Okres | Wizyt | Odsłon |
Wczoraj | 120 | 370 |
Ostat tydzień | 1350 | 3773 |
Ostat. dwa tyg. | 2844 | 7493 |
Ostat. miesiąc | 6580 | 16733 |
Ostatni rok | 95318 | 237455 |
Razem | 1960502 | 4252296 |
13.12.2013 | Piątek
KSW o realizacji projektów teleinformatycznych Policji
Komisja Spraw Wewnętrznych /ASW/ rozpatrzyła na posiedzeniu w dniu 12 grudnia 2013' informację Ministra Spraw Wewnętrznych na temat informatyzacji rejestrów publicznych oraz projektów informatycznych realizowanych przez Policję.
Informację przedstawili: podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych - Rafał Magryś oraz zastępca Komendanta Głównego Policji - nadinsp. Wojciech Olbryś.
Minister Rafał Magryś poinformował, że obecnie realizowane są dwa kluczowe projekty dotyczące modernizacji rejestrów państwowych: pl.ID oraz CEPiK 2.0, których wykonawcą strategicznym jest Centralny Ośrodek Informatyki nadzorowany przez MSW. Projekt pl.ID zakłada, że integracja rejestrów państwowych pozostających w gestii MSW oraz doprowadzenie do pełnej referencyjności rejestru PESEL umożliwi obywatelom, przedsiębiorcom i urzędnikom znacznie szersze korzystanie z usług e-administracji. Zgodnie z harmonogramem uruchomienie projektu jest przewidziane na 2 stycznia 2015 r.
System CEPiK 2.0, który zastąpi obecny SI CEPiK, oparty będzie na w pełni referencyjnej, scentralizowanej bazie danych dotyczących pojazdów i kierowców oraz informacji powiązanych, niezbędnych do kompletnej obsługi procesów dotyczących tych obszarów. Dzięki dostosowaniu systemu informatycznego CEPiK do wymagań dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z 25 października 2011 r. Polska jako jeden z pięciu krajów europejskich jest technicznie przygotowana do automatycznej wymiany informacji o naruszeniach bezpieczeństwa ruchu drogowego. Projekt pozwoli także na uruchomienia licznych usług opartych na zgromadzonych danych, np. „Historia pojazdu”.
Nadinspektor Wojciech Olbryś poinformował, że aktualnie Policja realizuje kilkadziesiąt projektów. Jednym z już zrealizowanych jest System Wspomagania Dowodzenia Policji, czyli narzędzie informatyczne służące do obsługi zgłoszeń i działań, którego wdrożenie zakończono 31 grudnia 2012 r. Inne ważne projekty to m.in. projekt pod nazwą „Doposażenie przygranicznych jednostek Policji w sprzęt radiokomunikacyjny służący poprawie możliwości komunikacji radiowej w obszarze zewnętrznej granicy Unii Europejskiej (II etap)”, którego zakończenie jest planowane na koniec maja 2014 r., oraz projekt OST 112, w ramach którego powstała nowa infrastruktura komunikacyjna, niezbędna do obsługi wywołań na nr 112 i inne połączenia alarmowe oraz komunikacji pomiędzy służbami odpowiedzialnymi za ratownictwo i bezpieczeństwo publiczne.
W sprawie projektu e-posterunek Wojciech Olbryś poinformował, że Policja nie będzie przejmować od Centrum Projektów Informatycznych produktów wytworzonych w ramach tego projektu, gdyż w obecnym kształcie aplikacja nie może być wdrożona w Policji i wymaga stosownych modyfikacji (!)
Komisja rozpatrzyła Informację Najwyższej Izby Kontroli o planowaniu i realizacji wybranych projektów teleinformatycznych, mających na celu usprawnienie funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji.
Informację przedstawili: dyrektor Departamentu Porządku i Bezpieczeństwa Wewnętrznego NIK - Marek Bieńkowski oraz wicedyrektor - Sławomir Sierański.
NIK ocenia negatywnie planowanie i realizację projektu e-posterunek oraz stan wdrożenia tego narzędzia teleinformatycznego w jednostkach organizacyjnych Policji. Powody oceny negatywnej były m.in. następujące:
- w okresie objętym kontrolą nie były prowadzone rzetelne i zgodne z przepisami prace planistyczne mające na celu określenie wymagań dla nowo budowanego narzędzia teleinformatycznego oraz warunków jego wdrożenia do praktyki policyjnej;
- budowana od 2007 r. aplikacja nie została dotychczas wdrożona do praktyki policyjnej i była tylko sporadycznie wykorzystywana;
- planowany termin produkcyjnego uruchomienia e-posterunku we wszystkich jednostkach organizacyjnych Policji do końca czerwca 2011 r. nie został dotrzymany, a znaczna część zakupionych funkcjonalności tej aplikacji nie została dotychczas w ogóle uruchomiona.
NIK ocenia pozytywnie, mimo stwierdzonych nieprawidłowości, planowanie i realizację projektu dotyczącego budowy Systemu Wspomagania Dowodzenia Policji. Wyniki kontroli wykazały, że od 1 stycznia 2013 r. system SWD został produkcyjnie wdrożony i jest wykorzystywany w praktyce. Stwierdzono natomiast, że KGP nie była należycie przygotowana do realizacji tego przedsięwzięcia oraz do wykorzystania dofinansowania ze środków UE przyznanego na rozbudowę SWD.
W dyskusji posłowie wyrazili m.in. zaniepokojenie ryzykiem niewykorzystania większości środków zarezerwowanych na rozbudowę SWD, których termin wydatkowania upływa z końcem 2013 r., oraz pytali o przyczyny dotychczasowych niepowodzeń i wskazywali na konieczność ich zdiagnozowania.
http://www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/prace_komisji.xsp
02.01.2014 | Czwartek
03.01.2014 | Piątek
04.01.2014 | Sobota
31.12.2013 | Wtorek
27.12.2013 | Piątek
27.12.2013 | Piątek