tytul_zwiazek
tytul_zwiazek
logo_forum
Statystki odwiedzin
OkresWizytOdsłon
Dziś 43 154
Wczoraj 231 542
Ostat tydzień 1457 3563
Ostat. dwa tyg. 3053 7684
Ostat. miesiąc 6356 16000
Ostatni rok 95236 237523
Razem 1961583 4254667
aktualnosci
Stanowisko Rządu wobec senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2185)
dzielnik
16.02.2018 | Piątek

 Stanowisko Rządu wobec senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2185)

ilustracja

Stanowisko Rządu wobec senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2185)
Senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2185) przewiduje zmiany umożliwiające rehabilitację prawną funkcjonariuszy Policji/Straży Granicznej polegającą na możliwości przywrócenia do służby funkcjonariusza, któremu wymierzona została dyscyplinarnie kara wydalenia ze służby, jeżeli zapadło prawomocne orzeczenie uchylające dotychczasowe orzeczenie o wydaleniu ze służby i stwierdzające uniewinnienie ukaranego w postępowaniu dyscyplinarnym, które wznowiono ze względu na to, że prowadzone przeciwko niemu, o ten sam czyn, postępowanie karne, karne skarbowe lub w sprawach o wykroczenia, zostało zakończone prawomocnym wyrokiem uniewinniającym albo orzeczeniem o umorzeniu postępowania z powodu niepopełnienia przestępstwa albo przestępstwa skarbowego, wykroczenia albo wykroczenia skarbowego lub braku ustawowych znamion czynu zabronionego.
Konsekwencją powyższych zmian jest dodanie przesłanki umożliwiającej wznowienie postępowania dyscyplinarnego, tj. jeżeli prowadzone o ten sam czyn postępowanie karne, karne skarbowe lub w sprawach o wykroczenia zostało zakończone prawomocnym wyrokiem uniewinniającym albo orzeczeniem o umorzeniu postępowania z powodu niepopełnienia przestępstwa, przestępstwa skarbowego, wykroczenia lub wykroczenia skarbowego albo z powodu braku ustawowych znamion czynu zabronionego.

