tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 28 69
Wczoraj 213 415
Ostat tydzień 1439 3773
Ostat. dwa tyg. 3159 8148
Ostat. miesiąc 6517 16578
Ostatni rok 95316 237484
Razem 1961075 4253557
aktualnosci
Spotkanie w Bukareszcie
dzielnik
23.02.2012 | Czwartek

Spotkanie w Bukareszcie

 

W dniach 20 – 21 lutego 2013 roku w Bukareszcie odbyło się spotkanie przedstawicieli związków zawodowych Policji z Polski, Rumunii, Hiszpanii i Bułgarii w ramach projektu europejskiego pod nazwą „Rola aktywnego starzenia się w życiu zawodowym policjantów”.

W spotkaniu wzięła udział ośmioosobowa reprezentacja NSZZ Policjantów pod kierownictwem Grzegorza Nemsa – Przewodniczącego Zarządu Głównego NSZZ P. Podobnie jak realizowany w latach 2011 – 2012 projekt dotyczący prawa do negocjacji zbiorowych pracowników służb bezpieczeństwa publicznego, również i obecne przedsięwzięcie odbywa się przy pomocy firmy Formac Polonia ze środków Unii Europejskiej.

W trakcie bukareszteńskiego spotkania eksperci wszystkich delegacji przedstawili stosunki pracy w kontekście zmian demograficznych oraz regulacje prawne i negocjacje z rządem w poszczególnych krajach dotyczące tzw. zarządzania wiekiem. Z kolei eksperci zewnętrzni omówili zmiany wprowadzone w systemie prawnym UE w obliczu starzenia się społeczeństwa oraz praktyczne sposoby aktywnego starzenia się, które mogą być realizowane w Policji, a także zwrócili uwagę na potrzebę zachowania równowagi między pracą a życiem rodzinnym i właściwą strategię zarządzania wiekiem jako główne środki zaradcze w obliczu starzenia się społeczeństwa.

Delegacja polska zarówno w wygłoszonym referacie, jak i podczas dyskusji podkreślała konieczność zwiększenia zakresu i częstotliwości badań profilaktycznych policjantów, utrzymania dodatkowych urlopów wypoczynkowych ze względu na wiek i staż służby oraz bardziej liberalnego podejścia do urlopów szkoleniowych. Inne podnoszone kwestie dotyczyły stworzenia systemu zachęt do dłuższego pozostawania w służbie (np. zwiększenia dodatku za wysługę lat) oraz właściwych relacji międzyludzkich, zwłaszcza wobec osób z dłuższym stażem służby i w starszym wieku. Zwrócono uwagę na stanowiący
całkowity dysonans w przepisach dotyczących zarządzania wiekiem w polskiej Policji, którym jest art. 41 ust. 2 pkt 4 ustawy o Policji, umożliwiający zwolnienie ze służby policjanta z 30-letnią wysługą emerytalną wbrew jego woli.

W trakcie dyskusji wszystkie delegacje opowiedziały się za utworzeniem programu europejskiego dotyczącego zarządzania wiekiem w Policji. W dyskusji poruszono również szereg problemów, przed którymi stają obecnie poszczególne organizacje członkowskie, związanych przede wszystkim z uprawnieniami emerytalnymi, płacami i dialogiem społecznym między stroną rządową a związkami zawodowymi. Dużo miejsca poświęcono także sprawie nadgodzin wypracowanych przez policjantów. Przedstawiciele delegacji bułgarskiej przekazali delegacji polskiej propozycje rozwiązań legislacyjnych w tym zakresie przygotowywanych obecnie w Bułgarii.

Harmonogram dalszych działań w ramach projektu przewiduje obecnie przygotowanie publikacji zawierającej wspólną strategię postępowania związków zawodowych w obliczu zachodzących zmian demograficznych i wdrażania polityki aktywnego starzenia się w Policji, a następnie tłumaczenie publikacji na języki narodowe partnerów oraz na język angielski i jej dystrybucję. Jesienią 2013 roku planowana jest konferencja podsumowująca.

