Okres | Wizyt | Odsłon |
Dziś | 50 | 103 |
Wczoraj | 259 | 741 |
Ostat tydzień | 1734 | 4513 |
Ostat. dwa tyg. | 3544 | 8682 |
Ostat. miesiąc | 7796 | 18821 |
Ostatni rok | 94625 | 233965 |
Razem | 1956568 | 4242126 |
09.06.2008 | Poniedziałek
Uchwała nr 150 /IV/2008
Zarządu Głównego NSZZ Policjantów w sprawie wszczęcia sporu zbiorowego z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Komendantem Głównym Policji.
Na podstawie art. 1 i art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 23 maja 1991 roku „o rozwiązywaniu sporów zbiorowych” (Dz.U. Nr 55, poz. 236) Zarząd Główny NSZZ Policjantów postanawia wszcząć spór zbiorowy z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Komendantem Głównym Policji w przypadku nieuwzględnienia w terminie do dnia 17 czerwca 2008 roku następujących żądań:
1. Przeznaczenia całości środków pochodzących z niepełnego zatrudnienia w roku 2008 wyłącznie na wydatki osobowe oraz uzgodnienia z NSZZ Policjantów zasad ich podziału.
2. Gwarancji podwyższenia płac policjantów w 2009 roku, poprzez wzrost wielokrotności kwoty bazowej z 2,48 do 2,78.
3. Wprowadzenia w trybie pilnym przepisów gwarantujących waloryzację wysokości świadczeń ustawowych należnych policjantom oraz opracowania zasad rejestracji czasu służby, norm z tym związanych, wynagradzania z tytułu pełnienia służby ponad przyjętą normę a także rekompensaty za służbę w godzinach nocnych oraz dniach ustawowo wolnych o pracy.
4. Wprowadzenia do ustawy o Policji przepisów nakładających obowiązek zwrotu przez państwo kosztów pomocy prawnej policjantom, wobec których wszczęto postępowanie karne o przestępstwo w związku ze służbą, które zostało umorzone lub w przypadku uniewinnienia policjanta w postępowaniu sądowym.
5. Uzgadniania z NSZZ Policjantów zasad tworzenia i planowania budżetu Policji.
6. Przestrzegania w Policji przepisów prawa dotyczących funkcjonowania społecznej inspekcji pracy.
UZASADNIENIE
Zarząd Główny NSZZ Policjantów od szeregu lat kieruje wnioski do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Komendanta Głównego Policji o realizację powyższych żądań, które pomimo wielu zapewnień nie są realizowane.
Od kilku lat niedostatki w bieżącym budżecie pokrywane są ze środków pochodzących z niepełnego zatrudnienia.
Praktyka ta i przedstawiony na rok 2008 przez Komendanta Głównego Policji plan wykorzystania tych środków nie może uzyskać akceptacji NSZZ Policjantów.
Środki zaplanowane na wydatki osobowe muszą być przeznaczone dla policjantów, którzy w związku z niepełnym zatrudnieniem wykonują dodatkowe zadania oraz pełnią służbę w dniach ustawowo wolnych od pracy bez żadnej możliwości rekompensaty z tego tytułu.
Ustawa o modernizacji jest decyzją i osiągnięciem nie kwestionowanym w historii Policji, lecz bieżący budżet odbiega od rzeczywistych kosztów związanych z realizacją ustawowych zadań.
Optymalnym rozwiązaniem w ocenie związku jest planowanie budżetu w przyszłych latach w powiązaniu z udziałem procentowym w Produkcie Krajowym Brutto na wzór przyjęty w Ministerstwie Obrony Narodowej.
Dla utrzymania należytego stanu bezpieczeństwa obywateli oraz poprawy statusu materialnego policjantów, niezbędne jest zabezpieczenie w budżecie Policji na 2009 rok, środków na podwyżki płac na poziomie nie mniejszym niż w roku 2008.
Źle zaplanowany i niedoszacowany o kilkaset milionów złotych budżet na 2008 rok, powoduje, że istnieje realne zagrożenie sprawnego funkcjonowania instytucji odpowiedzialnej za zapewnienie bezpieczeństwa wewnętrznego prawie 40 milionowego społeczeństwa. Taka sytuacja jest również powodem braku możliwości waloryzacji świadczeń ustawowych należnych policjantom z tytułu pełnienia służby.
Policjanci pełniąc służbę w godzinach nocnych oraz w dniach ustawowo wolnych od pracy pozbawieni są rekompensaty finansowej z tego tytułu,więc kwestia ta wymaga podjęcia pilnych prac legislacyjnych.
W ocenie NSZZ Policjantów w możliwie najkrótszym terminie należy wprowadzić ustawowe zapisy zapewniające rozszerzenie ochrony prawnej policjantów poprzez zapewnienie środków w budżecie Policji na zwrot kosztów zastępstwa procesowego podejrzanych lub oskarżonych o przestępstwa w związku z pełnieniem służby. Zwrot tych kosztów następowałby jednak w przypadku zakończenia postępowania karnego prawomocnym orzeczeniem o umorzeniu lub wyrokiem uniewinniającym. Podobne rozwiązania funkcjonują w Służbie Więziennej lub są planowane w MON.
W chwili obecnej tylko NSZZ Policjantów dzięki utworzonym Funduszom Ochrony Prawnej Funkcjonariuszy zastąpił Państwo w obowiązku zapewnienia im właściwej ochrony prawnej i środków dostępu do niej.
Związek uważa, że obecne zasady tworzenia budżetu Policji w oparciu budżet roku poprzedniego są niekorzystne gdyż nie uwzględniają rzeczywistych kosztów realizacji zadań oraz inflacji. Komendant Główny Policji podejmuje, więc nieakceptowane od lat przez NSZZ Policjantów, decyzje w zakresie zmiany przeznaczania środków z wydatków osobowych na rzeczowe.
NSZZ Policjantów jako jedyny związek zawodowy w Polsce nie może korzystać z pełni uprawnień wynikających z Ustawy o związkach zawodowych, w zakresie funkcjonowania społecznej inspekcji pracy.
Opisany stan w pełni uzasadnia wszczęcie przez NSZZ Policjantów sporu zbiorowego z Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Komendantem Głównym Policji
Wiceprzewodniczący Przewodniczący
ZG NSZZ Policjantów ZG NSZZ Policjantów
/-/ Andrzej SZARY /-/ Antoni DUDA
ODPOWIEDŹ MINISTERSTWA
17.05.2013 | Piątek
13.05.2013 | Poniedziałek
15.05.2013 | Środa
14.05.2013 | Wtorek
11.05.2013 | Sobota
11.05.2013 | Sobota
11.05.2013 | Sobota