Projekt przewiduje także – w przypadku Policji – wydłużenie terminu na wznowienie postępowania dyscyplinarnego do 10 lat, z tym że w przypadku spraw o wznowienie postępowania dyscyplinarnego zakończonego prawomocnym orzeczeniem o wydaleniu ze służby -termin ten nie będzie miał zastosowania.
W przypadku pozostałych nowelizowanych przepisów dotyczących funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Więziennej, senacki projekt ustawy zakłada odrębne rozwiązania w zakresie możliwości powrotu do służby uniewinnionego funkcjonariusza, właściwe dla danego rodzaju służby, znosząc m.in. termin ograniczający prawo wniesienia wniosku o wznowienie każdego postępowania dyscyplinarnego na korzyść funkcjonariuszy tych służb.
Jak wskazuje projektodawca, u podstaw nowelizacji leży stan faktyczny, będący przedmiotem petycji indywidualnej policjanta, który w postępowaniu dyscyplinarnym został uznany winnym popełnienia przewinienia dyscyplinarnego wypełniającego jednocześnie znamiona przestępstwa, wydalony ze służby, a następnie został prawomocnie uniewinniony w postępowaniu karnym, przy czym uniewinnienie nastąpiło po upływie 5 lat od dnia uprawomocnienia się orzeczenia dyscyplinarnego.
W kontekście powyższego funkcjonujące w obecnym stanie prawnym rozwiązania, w świetle których funkcjonariusz Policji nawet po stwierdzeniu jego niewinności przed sądem nie może wrócić do służby, należy ocenić jako wątpliwe z konstytucyjno-prawnego oraz etycznego punktu widzenia. Obowiązujące w Policji przepisy nie dają bowiem możliwości wzruszenia orzeczenia dyscyplinarnego, jeżeli od jego wydania upłynęło 5 lat. Wyjaśnienie spraw w sądach, trwa niekiedy dłużej niż czas, w którym policjant może wystąpić o wznowienie postępowania dyscyplinarnego. W konsekwencji, funkcjonariusz taki pozostaje na zawsze osobą, która została karnie wydalona ze służby.
Nie budzi wątpliwości ugruntowana w doktrynie i potwierdzona w orzecznictwie odrębność postępowania karnego i dyscyplinarnego. Odpowiedzialność dyscyplinarna ma bowiem inny charakter niż odpowiedzialność karna i powinna pozostać od niej niezależna. Dlatego też jako właściwe ocenić należy zaproponowane rozwiązanie umożliwiające wznowienie postępowania dyscyplinarnego, w celu dokonania ponownej oceny zgromadzonego materiału dowodowego. Ponadto, jak słusznie zauważyli również projektodawcy w uzasadnieniu projektu ustawy, w niektórych służbach w ogóle nie występuje w tym zakresie ograniczenie czasowe.
Rada Ministrów popierając cel projektowanej regulacji, za zasadne uznaje rozszerzenie jej zakresu podmiotowego o funkcjonariuszy Służby Ochrony Państwa i włączenia do procedowanej ustawy odpowiednich zmian w ustawie z dnia 8 grudnia 2017 r. o Służbie Ochrony Państwa (Dz. U. z 2018 r. poz. 138). Należy zwrócić uwagę, że brak dokonania zmian w tym zakresie spowoduje, że po wejściu w życie senackiego projektu ustawy, będzie to jedyna służba podległa ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, w stosunku do której regulacje prawne nie będą umożliwiały rehabilitacji prawnej i powrotu do służby
uniewinnionego w postępowaniu karnym funkcjonariusza, który został zwolniony ze służby w wyniku wymierzenia kary dyscyplinarnej wydalenia ze służby, o której mowa w art. 215 pkt 7 ustawy o Służbie Ochrony Państwa, za czyn wypełniający jednocześnie znamiona przestępstwa lub wykroczenia i przewinienia dyscyplinarnego. Również, zgodnie z art. 242 ust. 5 cyt. ustawy, w Służbie Ochrony Państwa postępowania dyscyplinarnego nie będzie można wznawiać po upływie 5 lat od dnia uprawomocnienia się orzeczenia, podczas gdy projektowane zmiany w ustawie o Policji i Straży Granicznej określają ten termin na okres 10 lat.
Mając na uwadze powyższe, proponuje się, aby w senackim projekcie ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw (druk 2185) uwzględniono nowelizację ustawy o Służbie Ochrony Państwa, w brzmieniu:
„Art. 7. W ustawie z dnia 8 grudnia 2017 r. o Służbie Ochrony Państwa (Dz. U. z 2018 r. poz. 138) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 109 po ust. 7 dodaje się ust. 8 w brzmieniu:
„8. Przepisy ust. 1-7 stosuje się odpowiednio do funkcjonariusza zwolnionego ze służby na podstawie:
1) art. 107 ust. 1 pkt 4, jeżeli zapadło prawomocne orzeczenie, o którym mowa w art. 243 ust. 1 pkt 1, w postępowaniu dyscyplinarnym, które wznowiono ze względu na to, że prowadzone przeciwko niemu, o ten sam czyn, postępowanie karne, karne skarbowe lub w sprawach o wykroczenia, zostało zakończone prawomocnym wyrokiem uniewinniającym albo orzeczeniem o umorzeniu postępowania z powodu niepopełnienia przestępstwa albo przestępstwa skarbowego, wykroczenia albo wykroczenia skarbowego lub braku ustawowych znamion czynu zabronionego;
2) art. 107 ust. 2 pkt 6 i 8, jeżeli postępowanie karne lub karne skarbowe zostało zakończone prawomocnym wyrokiem uniewinniającym albo orzeczeniem o umorzeniu postępowania z powodu niepopełnienia przestępstwa albo przestępstwa skarbowego lub braku ustawowych znamion czynu zabronionego.”;
2) w art. 242:
a) w ust. 1 w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„5) prowadzone o ten sam czyn postępowanie karne, karne skarbowe lub w sprawach o wykroczenia zostało zakończone prawomocnym wyrokiem uniewinniającym albo orzeczeniem o umorzeniu postępowania z powodu niepopełnienia przestępstwa, przestępstwa skarbowego, wykroczenia lub wykroczenia skarbowego albo z powodu braku ustawowych znamion czynu zabronionego.”,
b) ust. 5 otrzymuje brzmienie:
„5. Postępowania dyscyplinarnego nie wznawia się po upływie 10 lat od dnia uprawomocnienia się orzeczenia.”,
c) po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:
„5a. Przepisu ust. 5 nie stosuje się do spraw o wznowienie postępowania dyscyplinarnego zakończonego prawomocnym orzeczeniem o wydaleniu ze służby.”.