Po zakończeniu spotkania doszło do podpisania porozumienia o współpracy pomiędzy Hiszpańską Konfederacją Policji CEP a Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym Policjantów.

Tomasz Krzemieński
Zdjęcia: Krzysztof Wierzbicki, Formac Polonia

 Rola aktywnego starzenia się w życiu zawodowym policjantów

Publikujemy fragmenty referatu pt. „Rola aktywnego starzenia się w życiu zawodowym policjantów”, jaki wygłosił Tomasz Krzemieński podczas spotkania przedstawicieli związków zawodowych Policji z Polski, Rumunii, Hiszpanii i Bułgarii w Bukareszcie.

Stosunki pracy w kontekście zmian demograficznych. Regulacje prawne i negocjacje z rządem.

1. Policja jako specyficzna grupa zawodowa.

Według stanu na dzień 1 stycznia 2012 roku, w Policji w Polsce było zatrudnionych 97421 policjantów. Osoby w wieku do 25 lat stanowiły 3,3 % populacji policjantów, w wieku od 25 do 30 lat – 15,2 %, w wieku od 31 do 40 lat – 47,2 %, w wieku od 41 do 50 lat – 29,3 % i w wieku powyżej 50 lat – 4,9 % (w liczbach bezwzględnych było to 4798 osób). Jeśli chodzi o staż służby, to aż 42,9 %
policjantów służyło w Policji nie dłużej niż 10 lat. W przedziale 11 – 15 lat stażu służby mieściło się 18,8 % policjantów, w przedziale 16 – 20 lat – 16,2 %, w przedziale 21 – 30 lat – 20,8 % i powyżej 30 lat zaledwie 1,2 % (1141 w liczbach bezwzględnych).

Przedstawione dane wskazują, że policjanci są stosunkowo młodą grupą zawodową. Warto zauważyć, że pomimo iż grupa osób w wieku powyżej 50 lat oraz osób ze stażem służby powyżej 30 lat jest nieliczna, to i tak uległa zwiększeniu w ciągu ostatnich lat. Według stanu na dzień 31 grudnia 2008 roku, w Policji pracowało 3,1 % funkcjonariuszy w wieku powyżej 50 lat (3066 w liczbach bezwzględnych) oraz poniżej 1 % funkcjonariuszy ze stażem służby powyżej 30 lat (863 w liczbach bezwzględnych). Zwiększyła się również liczba policjantów w wieku od 40 do 50 lat (w roku 2008 było ich 22111, tzn. 22 %) oraz ze stażem służby od 20 do 30 lat (w roku 2008 było ich 13176, tzn. 13,1 %).

Należy przypuszczać, że struktura wiekowa Policji oraz wskaźniki dotyczące stażu służby będą nadal ulegać zmianie w kierunku zwiększenia liczby funkcjonariuszy w wieku 41 – 50 lat i powyżej 50 lat oraz ze stażem służby 21 – 30 lat i powyżej 30 lat. Wynika to w szczególności z przyjętych w 2012 roku uregulowań prawnych (nowelizacji ustaw emerytalnych dla żołnierzy zawodowych i funkcjonariuszy służb mundurowych), w myśl których osoby przyjęte do służby po 1 stycznia 2013 roku w celu uzyskania pierwszych uprawnień emerytalnych będą musiały spełnić równocześnie dwa warunki: osiągnięcie 55. roku życia i co najmniej 25-letni staż służby.

2. Wybrane uregulowania prawne dotyczące zarządzania wiekiem w Policji.

W chwili obecnej w Policji istnieją pewne regulacje prawne, które można określić jako dotyczące zarządzania wiekiem w myśl postulatów zgłoszonych przez związki zawodowe podczas negocjacji na temat porozumienia europejskiego w sprawie włączających rynków pracy.

