tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 21 50
Wczoraj 117 254
Ostat tydzień 1196 2828
Ostat. dwa tyg. 2858 7119
Ostat. miesiąc 6809 16682
Ostatni rok 95436 236114
Razem 1957937 4245459
aktualnosci
Zarząd Wojewódzki w sprawie zasad przyznawania dodatków służbowych!!!
dzielnik
27.02.2013 | Środa

 Zarząd Wojewódzki w sprawie zasad przyznawania dodatków służbowych

Poznań, 2013-02-19

 

U C H W A Ł A NR 17 /VI/2013

Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów województwa wielkopolskiego z dnia 19 lutego 2013 roku w sprawie poleceń   Komendanta Głównego Policji  dotyczących podwyższania dodatków funkcyjnych i służbowych

Zarząd Wojewódzki NSZZ Policjantów województwa wielkopolskiego po zapoznaniu się z poleceniami Komendanta Głównego Policji, dotyczącymi podwyższania dodatków funkcyjnych i służbowych, zawartymi w piśmie Dyrektora Biura Kadr i Szkolenia KGP z dnia 26 października 2012 roku (ldz. Kk-23550/2012) stoi na stanowisku, że przyjęte zasady są sprzeczne z przepisami prawa, czym działają na szkodzą szczególnie policjantek i policjantów szczególnie na podstawowych stanowiskach służbowych.

Przyjęte kryteria podwyższania dodatków w przypadku odejścia na emeryturę, a mianowicie:

·         30 – letnia wysługa emerytalna, w tym co najmniej 25 – letni staż służby w Policji wraz z okresami równorzędnymi ze służbą w Policji,

·         wysokość przyznanej policjantowi podwyżki dodatku nie może przekroczyć poziomu 50% dotychczas ustalonej kwoty dodatku,

·         maksymalna podwyżka dodatku do poziomu 50% dotychczas ustalonej kwoty może mieć miejsce tylko i wyłącznie w przypadku policjantów legitymujących się co najmniej 30 – letnią służbą w Policji wraz z okresami równorzędnymi ze służbą w Policji

stoją w sprzeczności z przywołanymi w ww. piśmie przepisami rozporządzenia MSWiA z dnia 6 grudnia 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad otrzymywania i wysokości uposażenia zasadniczego policjantów, dodatków do uposażenia oraz ustalenia wysługi od której jest uzależniony wzrost uposażenia zasadniczego.

Paragraf 8 i 9 zarządzenia nie wskazuje kryteriów jakie polecił stosować Komendant Główny Policji.

Powoływanie się na potrzebę racjonalnego wydatkowania środków pieniężnych z budżetu Państwa  patrząc na poniższe dane wydaje się zupełnie nieuzasadnione i sprzeczne z interesem służby i funkcjonariuszy.

Dla zobrazowania tego faktu wystarczy przytoczyć tylko kilku przykładów i tak:

- policjant w 2 grupie zaszeregowania posiada po 23 latach służby dodatek służbowy na poziomie np. 250 zł (maksymalna stawka dodatku – 50 % uposażenia zasadniczego to 990  zł, różnica to 740 zł ), budżet Państwa zyskuje dzięki temu około  8 400  w skali 2 lat jeżeli dodatek wynosił by np. 600 zł.  Jeżeli opisana sytuacja dotyczy np. 1 tys. policjantów to w skali tylko 2  lat budżet Państwa oszczędza 8,4  ml zł,

- policjant w 4 grupie zaszeregowania posiada po 24 latach służby dodatek służbowy na poziomie np. 300 zł (maksymalna stawka dodatku – 50 % uposażenia zasadniczego to 1104  różnica to 804  ), budżet Państwa zyskuje dzięki temu około  12 000  w skali 2 lat jeżeli dodatek wynosił by np. 800 zł. Jeżeli opisana sytuacja dotyczy np. 1 tys. policjantów to w skali tylko 2 lat budżet Państwa oszczędza 12 ml zł,

- policjant w  6  grupie zaszeregowania posiada po 25 latach służby dodatek służbowy na poziomie np. 450 zł (maksymalna stawka dodatku – 50 % uposażenia zasadniczego to 1332  różnica to 882 zł), budżet Państwa zyskuje dzięki temu około  13 200  zł w skali 2 lat jeżeli dodatek wynosił by np. 1000 zł. Jeżeli opisana sytuacja dotyczy np. 1 tys. policjantów to w skali tylko 2 lat budżet Państwa oszczędza  13,2 ml zł.,

Ogółem tylko w tych trzech przypadkach Państwo zaoszczędziło w skali 2 lat 33, 6 mln zł  na policjantach, a gdyby dotyczyło to np. 5 tysięcy policjantów, to ta kwota wzrasta do ok. 166 ml zł.

I tak naprawdę te liczby pokazują rzeczywistość i status materialny policjantek i policjantów.

Z tego co nam wiadomo bardzo duża grupa funkcjonariuszy sięgająca zapewne kilka tysięcy osób spełnia kryteria zapisane w przepisach (wzorowo realizuje zadnia służbowe), jednak z powodu niedoszacowania budżetu Państwa (przesuwanie środków osobowych na wydatki rzeczowe) nie otrzymuje właściwej gratyfikacji finansowej za służbę z narażeniem życia i zdrowia.

W świetle tych niezbitych dowodów prowadzone przez MSW celowe kontrole podwyższania dodatków w Policji świadczy jedynie o braku zrozumienia potrzeby motywowania policjantów do rzetelnej służby.

