Okres | Wizyt | Odsłon |
Dziś | 21 | 50 |
Wczoraj | 117 | 254 |
Ostat tydzień | 1196 | 2828 |
Ostat. dwa tyg. | 2858 | 7119 |
Ostat. miesiąc | 6809 | 16682 |
Ostatni rok | 95436 | 236114 |
Razem | 1957937 | 4245459 |
27.02.2013 | Środa
Zarząd Wojewódzki w sprawie zasad przyznawania dodatków służbowych
Poznań, 2013-02-19
U C H W A Ł A NR 17 /VI/2013
Zarządu Wojewódzkiego NSZZ Policjantów województwa wielkopolskiego z dnia 19 lutego 2013 roku w sprawie poleceń Komendanta Głównego Policji dotyczących podwyższania dodatków funkcyjnych i służbowych
Zarząd Wojewódzki NSZZ Policjantów województwa wielkopolskiego po zapoznaniu się z poleceniami Komendanta Głównego Policji, dotyczącymi podwyższania dodatków funkcyjnych i służbowych, zawartymi w piśmie Dyrektora Biura Kadr i Szkolenia KGP z dnia 26 października 2012 roku (ldz. Kk-23550/2012) stoi na stanowisku, że przyjęte zasady są sprzeczne z przepisami prawa, czym działają na szkodzą szczególnie policjantek i policjantów szczególnie na podstawowych stanowiskach służbowych.
Przyjęte kryteria podwyższania dodatków w przypadku odejścia na emeryturę, a mianowicie:
· 30 – letnia wysługa emerytalna, w tym co najmniej 25 – letni staż służby w Policji wraz z okresami równorzędnymi ze służbą w Policji,
· wysokość przyznanej policjantowi podwyżki dodatku nie może przekroczyć poziomu 50% dotychczas ustalonej kwoty dodatku,
· maksymalna podwyżka dodatku do poziomu 50% dotychczas ustalonej kwoty może mieć miejsce tylko i wyłącznie w przypadku policjantów legitymujących się co najmniej 30 – letnią służbą w Policji wraz z okresami równorzędnymi ze służbą w Policji
stoją w sprzeczności z przywołanymi w ww. piśmie przepisami rozporządzenia MSWiA z dnia 6 grudnia 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad otrzymywania i wysokości uposażenia zasadniczego policjantów, dodatków do uposażenia oraz ustalenia wysługi od której jest uzależniony wzrost uposażenia zasadniczego.
Paragraf 8 i 9 zarządzenia nie wskazuje kryteriów jakie polecił stosować Komendant Główny Policji.
Powoływanie się na potrzebę racjonalnego wydatkowania środków pieniężnych z budżetu Państwa patrząc na poniższe dane wydaje się zupełnie nieuzasadnione i sprzeczne z interesem służby i funkcjonariuszy.
Dla zobrazowania tego faktu wystarczy przytoczyć tylko kilku przykładów i tak:
- policjant w 2 grupie zaszeregowania posiada po 23 latach służby dodatek służbowy na poziomie np. 250 zł (maksymalna stawka dodatku – 50 % uposażenia zasadniczego to 990 zł, różnica to 740 zł ), budżet Państwa zyskuje dzięki temu około 8 400 zł w skali 2 lat jeżeli dodatek wynosił by np. 600 zł. Jeżeli opisana sytuacja dotyczy np. 1 tys. policjantów to w skali tylko 2 lat budżet Państwa oszczędza 8,4 ml zł,
- policjant w 4 grupie zaszeregowania posiada po 24 latach służby dodatek służbowy na poziomie np. 300 zł (maksymalna stawka dodatku – 50 % uposażenia zasadniczego to 1104 zł różnica to 804 zł), budżet Państwa zyskuje dzięki temu około 12 000 zł w skali 2 lat jeżeli dodatek wynosił by np. 800 zł. Jeżeli opisana sytuacja dotyczy np. 1 tys. policjantów to w skali tylko 2 lat budżet Państwa oszczędza 12 ml zł,
- policjant w 6 grupie zaszeregowania posiada po 25 latach służby dodatek służbowy na poziomie np. 450 zł (maksymalna stawka dodatku – 50 % uposażenia zasadniczego to 1332 zł różnica to 882 zł), budżet Państwa zyskuje dzięki temu około 13 200 zł w skali 2 lat jeżeli dodatek wynosił by np. 1000 zł. Jeżeli opisana sytuacja dotyczy np. 1 tys. policjantów to w skali tylko 2 lat budżet Państwa oszczędza 13,2 ml zł.,
Ogółem tylko w tych trzech przypadkach Państwo zaoszczędziło w skali 2 lat 33, 6 mln zł na policjantach, a gdyby dotyczyło to np. 5 tysięcy policjantów, to ta kwota wzrasta do ok. 166 ml zł.