Kwestia badań profilaktycznych policjantów jest rozstrzygnięta w zmienianej kilkakrotnie decyzji nr 449 Komendanta Głównego Policji z dnia 24 września 2004 roku w sprawie profilaktycznej opieki zdrowotnej w Policji, obejmującej badania profilaktyczne i kontrolne funkcjonariuszy, badania specjalistyczne i szczepienia ochronne.
W odniesieniu do poszczególnych województw umowy na badania i szczepienia zawierają komendanci wojewódzcy, którzy od niedawna mogą je zawierać w ramach zamówień publicznych z różnymi podmiotami na warunkach rynkowych. Funkcjonariusze służby kryminalnej i prewencyjnej (ruchu drogowego), a także oddziałów prewencji są obecnie kierowani na badania profilaktyczne do 50. roku życia co 3 lata, a powyżej 50. roku życia – co 2 lata. Z taką samą częstotliwością kieruje się na badania profilaktyczne funkcjonariuszy - pracowników pracowni biologii i chemii Laboratoriów Kryminalistycznych oraz techników kryminalistyki narażonych na kontakt z materiałem biologicznym. Funkcjonariusze służb wspomagających działalność Policji w zakresie organizacyjnym, logistycznym i technicznym; Wyższej Szkoły Policji, ośrodków szkolenia i szkół policyjnych; jednostek badawczo-rozwojowych i policji sądowej podlegają badaniom profilaktycznym co 4 lata do 50. roku życia i co 3 lata po ukończeniu 50. roku życia. Corocznie kierowani są na badania profilaktyczne funkcjonariusze pododdziałów antyterrorystycznych, oddziałów bojowych i pirotechnicznych, przy czym badania różnią się zakresem przed i po 40. roku życia. Udział w badaniach profilaktycznych jest obowiązkowy zgodnie z § 14 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 2 września 2002 roku w sprawie szczegółowych praw i obowiązków policjantów, w myśl którego policjant podlega badaniom określonym w przepisach o służbie medycyny pracy w zakresie i terminie wskazanym przez przełożonego właściwego w sprawach osobowych.

Kwestię dodatkowych urlopów wypoczynkowych dla policjantów w związku z określonym wiekiem i stażem służby reguluje zmieniane kilkakrotnie rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2002 roku w sprawie urlopów policjantów. W myśl § 9 ust. 1 tego rozporządzenia wymiar corocznego płatnego urlopu dodatkowego dla policjantów, którzy osiągnęli określony staż służby, wynosi:
1) 5 dni roboczych – dla mających 15-letni staż służby,
2) 9 dni roboczych – dla mających 20-letni staż służby,
3) 13 dni roboczych – dla mających 25-letni staż służby.
Z kolei stosownie do § 10 ust. 1 ww. rozporządzenia wymiar corocznego płatnego urlopu dodatkowego dla policjantów, którzy osiągnęli określony wiek i co najmniej 10-letni staż służby, wynosi:
1) 5 dni roboczych – po ukończeniu 40 lat życia,
2) 9 dni roboczych – po ukończeniu 45 lat życia,
3) 13 dni roboczych – po ukończeniu 55 lat życia.

Przepisem, stricte zarządzającym stażem służby (a w tym przypadku również wiekiem) w ustawie o Policji jest kontrowersyjny art. 41 ust. 2 pkt 4 tej ustawy, zgodnie z którym policjanta można zwolnić ze służby w przypadku nabycia prawa do emerytury z tytułu osiągnięcia 30 lat wysługi emerytalnej. Kontrowersje wywołuje przede wszystkim fakt, że do wspomnianej wysługi zalicza się również okresy pracy przed podjęciem służby w Policji, co w niektórych przypadkach może prowadzić nawet do zwalniania ze służby osób poniżej 50. roku życia wbrew ich woli. Pozostałe uwagi i zastrzeżenia dotyczące tego przepisu zostaną omówione w dalszej części niniejszego wystąpienia.
Do dłuższego pozostawania w służbie w Policji powinien zachęcać funkcjonariuszy tzw. dodatek stażowy (za wysługę lat), wynikający z obowiązującego rozporządzenia płacowego. W myśl tego aktu prawnego uposażenie zasadnicze policjanta wzrasta z tytułu wysługi lat o 2 % po 2 latach służby i o 1 % za każdy następny rok służby, aż do wysokości 20 % po 20 latach służby, oraz o 0,5 % za każdy następny rok służby powyżej 20 lat – łącznie do wysokości 25 % po 30 latach służby. W świetle przytoczonego przepisu w przypadku stażu służby powyżej 30 lat dodatku za wysługę lat już się nie podnosi, pozostaje on na osiągniętym maksymalnym poziomie 25 %.

