Okres | Wizyt | Odsłon |
Dziś | 54 | 159 |
Wczoraj | 125 | 288 |
Ostat tydzień | 1631 | 4321 |
Ostat. dwa tyg. | 3463 | 8684 |
Ostat. miesiąc | 7116 | 17137 |
Ostatni rok | 94805 | 234519 |
Razem | 1957036 | 4243353 |
21.06.2012 | Czwartek
Zdaniem RPO sygnały są za głośne
Zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich ostrzegawcze sygnały dźwiękowe w pojazdach uprzywilejowanych są zbyt głośne. Poziom emitowanego przez nie hałasu powinno określać prawo - twierdzi Irena Lipowicz w liście do ministra transportu Sławomira Nowaka.
"Pojazdy uprzywilejowane, a w szczególności ambulansy i pojazdy straży pożarnej, wysyłają ostrzegawcze sygnały dźwiękowe przez stosunkowo długi okres, zwłaszcza w większych aglomeracjach miejskich, gdzie występuje duże natężenie ruchu drogowego i zatory drogowe. Dlatego też uważam za niezbędne wprowadzenie regulacji, które będą określać maksymalny poziom hałasu emitowanego przez pojazdy uprzywilejowane" - pisze w swoim liście RPO i przypomina, że kwestia braku przepisów określających dopuszczalny poziom takiego hałasu został zasygnalizowany ministrowi infrastruktury już ponad dwa i pół roku temu. Dotychczas RPO nie otrzymała jednak informacji o opracowaniu "chociażby założeń do regulacji mających unormować tę materię".
"Pragnę zwrócić uwagę pana ministra na to zagadnienie w celu przyspieszenia prac nad projektem wspomnianych przepisów. W mojej ocenie wymaga tego ochrona zdrowia i bezpieczeństwa obywateli, które to wartości stanowią nadrzędny cel władz publicznych" - dodała RPO.
www.rpo.gov.pl
Ze zdaniem RPO można polemizować. Obecnie natężenie hałasu ruchu ulicznego z uwagi na dużo większą liczbę pojazdów jest większe i co za tym idzie - coraz trudniej kierowcom usłyszeć zbliżający się pojazd uprzywilejowany. Wyciszenie sygnałów może utrudnić dotarcie do pożaru, wypadku, czy do pacjenta.
Adresat: MINISTERSTWO TRANSPORTU BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ
Sygnatura: RPO/626362/09/V/1003.9 RZ
Data wystąpienia/sprawy: 2012-06-15
Opis:
Wystąpienie do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie braku przepisów określających dopuszczalny poziom hałasu emitowanego przez generatory dźwięku i głośniki wysyłające sygnały ostrzegawcze, w które wyposażone są pojazdy uprzywilejowane.
Konstytucja RP nakłada na władze publiczne obowiązek ochrony środowiska oraz zapobiegania negatywnym dla zdrowia skutkom degradacji środowiska. Jednym z czynników mających wpływ na pogorszenie środowiska życia człowieka, które może prowadzić do negatywnych konsekwencji dla jego zdrowia, jest emisja hałasu. Przepis art. 66 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym wprowadza wymogi dotyczące konstrukcji i wyposażenia pojazdów uczestniczących w ruchu, które mają zagwarantować, że korzystanie z tych pojazdów nie doprowadzi do zakłócenia spokoju publicznego przez powołanie hałasu przekraczającego poziom określony w przepisach szczegółowych. Prawo nie normuje jednak kwestii dopuszczalnego poziomu hałasu emitowanego przez generatory dźwięku i głośniki wysyłające sygnały ostrzegawcze, w które wyposażone są pojazdy uprzywilejowane, w szczególności ambulansy i pojazdy straży pożarnej. Niezbędne jest zatem wprowadzenie regulacji, które będą określać maksymalny poziom hałasu emitowanego przez pojazdy uprzywilejowane. Opisany problem został zasygnalizowany Ministrowi Infrastruktury już ponad dwa i pół roku temu, jednak nadal brak informacji chociażby o założeniach do regulacji mających unormować przedmiotową materię. W związku z powyższym Rzecznik Praw Obywatelskich prosi o poinformowanie, na jakim etapie znajdują się obecnie prace nad projektem przepisów określających dopuszczalny poziom hałasu emitowanego przez generatory dźwięku i głośniki wysyłające sygnały ostrzegawcze, w które wyposażone są pojazdy uprzywilejowane.
Plik dołączony do tego dokumentu: 1651108.pdf
16.07.2012 | Poniedziałek
16.07.2012 | Poniedziałek
13.07.2012 | Piątek
14.07.2012 | Sobota
13.07.2012 | Piątek
11.07.2012 | Środa