Okres | Wizyt | Odsłon |
Dziś | 50 | 103 |
Wczoraj | 259 | 741 |
Ostat tydzień | 1734 | 4513 |
Ostat. dwa tyg. | 3544 | 8682 |
Ostat. miesiąc | 7796 | 18821 |
Ostatni rok | 94625 | 233965 |
Razem | 1956568 | 4242126 |
06.09.2019 | Piątek
NSZZ P - zmienić dyskryminujące funkcjonariuszy przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego!
ZG NSZZ Policjantów w dniu 4 września złożył w Kancelarii Sejmu RP Petycję celem zmiany dyskryminujących funkcjonariuszy i żołnierzy przepisów Kodeksy Postępowania Administracyjnego tj. art. 7a i art. 81a.
W ocenie związku nie do przyjęcia jest fakt, że m. in. funkcjonariusze Policji i żołnierze są traktowani jako obywatele drugiej kategorii, a konstytucyjna zasada domniemania niewinności jest w praktyce iluzoryczn.
Ograniczenia prawa do rozstrzygnięcia wątpliwości na korzyść strony w sprawach osobowych funkcjonariuszy i żołnierzy zawodowych nie mają słusznego uzasadnienia, są nadmierne i dyskryminujące.
Należy wskazać, że zgodnie z art. 31 ust. 3 Konstytucji ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanawiane tylko w ustawie i tylko wtedy, gdy są konieczne w demokratycznym państwie dla jego bezpieczeństwa lub porządku publicznego, bądź dla ochrony środowiska, zdrowia i moralności publicznej, albo wolności i praw innych osób. Ograniczenia te nie mogą naruszać istoty wolności i praw. Co więcej, wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. Nikt nie może być dyskryminowany w życiu politycznym, społecznym lub gospodarczym z jakiejkolwiek przyczyny (vide: art. 32 Konstytucji).
Należy zwrócić uwagę, że ograniczenie możliwości powoływania się na zasadę in dubio pro libertate dotyczy indywidualnych spraw osobowych funkcjonariuszy tj. dotyczących ich zatrudnienia, uposażenia, przysługujących dodatków, karania dyscyplinarnego itp. O ile nie pozostawia wątpliwości, że działanie takich służb jak Policja zmierza do zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego, to rozstrzyganie spraw osobowych funkcjonariuszy nie ma na nie bezpośredniego wpływu.
Specyficzny charakter służby nie uzasadnia jednak wszelkich ograniczeń praw i wolności obywatelskich, Co więcej każde takie ograniczenie musi mieć szczegółowe uzasadnienie, a także być proporcjonalne i adekwatne do chronionego tym ograniczeniem interesu publicznego.
Obowiązujące przepisy prowadzą przez wykładnię a contrario do przerzucenia ciężaru dowodu z organu na funkcjonariusza. Zastosowane zostało swoiste domniemanie winy funkcjonariusza i przerzucony na niego został cały ciężar wykazania bez wątpliwości właściwej wykładni przepisów i wykazania stanu faktycznego.
Aktualnie obowiązujące przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego, w zakresie w jakim wyłączają zasadę rozstrzygania wątpliwości na korzyść funkcjonariusza w jego sprawach osobowych rodzi poważne wątpliwości konstytucyjne. Przyjęta regulacja jawi się jako nieproporcjonalna i nieadekwatna do zakładanych celów ustawowych, w zasadzie pozbawiając funkcjonariuszy prawa, który w efekcie uprawnienia te traci. W tych warunkach jest w sposób nieuprawniony dyskryminowany i pozbawiony szczególnej i ważnej gwarancji procesowej. W połączeniu z przepisami proceduralnymi, wyłączającymi stosowanie reguły rozstrzygania wątpliwości na korzyść strony, przyjęte rozwiązania przerzucają ciężar udowodnienia swoistej niewinności na policjanta, co nie daje się pogodzić z zasadą domniemania niewinności.
Biorąc powyższe pod uwagę, aktualnie obowiązujące przepisy należy dostosować, tak aby nie pozbawiać funkcjonariuszy ich słusznych praw, zapewniając im traktowanie na równi z innymi obywatelami.
Biuro ZG NSZZ Policjantów
PETYCJA - POBIERZ
05.04.2024 | Piątek
28.03.2024 | Czwartek
27.03.2024 | Środa
27.03.2024 | Środa
26.03.2024 | Wtorek
26.03.2024 | Wtorek
25.03.2024 | Poniedziałek
24.03.2024 | Niedziela
15.02.2024 | Czwartek