Powołane wcześniej rozporządzenie MSWiA w sprawie urlopów policjantów reguluje również kwestię urlopów szkoleniowych funkcjonariuszy. Zgodnie z § 18 rozporządzenia policjantowi można udzielić płatnego urlopu okolicznościowego z tytułu podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego. W myśl § 20 rozporządzenia, policjantowi podnoszącemu kwalifikacje zawodowe i wykształcenie
ogólne poza jednostkami organizacyjnymi Policji na podstawie skierowania przełożonego właściwego w sprawach osobowych, przysługuje płatny urlop okolicznościowy w wymiarze urlopu szkoleniowego określonego w przepisach prawa pracy w sprawie zasad i warunków podnoszenia kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego dorosłych (w chwili obecnej wymiar takiego urlopu wynosi:
6 dni – dla pracownika przystępującego do egzaminów eksternistycznych,
6 dni – dla pracownika przystępującego do egzaminu maturalnego,
6 dni – dla pracownika przystępującego do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe,
21 dni w ostatnim roku studiów – na przygotowanie pracy dyplomowej oraz przygotowanie się i przystąpienie do egzaminu dyplomowego).
W przypadku gdy policjant podnosi kwalifikacje zawodowe i wykształcenie ogólne poza jednostkami Policji bez skierowania, przełożony właściwy w sprawach osobowych może udzielić płatnego urlopu okolicznościowego, jeżeli przemawia za tym interes służby, a w szczególności gdy poziom i kierunek kształcenia jest zbieżny z wymaganiami na zajmowanym lub planowanym do objęcia stanowisku służbowym.
Zgodnie z § 20a ww. rozporządzenia w sprawie urlopów policjantów, policjantowi skierowanemu na studia pierwszego stopnia albo studia drugiego stopnia, albo studia podyplomowe do Wyższej Szkoły Policji w Szczytnie przysługuje płatny urlop okolicznościowy w wymiarze:
1) jednego dnia roboczego na przygotowanie się do złożenia każdego egzaminu przeprowadzonego po zakończeniu przedmiotu;
2) 21 dni roboczych w ostatnim roku studiów pierwszego stopnia lub studiów drugiego stopnia, albo 7 dni roboczych w ostatnim semestrze studiów podyplomowych, na przygotowanie pracy dyplomowej albo podyplomowej lub przygotowanie się i przystąpienie do złożenia egzaminu dyplomowego albo podyplomowego, jeżeli program tych studiów to przewiduje.