I tak naprawdę te liczby pokazują rzeczywistość i status materialny policjantek i policjantów.
Z tego co nam wiadomo bardzo duża grupa funkcjonariuszy sięgająca zapewne kilka tysięcy osób spełnia kryteria zapisane w przepisach (wzorowo realizuje zadnia służbowe), jednak z powodu niedoszacowania budżetu Państwa (przesuwanie środków osobowych na wydatki rzeczowe) nie otrzymuje właściwej gratyfikacji finansowej za służbę z narażeniem życia i zdrowia.
W świetle tych niezbitych dowodów prowadzone przez MSW celowe kontrole podwyższania dodatków w Policji świadczy jedynie o braku zrozumienia potrzeby motywowania policjantów do rzetelnej służby.
Zalecenia pokontrolne MSW mają głównie na celu ograniczenie uprawnionym przełożonym w sprawach osobowych praktycznie do minimum możliwości podwyższania funkcjonariuszom dodatków po wieloletniej służbie, którzy odchodzą na zasłużoną emeryturę lub rentę często po utracie zdrowia i wysokim stresie zawodowym utrudniającym dalsze spokojne funkcjonowanie w życiu osobistym i zawodowym.
Jest to praktyka szkodliwa i nie do zaakceptowania przez nasz Zarząd i wymaga zmiany stanowiska MSW w tej sprawie, które wymusza jednocześnie na Komendancie Głównym Policji wydawanie ww. poleceń.
Wszystkim, w tym również Ministrowi wiadomo, że powodem takiej sytuacji jest stały brak środków na progresywne podwyższanie policjantom dodatków w trakcie trwania służby. Postulat ten jest znany od lat, gdyż był zgłaszany po raz kolejny przez przedstawicieli NSZZ Policjantów podczas prac zespołu ds. reformy systemu emerytalnego służb mundurowych. Do chwili obecnej ze strony Ministerstwa nie pojawiła się żadna rozsądna propozycja z wyjątkiem wspomnianych zaleceń pokontrolnych.
Stwierdzenia zawarte w wystąpieniach typu „W ocenie MSW takie postępowanie, choć zgodne z przepisami prawa, budzi jednak wątpliwości podjętych decyzji, gdyż cele motywacyjny zmiany uposażenia – w krótkiej perspektywie czasowej zatrudnienia funkcjonariusza – nie może zostać osiągnięty” to ewidentne nadużycie sprzeczne z interesem służby i policjantów.
Obecny system motywacyjny w Policji to fikcja z powodu niedoszacowania od lat budżetu i brak promocji wieloletniego stażu służby.
Zasada celowości na którą tak chętnie powołują się kontrolujący nie powinna działać tylko w jedną stronę, ze szkodą dla policjanta. Każdy rozumny człowiek wie, że celem Państwa powinno być tworzenie uprawnionym przełożonym realnych a nie iluzorycznych warunków do realizacji zapisów ustawowych bez zakładania im kagańca finansowego, co aktualnie ma miejsce.
Obecnie dodatki stanowią niewiele ponad 15% uposażenia zasadniczego, co należy uznać za patologię i tym powinny zająć się zespoły kontrolne Ministra i przedstawić wniosek o wprowadzenie progresywnego dodatku służbowego.
Jak pokazują dane zawarte w wystąpieniach policjanci po podwyżce dodatku funkcyjnego lub służbowego, ich dodatek kształtował się on na poziomie około 50% maksymalnych dopuszczalnych stawek. To pokazuje, że na przestrzeni szeregu lat Państwo zaoszczędziło znacznie więcej niż wskazane symboliczne obciążenia budżetu Państwa.
Tego typu zalecenia kontrolne powodują, że bardzo wielu policjantów zostanie skrzywdzonych ponieważ właściwi przełożeni z obawy o konsekwencje służbowe i kadrowe związane z podwyższaniem dodatków zasłużonym funkcjonariuszom odchodzącym na emeryturę nie będzie tego czynić.
Biorąc powyższe fakty pod uwagę Zarząd Wojewódzki NSZZ Policjantów korzystając ze swoich uprawnień ustawowych i statutowych wnosi do ZG NSZZ Policjantów o przedstawienie planu rozwiązania powyższego problemu.
Wiceprzewodniczący Przewodniczący
ZW NSZZ Policjantów woj. wlkp. ZW NSZZ Policjantów woj. wlkp.
/-/ st. asp. Dariusz Żak /-/podinsp. Andrzej Szary
06.03.2013 | Środa
04.03.2013 | Poniedziałek
06.03.2013 | Środa
02.03.2013 | Sobota
02.03.2013 | Sobota
03.03.2013 | Niedziela
28.02.2013 | Czwartek