Skutkiem uwzględnienia zmian w ustawie o Służbie Ochrony Państwa powinna być także nowelizacja przepisu przejściowego (obecnie art. 7 ust. 3, który po zmianach stałby się art. 8 ust. 3) senackiego projektu ustawy, regulującego wpływ projektowanej ustawy na stosunki powstałe przed jej wejściem w życie, polegająca na umożliwieniu funkcjonariuszowi Biura Ochrony Rządu oraz Służby Ochrony Państwa, albo członkowi rodziny uprawnionemu do renty rodzinnej w przypadku śmierci tego funkcjonariusza, wniesienia w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, wniosku o wznowienie postępowania dyscyplinarnego, w sytuacji, o której mowa w ust. 1 tego przepisu.

 

Reasumując, Rada Ministrów mając na uwadze cel projektowanej regulacji, po uwzględnieniu zaproponowanych zmian, pozytywnie opiniuje senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2185) i rekomenduje jego dalsze procedowanie.

źródło: https://bip.mswia.gov.pl/bip/projekty-aktow-prawnyc/2018/25297,Stanowisko-Rzadu-wobec-senackiego-projektu-ustawy-o-zmianie-ustawy-o-Policji-ora.html

Kolejni policjanci i pracownicy pożegnani przez Komendanta Wojewódzkiego Policji
dzielnik
02.03.2018 | Piątek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 4387
Raport NIK: Policyjne radiowozy w Przemyślu i Rzeszowie jeździły bez ważnych badań technicznych
dzielnik
04.02.2018 | Niedziela
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 3797
Wicepremier Rządu RP podobnie jak policjanci skarży się na swoje zarobki?
dzielnik
28.02.2018 | Środa
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 3889
O „ustawie dezubekizacyjnej” w Brukseli
dzielnik
28.02.2018 | Środa
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 4526
Uroczystość wręczenia medali Biskupa Polowego WP i odznak 25-lecia NSZZ Policjantów
dzielnik
28.02.2018 | Środa
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 3783
Wrocław: Antyterrorysta przeszedł pierwszy w Europie przeszczep nerwu kulszowego
dzielnik
28.02.2018 | Środa
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 3522
XX Jubileuszowe Zawody Strzeleckie "ROMKÓW" to już historia
dzielnik
24.02.2018 | Sobota
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 4308
Przewodniczący ZW NSZZ P wyróżniony przez OPZZ
dzielnik
23.02.2018 | Piątek
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 3424
Spotkanie FZZ SM z przedstawicielami Ministerstwa Finansów
dzielnik
21.02.2018 | Środa
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 3646
Posiedzenie Prezydium Zarządu Wojewódzkiego Forum Związków Zawodowych w Poznaniu
dzielnik
21.02.2018 | Środa
wiecej >> dzilenik_solid Ilość wyświetleń: 3060
tytul_szukaj
tytul_zegar
20:00:02
tytul_kalendarz
Marzec 2019
Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
        123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
tytul_zwiazek
mapka
tytul_zwiazek
galeria
tytul_zwiazek
Jak oceniasz dotyczasowe deyzje Komendanta Głównego Policji?
Dobrze
Źle
Nie mam zdania
dzielnik


ZW NSZZ P - 11 maja 1990 roku, jeden dzień po ogłoszeniu i wejściu w życie uchwalonej w dniu 6 kwietnia 1990 r. ustawy o Policji, Sąd Wojewódzki w Warszawie postanawia wpisać NSZZ P do rejestru związków zawodowych!