3. Uwagi i wnioski wynikające z analizy przepisów prawnych dotyczących zarządzania wiekiem w Policji.

Kwestia badań profilaktycznych policjantów jest – jak to zaznaczono – uregulowana w myśl stosownych decyzji Komendanta Głównego Policji, jednak z powodu oszczędności budżetowych zakres tych badań, a także częstotliwość ich wykonywania są systematycznie ograniczane. Warto tu zauważyć, że decyzja KGP ws. profilaktycznej opieki zdrowotnej w Policji przewidywała początkowo prowadzenie badań profilaktycznych funkcjonariuszy służby kryminalnej, prewencyjnej (ruchu drogowego) i oddziałów prewencji co 2 lata do 50. roku życia i corocznie powyżej 50 lat. W przypadku funkcjonariuszy
pracowników pracowni biologii i chemii laboratoriów kryminalistycznych oraz techników kryminalistyki narażonych na kontakt z materiałem biologicznym badania takie miały następować co 2 lata do 40. roku życia, a corocznie między 40. a 50. rokiem życia i powyżej 50 lat (przy zróżnicowanym charakterze tych badań). Również w przypadku funkcjonariuszy służb wspomagających badania te miały następować częściej niż obecnie: co 3 lata do 40. roku życia i w przedziale 40 – 50 lat oraz co 2 lata po ukończeniu 50. roku życia. Wydaje się, że do takiej właśnie częstotliwości badań należałoby powrócić, w szczególności w odniesieniu do policjantów, którzy ukończyli 50 lat życia. Zgodnie z wnioskami dotyczącymi grupy problemowej „starsi pracownicy” sformułowanymi przez związki zawodowe w toku wdrażania porozumienia europejskiego w sprawie włączających rynków pracy, badania profilaktyczne powinny obejmować również niewykonywane obecnie badanie zagrożenia rakiem prostaty u mężczyzn lub określenie poziomu wapnia u kobiet (zagrożenie osteoporozą). Należy też dodać, że w kontekście najnowszych projektów rządowych dotyczących zmian w zakresie stawki za czas przebywania funkcjonariuszy na zwolnieniach lekarskich, NSZZ Policjantów postulował sporządzenie przez niezależną instytucję zewnętrzną raportu o stanie zdrowia policjantów ze szczególnym uwzględnieniem stresu zawodowego. Być może byłoby to możliwe do zrealizowania w ramach jednego z kolejnych projektów europejskich i wówczas raport pozwoliłby na diagnozę sytuacji w tym zakresie w kilku krajach.
Uregulowana w rozporządzeniu MSWiA kwestia dodatkowych płatnych urlopów dla policjantów, którzy osiągnęli określony wiek lub staż służby, stanowi przykład właściwego podejścia do zarządzania wiekiem w Policji i wychodzi naprzeciw również postulatom formułowanym przez związki zawodowe (w tym przytaczanym powyżej w ramach negocjacji nt. porozumienia europejskiego). Jedyna modyfikacja, jaką należałoby być może zaproponować, mogłaby dotyczyć obniżenia do 50 lat wieku uprawniającego policjantów do corocznego płatnego urlopu w wymiarze 13 dni roboczych (obecnie jest to 55 lat).
Uznany przez NSZZ Policjantów za szczególnie kontrowersyjny przepis art. 41 ust. 2 pkt 4 ustawy o Policji był w Polsce już kilkakrotnie uznany przez sądy administracyjne za dyskryminujący funkcjonariuszy ze względu na wiek. Wydaje się, że podobnie jak w przypadku art. 41 ust. 2 pkt 5 i 8 ustawy o Policji (mówiących o możliwości zwolnienia ze służby w Policji ze względu na tzw. ważny interes służby lub w przypadku popełnienia czynu o charakterze „oczywistym”), zwalnianie policjanta w przypadku nabycia prawa do emerytury z tytułu osiągnięcia 30 lat wysługi emerytalnej powinno
podlegać konsultacji ze związkiem zawodowym policjantów.
Kwestia dodatku stażowego zdaniem NSZZ Policjantów powinna zostać zmodyfikowana w kierunku zwiększenia udziału tego dodatku aż do 35 % uposażenia zasadniczego podobnie, jak ma to miejsce u funkcjonariuszy Służby Więziennej. Związek zawodowy policjantów postuluje również powiązanie ze stażem służby wysokości dodatków służbowych i funkcyjnych.
Sprawa urlopów szkoleniowych jest w tej chwili w Policji uregulowana podobnie jak w Kodeksie pracy w odniesieniu do pracowników cywilnych. Być może zliberalizowane powinny zostać zasady udzielania takich urlopów policjantom podnoszącym kwalifikacje zawodowe i wykształcenie ogólne poza jednostkami organizacyjnymi Policji bez skierowania, tzn. sformułowany w rozporządzeniu wymóg udzielania zgody, „jeżeli przemawia za tym interes służby” nie powinien być traktowany wąsko. Nie ulega bowiem wątpliwości, że każdy przypadek podnoszenia przez policjanta kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego jest de facto zarówno w interesie służby, jak i zainteresowanego funkcjonariusza, który łatwiej przystosuje się do zmieniających się wyzwań na rynku pracy (także w ramach Policji).


4. Negocjacje z rządem i kierownictwem służbowym Policji.

W ostatnim okresie czasu z kwestii dotyczących zarządzania wiekiem w Policji
negocjowana z rządem była sprawa zmian w ustawach emerytalnych żołnierzy i funkcjonariuszy. Zmiany te zostały uchwalone mniej więcej w połowie 2012 roku, zaś weszły w życie z początkiem roku 2013. Poprzedziły je prace zespołu rządowo – związkowego zakończone wspólnym komunikatem wydanym 30 sierpnia 2011 roku, w którym zapisano między innymi, iż funkcjonariusze/żołnierze zwolnieni ze służby nabywają prawo do emerytury z budżetu państwa w ramach odrębnego systemu zaopatrzeniowego, a także, że nowy system emerytur mundurowych obejmie obligatoryjnie osoby, które zostaną przyjęte do służby po wejściu w życie nowego zaopatrzeniowego systemu emerytalnego (tzn. po 1 stycznia 2013 roku).
Sprawa częstotliwości i rodzaju badań profilaktycznych policjantów może zostać wynegocjowana podczas spotkań roboczych z Komendantem Głównym Policji. Również na poziomie Komendant Główny Policji – Zarząd Główny NSZZ Policjantów negocjowane są obecnie sprawy zmian w zakresie dodatku stażowego oraz dodatków służbowych i funkcyjnych. W chwili obecnej w Komendzie Głównej Policji funkcjonują powołane odrębnymi decyzjami komendanta głównego dwa zespoły służbowo – związkowe, które mają przygotować propozycje w tych sprawach. Należy dodać, że wdrożenie ewentualnych nowych rozwiązań w tym zakresie rodzi skutki finansowe, wymagające akceptacji Ministra Spraw Wewnętrznych, a także ewentualnego ujęcia w ustawie budżetowej (uchwalanej przez Sejm). Związek zawodowy policjantów zgodnie z ustawą o związkach zawodowych opiniuje projekty ustaw i rozporządzeń dotyczących funkcjonariuszy, może także zaprezentować swoje stanowisko w komisjach sejmowych i senackich oraz w środkach masowego przekazu.
Przytoczona sprawa kontrowersyjnego zapisu art. 41 ust. 2 pkt 4 ustawy o Policji była przez
związek zawodowy policjantów poruszana przy okazji opiniowania projektu zmian w ustawie emerytalnej, jednak nie natrafiła wówczas na podatny grunt. Ówczesne stanowisko rządu głosiło, iż proponowana przez NSZZ Policjantów poprawka wykracza poza zakres zmian zawartych w projekcie. Podejmowane w tej sprawie rozmowy z Prezydentem RP i podlegającym Prezydentowi Biurem Bezpieczeństwa Narodowego również nie przyniosły jak dotychczas rezultatów.