Zalecenia pokontrolne MSW mają głównie na celu ograniczenie uprawnionym przełożonym w sprawach osobowych praktycznie do minimum możliwości podwyższania funkcjonariuszom dodatków po wieloletniej służbie, którzy odchodzą na zasłużoną emeryturę lub rentę często po utracie zdrowia i wysokim stresie zawodowym utrudniającym dalsze spokojne funkcjonowanie w życiu osobistym i zawodowym.

Jest to praktyka szkodliwa i nie do zaakceptowania przez nasz Zarząd  i wymaga zmiany stanowiska MSW w tej sprawie, które wymusza jednocześnie na Komendancie Głównym Policji wydawanie ww. poleceń.

Wszystkim,  w tym również Ministrowi wiadomo, że powodem takiej sytuacji jest stały brak środków na  progresywne podwyższanie policjantom dodatków w trakcie trwania służby. Postulat ten jest znany od lat, gdyż był zgłaszany po raz kolejny przez przedstawicieli NSZZ Policjantów podczas prac zespołu ds. reformy systemu emerytalnego służb mundurowych. Do chwili obecnej ze strony Ministerstwa nie pojawiła się żadna rozsądna propozycja z wyjątkiem wspomnianych zaleceń pokontrolnych.

Stwierdzenia zawarte w wystąpieniach typu „W ocenie MSW takie postępowanie, choć zgodne z przepisami prawa, budzi jednak wątpliwości podjętych decyzji, gdyż cele motywacyjny zmiany uposażenia – w krótkiej perspektywie czasowej zatrudnienia funkcjonariusza – nie może zostać osiągnięty”  to ewidentne nadużycie sprzeczne z interesem służby i policjantów.

Obecny system motywacyjny w Policji to fikcja z powodu niedoszacowania od lat budżetu i brak promocji wieloletniego stażu służby.

Zasada celowości na którą tak chętnie powołują się kontrolujący nie powinna działać tylko w jedną stronę, ze szkodą dla policjanta. Każdy rozumny człowiek wie, że celem Państwa powinno być tworzenie uprawnionym przełożonym  realnych a nie iluzorycznych warunków do realizacji zapisów ustawowych bez zakładania im kagańca finansowego, co aktualnie  ma miejsce.

Obecnie dodatki stanowią niewiele ponad 15% uposażenia zasadniczego, co należy uznać za patologię i tym powinny zająć się zespoły kontrolne Ministra i przedstawić wniosek o wprowadzenie progresywnego dodatku służbowego.

Jak pokazują dane zawarte w wystąpieniach policjanci po podwyżce dodatku funkcyjnego lub służbowego, ich dodatek kształtował się on na poziomie około 50% maksymalnych dopuszczalnych stawek. To pokazuje, że na przestrzeni szeregu lat Państwo zaoszczędziło znacznie więcej niż wskazane symboliczne obciążenia budżetu Państwa.

Tego typu zalecenia kontrolne powodują, że bardzo wielu policjantów zostanie skrzywdzonych ponieważ właściwi przełożeni  z obawy o konsekwencje służbowe i kadrowe związane z podwyższaniem dodatków zasłużonym funkcjonariuszom odchodzącym na emeryturę nie będzie tego czynić.

Biorąc powyższe fakty pod uwagę Zarząd Wojewódzki  NSZZ Policjantów korzystając ze swoich uprawnień ustawowych i statutowych wnosi do ZG NSZZ Policjantów o  przedstawienie planu  rozwiązania powyższego problemu.

 

        Wiceprzewodniczący                                       Przewodniczący

ZW NSZZ Policjantów woj. wlkp.               ZW NSZZ Policjantów woj. wlkp.

       /-/ st. asp. Dariusz Żak                             /-/podinsp. Andrzej Szary

Służba jest kobietą
dzielnik
08.03.2013 | Piątek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 7514
Spotkanie KGP/NSZZP
dzielnik
07.03.2013 | Czwartek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 6564
Mija 10 rocznica akcji antyterrorystów w Magdalence.
dzielnik
06.03.2013 | Środa
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 7607
PRZYJĘTO ZASADY PODZIAŁU ŚRODKÓW "FUNDUSZU MOTYWACYJNEGO NA 2013 ROK"
dzielnik
04.03.2013 | Poniedziałek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 7621
Wartość przedmiotu przestępstwa - stanowisko KGP i ZW NSZZ P
dzielnik
06.03.2013 | Środa
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 7293
KPP Piła - Służyć, chronić i pomagać
dzielnik
05.03.2013 | Wtorek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 6299
XV Jubileuszowe Zawody Strzeleckie "ROMKÓW" przeszły do historii
dzielnik
02.03.2013 | Sobota
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 7571
Wiceprzewodniczący ZW NSZZ P na debacie z Posłami ziemi wielkopolskiej
dzielnik
02.03.2013 | Sobota
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 6683
73. rocznica rozkazu Stalina nakazującego wymordowanie m.in. oficerów polskiej Policji
dzielnik
03.03.2013 | Niedziela
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 6735
Przewodniczący ZW na uroczystości awansowania w KWP
dzielnik
28.02.2013 | Czwartek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 7201
tytul_szukaj
tytul_zegar
20:00:02
tytul_kalendarz
Październik 2019
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
  123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031     
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Jak oceniasz dotyczasowe deyzje Komendanta Głównego Policji?
Dobrze
Źle
Nie mam zdania
dzielnik


ZW NSZZ P - 24 kwietnia w Auli im. insp. Wiktora Ludwikowskiego Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu odbyła się uroczysta zbiórka z okazji 34. Rocznicy powstania Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów.