o której mowa w założonym temacie? Jeżeli nie, to na jakim etapie są prace, czy istnieje powód (jaki?) dla którego nie ma do chwili obecnej gotowych rozwiązań?

Odpowiedź BKiS z pewnością nie jest całościową wykładnią, jednak zawiera wskazówkę: co robić w sytuacji, gdy policjant po długotrwałym zwolnieniu lekarskim wraca do służby?

Poniżej odpowiedź Biura Kadr i Szkolenia dotycząca zasad dopuszczania do służby policjantów po długotrwałym zwolnieniu w kontekście prawa do ich zwolnienia ze służby na podstawie art. 41 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. /tj. Dz. U. z 2007 r. nr 43 poz. 277 ze zm./:

"Kwestia zwolnienia policjanta po upływie 12 miesięcy od dnia zaprzestania służby z powodu choroby wywołuje liczne problemy w praktyce. Problemy te pojawiają się przede wszystkim w przypadku, kiedy policjant po bardzo długiej absencji chorobowej /np. prawie 12 miesięcznej/ stawia się do służby. Zgodnie z § 14 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 2 września 2002 r. w sprawie szczegółowych praw obowiązków oraz przebiegu służby policjantów /Dz. U. nr 151, poz. 1261/ policjant podlega badaniom określonym w przepisach o służbie medycyny pracy. Po długotrwałej chorobie przełożony policjanta jest zobowiązany przed dopuszczeniem go do wykonywania obowiązków służbowych uzyskać potwierdzenie jego zdolności do służby wystawione przez lekarza medycyny pracy. Może również w przypadku wątpliwości do stanu zdrowia policjanta skierować go na badania przez komisję lekarską MSWiA. W praktyce pojawia się problem – jak traktować okres od stawienia się policjanta do służby do orzeczenia komisji lekarskiej. W ocenie KGP okres ten powinien być uznany za usprawiedliwioną nieobecność w służbie. Wskazać przy tym należy, że policjant jest obowiązany bez zbędnej zwłoki poddać się badaniom lekarskim zleconym przez komisję lekarską".

^ do góry

kom. Sławomir Weremiuk, Gabinet KGP

tytul_szukaj
tytul_zegar
01:20:01
tytul_kalendarz
Marzec 2019
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
        123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Jak oceniasz porozumienie MSWiA - FZZ SM w sprawie podwyżek?
Dobrze
Źle
Nie mam zdania
Najlepsze od lat
dzielnik


ZW NSZZ P – Wojewódzka Konferencja Sprawozdawcza Delegatów NSZZ P w dniu 13 marca na wniosek WKR NSZZ P przyjęła Sprawozdanie z działalności Organizacji Wojewódzkiej w latach 2016 -2018!