5. Zakończenie

Nie ulega wątpliwości, że Policja w Polsce – podobnie jak w innych krajach – nie jest izolowaną enklawą i musi stawić czoło charakterystycznym dla współczesnych społeczeństw europejskich zmianom demograficznym oraz
wyzwaniom nowoczesnego rynku pracy. Jednym z przedsięwzięć, które pozwolą osiągnąć ten cel, jest umiejętne zarządzanie wiekiem i właściwe „zagospodarowanie” starszych funkcjonariuszy, szczególnie istotne w kontekście niedawnych zmian ustawowych i wydłużenia stażu oraz wieku uprawniającego do odejścia na wcześniejszą emeryturę. Niektóre z obecnie funkcjonujących w tym zakresie w polskiej Policji rozwiązań, jak na przykład dodatkowe płatne urlopy związane z określonym stażem służby lub osiągnięciem określonego wieku, są bez wątpienia krokiem w dobrym kierunku. Równocześnie modyfikacji wymagają inne uregulowania prawne, związane z zakresem i częstotliwością badań profilaktycznych policjantów oraz możliwością podnoszenia przez nich kwalifikacji zawodowych i wykształcenia ogólnego, a także ze zwiększeniem udziału dodatku stażowego w uposażeniu funkcjonariuszy i powiązaniem z wysługą lat wysokości dodatków służbowych i funkcyjnych. Całkowitym dysonansem w przepisach dotyczących zarządzania wiekiem w Policji jest przywołany kilkakrotnie w niniejszym wystąpieniu artykuł ustawy o Policji, umożliwiający zwolnienie ze służby policjanta z 30-letnią wysługą emerytalną wbrew jego woli. Przepis ten, a także inne rozwiązania legislacyjne dotyczące zarządzania wiekiem, powinien co najmniej zostać poddany kontroli ze strony związku zawodowego policjantów. Tylko przestrzeganie zasad dialogu społecznego i podejmowanie decyzji w tych sprawach na drodze negocjacji między rządem, ministerstwem spraw wewnętrznych i kierownictwem służbowym Policji z jednej strony, a uprawnionymi reprezentantami funkcjonariuszy w postaci związku zawodowego z drugiej strony daje szansę na wdrożenie rozwiązań optymalnych zarówno z punktu widzenia zainteresowanych policjantów, jak i interesu całej formacji, zbieżnego w tym przypadku z korzyścią dla całego społeczeństwa.

Tomasz Krzemieński (NSZZ Policjantów)

Policjanci nie przybyli z Marsa
dzielnik
14.03.2013 | Czwartek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 7421
Nowy Dyrektor Okręgowy Służby Więziennej - gratulacje od NSZZ Policjantów
dzielnik
14.03.2013 | Czwartek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 8366
PAPIEŻ FRANCISZEK I
dzielnik
13.03.2013 | Środa
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 7198
Pościg w Świebodzinie. Zginął policjant
dzielnik
12.03.2013 | Wtorek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 7258
Szef BBN rozmawiał z delegacją Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych
dzielnik
07.03.2013 | Czwartek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 8769
Służba jest kobietą
dzielnik
08.03.2013 | Piątek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 7517
Spotkanie KGP/NSZZP
dzielnik
07.03.2013 | Czwartek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 6567
Mija 10 rocznica akcji antyterrorystów w Magdalence.
dzielnik
06.03.2013 | Środa
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 7609
PRZYJĘTO ZASADY PODZIAŁU ŚRODKÓW "FUNDUSZU MOTYWACYJNEGO NA 2013 ROK"
dzielnik
04.03.2013 | Poniedziałek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 7622
Wartość przedmiotu przestępstwa - stanowisko KGP i ZW NSZZ P
dzielnik
06.03.2013 | Środa
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 7294
tytul_szukaj
tytul_zegar
16:00:09
tytul_kalendarz
Maj 2024
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
    12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031   
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Jak oceniasz dotyczasowe deyzje Komendanta Głównego Policji?
Dobrze
Źle
Nie mam zdania
dzielnik


ZW NSZZ P - 11 maja 1990 roku, jeden dzień po ogłoszeniu i wejściu w życie uchwalonej w dniu 6 kwietnia 1990 r. ustawy o Policji, Sąd Wojewódzki w Warszawie postanawia wpisać NSZZ P do rejestru związków zawodowych!